Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Filosofiska forumet (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=55)
-   -   Facebook och MySpace är farligt! (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=183)

Christer 2008-07-14 20:09

Facebook och MySpace är farligt!

Jag hittade en intressant artikel i Dagens Medicin:

Citat:

Barn som växer upp med sajter som Facebook och MySpace kan få en skadlig världsbild och löpa ökad risk att begå självmord. Det varnar en engelsk psykiater för.
En psykiater i London menar att en värld där allt går extremt snabbt och man kan avsluta vänskaper med en knapptryckning eller byta identitet när som helst kan vara farlig eftersom man, när man inser att den riktiga världen går långsamt och är ostimulerande, kan bli deprimerad. Och i förlängningen kan det leda till farligheter och självmord, eftersom man söker mer extrema upplevelser för att få samma känsla i verkligheten. :(

Tror ni på det här? Är vi i riskzonen?

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/07/04/psykiater-varnar-for-faceb/index.xml

Ulvena 2008-07-14 20:31

Vi är inte barn.

Christer 2008-07-14 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 3401)
Vi är inte barn.

Tala för dig själv! Jag riktar frågan till CodeMAN och la Mröff då. :p

Ulvena 2008-07-14 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 3405)
Tala för dig själv! Jag riktar frågan till CodeMAN och la Mröff då. :p

Jaja, bara vissa som får svara alltså. :unsure:

Fast visst är det lite som han skriver, man blir kompis med helt okända människor och man kan avsluta den kontakten med att klicka bort personen ifråga.
Är det bra eller dåligt? Jag vet inte, så länge jag är den som klickar bort folk (har aldrig hänt iofs) så är det bra men jag vet inte kanske jag blir jätteledsen om nån jag verkligen gillar klickar bort mig, det är nog därför jag är så sparsam med msn.

Å andra sidan kan man leva ut sina mindre behagliga sidor på internet utan att riskera för mycket, det är okej att vara en tönt i verkligheten när man kan vara tuff på "riktigt" på internet, det kanske hjälper en del?
(Nu talar jag naturligtvis inte om mig själv) :whistle:

Det märks ju tydligt på t.ex. FB där alla småkillar är stora och starka och dumpar brudar hela dagarna.

Mröff 2008-07-14 20:49

Ja, det är livsfarligt.

Sedan jag började med internet har hela mitt liv rasat samman och jag sitter här som en zombie uppkopplad och hinner inte ens käka.

Facebook är jag inte med i av "konspiratoriska" anledningar. Det är en finemang om ngn elak stat vill använda det som övervakningsystem...:tjurig:

Kickan 2008-07-14 20:49

Jag tror det ligger något i vad han säger.

I båda mina barns skolklasser har det varit diskussion om "datoranvändande". Flera av stolthet pösande föräldrar berättar att deras barn sitter timtals framför datorn och "lär sig datorer". När jag frågar vad de egentligen gör, så är det i samtliga fall msn-chatt. Dvs ingen datorkompetens alls.

Sen kan man väl säga, att om deras framtida umgänge kommer att drivas av att knapptryckningar på Facebook osv, så är det väl bra att de lär sig knapparna... :(

Christer 2008-07-14 20:51

Slutklämmen i artikeln är ju att det finns fördelar också, till exempel att internet plattar ut de hierarkier som finns i verkliga livet.

Kickan 2008-07-14 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 3419)
Slutklämmen i artikeln är ju att det finns fördelar också, till exempel att internet plattar ut de hierarkier som finns i verkliga livet.

Ja, jag håller med om det, köper och gillar det argumentet.

Mröff 2008-07-14 20:55

Lets face it Pensiosar.

Ungarna idag lever på nätet mer än vad vi gjorde. Och nuvarande föräldrar förfasar sig över det precis som våra gjorde över videobandspelaren.

Christer 2008-07-14 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 3421)
Lets face it Pensiosar.

Ungarna idag lever på nätet mer än vad vi gjorde. Och nuvarande föräldrar förfasar sig över det precis som våra gjorde över videobandspelaren.

Ja det har du ju rätt i! Begreppet "videovåld" används ju inte idag, men var enormt vanligt på 80-talet. Vi som växte upp med Bruce Lee, Karate Kid och annat blev ju trots detta inte så våldsamma.

Mröff 2008-07-14 20:59

M O T O R S Å G S M A S S A K E R N:whut:

Ulvena 2008-07-14 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 3427)
M O T O R S Å G S M A S S A K E R N:whut:

Den såg aldrig jag. :proud:

Mröff 2008-07-14 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 3428)
Den såg aldrig jag. :proud:

Tönt...:peka:

Du har säkert inte heller sett...

Fredag den 13:e (Del 1 - 13...14...15)

Nu har jag ju inte egna barn (därför är jag skitförnuftig när det gäller råd. dessa har också funkat för andra föräldrar.)

- Informera om "faror på nätet", dvs pedofiler, att stämma träff med ngn etc etc.

- Begränsa tiden om den blir för mycket, ibland genom att helt sonika dra ut sladden under vrål och skrik.

-Sitt med ungar och kolla vad de gör på nätet, och lär er själva. Många vuxna har knappt den blekaste aning om vad som finns på nätet, och endel kan inte ens slå på en dator.

Psst...detta är baserat på forskning också.

Detta tror jag inte är applicerbart på användare av detta forum som varit inne på både den ena och andra sidan.

Kickan 2008-07-14 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 3421)

Och om man skall prata om generationsskillnader, så har de nutida pensionärerna lika bra eller bättre fysik än nutidens unga och medelålders.

Men det blir kanske en biologisk screening...:(

Ulvena 2008-07-14 21:32

Jag har pratat så mycket om pedofiler på internet att mina ungar får spader när jag åker och träffar nån jag lärt känna via internet.
När jag påpekar att det lär inte vara någon pedofil som vill träffa mig+att jag bara träffat folk på öppna platser så hävdar de att de är ute efter dem och bara försöker lura mig.

Mröff 2008-07-14 21:37

Haha...en pedofil som är ute efter en 30+...:D

En annan sak man kan tänka på är att prata om att lägga ut bilder på sig själv (lättklädda främst). Det finns många som vill ha den bekräftelsen när de är unga. Vad det kan innebära med spridning etc?

Mobbing har flyttat in på nätforum etc för unga, och det bör hanteras på vanligt sätt som mobbing. Det går inte bara att avfärda som "det är ju bara nätet", för de som mobbar har ofta en kontakt med barnen IRL och på nätet sprids info snabbt och det blir ett "drev".

Ett skräckexempel ang peddos är:
Katia Wagner - Alexandramannen

http://www.bokus.com/b/9789163318498...=search_result

Ulvena 2008-07-14 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 3441)
Haha...en pedofil som är ute efter en 30+...:D

Jag är dessutom 40+ så det känns extremt osannolikt men jag har tutat i mina ungar så mycket att de är oroliga för mamma.
De var mycket tveksamma till att jag skulle träffa Gullan t.ex. :D

Gullan 2008-07-14 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 3454)
Jag är dessutom 40+ så det känns extremt osannolikt men jag har tutat i mina ungar så mycket att de är oroliga för mamma.

Jag är JÄTTE-farlig. :cool: Grrrrrrr....

Ulvena 2008-07-14 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 3456)
Jag är JÄTTE-farlig. :cool: Grrrrrrr....

Ja, jag vet ju det nu, då var jag ju helt oförberedd.:unsure:

:D

Gullan 2008-07-14 22:19

Ansiktsboken är töntig. Det som har flest kompisar vinner. :rolleyes:

Mröff 2008-07-14 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 3454)

Men det har jag en viss förståelse för. :p

Hon verkar gilla...hmmm...betong...

Gullan 2008-07-14 22:23

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 3463)
Men det har jag en viss förståelse för. :p

Hon verkar gilla...hmmm...betong...

What??? Nu är det nog bäst att du förklarar dig. *hotfull...*

elbastardo 2008-07-15 00:29

suck - folk går med i facebook och liknande och de har inte ens en aning om varför de är med. Oftast verkar de heller inte medvetna om vad mycket skräp de sprider omkring sig.

Gullan 2008-07-15 09:08

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 3464)
What??? Nu är det nog bäst att du förklarar dig. *hotfull...*

Väntar fortfarande på förklaringen. *trummar med fingrarna*

Mröff 2008-07-15 09:12

Jag vågar inte. Har låst dörren och dragit ner persiennerna.
Har kikat i nyckelhålet hela natten, så det inte står någon med en hink betong utanför dörren.
:skamsen:

Gullan 2008-07-15 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 3544)
Jag vågar inte. Har låst dörren och dragit ner persiennerna.
Har kikat i nyckelhålet hela natten, så det inte står någon med en hink betong utanför dörren.
:skamsen:

Svimmis kanske har förklätt sig till lappjävel, ren eller isbjörn för att smälta in i miljön? Eller lämmel, tänk om hon förklätt sig till betonglämmel! :o

Mröff 2008-07-15 09:39

Men...hur farligt är det att föräldrar till barn sitter på forum istället för att laga mat till barnen.

Eller om föräldrar vet mer om internet än barnen själva...:hmm:

I Lego Star Wars lär dock aldrig en vuxen klå en femåring.

elbastardo 2008-07-15 11:14

En femmåring vinner lätt över mig i kryp-i-litet-utrymme-leken men det kompenseras med att det är så gulligt när femmåringen lipar efter att ha förlorat i TP :innocent:

Kristen Etik och Moral 2008-07-15 11:46

Ja ungarna skall lära sig den hårda vägen. Låta dem vinna? Icke!
De skall KROSSAS!
Här fegar killarna ur mot slutet. Ynkligt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson