Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Sverige och Utrikes (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Firar du i dag? [Nationaldagen, och EU-valet den 7/6 /Mod] (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1347)

Torsten 2009-06-06 09:33

Firar du i dag? [Nationaldagen, och EU-valet den 7/6 /Mod]

Nja vad finns det att fira? Natonaldagen tidigare svenska flaggans dag lär ha sitt ursprung i att Gustav Vasa kröntes till kung av Sverige 6 juni 1523. Men mindre anledning att fira har nog Blekinge Skåne och Halland som på den tiden inte ens hörde till Sverige. Och börjar det inte bli lite väl pinsamt med alla mångkulturella jippon just i dag?:kaffe:

Gullan 2009-06-06 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 45165)
Nja vad finns det att fira? Natonaldagen tidigare svenska flaggans dag lär ha sitt ursprung i att Gustav Vasa kröntes till kung av Sverige 6 juni 1523. Men mindre anledning att fira har nog Blekinge Skåne och Halland som på den tiden inte ens hörde till Sverige. Och börjar det inte bli lite väl pinsamt med alla mångkulturella jippon just i dag?:kaffe:

Jag firar inte. På schemat står tvätt, gräsklippning och klädsömnad. Nu råkar det vara både normalledig dag i år och borttagning av annandag pingst så nationaldagen tillför inget egentligen ut är bara ytterligare en röd dag som jag tacksamt tar emot. Jmf 1 maj. :kaffe:

Torsten 2009-06-06 10:23

I våra grannländer skäms man inte för att visa sin nationalism som vi tyvärr blivit hjärntvättade att göra här. Vem fan vågar riskera att betraktas som rasist främlingsfientlig eller nazist? Utan som vanligt blir det bara en vanlig dag för dom flesta. Men Danmark-Sverige matchen kan man ju inte missa.

Sven Hedin 2009-06-06 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 45165)
Och börjar det inte bli lite väl pinsamt med alla mångkulturella jippon just i dag?:kaffe:

Jo, verkligen... Nu räcker det fan med negerdans och karnevaler. Jag slentrian-heilade lite när jag hissade flaggan i morse men mer firande än så blir det inte för mig.

Mröff 2009-06-06 18:41

Jag planerar ju hur vi skall rädda landet till veckan från Natos styrkor. :pippi:

Östen 2009-06-06 18:47

Av princip vägrar jag fira, jag vill ha tillbaka annandag pingst som röd dag...det var bättre förr

Torsten 2009-06-06 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 45182)
Jo, verkligen... Nu räcker det fan med negerdans och karnevaler. Jag slentrian-heilade lite när jag hissade flaggan i morse men mer firande än så blir det inte för mig.

Så nu får Sven snällt stå med sin reglementsenligt vikta flagga redo varje morgon exakt kl 8.00? (blåa sidan utåt) och heila för sina morgonpigga grannar?:D

Ulvena 2009-06-06 19:19

Jag firade genom att slappa hela dagen. :proud:

När jag bodde i Warszawa firade man dock rejält med Sveriges ambassadör och mycket kalasande :hick:

Idag har jag som sagt slappat och försökt återhämta mig från examensfirandet igår.
Min första bebis tog ju studenten då. :)

CodeMAN 2009-06-06 19:19

Jag firade nationaldagen genom att planera valdagen, dvs. hur jag ska hitta till vallokalen. :kaffe:

Ulvena 2009-06-06 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 45190)
Jag firade nationaldagen genom att planera valdagen, dvs. hur jag ska hitta till vallokalen. :kaffe:

Jag har bestämt mig för att rösta i morgon, jag med.
Tyvärr hatar jag förstanamnet på det parti jag ska rösta på så jag får kryssa 2:an (som jag inte har en susning om vem det är).

CodeMAN 2009-06-06 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 45192)
Jag har bestämt mig för att rösta i morgon, jag med.
Tyvärr hatar jag förstanamnet på det parti jag ska rösta på så jag får kryssa 2:an (som jag inte har en susning om vem det är).

Menar du "Christian Engström"?

http://www.piratpartiet.se/eu_kandidater

Hon, nr 2, Amelia Andersdotter, har jag läst en del bra saker om, så röstar också(?) på henne.

Ulvena 2009-06-06 19:46

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 45197)
Menar du "Christian Engström"?

http://www.piratpartiet.se/eu_kandidater

Hon, nr 2, Amelia Andersdotter, har jag läst en del bra saker om, så röstar också(?) på henne.

Äh, nej :skamsen:,
Jag röstar inte på Piratpartiet även om jag sympatiserar med deras hållning angående fildelning.

Det blir ett annat parti som får min röst.:)

Mröff 2009-06-07 00:55

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 45190)

Jag har inte öppnat mitt röstkort...:skamsen:

Bara jag inte glömmer att rösta.

Gullan 2009-06-07 06:36

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 45198)
Äh, nej :skamsen:,
Jag röstar inte på Piratpartiet även om jag sympatiserar med deras hållning angående fildelning.

Det blir ett annat parti som får min röst.:)

Ojdå! Nu måste jag nog be att få utveckla lite. PP handlar iofs om fildelning men det är inte det viktigaste. Det handlar om personlig integritet. IPRED, FRA-lagen och alla andra kontrollagar som har införts och som kommer att införas, angriper vår integritet. Därför MÅSTE alla rösta Pirat.

Seså Ulvena, nu måste du nog byta valsedel. :yes:

Östen 2009-06-07 09:47

Jag har inte heller öppnat röstkortet än, och inte har jag bestämt mig för vad jag ska rösta på heller...

Sven Hedin 2009-06-07 09:48

Jag glömde ta ner flaggan. :)

Mröff 2009-06-07 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 45220)
Jag glömde ta ner flaggan. :)

Då vet vi vad du röstar på...:evilgrin39:

CodeMAN 2009-06-07 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 45214)
Ojdå! Nu måste jag nog be att få utveckla lite. PP handlar iofs om fildelning men det är inte det viktigaste. Det handlar om personlig integritet. IPRED, FRA-lagen och alla andra kontrollagar som har införts och som kommer att införas, angriper vår integritet. Därför MÅSTE alla rösta Pirat.

Skillnaden i detta val är att ALLA andra partier totalignorerat integritetsfrågan. Vi alla vet hur det gick till när FRA-lagen gick genom, även om det fanns avvikande tankar inom de etablerade partier så vågade bara EN person att rösta som h*n ville, dvs. Camilla Lindberg.

Så tanken med att rösta Pirat betyder inte, åtminstone för mig, att man struntar i andra viktiga frågor, utan att skicka ett meddelande till alla andra partier.

Mröff 2009-06-07 10:43

:lol:

Piraterna måste få sina väljare lämna datorn i dag

Arrrr arr!
Det är Piratpartiets toppkandidat Christian Engström som gör pirathälsningen, när han skiljs från en partikamrat i Kungsträdgården i Stockholm. Hans piratkompis svarar likadant.
Det var tre välkända bokstäver, FRA, som gav piraterna kraften att resa masten igen efter fiaskovalet 2006 och sätta kurs mot Europa.
Och det är tre bokstäver som kan avgöra alltihop i natt. AFK - away from keyboard. Det är nätslang för livet utanför internet.
För om inte Piratpartiet lyckas få nätrötterna att traska i väg till vallokalerna - då kan skeppet få slagsida.

http://www.expressen.se/Nyheter/eu-v...a-datorn-i-dag

CodeMAN 2009-06-07 10:54

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45224)
Piraterna måste få sina väljare lämna datorn i dag

Jo, det är exakt vad de behöver göra jue...

Jag sitter och slösurfar istället för att traska iväg... :skamsen:

Östen 2009-06-07 11:27

Nu tänkte jag traska iväg och rösta men jag har fortfarande inte bestämt mig...riktigt jobbigt :unsure:

Miriam 2009-06-07 14:20

Så där ja nu har jag varit i väg och utfört min demokratiska skyldighet.
Jag velade länge innan jag bestämde mig på vilket parti som skulle få min åtråvärda röst.

Gullan 2009-06-07 16:46

Å vi har lagt ut valsedlar i diverse avlägsna vallokaler. På ett ställe så fick vi inte lägga valsedlarna där vi ville utan de skulle placeras på ett intilliggande bord! Och så använde de inte de vita pappställen där alla valsedlar skulle läggas. Ordförande i den valkretsen var en superdryg och väldigt mycket förmer snubbe. Jag tog diskussionen med honom om att i fallet pappstället så valde de att inte ha den men i fallet var valsedlarna skulle ligga så följde de reglementet. Det var iaf vad han sa. När jag bad att få reda på VAR det stod att valsedlar som inte skickas ut via valmyndigheten skulle ligga för sig så började han leta i Vallagen... och inte hittade han nåt där. Men rätt det hade han den dryge fan. Då bad vi att få telefonnumret till Valmyndigheten och det fick vi med en uppmaning om att han tyckte att det var lite onödigt att slåss mot väderkvarna.

Nåväl, vi ringde och det var upptaget. Vi ringde igen och fick prata med en trevlig dam som sa att pappstället MÅSTE användas och att ALLA valsedlar skulle stå i stället, TILLSAMMANS. Sen visade det sig att den dumdryge snubben var den som pratade med Valmyndigheten när vi ringde och det var upptaget. :whistle:

Vi åkte hem och sedan när vi skulle iväg och titta på Blackrace (legalt Streetrace) kunde vi inte låta bli att ta en sväng förbi och titta på papplådan och alla valsedlar i den.

Den dumdryge öppnade dörren redan när vi gick upp för trappan och hälsade välkomna och bad så mycket om ursäkt och att det var ett missförstånd, en brist i kommunikationen. Undrar hur mycket den pudeln kostade honom? :tihihi: Där fick han för sin överlägsna attityd och surr om att slåss mot väderkvarnar.

Ulvena 2009-06-07 17:19

Jag har röstat. :proud:

Gullan 2009-06-07 17:32

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 45235)
Jag har röstat. :proud:

Jag hoppas du tänkte om och röstade rätt! :)

pippi 2009-06-07 18:01

Jag har röstat.:cool:

Mröff 2009-06-07 18:01

Hmmm...vilket arbete du utfört Gullan...

Börjar nästan tro att du själv drar vinning om de kommer in i EU-parlamentet... lite schyssta mingelpartyn med gratis bubbel och snittar.:evilgrin39:

Jag har röstat...bestämde mig i sista sekund och valde en EXTREMT politiskt korrekt kandidat...det skulle bara fattas att h*n var utvecklingsstörd eller hade annat handikapp så vore det jackpot i PK-ness.

Med tanke på hur AFK Svimmis är tror jag hon varit och röstat i flera veckor nu.

Ulvena 2009-06-07 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 45238)
Jag hoppas du tänkte om och röstade rätt! :)

Jag tycker att jag röstade rätt men det kan nog tänka sig att du inte tycker det. :D

Östen 2009-06-07 18:35

Nu har jag också varit och röstat :)

Östen 2009-06-07 18:43

Förresten, hur har det varit med röstaktiveten hos er? I vallokalen där jag röstade var det väldigt ödsligt, nästan fler valarbetare än röstande.

Christer 2009-06-07 18:47

Jag har röstat! :)

Det var extremt lugnt i vallokalen, max tio sekunders väntan. Att jämföra med tjugofemminuter vid senaste riksdagsvalet.

Jag greppade en bunt valsedlar och plockade bort de som var otänkbara. Därefter lånade jag en tös i femårsåldern som fick dra en av dem. Därefter satte jag ett kryss för en person med en bizarr titel och lämnade min röst.

Demokrati är viktigt, sörrni. :whistle:

CodeMAN 2009-06-07 19:01

Jag röstade för 2 timmar sen. Det blev SD PP. :yes:

Jag hatar att proteströsta (minns något tjafset jag utsattes för när jag röstade på SD för några år sen?), men vaffan ska man annars göra?

Mröff 2009-06-07 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 45248)
Förresten, hur har det varit med röstaktiveten hos er? I vallokalen där jag röstade var det väldigt ödsligt, nästan fler valarbetare än röstande.

Här var det väldigt lugnt.

En stackars tant med en socialdemokrat-jacka stod utanför lokalen, men ingen tog hennes valsedlar.
Inne i tamburen satt en annan tant och läste en bok.
Ingen väntetid i vallokalen och ingen annan än jag förutom två valarbetare.
Valarbetaren som kollade att jag fanns med i röstlängden såg överlycklig ut, när han kollade legitimationen, fick använda sin linjal och dra ett streck att jag röstat.

Halvdött skulle jag säga.

Svimfärdig 2009-06-08 23:31

Näe Mröffan jag har inte röstat. Mitt afk:ande till trots... :skamsen:

Tånagel 2009-06-09 01:23

jag har bestämt för att aldrig mer rösta.. jag hatar dem (politikerna) så våldsamt
att det börjar bli farligt för mig själv
jag känner mig så subversiv så att en vacker dag kanske jag tar kulsprutan med mig till riksdagshuset och går loss på en killingspree
och det värsta är att jag inte vet riktigt varför jag är så arg, men det kliar i hela kroppen när jag ser mona och maud och den där kristne snubben , sicka jävla noller , fy fan , bluueeergghhhhhhhhhhhhhhhh

Ulvena 2009-06-09 20:36

Jag såg Christian Engström (?) på TV i morse, han som får PP:s plats i EU-parlamentet och han läspar. :mad:

Tur att jag inte röstade fram honom, en läspande f.d. moderat och f.d. folkpartist är ju hur skämmigt som helst.
Min kandidat kom, vad det ser ut som, inte in. :(

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson