Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Kranier (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1207)

tokyo 2009-03-22 21:52

Kranier
 
Denna publikfriande tråd handlar om kranier. Jag är nämligen väldigt sugen på att köpa vetenskapligt "korrekta" reproduktioner av hominidkranier

http://i42.tinypic.com/2mx0v1h.jpg

men priserna avskräcker. Ska man kanske börja med något enklare men äkta? Kan man köpa billiga kranier någonstans eller bör man ge sig ut och leta as längs europavägarna?

Christer 2009-03-22 21:53

Finns det inga att köpa på typ Scantrend? :unsure:

Kickan 2009-03-22 21:56

Har du prisexempel på reproduktioner?

Jag har funderat mycket på det här med att få fatt på kranier, äkta sådana. Ett säkert sätt borde vara att sommarjobba på krematorium, eller hur?
Knopsa av huvudet innan man skjutsar in kistan och hela rasket i ugnen.

tokyo 2009-03-22 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 41251)
Finns det inga att köpa på typ Scantrend? :unsure:

Det är 2009. Menar du teknikmagasinet?

Mröff 2009-03-22 21:57

Varför denna morbida fascination för kranier?
Är ni djävulsdyrkare? :scared:

Borde gå att få tag på prydnadskranier där de säljer inredningsdetaljer för just de som lyssnar på t.ex. black eller death metal.

Christer 2009-03-22 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av tokyo (Inlägg 41257)
Det är 2009. Menar du teknikmagasinet?

Skit också, menar du att Scantrend har lagt ner? :(

De hade så fina överraskningslådor med hemliga saker i... :rolleyes:

tokyo 2009-03-22 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 41256)
Har du prisexempel på reproduktioner?

Jag har funderat mycket på det här med att få fatt på kranier, äkta sådana. Ett säkert sätt borde vara att sommarjobba på krematorium, eller hur?
Knopsa av huvudet innan man skjutsar in kistan och hela rasket i ugnen.

De där reproduktionerna ovan går på 200 dollar - 300 dollar styck ungefär.

http://www.boneclones.com/

Kanske är jag felunderättad men jag har hört att benen inte blir till aska (helt) i ugnen utan att man måste stampa sönder dem manuellt (benuellt?). I så fall skulle en saknad skalle kanske märkas av benstamparen.

Gamla medicinska undervisningskranier från kollapsade regimer tror jag annars på. Ryssarna borde ha mycket. Det går säkert att få tag på skallar från massgravar också om man är mindre nogräknad, men det är inte jag. Jag är väldigt nogräknad. Kineserna har annars mycket fossil och mycket fossilletare och om universitet och muséer inte vill köpa ett kranie för att det inte är vetenskapligt betydelsefullt kanske man kan få köpa det som privatperson?

Mröff 2009-03-22 22:02

Ni kanske skulle börja med en stenskalle. För att se om det känns bra.

http://crystalskulls.lepietredellemeraviglie.com/it/

tokyo 2009-03-22 22:04

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41259)
Varför denna morbida fascination för kranier?
Är ni djävulsdyrkare? :scared:

Borde gå att få tag på prydnadskranier där de säljer inredningsdetaljer för just de som lyssnar på t.ex. black eller death metal.

Det känns magiskt med kranier. Som att man har en direktlänk till en svunnen tid. Hjärnor i formalin skulle också vara trevligt men det skulle nog bli kladdigt, kanske illaluktande, och folk skulle ta en för "eljest".

Billiga prydnadskranier lider nog av att de känns plastiga, med fula skarvar. Nej, det måste vara väldigt verklighetstroget.

Kickan 2009-03-22 22:30

200-300 dollar för en fin reproduktion är väl inte så farligt. Funderar faktiskt på att slå till på en själv. Homo Habilis: 379 dollar.

Jag tycker den sajten var jättefin. *bookmarkar*

Apropå att ta en skalle före kremering, så misstänker jag att det inte gödslas (:tihihi:) med personal direkt, benstomparen är säkert samma person som inskjutsaren.

Kickan 2009-03-22 22:34

Jag villa ha skallarna ur hominidserien!
Jag vill placera in dem fint i utvecklingen, i passande belysning, i en av mina hallar. Kanske helst den nedre, så inte det är det första besökare ser.

tokyo 2009-03-22 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 41301)
Jag villa ha skallarna ur hominidserien!
Jag vill placera in dem fint i utvecklingen, i passande belysning, i en av mina hallar. Kanske helst den nedre, så inte det är det första besökare ser.

Ja gör det. Köp och rapportera i tråden så jag vet om det är värt det. Jag är själv mest sugen på de äldre skallarna, africanus. Fast en neanderthalare måste man förstås ha.

Kickan 2009-03-22 22:43

Ja, problemet blir ju att man inte kan välja bort någon. Så det är bara att sätta igång, och börja med de äldsta. *kollar*
Nä så långt tillbaka behöver man ju inte gå, tänker börja med Lucy dvs Australopithecus Afarensis.

Jodå, jag visar upp den när den anländer.

Mröff 2009-03-22 22:53

Sätt in lite led-belysning i ögonhålorna så blir det effektfullt och en mysbelysning...:)

Evert 2009-03-22 23:17

Gissa vilken skalle som tillhör samma art som CodeMAN? :)


http://i42.tinypic.com/2mx0v1h.jpg

CodeMAN 2009-03-22 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 41325)
Gissa vilken skalle som tillhör samma art som CodeMAN? :)

<en massa opassande kranier>

Ingen av dem. Jag var på sjukhus ett par år sen, för öh, anusotolofi, och då passade de även på att ta en "bild" på huvet (fråga mig inte varför, stetoskopet var för långt, tror jag :unsure:):


Kickan 2009-03-23 08:32

Nu har jag beställt BH-001. USD 283:- inkl frakt.

:)

Sven Hedin 2009-03-23 11:04

Om det där funkar bra och skallen anländer som den det var tänkt så får du instruera mig så att jag också kan skaffa mig en. :)

tokyo 2009-03-23 12:55

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 41335)
Nu har jag beställt BH-001. USD 283:- inkl frakt.

:)

Du köpte inte ett ställ till (35 USD)? Jag tror det kan vara värt för att inte slita på färgen på undersidan av skallen.

I vilket fall som helst ser det ut som ett utmärkt val. :yes:

Mröff 2009-03-23 13:07

Är det inte lite av kannibalistiskt trofésamlande över erkranie-lovers...:scared:

Kickan 2009-03-23 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 41337)
Om det där funkar bra och skallen anländer som den det var tänkt så får du instruera mig så att jag också kan skaffa mig en. :)

Du kan få prova min innan du beställer, så du kan försäkra dig om att den passar för dina... syften.

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41339)
Är det inte lite av kannibalistiskt trofésamlande över erkranie-lovers...:scared:

Absolut inte :pippi:

Citat:

Ursprungligen postat av tokyo (Inlägg 41338)
Du köpte inte ett ställ till (35 USD)? Jag tror det kan vara värt för att inte slita på färgen på undersidan av skallen.

I vilket fall som helst ser det ut som ett utmärkt val. :yes:

Jag var så ivrig att beställa att jag inte ens noterade kringprodukterna.
Men nästa gång köper jag stället, t-shirten, ja hela paketet.

Sven Hedin 2009-03-23 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 41342)
Du kan få prova min innan du beställer, så du kan försäkra dig om att den passar för dina... syften.

Schysst! :)

En gång så fick jag låna skelettet "Robert" av en kille som hade köpt hem honom från en tysk nät-firma. Det var tur att jag kunde göra det för han höll inte alls måttet... när vi packade upp honom ur träullen.

Kickan 2009-03-25 10:38

Nu är den på väg...
den lämnade flygplatsen i Los Angeles igår :banana:

Kickan 2009-03-27 16:37

Var är min skalle? :crybaby:

Den sågs senast lämna Los Angeles i tisdags em, med flyg. Den måste ju ha varit framme i Europa i flera dagar nu. På USPS trackingtjänst finns ingen uppdatering sedan den var i USA. Märkligt.

Tänk om nån stulit den?

Sven Hedin 2009-03-27 17:07

Kan den ha blivit stoppad i tullen? Jag vet inte hur det funkar men kanske har dom kört försändelsen igenom en sån där röntgenapparat, sett att det är åtminstone konturerna av en skalle, och ni så är.... tja, vilka kan det vara? Världsarvskonventionens avdelning för blöta jobb på väg hem till dig. :unsure:

Kickan 2009-03-30 10:11

Så här säger USPS tracking-tjänst om mitt paket :unsure:
Citat:

Label/Receipt Number: <xxxxxxxxxxxxxxx>
Status: Attempted Delivery Abroad

We attempted to deliver your item in SWEDEN at 6:41 AM on March 30, 2009
Vaddå "attempted"? Ringde de på min dörr tjugo i sju utan att någon öppnade? Nänä, jag var hemma, det skedde inget attempt.

CodeMAN 2009-03-30 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 41788)
Så här säger USPS tracking-tjänst om mitt paket :unsure:


Vaddå "attempted"? Ringde de på min dörr tjugo i sju utan att någon öppnade? Nänä, jag var hemma, det skedde inget attempt.

Har du dörrkod? Eller något annat hinder som har lett till att de inte kunde nå dig?

Har de inte ditt mobilnummer så skickar dem ett pappersmeddelande, som kommer dagen efter.

Kickan 2009-03-30 10:36

Nä har ingen dörrkod, men kom på att ringklockan inte fungerar, folk brukar knacka. Jag kanske inte vaknade av knackningen.

Men vad bra, då är skallen säkert på ingång.

Svimfärdig 2009-03-30 12:22

*gnuggar händer*

Sven Hedin 2009-03-30 13:19

Händer?

Svimfärdig 2009-03-30 13:24

Ja, det med. :p

Mröff 2009-03-30 15:21

Hahahaha....kickan vaknade inte när skallen kom....:tihihi:

Men det var då en jäkla tid för leverans, mitt i natten.

Kickan 2009-03-30 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41799)
Hahahaha....kickan vaknade inte när skallen kom....:tihihi:

Men det var då en jäkla tid för leverans, mitt i natten.

I normala fall är jag uppe vid den tiden, men imorse var jag dödstrött efter en gråtnatt, inte ens skallen hade kunnat pigga upp mig. Inte ens om den dragit en vits. :(

Kickan 2009-03-30 18:36

Så, nu har jag fått min skalle. Det låg en lapp i brevlådan när jag kom hem, att jag kunde hämta den på postens utlämningsställe. Där luggade de mig på nästan 800:- ytterligare, i "tullavgift".
Åkte till ungarna och packade upp och visade. Den gjorde stor succé, speciellt kunde vi få den att "gnappa" med tänderna och hugga tag i fingrar som modiga barn stack in i dess mun.

Underkäken sitter inte ihop med resten, så den kan placeras i lite fancy positioner, om man vill lätta upp det ytterligare.

Mröff 2009-03-30 18:37

Pics...

Kickan 2009-03-30 18:38

kommer, kommer....

Mröff 2009-03-30 18:41

Hur hade de beräknat tullavgiften på ett kranium?:unsure:

Sven Hedin 2009-03-30 18:53

Vill se! :w00t:

CodeMAN 2009-03-30 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41813)
Hur hade de beräknat tullavgiften på ett kranium?:unsure:

Eller, varför förtulla ett fejkkranium?

sås på slipsen 2009-03-30 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41813)
Hur hade de beräknat tullavgiften på ett kranium?:unsure:

Enkelt. De tar ut en schablonavgift per skalle.

*baa-dish*



http://i19.photobucket.com/albums/b2.../laughing1.gif


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson