![]() |
Kranier
Denna publikfriande tråd handlar om kranier. Jag är nämligen väldigt sugen på att köpa vetenskapligt "korrekta" reproduktioner av hominidkranier
http://i42.tinypic.com/2mx0v1h.jpg men priserna avskräcker. Ska man kanske börja med något enklare men äkta? Kan man köpa billiga kranier någonstans eller bör man ge sig ut och leta as längs europavägarna? |
Finns det inga att köpa på typ Scantrend? :unsure:
|
Har du prisexempel på reproduktioner?
Jag har funderat mycket på det här med att få fatt på kranier, äkta sådana. Ett säkert sätt borde vara att sommarjobba på krematorium, eller hur? Knopsa av huvudet innan man skjutsar in kistan och hela rasket i ugnen. |
Citat:
|
Varför denna morbida fascination för kranier?
Är ni djävulsdyrkare? :scared: Borde gå att få tag på prydnadskranier där de säljer inredningsdetaljer för just de som lyssnar på t.ex. black eller death metal. |
Citat:
De hade så fina överraskningslådor med hemliga saker i... :rolleyes: |
Citat:
http://www.boneclones.com/ Kanske är jag felunderättad men jag har hört att benen inte blir till aska (helt) i ugnen utan att man måste stampa sönder dem manuellt (benuellt?). I så fall skulle en saknad skalle kanske märkas av benstamparen. Gamla medicinska undervisningskranier från kollapsade regimer tror jag annars på. Ryssarna borde ha mycket. Det går säkert att få tag på skallar från massgravar också om man är mindre nogräknad, men det är inte jag. Jag är väldigt nogräknad. Kineserna har annars mycket fossil och mycket fossilletare och om universitet och muséer inte vill köpa ett kranie för att det inte är vetenskapligt betydelsefullt kanske man kan få köpa det som privatperson? |
Ni kanske skulle börja med en stenskalle. För att se om det känns bra.
http://crystalskulls.lepietredellemeraviglie.com/it/ |
Citat:
Billiga prydnadskranier lider nog av att de känns plastiga, med fula skarvar. Nej, det måste vara väldigt verklighetstroget. |
200-300 dollar för en fin reproduktion är väl inte så farligt. Funderar faktiskt på att slå till på en själv. Homo Habilis: 379 dollar.
Jag tycker den sajten var jättefin. *bookmarkar* Apropå att ta en skalle före kremering, så misstänker jag att det inte gödslas (:tihihi:) med personal direkt, benstomparen är säkert samma person som inskjutsaren. |
Jag villa ha skallarna ur hominidserien!
Jag vill placera in dem fint i utvecklingen, i passande belysning, i en av mina hallar. Kanske helst den nedre, så inte det är det första besökare ser. |
Citat:
|
Ja, problemet blir ju att man inte kan välja bort någon. Så det är bara att sätta igång, och börja med de äldsta. *kollar*
Nä så långt tillbaka behöver man ju inte gå, tänker börja med Lucy dvs Australopithecus Afarensis. Jodå, jag visar upp den när den anländer. |
Sätt in lite led-belysning i ögonhålorna så blir det effektfullt och en mysbelysning...:)
|
|
Citat:
Spoiler:
|
Nu har jag beställt BH-001. USD 283:- inkl frakt.
:) |
Om det där funkar bra och skallen anländer som den det var tänkt så får du instruera mig så att jag också kan skaffa mig en. :)
|
Citat:
I vilket fall som helst ser det ut som ett utmärkt val. :yes: |
Är det inte lite av kannibalistiskt trofésamlande över erkranie-lovers...:scared:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Men nästa gång köper jag stället, t-shirten, ja hela paketet. |
Citat:
En gång så fick jag låna skelettet "Robert" av en kille som hade köpt hem honom från en tysk nät-firma. Det var tur att jag kunde göra det för han höll inte alls måttet... när vi packade upp honom ur träullen. |
Nu är den på väg...
den lämnade flygplatsen i Los Angeles igår :banana: |
Var är min skalle? :crybaby:
Den sågs senast lämna Los Angeles i tisdags em, med flyg. Den måste ju ha varit framme i Europa i flera dagar nu. På USPS trackingtjänst finns ingen uppdatering sedan den var i USA. Märkligt. Tänk om nån stulit den? |
Kan den ha blivit stoppad i tullen? Jag vet inte hur det funkar men kanske har dom kört försändelsen igenom en sån där röntgenapparat, sett att det är åtminstone konturerna av en skalle, och ni så är.... tja, vilka kan det vara? Världsarvskonventionens avdelning för blöta jobb på väg hem till dig. :unsure:
|
Så här säger USPS tracking-tjänst om mitt paket :unsure:
Citat:
|
Citat:
Har de inte ditt mobilnummer så skickar dem ett pappersmeddelande, som kommer dagen efter. |
Nä har ingen dörrkod, men kom på att ringklockan inte fungerar, folk brukar knacka. Jag kanske inte vaknade av knackningen.
Men vad bra, då är skallen säkert på ingång. |
*gnuggar händer*
|
Händer?
|
Ja, det med. :p
|
Hahahaha....kickan vaknade inte när skallen kom....:tihihi:
Men det var då en jäkla tid för leverans, mitt i natten. |
Citat:
|
Så, nu har jag fått min skalle. Det låg en lapp i brevlådan när jag kom hem, att jag kunde hämta den på postens utlämningsställe. Där luggade de mig på nästan 800:- ytterligare, i "tullavgift".
Åkte till ungarna och packade upp och visade. Den gjorde stor succé, speciellt kunde vi få den att "gnappa" med tänderna och hugga tag i fingrar som modiga barn stack in i dess mun. Underkäken sitter inte ihop med resten, så den kan placeras i lite fancy positioner, om man vill lätta upp det ytterligare. |
Pics...
|
kommer, kommer....
|
Hur hade de beräknat tullavgiften på ett kranium?:unsure:
|
Vill se! :w00t:
|
Citat:
|
Citat:
*baa-dish* http://i19.photobucket.com/albums/b2.../laughing1.gif |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson