Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   h@XX0r och teknik- och spelstofiler (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Frågor om antivirus [/mod] (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=214)

Mröff 2008-07-17 18:41

Frågor om antivirus [/mod]
 
Har just införskaffat en PC...och följdaktigen finns det en massa mysko grejer som "ploppar" upp.

Nu funderar jag på varför det i nedre marginalen på explorer står Internet / skyddat läge: på.

Vad är det för skydd? Kan jag få bajs i maskinen ändå?

Gullan 2008-07-17 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4556)
Har just införskaffat en PC...och följdaktigen finns det en massa mysko grejer som "ploppar" upp.

Nu funderar jag på varför det i nedre marginalen på explorer står Internet / skyddat läge: på.

Vad är det för skydd? Kan jag få bajs i maskinen ändå?

Kör du Internet Exploder så har du redan bajs i maskinen. Gör om, gör rätt.

Mröff 2008-07-17 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 4600)
Kör du Internet Exploder så har du redan bajs i maskinen. Gör om, gör rätt.

VAAAAAAAAAAA??

Menar du att man skall behöva ladda hem en annan webläsare..:mad:

Gullan 2008-07-17 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4606)
VAAAAAAAAAAA??

Menar du att man skall behöva ladda hem en annan webläsare..:mad:

JA! Mozilla Firefox.

Och du behöver inte vara arg på mig, det är inte jag som har pillat in IE i din burk. :tjurig:

CodeMAN 2008-07-17 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4556)
Nu funderar jag på varför det i nedre marginalen på explorer står Internet / skyddat läge: på.

Gillar du inte att det visas såna meddelanden så kan du alltid tejpa en bit papper på den delen av skärmen. :yes:

/En som kan.

sås på slipsen 2008-07-17 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 4611)
Gillar du inte att det visas såna meddelanden så kan du alltid tejpa en bit papper på den delen av skärmen. :yes:

/En som kan.


:D

Kickan 2008-07-17 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4556)
Har just införskaffat en PC...<bla bla bla en massa gnäll>

I princip kan du skita i allting. Windows övervarnar hela tiden.

Lär dig gå in under "kontrollpanelen" så fixar du allt.

Mröff 2008-07-17 21:55

Ja, redan på en halv dag har det nog dykt upp ca 50 varningsrutor.

"Är du säker på att du vill göra detta, det kan gå käpprätt åt helvete"...bara man startar upp maskinen. :mad:

Christer 2008-07-17 22:18

Du kommer iallafall få virus, det är liksom oundvikligt när man cyberumgås med sådana som vi... :(

Kristen Etik och Moral 2008-07-17 22:22

Opera krossar sega jävla tater-FF som tar 30 sekunder på sig att ladda ner en bild eller något litet skit som tex en torrentfil. Under tiden FF arbetar med den tunga processen så fryser programmet. Bra va!

Mröff 2008-07-17 22:27

oCH DEN JÄVLA MASKINEN HAR EN CAPS LOCK-FUNKTION...eN KNAPP MAN ALLTID KOMMER ÅT.

Christer 2008-07-17 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4682)
oCH DEN JÄVLA MASKINEN HAR EN CAPS LOCK-FUNKTION...eN KNAPP MAN ALLTID KOMMER ÅT.

Nä, tacka vet jag Mac. :)

Mröff 2008-07-17 22:30

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 4687)
Nä, tacka vet jag Mac. :)

Ja det är jobbigt när en gammal relation tar slut, och man skall in i en ny..:tjurig:

Christer 2008-07-17 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4694)
Ja det är jobbigt när en gammal relation tar slut, och man skall in i en ny..:tjurig:

Förmodligen är det enklare och billigare att skiljas än att byta från Mac till PC...

Svimfärdig 2008-07-18 09:49

Hur kommer det sig att det bidde en PC Muffan? :unsure:

Mröff 2008-07-18 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 4857)
Hur kommer det sig att det bidde en PC Muffan? :unsure:

Den kostade ju så lite...budgetprodukter...:cool:

Svimfärdig 2008-07-18 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4863)
Den kostade ju så lite...budgetprodukter...:cool:

Ja det är skäl nog faktiskt. :) Pengar växer inte på träd...hur mycket man än önskar det.

Torsten 2008-07-18 10:46

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4643)
Ja, redan på en halv dag har det nog dykt upp ca 50 varningsrutor.

"Är du säker på att du vill göra detta, det kan gå käpprätt åt helvete"...bara man startar upp maskinen. :mad:

Om det är vista du kör så går det att stänga av användarkontroll. Kör själv XP men tror man ska högerklicka på sin användare.

Mröff 2008-07-18 11:06

Tackar Torsten.

Japp, det är vista jag kör. Skall pillra i användarkontrollen.

Är riktigt nöjd med budgetmaskinen för 4000 pix.

HP 530

2 gb ram
1.73 Ghz
120 gb hdd

trådlöst nätverk
dvdbrännare.

Torsten 2008-07-18 11:11

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4888)
Tackar Torsten.

Japp, det är vista jag kör. Skall pillra i användarkontrollen.

Är riktigt nöjd med budgetmaskinen för 4000 pix.

HP 530

2 gb ram
1.73 Ghz
120 gb hdd

trådlöst nätverk
dvdbrännare.

Ha ha köpte precis samma burk på Dustin förra veckan. Kampanj och 1Gb extaminne för 3000kr är ett klipp. Fick dock bara 1.5 Gb ram tot. Är ändå nöjd hittils .:)

elbastardo 2008-07-18 13:16

haha Mroeff :D

"-..join us... join us... join us..."
"-we are Borg. U will be assimilated. Resistance is Futile.."


*själv har jag 2 MACar som bokstöd

Mröff 2008-07-18 14:15

*smackar till elbastardo med en adapter*:rant:

Macen skall lagas...försäkringsbolaget skall skicka en blankett.

sås på slipsen 2008-07-18 14:48

Pja, en MacBook Air hade ju inte suttit fel i soffan.
För mig spelar inte operativet någon roll, bara det funkar..

Mröff 2008-07-19 09:47

Nu börjas det igen.
Burken har inget program för att lyssna på /listen.pls - filer.
Det går säkert inte att spela minsta lilla .mp3-trudelutt heller
:rant:

Vad skall man ladda hem, skall se om itunes finns för PC...

CodeMAN 2008-07-19 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 5294)
Vad skall man ladda hem, skall se om itunes finns för PC...

Itunes på pece? Man måste vara galen, eller Mac-användare (saksamma), för att köra Itunes på pece.

Annars gillar vi (vettiga människor) Winamp, typ. Harru ljud på pecen öht?

http://www.winamp.com/player

Mröff 2008-07-19 09:55

Johodå...ljud har jag...tom USB-lurarna funkar på cp:t.
Men ärligt...itunes finns för PC...varför winamp istället för den?
Är det bara sentimental tradition för det var the beginning of .mp3.

Däremot är mjölken till kaffet slut...bläää.

elbastardo 2008-07-19 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 5296)
Johodå...ljud har jag...tom USB-lurarna funkar på cp:t.
Men ärligt...itunes finns för PC...varför winamp istället för den?
Är det bara sentimental tradition för det var the beginning of .mp3.

Däremot är mjölken till kaffet slut...bläää.

iTunes är främst designat för MAC OS. iTunes brukar dessutom fucka till filerna.

WinAmp - är relativt enkelt och har stöd för det mesta (shoutcast tex)
Foobar2000 - om du vill ha topp-ljudkvalitét och slippa en massa trams.
Sreamer - om du vill ha världens bästa radiolyssningsprogram (massa härliga presets och inspelningsstöd).

Mröff 2008-07-19 12:13

Jag laddar ner den där foobar tottusend... den hade bäst namn.

Edit: Ehum...eller kanske inte...eftersom den inte går att få in raddion på.

Mröff 2008-07-20 17:50

Kör man scandisk och defrag på PC nuförtiden?

Torsten 2008-07-20 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 5700)
Kör man scandisk och defrag på PC nuförtiden?

Har för mig att vista sköter det automatiskt.

Mröff 2008-08-08 23:04

Nu har jag laddat in Norton från Symantec (låter som ett elakt företag som gör Terminator-robotar) som virusprogram. Kom på att jag inte hade ett sådant.

Är Norton bra eller bajs?

CodeMAN 2008-08-09 00:39

Norton sägs vara resurskrävande, och det stämmer nog. För många funktioner, svårt att anpassa inställningar pga. komplexitet, osv. Därför slutade använda det för 2 år sen, numera kör jag Nod32.

Senaste Nod32 kan hittas på TPB, prova annars en gratis variant, t ex AVG eller Avast.

Mröff 2008-08-09 00:41

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 9890)
Norton sägs vara resurskrävande, och det stämmer nog. Därför slutade använda det för 2 år sen, numera kör jag Nod32.

Senaste Nod32 kan hittas på TPB, prova annars en gratis variant, t ex AVG eller Avast.

Mmm...skall testa det.
Har en sådan där "prov-variant" nu på Norton som går ut om 90 dagar.

Gullan 2008-08-09 06:56

Dagge säger Avira. http://www.free-av.com/ Det kör vi här hemma. Gratis.

Svimfärdig 2008-08-09 12:51

NOD32! <3 Jag kör AVG Anti-Spyware med som en extragrej. Funkar bajsbra och drar inte en massa kraft.

Mröff 2008-08-09 13:24

Vem skall man nu tro på?
Det går väl inte att ha tre virusprogram... :detektiv:

Svimfärdig 2008-08-09 13:25

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 9984)
Vem skall man nu tro på?
Det går väl inte att ha tre virusprogram... :detektiv:

AVG är spywarejagare.. Och nej, du ska ha 1! :D
Iofs beror mycket på brandvägg med. Du ska lyssna på mig och Cody i det här fallet. :cool: Vi är proffs sörrö...hahaha. Vad har du för brandvägg btw?

Torsten 2008-08-09 13:41

Kör också med nod32. Dessutom ärligt inhandlat. (Därför att min piratkopia inte längre kan uppdateras:skamsen:)

Svimfärdig 2008-08-09 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 9991)
Kör också med nod32. Dessutom ärligt inhandlat. (Därför att min piratkopia inte längre kan uppdateras:skamsen:)

Hade knas med det ett tag jag med...men löste det. Får väl se hur det går nästa gång.
Att du köpte den är ett GOTT betyg tycker jag.

Gullan 2008-08-09 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 9986)
AVG är spywarejagare.. Och nej, du ska ha 1! :D
Iofs beror mycket på brandvägg med. Du ska lyssna på mig och Cody i det här fallet. :cool: Vi är proffs sörrö...hahaha. Vad har du för brandvägg btw?

Ehhh... jag har proffset här och han säger:

Citat:

Ursprungligen postat av Dagge
Avira personal edition kombinerat med Spybot search and destroy med tea time aktiverat. Allt gratis.

(NOD32 är ett skitprogram)

Väldigt svårt att bli lyssnad till men min helpdesk är inte ett proffs utan snarare en guru inom IT-säk. Tidigare föreläsare såväl inom akademin som i näringslivet.

Nu kan du välja. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson