![]() |
matlagningsfrågor
(kan någon klistra tråden tack? :tjurig:)
Jag lagar ett helt stycke fläskkarrée i ugnen nu. Jag har varmluftfunktionen på, dvs luften blåser runt. Har hört att det blir effektivare värme, alltså kan man ha lägre temperatur. Vilken temperatur skall jag ha? (har ställt in på 150 grader nu...) |
Citat:
Skaffa en stektermometer- det finns inget bättre när man gör stekar. |
Jag har stektermometer. Avskyr the stuff.
Ja den är klar nu. 150 grader i ca en timma blev bra. Sedan fick den vila ca ½timma, och sedan skar jag den i skivor. Klyftpotatis och sweetchilisås till det. En helt OK lunch. |
Jag brukar ha ca 25 grader svalare när jag lagar med varmluft.
Varför avskyr du stektermometrar? Det är ju perfekt! |
Citat:
En riktigt bra och tillförlitlig metod. |
Stektermometrar?
För klafsigt och jobbigt. Principen "ju större stycke, desto lägre temperatur", duger bra för mig. |
Tja, jag har en sådan där digital som är exakt på graden och som piper när det är färdigt. Stickan är rätt tunn och vass så det blir inte mycket slabb.
Då slipper man ju hålla på att öppna luckan, ta ut och in och släppa ut värmen etc. |
TIPS
Att koka fryst broccoli och bevara näringsvärdet är som bekant jättesvårt. Broccolin skall läggas fryst i det kokande vattnet, vattenmängden skall vara så liten som möjligt och tiden i vatten så kort som möjligt. Detta för att kontakten med syre skall bli så kort som möjligt (eller hur det var). Ett till synes omöjligt fysikaliskt problem, men jag vet på råd :sly::
Möjligen kan detta tips användas för paltkokning också... vet inte, har aldrig kokat palt :rolleyes: |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Dessutom har jag ingen ångkokarinsats. |
Nu avslöjar jag att jag inte klarar av att koka ägg. Enda sättet att få tiden korrekt är ju att lägga i dem i kokande vatten, men då spricker de. Om jag lägger i dem i kallt vatten och låter dem ligga i under uppvärmingen, när skall man börja mäta tiden då?
|
Citat:
|
Löskokt 4 minuter.
Hårdkokt 7 minuter. |
Citat:
Citat:
Skall testa på ungarnas ägg nu, deras söndagsägg är en bedrövlig följetong, jag har hittills aldrig lyckats få det rätt :blush: |
Citat:
Du har inte funderat på pocherade ägg? :whistle: Självklart vill vi se bilder på resultatet. :yes: |
Min digitalkamera slarvade jag bort på semestern, och sladden mellan mobilen och datorn är försvunnen. :skamsen:
Det är därför jag aldrig bildpostar nuförtiden. |
Igår lärde jag min tonåring att koka ägg. Så det ska inte vara omöjligt med dig Kickan.:D
|
Citat:
|
Båda äggen blev hårdkokta! :mad:
:skamsen: |
Citat:
Kör på känn i stället då. Jag kollar aldrig klockan. :proud: |
Kickan kan inte koka ägg...muhahahaha :peka:
Själv har jag inga problem, då jag gillar dem stenthårt kokta. Det är bara att fräsa på i nio minuter. Nu skall jag nog ta och knapra på lite fisifierande okokt blomkål... |
Citat:
|
Nu tycker jag ni är elaka mot Kickan. :mad:
Kickan: Hur vill du att äggen ska vara? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om det verkligen funkar låter jag vara osagt men husmorstipset kommer från min mormor, och hon har sällan fel. |
En sked kan man lägga i oxå när man kokar har jag hört.
|
Citat:
Jag förstår inte det här, förr i tiden klarade jag av att koka ägg. Det är förstås äggen som inte är vad de varit. :tjurig: |
Det kan ju vara vattnet, spisen eller kastrullen som är boven också.
|
Jag har precis kokat mig lite kaffe i min fina pressbryggare! :rolleyes:
|
Citat:
|
Citat:
Prova med att koka det löskokta i 3,5 minuter från att du ser den första bubblan i vattnet. Det andra i 6-7 minuter (antar att ett blev bra idag?). Du måste spola i kallt vatten också. Vore sjutton om du inte lyckas nästa söndag. |
Kan det ändå inte vara något med spisen.
Kanske måste du byta spis? Har du en sådan där med häll? |
Jag tror hon måste köpa ett nytt hus helt enkelt.
|
Det är definitivt något som inte stämmer med Kickans äggkokning. Nä, någon med slagruta måste dit för att mäta upp currylinjerna.
Själv funderar jag varför jag inte kan äta en apelsin som andra människor. Det tar ca en timma (minimum) för mig att få i mig en sådan. |
Nu har jag en potatisgratäng i ugnen. Och ugnen, det är något jag förstår mig på. Full poäng varenda gång, kan man säga.
Kokta ägg är ju för amatörer. |
Jag tycker det är svårt att få det perfekt kokta ägget, där vitan är helt fast och gulan lagom geggig liksom. 4-5 minuter från det kokar upp brukar fungera men det beror på äggstorlek och spisens snabbhet.
Ville bara påpeka ytterligare en sak att tillagning av ägg knappast är något för amatörer. Alla restauranger med någorlunda självaktning har alltid speciella kockar som tillreder omeletter, äggröra och stekta ägg, så det så! :) |
Citat:
Annars kan man skaffa en sånhär (räcker med 3 äggplatser för mig, man är singel jue): http://www.se.krups.com/NR/rdonlyres...23470_main.jpg Kolla priser och modell på Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=572 |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson