Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   h@XX0r och teknik- och spelstofiler (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=30)
-   -   XP och SATA disk (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1427)

Torsten 2009-08-08 10:34

XP och SATA disk
 
Som jag tidigare skrev tänker jag sätta ihop en ny dator med bl.a en SATA disk och även en DVD med SATA gränssnitt. Problemet är att jag vill installera XP och vet av erfarenhet att det inte går rakt av på en SATA disk. Har ingen floppy så dom drivisar som krävs i början går ej att använda. Men hur är det med nyare moderkort? Går det kanske att ändra i BIOS och installera som vanligt numera? Vet att det går att fixa med program och lägga in nödvändiga drivisar direkt på installations CDn men orkar inte böka med det tyvärr.:kaffe:

CodeMAN 2009-08-08 10:42

Nope, det är i XP felet ligger i, det känner inte av en sATA-disk rakt av, även om moderkortet gör det.

SP2 för XP åtgärdar dock detta problem. Vad du behöver göra är att "slipstreama" SP2 i en befintligt XP-installationsskiva. Du integrerar med andra ord SP2 i en XP-installation, bränner den nya XPt på en ny disk, installerar från den.

Det finns massor av guider på internet, ett exempel:

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html


Fler guider kan man hitta genom en sökning på Goooooogle:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=slipstream+xp+sp2


Edit: Jag kom på att jag redan hade skrivit om det:

http://www.obsklassen.se/showpost.ph...5&postcount=16

Torsten 2009-08-08 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47241)
Nope, det är i XP felet ligger i, det känner inte av en sATA-disk rakt av, även om moderkortet gör det.

SP2 för XP åtgärdar dock detta problem. Vad du behöver göra är att "slipstreama" SP2 i en befintligt XP-installationsskiva. Du integrerar med andra ord SP2 i en XP-installation, bränner den nya XPt på en ny disk, installerar från den.

Det finns massor av guider på internet, ett exempel:

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.html


Fler guider kan man hitta genom en sökning på Goooooogle:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=slipstream+xp+sp2


Edit: Jag kom på att jag redan hade skrivit om det:

http://www.obsklassen.se/showpost.ph...5&postcount=16

OK tackar för svaret. Tråkigt att det var fel på moderkortet och att behöva vänta 1v innan dom får in ett nytt.:(

CodeMAN 2009-08-08 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47242)
OK tackar för svaret. Tråkigt att det var fel på moderkortet och att behöva vänta 1v innan dom får in ett nytt.:(

Men är du säker på att det var moderkortet och inte minnesmodulerna?

För minnesmodulerna kan orsaka symptomen som du beskrev, dvs. inget pip från moderkortet trots att något är galet.

Torsten 2009-08-08 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47244)
Men är du säker på att det var moderkortet och inte minnesmodulerna?

För minnesmodulerna kan orsaka symptomen som du beskrev, dvs. inget pip från moderkortet trots att något är galet.

Trots att det får ström så fungerade varken det interna eller externa grafikkortet. Fläkten gick inte heller igång på kortet och den separata strömsladden var även inkopplad. Har tyvärr inga andra minnen att testa med men kan det verkligen vara felet?:kaffe:

CodeMAN 2009-08-08 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47253)
Trots att det får ström så fungerade varken det interna eller externa grafikkortet. Fläkten gick inte heller igång på kortet och den separata strömsladden var även inkopplad. Har tyvärr inga andra minnen att testa med men kan det verkligen vara felet?:kaffe:

Nja, sannolikheten jämfört med en trasigt moderkort är inte så stor.

Torsten 2009-08-08 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47254)
Nja, sannolikheten jämfört med en trasigt moderkort är inte så stor.

Det trodde dom också på Webhallen. Ska ändå köpa ett par till och få 4Gb totalt så då kan jag testa med dom nya. Visserligen kan XP 32bit bara hantera ca 3 Gb men kommer nog uppgradera till W7 framöver.:kaffe:

CodeMAN 2009-08-08 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47261)
Det trodde dom också på Webhallen. Ska ändå köpa ett par till och få 4Gb totalt så då kan jag testa med dom nya. Visserligen kan XP 32bit bara hantera ca 3 Gb men kommer nog uppgradera till W7 framöver.:kaffe:

Ditt moderkort verkar klara av 64-bitars OS, och Windows 7 finns i x64-version.

Jag kör det själv med 4 GB-minne, och är mycket nöjd. :kaffe:

Torsten 2009-08-08 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47263)
Ditt moderkort verkar klara av 64-bitars OS, och Windows 7 finns i x64-version.

Jag kör det själv med 4 GB-minne, och är mycket nöjd. :kaffe:

Låter bra men var kan man ladda ned det? Och hur länge fungerar det?

CodeMAN 2009-08-08 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47265)
Låter bra men var kan man ladda ned det? Och hur länge fungerar det?

På TPB finns både RC- och RTM-versioner, och både i 32- och 64-bitar. RC fungerar nog till sommaren 2010, nyckel för RTM blir dock svårt att hitta.

Jag kan kanske få tag i en "Volume License"-nyckel, för då kan man använda den hur många gånger man vill. :whistle:

Torsten 2009-08-08 14:42

Vad står TPB för? Och går det att installera W7 på en helt ny HD? Alltså att boota från CD.:unsure: Gissar på The pirate bay?

CodeMAN 2009-08-08 15:48

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47269)
Vad står TPB för? Och går det att installera W7 på en helt ny HD? Alltså att boota från CD.:unsure: Gissar på The pirate bay?

Vilken fråga, som dessutom kommer från en internetveteran. Självklart står det för "The Pirate Bay"..

Alla Windows 7-filer är ISO-filer, dvs. disk-"avbildningar" som går att boota från.

http://thepiratebay.org/search/windows%207/0/99/300


Där finns det både 32-bitars (x86) och 64-bitars (x64)) Windows:

http://thepiratebay.org/torrent/5047...uage_pack_Msdn

http://thepiratebay.org/torrent/5047...uage_pack_Msdn


Själva OS:et på engelska, men "Language Packs" innehåller filer som byter språk på hela OS:et, bl a till svenska.

Torsten 2009-08-08 15:56

Lite bakis i dag och då står det lite still i skallen ibland. Hittade en RC version som jag laddar hem nu. Tack för hjälpen.:)

CodeMAN 2009-08-08 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47284)
Lite bakis i dag och då står det lite still i skallen ibland. Hittade en RC version som jag laddar hem nu. Tack för hjälpen.:)

Inget problem.

Registreringsnycklar för RC finns det gott om, det är lika att börja med det. Sen, när jag får tag i en sån "Volume License"-nyckel så kan jag nog PM:a dig den... :whistle:

Torsten 2009-08-09 17:21

Gick segt som sirap att hämta så hittade en version 7100 64 bit på Microsoft hemsida i stället. Är den något att ha?:innocent:

CodeMAN 2009-08-09 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47323)
Gick segt som sirap att hämta så hittade en version 7100 64 bit på Microsoft hemsida i stället. Är den något att ha?:innocent:

Jo då, det är RC-versionen (Release Candidate), men stabilt som fan. Dessutom går det ut juni 2010.

Torsten 2009-08-09 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47324)
Jo då, det är RC-versionen (Release Candidate), men stabilt som fan. Dessutom går det ut juni 2010.

Perfekt mao. Dessutom fick man en CD key.:)

CodeMAN 2009-08-09 17:37

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47325)
Perfekt mao. Dessutom fick man en CD key.:)

Ja, RC lanserades publikt, med registringsnyckel på köpet. Det är lååååång tid kvar till juni 2010, slit det med hälsan!

Torsten 2009-08-09 17:45

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47327)
Ja, RC lanserades publikt, med registringsnyckel på köpet. Det är lååååång tid kvar till juni 2010, slit det med hälsan!

Bara jag får igång dataskrället så.:(

Evert 2009-08-09 17:46

CodeMAN, du som är haj på datorer. Om vi ska ha nätverk här hemma, ska vi uppgradera från Windows 3.1 till Windows 3.11 då? :unsure:

CodeMAN 2009-08-09 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 47330)
CodeMAN, du som är haj på datorer. Om vi ska ha nätverk här hemma, ska vi uppgradera från Windows 3.1 till Windows 3.11 då? :unsure:

Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

http://img517.imageshack.us/img517/7687/windows30.gif

Torsten 2009-08-09 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47333)
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

http://img517.imageshack.us/img517/7687/windows30.gif

Oj vilka minnen det väcker. Minns när jag uppgraderade och installerade windows 95 med över 50 disketter. :kaffe:

CodeMAN 2009-08-09 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47334)
Oj vilka minnen det väcker. Minns när jag uppgraderade och installerade windows 95 med över 50 disketter. :kaffe:

Windows 3.1 fick väl plats på 6-7 disketter? Windows 95 installerade jag från en CD-skiva. :tihihi:

Torsten 2009-08-09 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47336)
Windows 3.1 fick väl plats på 6-7 disketter? Windows 95 installerade jag från en CD-skiva. :tihihi:

Jag saknar gamla hederliga DOS 6.1. Ingen laddningstid och om man ville spela fick man ofta ändra i config.sys med en startdiskett har jag för mig. När W95 släpptes var det väl rätt ovanligt med CD ännu?

CodeMAN 2009-08-10 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47337)
Jag saknar gamla hederliga DOS 6.1. Ingen laddningstid och om man ville spela fick man ofta ändra i config.sys med en startdiskett har jag för mig. När W95 släpptes var det väl rätt ovanligt med CD ännu?

Ja, DOS 6.1 var verkligen kul att hantera, inga datorkrascher eller liknande. Jag tror att termen "datorkrasch" blev populär efter Windows 95s lansering. :D

Jag minns inte hur jag fick 95:an på en cd-skiva, men jag är ganska säker på att jag inte använde 50 disketter för att installera det. På den tiden fanns det ju folk som sålde piratkopierade mjukvaror per post.

Man skrev ett brev till postbox, och så fick man en diskette med programlistor tillbaka. Programmen kom oftast på CD, och jag kan ha fått 95:an den vägen.

Evert 2009-08-10 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47333)
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

http://www.belowsurface.se/forum/ima...les/s_wtf2.gif

http://www.belowsurface.se/forum/ima.../icon_pray.gif

Evert 2009-08-10 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47354)
Ja, DOS 6.1 var verkligen kul att hantera, inga datorkrascher eller liknande. Jag tror att termen "datorkrasch" blev populär efter Windows 95s lansering. :D

Jag minns inte hur jag fick 95:an på en cd-skiva, men jag är ganska säker på att jag inte använde 50 disketter för att installera det. På den tiden fanns det ju folk som sålde piratkopierade mjukvaror per post.

Jag köpte mitt Windows 95 på CD. Jag lyckades få tag på en variant som de levererar med nya datorer, trots att jag inte hade någon ny dator. Då blev jag tvungen att köpa min första CD-rom för 1500 kronor som hade en imponerande läshastighet av 4x :)

Jag har också hållt på med startdisketter i DOS för att få i gång vissa spel och tjäna så mycket minne som möjligt. Jag har för mig att jag i bland gjorde startdisktetter för att spela DOS-spel under Windows 95? Många spel gick att starta från Windows i DOS-läge, men några av spelen krävde att man kom upp i nästan 600 k DOS-minne. Disney hade ett spel som heter Alladin för Dosmiljö som var ruggigt svårt att få igång.

CodeMAN 2009-08-10 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 47356)
Jag köpte mitt Windows 95 på CD. Jag lyckades få tag på en variant som de levererar med nya datorer, trots att jag inte hade någon ny dator. Då blev jag tvungen att köpa min första CD-rom för 1500 kronor som hade en imponerande läshastighet av 4x :)

Jag har också hållt på med startdisketter i DOS för att få i gång vissa spel och tjäna så mycket minne som möjligt. Jag har för mig att jag i bland gjorde startdisktetter för att spela DOS-spel under Windows 95? Många spel gick att starta från Windows i DOS-läge, men några av spelen krävde att man kom upp i nästan 600 k DOS-minne. Disney hade ett spel som heter Alladin för Dosmiljö som var ruggigt svårt att få igång.

Ja, visst var det så att man fick starta om datorn med en annan config.sys-fil än den som användes för Windows 95, eftersom en del spel krävde annorlunda inställningar.

Bara för att uppleva tillfredsställelsen med att betala för mjukvara så köpte jag mitt MSDOS på en butik. 625 riksdolar kostade det... :proud:

Torsten 2009-08-11 04:59

Så här såg iaf kartongen ut och notera 3.5" uppe i hörnet. Syrran hade lånat hem det från sitt jobb och jag var livrädd att någon av dom som jag tyckte då skrämmande många disketterna skulle gå sönder. Men när man kom till "sätt i disk 52" drog man en lättnadens suck. Skaffade även pluspaketet med lite krimskrams som snygga baggrundsbilder och några enklare spel.:kaffe:
http://www.dotjournal.com/files/imag...go.preview.jpg

Torsten 2009-08-13 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47324)
Jo då, det är RC-versionen (Release Candidate), men stabilt som fan. Dessutom går det ut juni 2010.

Har zippat upp det och bränt med Nero drygt 3Gb. Men skiten vägrar att boota från CDn vid start trots att jag satt CD som första boot. "Pleace input bootable device" är det enda som händer.:(

Torsten 2009-08-14 20:02

Hämtade även ett nytt moderkort i dag. Men dom hade ännu inte hunnit felsöka det gamla på en hel vecka (dåligt) så felet kan fortfarande ligga någon annanstans tyvärr. Men varför bootar inte min W7 CD och hur ska man annars kunna installera det på en tom HD?:innocent:

CodeMAN 2009-08-14 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47470)
Hämtade även ett nytt moderkort i dag. Men dom hade ännu inte hunnit felsöka det gamla på en hel vecka (dåligt) så felet kan fortfarande ligga någon annanstans tyvärr. Men varför bootar inte min W7 CD och hur ska man annars kunna installera det på en tom HD?:innocent:

Sorry, varit lite upptagen.

Om du har fått en iso-fil från Microsoft så bör den vara bootbar. Brände du filen som "image"-fil i Nero?

Torsten 2009-08-14 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47474)
Sorry, varit lite upptagen.

Om du har fått en iso-fil från Microsoft så bör den vara bootbar. Brände du filen som "image"-fil i Nero?

Nja zippade up den och brände den som DVD data cd rakt av med Nero smart start. Var det fel?:unsure:

CodeMAN 2009-08-14 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47477)
Nja zippade up den och brände den som DVD data cd rakt av med Nero smart start. Var det fel?:unsure:

Ja, jag tror det. Bränner du som data-cd så får du själva iso-filen på disken. Bränner du däremot filen som en "image" så borde du kunna se innehållet, dvs. installationsfilerna.

Stoppa skivan och kolla vad som finns på den. Har du bara en fil (som slutar med .iso) så har bränt fel.

Torsten 2009-08-14 21:24

Det ser normalt ut men i mappen "boot" liger en VLC mediefil som heter "bootfix" Kan det vara den som ställer till det? Konstigt med en VLC fil i bootmappen?

CodeMAN 2009-08-14 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47480)
Det ser normalt ut men i mappen "boot" liger en VLC mediefil som heter "bootfix" Kan det vara den som ställer till det? Konstigt med en VLC fil i bootmappen?

Filen heter "bootfix.bin", och är egentligen för att kunna boota med dvd-skivan. VLC "tror" att den är en mediefil, men det är bara för att Microsoft har "lånat" filändelsen.

Du kan alltså med andra ord se innehållet på iso-filen, vilket innebär att du har bränt filen rätt.

Du skulle även kunna starta installationen inifrån Windows, klicka bara på "setup"-filen på dvd-skivan. Då kan man välja "nyinstallation", och formatera om hårddisken.

Torsten 2009-08-16 04:42

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47482)
Filen heter "bootfix.bin", och är egentligen för att kunna boota med dvd-skivan. VLC "tror" att den är en mediefil, men det är bara för att Microsoft har "lånat" filändelsen.

Du kan alltså med andra ord se innehållet på iso-filen, vilket innebär att du har bränt filen rätt.

Du skulle även kunna starta installationen inifrån Windows, klicka bara på "setup"-filen på dvd-skivan. Då kan man välja "nyinstallation", och formatera om hårddisken.

OK tackar men det blir bara "Inte en giltig W32 fil" så den vägen går inte heller. Fick till slut ordning på mina krånglande datordelar och skäms för mitt typiska nybörjarfel. En distans satt fel och kortslöt moderkortet. (här har man bytt moderkort helt i onödan och klagat):skamsen: Men nu funkar allt fint och kör gamla hederliga XP.:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson