![]() |
Vilka rengöringsmedel använder ni?
Jag har alltid varit förtjust i ett massivt städmässigt övervåld medelst Klorin och Ajax Citron (i en fungerande symbios), men när det dåliga miljösamvetet intog det Christerska hemmet fick jag för mig att Klorin var obra för miljön. Så nu har jag övergått till:
Spoiler:
Det luktar extremt gott och känns otroligt korrekt miljömässigt. :) Vad använder ni? |
Här är det en salig blandning mellan cancerframkallande ämnen liksom de mer miljövänliga alternativen.
- Såpa - Vim skurkräm - Kaustriksoda (vid behov) - Mr Muscles ugnsrengöring som ger stendammslunga. - Ajax Sommarblomster - Toalettanka - Insektsspray med varningstext. - T-Röd |
Citat:
|
Citat:
Förutom att jag silar den genom en skogaholmslimpa till fest. |
Det funkar inte på repade aluminiumpaneler. Men det är bra mot oxid.
|
Citat:
Numera kör jag det bara på händerna, de blir så torra och fina. |
Apropå WC-ankan vill jag för övrigt minnas att den faktiskt hette just WC-anka förr i världen, men att det senare fick det anglofila namnet WC Duck. Fy bubblan.
|
Vet ni, när jag jobbade på ett ställe så hittade jag svenska S&M-tidningar där dom gav varandra lavemang med T-sprit.
|
Citat:
Kan det inte heta Bajs-anka. Glömde nämna Listerine som jag spränger munnen ren med innan läggdax. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Fy för T-sprit i analen :( Hellre rapsolja då..
|
Citat:
|
Fenom minns jag från min barndom. Klarade allt. Finns det längre?
|
Det minns jag också. Gula halvkilos burkar med blå (?) text. Googlar men på det så blir det bara en massa olika jeans, så det är nog borta.
|
Citat:
http://www.bigstore.se/?pid=300268 |
Jag saknar Rensåpan. Den finns tydligen och heter något med "gel", men aldrig ser jag den i min affär.
http://www.grumme.nu/produkter/gul_gron_gel.jpg |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag har en polsk städtant som inte har hört ordet "miljövänligt". Jag har ingen aaaaning om hur hon skaffar sina rengöringsmedel (hon dissar mina), men de säljs knappast på svenska butiker.
För avfettning använder jag bl a aceton (brukar handla 1-liters flaskor), eller ren alkohol som säljs på apoteket. Städa gör jag inte (har ju en städtant). |
Citat:
Det har jag läst någonstans. |
Jag gillar Vim och olika blocktvålar. Annars så brukar jag använda Acrysol:
http://www.hdmworld.com/acrysol-qt_small.jpg Eller brakecleaner: http://members.tripod.com/matt_87/BrakeCleaner.jpg |
Citat:
|
Hmmm....vad skall det då gå att ersätta det med... då är det nog Klorinet.
Jan Troell: Du har väl inte något som brinner i närheten när du använder den där oljesprayen? |
Jo, och en gång så tog det sig ordentligt när jag skulle svetsa fast ett stötdämparfäste. Jag försökte släcka med händerna, eftersom det var synd att knäcka plomberingen på släckaren, och då brann det i dom också. Oerhört effektfullt!
|
Jag vill bara meddela att mitt badrum nu är rent och fint, efter en massiv överdos med Gul såpa. Det luktar enormt gott, vilket det inte gjorde när jag rensade vattenlåset i handfatet.... :(
|
Klorin
Ajax citron Mr muscle badrum Mr muscle kök Vim Sen är det väl inget rengöringsmedel men ack så oumbärligt Tvålull. Jag ska även ge er ett fint husmoderstips. När ni vill göra rent ringarna kring plattorna på spisen skrapa med en sockerbit torka sedan av oj, vad det blänker. |
Jag tycker det är roligt och intressant med såna där husmoderstips och ibland så brukar jag sitta på Youtube och leta efter filmer med folk som visar mirakelmedel eller fejar i största allmänhet. Hon engelskan i Äntligen Hemma var suverän. :)
|
Du menar den äldre damen hon var skitcool.
Du ska få ett till om dina muggar börjar bli fula inuti av The och Kaffe gnid med salt invändigt och skölj med vatten då har muggarna blivit vita och fina igen. |
Aha! Det skall jag pröva på min gula kaffekopp.
|
Citat:
Det måste jag prova i morgon. |
miriam funkar det verkligen ? jag har testat och njeee det blir ingen skillnad...
fläckarna går ju liksom igenom emaljen så det gula sitter ju på porslinet under emaljen:unsure::unsure: |
Men..är det inte metallen runt plattan hon menar.
Så förstod jag det...för den vill jag gnida på idag. |
Ajax, Mr Muscle, Yes. Framför allt svinto, svinto hjälper mot allt.
|
Citat:
Jag massor av såna där knep gammeltanterna lärde mig mycket nyttigt under de år jag jobbade i hemtjänsten. |
:o Men berätta mera då!
|
T-röd is the shit. Allvarligt.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson