Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Pics, pics, pics (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=14)
-   -   cykelsemester till Fredrikshamn/Skagen (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1327)

Kickan 2009-05-24 15:46

cykelsemester till Fredrikshamn/Skagen

Spoiler:

Tidigt på morgonen, i färjekön

Spoiler:

lilla trogna cykeln, längst fram, längst ner, vid Stena Jutlandicas bogvisir

Spoiler:

På väg till Skagen. Lunch i Aalbaek, ett par pilsner medan vi väntar

Spoiler:

Rödspättemacka, dvs stjerneskud på smörrebröd (det bästa vi lycklades få i oss på hela resan btw)

Spoiler:

En sväng ner till stranden för en paus, halvvägs till Skagen

Spoiler:

Plötsligt ändrar landskapet karaktär, allt är byggt på sand, och det är enbart skön cykelväg, ingen bilväg för oss

Spoiler:

Den översandade kyrkan (nej det är inte vi på bilden)

Spoiler:

Puh, äntligen hittade vi vandrarhemmet i Skagen. Det var inte lätt.

Spoiler:

Man måste ut på yttersta grenen

Spoiler:

Nästa dag, vi cyklar åt sydväst, tidvis med kuling som rak motvind. Ettans växel och snigelfart. Fikapaus med kaffe och drostechoklad.

Spoiler:

Danmark visade sig ha en bokskog med leriga vägar, och höjdskillnader, precis där vi valt att cykla :unsure:

Spoiler:

Sista dagen, tillbaka i Fredrikshamn. I väntan på färjan slappade vi hela dan på palmestranden

Spoiler:

Längst fram i färjekön igen. Precis nu fick min kompis punktering. Tur i oturen.

Spoiler:

En gudomlig hemfärd på en högst kvartbelags Stena Danica. På översta däck. En trubadur underhöll i den gassande eftermiddagssolen, folk drack pilsner och bara njöt.

Spoiler:

Göteborgs hamninlopp. Älvsborgsbron med Masthuggskyrkan ovanför.

Spoiler:

Och så Nya Älvsborgs fästning (från 1600-talet)

Spoiler:

BYE BYE

CodeMAN 2009-05-24 16:17

Trevliga bilder!

På västkusten har ni tydligen möjligheten att åka till härliga Danmark.

På östkusten har vi möjligheten att åka till tråkiga Åland, eller i bästa fall, Gotland. Östkusten suger hästb-e.

Ulvena 2009-05-24 16:44

Vilka fina bilder! :)

Gullan 2009-05-24 19:45

Det är verkligen jättekul att få se dina fina bilder. Tack! Hur länge var ni borta? Hur lång sträcka cyklade ni?

Östen 2009-05-24 20:42

Danmark är fint. Det är nog 20 år sedan jag var där och cyklade senast, det kanske snart är dags igen :)

Men är Åland verkligen så trist? Jag har faktiskt funderat på att åka dit i sommar.

Kickan 2009-05-24 20:46

Vi åkte på torsdag morgon och kom hem på lördag eftermiddag, så det blev 3 dagar med två övernattningar.
Vi hade verkligen kanontur, jag hade packat regnkläder men det kom inte en droppe på oss. Däremot en massa sol och frisk luft.

Jag är en ovan cyklist så jag visste jag skulle få ont i rumpan. Olämplig sadel hade jag dessutom, alldeles för liten och hård. Så ändalykten blev väl det största problemet, sista dagen stod jag mest upp och cyklade.

Men det gäller att visa kroppen (inkl röven) vad som gäller! Nu vet den till nästa gång....

Första dagen blev det 42 km till Skagen, + diverse avstickare och en kvällstur... kanske 5.5 mil. Andra dagen var den längsta sträckan, vi cyklade en snirklig väg tillbaka till F-hamn, över på västra kusten. Kanske 7 mil. Sista dagen låg vi bara på Palmestranden. Tur det, hade inte klarat mer.

Men jag skall göra om det här! Här skall köpas utrustning.

CodeMAN 2009-05-24 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 44791)
Men är Åland verkligen så trist? Jag har faktiskt funderat på att åka dit i sommar.

Nää, första gången (och kanske även andra gången) är den nog OK. Man behöver dock anstränga sig för tredje gången.

Miriam 2009-05-24 21:42

Vad mysigt det såg ut.
Jag blir väldigt avundsjuk eftersom jag har ägnat hela min helg åt att kapa och klyva ved.
Först var det så varmt att jag höll på att svettas i hjäl.
På Lördagen regnade det så mycket att jag såg ut som jag tävlade i miss wet flanell-skjorta 2009.

Mröff 2009-05-24 23:40

Shit...dit måste jag åka.
Vad fint...ser nästan ut som utomlands...:crazysmile:

sås på slipsen 2009-05-25 00:31

Jättekul att få åka med sådär! :yes:

Härliga bilder, jag längtar till Danmark. Har gjort just den där trippen några gånger men inte på cykel.

Sven Hedin 2009-05-25 13:11

Den där mackan med fisk på såg ju riktigt god ut, men jag har alltid undrat över den översandade kyrkan. Är det en riktig kyrka där nere under sanden eller är det bara ett torn?

sås på slipsen 2009-05-25 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 44817)
Den där mackan med fisk på såg ju riktigt god ut, men jag har alltid undrat över den översandade kyrkan. Är det en riktig kyrka där nere under sanden eller är det bara ett torn?

Det är en hel kyrka.

Mröff 2009-05-25 14:09

Citat:

Jag håller med.
Mackan såg väldigt smaskig ut.
Räkor, lax och rödspätta. Såg jag inte lite majonäs också.
MUMS.

Kickan 2009-05-25 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 44818)
Det är en hel kyrka.

Njae... det har varit en hel kyrka. Men den var inte helt översandad utan upp till halva väggen ungefär, och det som skulle ha stuckit upp är borttaget. Botten på kyrkans skepp ligger alltså kvar bara ett par meter under marken, men det räcker ju för att den skall vara oanvändbar.

Vänlige Viktor 2009-05-25 15:53

Citat:

Mackan såg utan tvekan VÄLDIGT god ut.

sås på slipsen 2009-05-25 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 44820)
Njae... det har varit en hel kyrka. Men den var inte helt översandad utan upp till halva väggen ungefär, och det som skulle ha stuckit upp är borttaget. Botten på kyrkans skepp ligger alltså kvar bara ett par meter under marken, men det räcker ju för att den skall vara oanvändbar.

Ja, man kikar ju inte in och ser på gudstjänsten direkt. Jag menade att det inte bara var en bit av ett torn som sticker upp. :kaffe:

sås på slipsen 2009-05-25 16:14

Är detta dina bröst förresten? :unsure:
Isåfall tycker jag att du ska ställa upp i bopptråden. :whistle:

Spoiler:

Kickan 2009-05-25 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 44824)
Är detta dina bröst förresten? :unsure:
Isåfall tycker jag att du ska ställa upp i bopptråden. :whistle:

Spoiler:

Asch, så snygga är de inte egentligen, det är bara för att jag ligger på rygg. Men tack. http://i37.tinypic.com/vyb3om.gif

Vänlige Viktor 2009-05-25 18:13

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 44827)
Asch, så snygga är de inte egentligen, det är bara för att jag ligger på rygg. Men tack. http://i37.tinypic.com/vyb3om.gif

Ligger du på rygg och de står rätt ut så där?
Då tror jag du har chansen i bopp-tråden.

Kickan 2009-05-26 09:32

Citat:

Ursprungligen postat av Vänlige Viktor (Inlägg 44832)
Ligger du på rygg och de står rätt ut så där?
Då tror jag du har chansen i bopp-tråden.

Bara en bra behå :besvarad:

Sven Hedin 2009-05-26 10:05

Citat:

Fan också... Jag har alltid velat tro att det där under all sand fanns en någorlunda komplett kyrka som det med lite god vilja gick att gräva sig ner till. Danskarna hade bara inte gjort det eftersom dom var småfulla, danska är ju det, eller att någon griftefridslag hindrade utgrävningar.

Östen 2009-05-26 10:11

Det var många år sedan jag var vid den där kyrkan men jag har för mig att jag läste på en skylt där att nästan all inredning med undantag för orgeln var borttagen.

Mröff 2009-05-26 22:40

Östen: Trodde faktiskt att du skulle fråga hur toaletterna var...:dask:

Sven Hedin 2009-05-26 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 44847)
Det var många år sedan jag var vid den där kyrkan men jag har för mig att jag läste på en skylt där att nästan all inredning med undantag för orgeln var borttagen.

Jo det kan man ju tänka sig, ifall nu både väggar och tak har monterats ner, men en sån där orgel som varit nedgrävd i sanden vore ju någonting att plocka fram... Tänk att komma dit med en gigantisk kompressor och bara blåsa. :)

sås på slipsen 2009-05-26 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 44868)
Jo det kan man ju tänka sig, ifall nu både väggar och tak har monterats ner, men en sån där orgel som varit nedgrävd i sanden vore ju någonting att plocka fram... Tänk att komma dit med en gigantisk kompressor och bara blåsa. :)

Näe alltså...hela kyrkan finns kvar därunder minus inredningen kanske.
Det går att gräva och blåsa....fast då kanske det uppstår strukturella problem vid det här laget. Plus att du blir upphängd i pungen av turistidkarna..:D

Gullan 2009-05-27 07:29

Finns det någon bild på den där kyrkan innan den blev översandad? Eller en ritad bild eller nåt? Om jag visste vad den hette skulle jag googla själv. :yes:

Sven Hedin 2009-05-27 08:22

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 44869)
Näe alltså...hela kyrkan finns kvar därunder minus inredningen kanske.
Det går att gräva och blåsa....fast då kanske det uppstår strukturella problem vid det här laget. Plus att du blir upphängd i pungen av turistidkarna..:D

Hur skall ni ha det? :unsure:

Kickan 2009-05-27 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 44873)

Jag var där alldeles nyss, jag vet. :proud:

Östen 2009-05-27 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 44864)
Östen: Trodde faktiskt att du skulle fråga hur toaletterna var...:dask:

Vet inte riktigt hur dom är. Jag har för mig att jag kissade bakom en klunga krumma tallar senast jag var där i mitten av 90-talet.

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 44868)

Vore riktigt coolt.

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 44871)
Finns det någon bild på den där kyrkan innan den blev översandad? Eller en ritad bild eller nåt? Om jag visste vad den hette skulle jag googla själv. :yes:

Sct Laurenti kirke heter den tydligen men det verkar vara ont om bilder från tiden innan den blev tillsandad, jag lyckades inte googla fram en enda...

sås på slipsen 2009-05-27 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 44873)

Kickan har rätt och mitt minne svek mig. :skamsen:

Citat:

This church buried in sand dunes 1.5km (1 mile) south of town is an amusing curiosity. The only part that's visible is the upper two-thirds of the tower. When Hans Christian Andersen visited in 1859, he called the church "The Pompeii of Skagen." The sand didn't exactly surprise a congregation at worship. The only things hidden under the dunes are the remnants of a wall and the old floor and perhaps the baptismal font. By 1775, the church had fallen into disrepair and was used by fewer and fewer members. By 1795 it was closed down, and in 1810 it was partly demolished, the stones sold to people in the area as building materials for their private houses. Today red stakes in the ground indicate the placing and extent of the nave and vestry.

Mröff 2009-05-27 23:06

Men ett gammalt golv är intressant.
Det kanske finns lik där under...:w00t:

Åk dit med kompressorn, Sven!!!!!!!!!

Sven Hedin 2015-01-28 21:14

BUMP! Hur har det gått sen sist? :)

Kickan 2015-01-31 19:49

Med kyrkan? Den ligger nog kvar där den låg.
Men jag har fått ett nytt golv att gräva ut och det gör jag, via ombud.:proud:

Om du menar fitness, cykling och sånt, så låtsas jag att jag inte hörde frågan:besvarad:

Sven Hedin 2015-02-05 07:51

Jag har ju skött all fitness och cykling på det där viset, via ombud alltså, men nu när du tar upp det så kanske jag skulle sätta de nuförtiden minst sagt slimmade lej-motionärerna på att försöka gräva upp runt kyrkan istället. :)

Gullan 2015-02-22 18:34

Instämmer med Kickan men jag hänvisar till dålig hörsel med hänvisning till hög ålder. :yawn:

Sven Hedin 2019-01-06 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 44784)
Trevliga bilder!

På västkusten har ni tydligen möjligheten att åka till härliga Danmark.

På östkusten har vi möjligheten att åka till tråkiga Åland, eller i bästa fall, Gotland. Östkusten suger hästb-e.

Jag hade lätt bytt Danmark mot tråkiga Åland eller inte jätteroliga Finland. Enda fördelen med att kunna åka båt till Danmark på ett par timmar är att man ju inte har jättelångt till Tyskland när man väl kommer av. Ett par trista timmar bland sanddyner och så är man där. För vi har ju inga kryssningar va. Inte en vettig hårdrockskryss så långt ögat når. Inga andra kryssningar heller för den delen. När vi skall åka till Åland, eller Åbo egentligen eller ännu hellre Helsingfors, så måste vi åka TÅG i tre timmar! Plus övrigt jävla bök som en tågresa innebär. Ni tar bara tunnelbanan mot Ropsten och hoppar av vid Gärdet. Eller om ni hellre åker med jävla Viking då förstås. Men det gör man ju inte, eftersom det inte går att bära ombord en massa sprit hos dem.

Men det finns faktiskt en till ehhh... Danmark. Belseboat, heter den. Nackdelen är att Stena inte släpper ombord berusade människor, att Stena inte börjar sälja sina utspädda öl förrän efter Vinga (det är ungefär halva resan och sen stänger man baren vid samma ställe på hemresan) och att resan tar ynka sju timmar innan du blir utföst på Stigbergskajen igen. Bära ombord eget kan du fetglömma och det säljs inte starksprit ombord. Banden som spelar suger dessutom alltid tapiranus.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson