![]() |
Funderar på en tripp till Helsingfors
Men vet inte vilket av Viking Line eller Silja Line alternativen som är bäst. Är inte rasist (surprise) men vill helst slippa ett gäng ziggisar leva rövare som sista gången jag reste. Så vad är det bästa och gärna billigaste alternativet?
|
Citat:
|
Hmm, Ulvena har rätt, Silja har "fetare" båtar. Dock tror jag inte att du kan undvika WT-familjer, tonåringar eller zigenare helt lätt.
|
Kör Silja och en lite dyrare hytt.
Till Helsingfors är det alltid lugnare och mer civiliserad stämning än till t.ex. Åbo. Många åker just för att transportera sig och kanske käka lite. Färre är där för att storsupa. Brukar vara avkopplande och skönt. Om det nu inte vore så att det alltid är i det närmaste storm när just jag åker. |
Citat:
|
Vänta till vintern och ta bilen över isen via den åländska arkipelagen.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Taxfri kan du skita i, hela Åland är ju en taxfri-butik. :D |
Citat:
|
Citat:
|
Nej, men priserna är mycket billigare på Åland när det gäller alkohol. Som i taxfri.
|
Citat:
|
Viking alla gånger. Skulle nog inte ens fundera på något annat alternativ. Visst Silja har största båtarna men det är inte bäst för det. :rolleyes:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Va fan skall en göra i Finland förutom att kasta nifen/yxa, dricka kosken, basta och ha ett jävla vemod?
Vill du ha billigt så skippa att handla på Åland eller för den delen i själva färjan - ta en tripp till Riga och gå in på RIMI där - sprit för en spottstyver samtidigt som du kan visa för pöbeln hur det är att vara rik medan de med grötmjöl i näven storögt glor på din kundvagn full av konjak, vodka, vin osv... :whistle: -Bild från Riga/Rimi-besök december -07 |
Citat:
|
nifen är det inget större fel på - vet bara inte vad jag skulle hitta på där.. Möjligen uppleva arkitekturen och kanske insupa lite krigsminnen.
|
Citat:
|
Berätta mer om taxifärden!
|
Det finns en underjordisk kyrka i Helsingfors, den måste ni titta på. Underjordisk, säger man så? Den ligger alltså under marknivå.
|
Citat:
http://i6.photobucket.com/albums/y21...tedralen08.jpg Domkyrkan är rätt fräsig också http://i6.photobucket.com/albums/y21...omkyrkan02.jpg Dessutom har de Clas Ohlson i Helsingfors :w00t: http://i6.photobucket.com/albums/y21...s/PICT2300.jpg |
Citat:
02-Torsten_med_borsten.mp3 (2.6 MB) |
Citat:
|
Elbastardo...det glädjer mig att du uppskattar superhiten torsten med borsten...:D
|
Du kommer väl ihåg att posta en tripprapport?! :rolleyes:
|
Helsingfors börjar faktiskt vara en mer spännande stad än Stockholm. Skulle själv inte ha något emot att bo där, om de inte pratade så himla konstigt språk.
De har en restaurang/bar som är uppe i ett torn (kommer inte ihåg vad den heter) Toaletten i det tornet är känt, eftersom den har panoramafönster över Helsingfors. Massa rolig designbutiker, konserter, en frän restaurang (flera restauranger) som ägs av Leningrad Cowboys (heter nog Traktor och är uppbyggd som en gammal nöjesplats inomhus, boklådor, trevliga karlar som kollar vågar titta på kvinnor, nära att ta färja till baltiska staterna etc etc. |
Citat:
|
Citat:
Taxfreen ligger där den väl brukar ligga, men tänk på att den kan vara stängd på helg- och vissa temakryssningar. Då får du ragga tag på en finne eller ålänning som "köper ut" åt dig så du kan kröka i hytten. Men på Tallink-Silja kollar dom inte bagaget när du går ombord... Viking är förjävliga. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson