Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Jag har länge funderat på... (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1050)

Sven Hedin 2009-01-24 11:45

Jag har länge funderat på...
 
...att starta en tråd där vi kan berätta och visa vad vi funderar på att skaffa oss för nya veteranbilar. Nu gör jag det och passa på att berätta att jag är vansinnigt sugen på en sån här VW 1500:



Jag har aldrig haft någon Volkswagen, det kanske inte alls är min grej, men sånt måste man ju ta reda på och då tänker jag göra det i sån är snygg vagn.

Mröff 2009-01-24 11:51

Det är en fantastisk modell.
Är själv uppvuxen i en VW 1600 Variant.
Den kallade vi "blixten". :proud:

Sven Hedin 2009-01-24 11:56

Tänk så mycket man kan ha gemensamt. Det är sånt där som i vuxen ålder skänker en person god smak och rätta värderingar. Det är alltså ungefär samma här: Under en period så åktes det mycket 1600 Variant hemma hos Hedins.

Edit: Du förresten, hur funkade värmen, minns du det? Räckte den till för klimatet där uppe? Jag är lite tveksam till luftkylda grejor.

CodeMAN 2009-01-24 13:35

Ett av mina ex (den danska) farsa ägde en VW1300 mjuktop (halv-cab, eller var det heter) som på bilden, när hon bodde i Istanbul:




Tänk dig sommar, sol, punk-musik, öppet tak... Vi åkte längst Bosporen fram och tillbaka... Aaah, minnen... :rolleyes:

Sven Hedin 2009-01-24 17:45

Jag kan livligt föreställa mig hur kul ni hade det när ni forcerade fram i eran elefantmödis-VW. :)

Sven Hedin 2009-01-24 18:37

Nu har det rört till sig väldigt, för om jag var lite tveksam till att skaffa Volkswagen så är det ingenting emot hur jag skulle känna inför att köpa SAAB... Det finns normalt sett inga SAAB:ar i min värld! OK, lite överdrivet kanske, men i mitt garage så finns det åtminstone inga, och att äga en känns om möjligt ändå mera främmande. Men så plötsligt idag så kom det över mig... :(


Undrar om det verkligen krävs skepparkrans, loafers och finska strumpor för att kunna framföra en sån här?

Mröff 2009-01-24 19:02

Jodå...när det väl blev varmt i 1600 blev det varmt.

Min första bil var en VW 1300...mycket fin bil.

Kickan 2009-01-24 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 35885)
Undrar om det verkligen krävs skepparkrans, loafers och finska strumpor för att kunna framföra en sån här?

Ja.

Östen 2009-01-24 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 35885)
Nu har det rört till sig väldigt, för om jag var lite tveksam till att skaffa Volkswagen så är det ingenting emot hur jag skulle känna inför att köpa SAAB... Det finns normalt sett inga SAAB:ar i min värld! OK, lite överdrivet kanske, men i mitt garage så finns det åtminstone inga, och att äga en känns om möjligt ändå mera främmande. Men så plötsligt idag så kom det över mig... :(


Undrar om det verkligen krävs skepparkrans, loafers och finska strumpor för att kunna framföra en sån här?

Säkerligen :)

Östen 2009-01-24 20:38

Jag är förresten lite sugen på att köpa en DAF, kanske av nostalgiska skäl. Mina föräldrar hade ett par såna när jag var liten, först en vit halvkombi och några år senare en blå Marathon sedan med vita stripes, en riktig dräpare med 57 vilda hästar under huven :)

Sven Hedin 2009-01-24 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 35898)
Ja.

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 35901)
Säkerligen :)

Fan också... Jag får fortsätta köpa tyskt. ( :veryhappy:)

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 35908)
Jag är förresten lite sugen på att köpa en DAF, kanske av nostalgiska skäl. Mina föräldrar hade ett par såna när jag var liten, först en vit halvkombi och några år senare en blå Marathon sedan med vita stripes, en riktig dräpare med 57 vilda hästar under huven :)

Det förstår jag. Mina hade under en kort period en sån där post-tjorv som ju är en DAF under skalet. Själv så har jag haft en pickup. En härlig bil. :)

Fortune 2009-01-24 21:06

En sån här vill jag ha:

http://farm2.static.flickr.com/1234/...3a1169.jpg?v=0

Sven Hedin 2009-01-24 21:08

En Raggarkappa! :)

Du har mitt fulla stöd ifall du skaffar dig en sån.

Gabriel Knight 2009-01-24 21:58

En bekant har haft en gammal hederlig Volvo PV, kommer inte ihåg vilken modell men den var beige och hade 2 dörrar och var rund som en bubbla bak. Från 1964 var den tror jag och mycket mysig att åka i och så hade den lysknappen för hel och halvljus bredvid gaspedalen. :)

En annan bekant hade en gammal Mercedes från 1965, en blå med lädersäten. Han hade den till salu för 25000 men jag hade inte råd att köpa den fastän jag gärna hade velat :cry:

En tredje bekant har en gammal Saab med 2takts motor från 60-talet som han ska renovera någon gång när han får tid men det verkar han aldrig få så den står bara där i garaget och samlar damm :(

Själv har jag en BMW 518 från 1984 men det dröjer tyvärr några år till innan den blir veteranbil :p

Fortune 2009-01-24 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 35917)
En Raggarkappa! :)

Du har mitt fulla stöd ifall du skaffar dig en sån.

Tyvärr finns det inte så många kvar och dom som finns är antingen skrotfärdiga eller så uppiffade så att dom blir svindyra. Men jag gillar den och har alltid gjort.

Fortune 2009-01-24 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 35928)
En bekant har haft en gammal hederlig Volvo PV, kommer inte ihåg vilken modell men den var beige och hade 2 dörrar och var rund som en bubbla bak. Från 1964 var den tror jag och mycket mysig att åka i och så hade den lysknappen för hel och halvljus bredvid gaspedalen. :)

En annan bekant hade en gammal Mercedes från 1965, en blå med lädersäten. Han hade den till salu för 25000 men jag hade inte råd att köpa den fastän jag gärna hade velat :cry:

En tredje bekant har en gammal Saab med 2takts motor från 60-talet som han ska renovera någon gång när han får tid men det verkar han aldrig få så den står bara där i garaget och samlar damm :(

Själv har jag en BMW 518 från 1984 men det dröjer tyvärr några år till innan den blir veteranbil :p

PV hade vi också en gång i tiden men jag är för kort för att köra den, når liksom inte upp över (traktor)ratten. :D

Östen 2009-01-24 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 35928)
En bekant har haft en gammal hederlig Volvo PV, kommer inte ihåg vilken modell men den var beige och hade 2 dörrar och var rund som en bubbla bak. Från 1964 var den tror jag och mycket mysig att åka i och så hade den lysknappen för hel och halvljus bredvid gaspedalen. :)

En annan bekant hade en gammal Mercedes från 1965, en blå med lädersäten. Han hade den till salu för 25000 men jag hade inte råd att köpa den fastän jag gärna hade velat :cry:

En tredje bekant har en gammal Saab med 2takts motor från 60-talet som han ska renovera någon gång när han får tid men det verkar han aldrig få så den står bara där i garaget och samlar damm :(

Själv har jag en BMW 518 från 1984 men det dröjer tyvärr några år till innan den blir veteranbil :p

Vårda din 518 ömt, det är en blivande klassiker :)

Sven Hedin 2009-01-25 06:47

Det är ju svårt att få till den där veterankänlsan när bilarna är såpass moderna. Jag har ju också nästan en sån där 518, men det funkar inte hela vägen. Min är ju en sjuttiotalare som gjordes en bit in på åttio, och det går bara inte... Den må vara hur skattebefriad och besiktning vartannat år som helst men jag kan inte få till den rätta känslan.

Jag diskuterade det här med en bekant som är något mera liberal i sin syn på vad som kan betraktas som veteranigt, men jag håller stenhårt på att en modell som fortsatte tillverkas efter första hälften av sjuttiotalet för alltid är griskörd som veteran. Egentligen så skulle jag vilja dra gränsen vid 1970 års modell, men då skulle ju t.ex Fords sista M-modell och Mercedes W108 (Gabriels kompis bil) inte klara sig, så vid ungefär -71 eller möjligen -72 tycker jag att det börjar dra ihop sig. Men för att inte tidiga Volvo 140 och Mercedes ap-modell skall falla bort så kan jag sträcka mig fram till 1975. Brrrrrr...

Mröff 2009-01-25 11:42

Är någon sugen på en Ap-Merca?

Sven Hedin 2009-01-25 18:30

Som du säkert vet, ifall du tänker efter lite, så är jag oerhört förtjust i dessa vagnar. Speciellt som coupé. :)

Östen 2009-01-25 19:11

En fenmerca vore inte heller dumt :)

CodeMAN 2009-01-25 19:19

Idag köpte jag tidningen "Klassiker". Kolla vad som är månadens huvudämne:

http://www.klassiker.nu/img/zimg/001KLA0109P-01.jpg


http://www.klassiker.nu/zino.aspx?articleID=11173


Vem vet, jag köper kanske min egen bubbla till slut.. :cool:

Mröff 2009-01-25 19:33

En negativ aspekt med Bubblan är trafiksäkerheten.

Östen 2009-01-25 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 35976)
En negativ aspekt med Bubblan är trafiksäkerheten.

Det gäller väl bara att köra försiktigt, jag tycker att det är väldigt störande med all onödig och fördyrande säkerhetsutrustning som man lastar ner dagens bilar med.

Torsten 2009-01-25 20:03

Jag har faktiskt ägt en bubbla 1500 som första bil en gång. Med Eberspecher och ett spjäll som man ställde om sommar och vinter. Tyvärr glömde syrran det och sedan lät den som ett ånglok. Gissar att den bara gick på två eller tre cylindrar efter det.:mad:

Mröff 2009-01-25 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 35978)
Det gäller väl bara att köra försiktigt, jag tycker att det är väldigt störande med all onödig och fördyrande säkerhetsutrustning som man lastar ner dagens bilar med.

Iofs...med bubblan dör man snabbt och effektivt vid krock. Speciellt i modellernas innan 1968 utan stöd för nacken. Då bröt du nacken och blev mosad säkerligen innan du hann känna någon större smärta.

Ulvena 2009-01-25 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 35978)
Det gäller väl bara att köra försiktigt, jag tycker att det är väldigt störande med all onödig och fördyrande säkerhetsutrustning som man lastar ner dagens bilar med.

Varför är det störande? :unsure:

Jag tycker det är bra att bilarna blir säkrare jag. Känns ju kasst att bli förlamad eller dö, alternativt att ev. passagerare råkar illa ut för att man åker i diket eller krockar bara för att man kör en bil utan bra och modern säkerhetsutrustning.

Sven Hedin 2009-01-25 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 35976)
En negativ aspekt med Bubblan är trafiksäkerheten.

http://img139.imageshack.us/img139/2...addajg5qo1.gif

Ulvena 2009-01-25 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 35991)

Jag älskar den där, min man hävdar att det är jag men det förnekar jag bestämt.
:D

CodeMAN 2009-01-25 23:38

http://www.blocket.se/vi/19316907.htm?ca=11_s

Mröff 2009-01-25 23:46

Den var lite väl "upphottad" för min smak. Tacka vet jag original...:proud:

Jassåå Sven...så nu är man en gnällkärring bara för att man inte vill bli mos och halshuggen vid en krock i 40 km/h.

Tacka vet jag krockkuddar. De skall vara fram, bak och i sidorna. Så hela bilen blir som en michelingubbe vid krock.

Östen 2009-01-25 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 35982)
Varför är det störande? :unsure:

Jag tycker det är bra att bilarna blir säkrare jag. Känns ju kasst att bli förlamad eller dö, alternativt att ev. passagerare råkar illa ut för att man åker i diket eller krockar bara för att man kör en bil utan bra och modern säkerhetsutrustning.

Säkerhetsutrustningen kostar ju en massa pengar, och risken att man ska få användning för den är väl en på miljonen. Dessutom blir rattarna så stora och svulstiga när dom innehåller en krockkudde. Bilarna VAR bättre förr :(

Sven Hedin 2009-01-26 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 36016)

Jassåå Sven...så nu är man en gnällkärring bara för att man inte vill bli mos och halshuggen vid en krock i 40 km/h.

Tacka vet jag krockkuddar. De skall vara fram, bak och i sidorna. Så hela bilen blir som en michelingubbe vid krock.

Ja det är bra, du skall vara rädd om dig. :)

Sven Hedin 2009-02-14 09:40

Eftersom det inte fanns några VW 1500/1600 att få fatt på så har jag under den gångna veckan istället sneglat lite åt BMW-hållet. Eftersom mitt vinterprojekt med motorbyte i min stadigvarande entusiastbil gick i stå när jag upptäckte att organdonatorn fortfarande var vid liv, och därför inte gärna kunde berövas sin rova, så fick jag helt enkelt använda bilen tills något annat vitalt organ slutade fungera, alternativt vänta ut att besiktningen skulle ta slut. Nu har det äntligen hänt. Ett hjullager har börjat föra ett fasligt liv och eftersom det är ungefär där jag har dragit gränsen för livsuppehållande åtgärder så lär den stackars bilen nu äntligen få gå till sina fäder. Men projektet kan ju dra ut på tiden och under den perioden så kan jag ju inte stå helt utan en farbar oldtimer, så nu har jag riktat blickarna söder ut, mot Blekinge tror jag, eftersom det finns ungefär en sån här till salu där:

http://i41.tinypic.com/nplvn7.jpg

Det är ju nästan en sån som jag hade, men den här är inte rutten och dessutom så är den ju ärtgrön. Alltså en på det hela taget tilltalande vagn som mot en billig penning kan få förgylla min fritid under massvis med år framöver. Lite för modern i snittet, inte så värst 70-talig och absolut inte ens i närheten av det för mig så eftersträvansvärda 60-talet, men ändå liksom... Den är ju rätt mysig. Färgen och skattelättnaderna gör ju att det går att ha överseende med en hel del. Jag skall nog ringa upp honom om en stund och se ifall det skall bli en åktur.

Torsten 2009-02-14 10:14

Jag har faktiskt haft en WW 1500 men det var en sk bubbla. Den var grå och inget jag skulle vilja frontalkrocka med eftersom bensintanken satt fram. Hitler roterar väl i sin grav (om han haft någon) om jag säger att den var en dödsfälla.:(

Sven Hedin 2009-02-22 09:30

Jag funderar fortfarande på att köpa mig en VW. När jag sammanfattar de sista tjugofem årens vagnpark så är det jävligt tunnsått med just Volkswagen. Eller Renault... Jag har aldrig haft någon Renault. Eller någon NSU. Jag känner att jag måste ha en bil med svansmotor och respektingivande (nåja) luftintag i bakluckan. Därför så funderar jag på Renault R8 eller NSU Prinz:

http://farm3.static.flickr.com/2137/...ec0399.jpg?v=0

https://www.stuttgarter-nachrichten....prinz1groß.jpg




Kickan 2009-02-22 09:37

Hittar du såna bilar i Sverige?
Eller får du ge dig ut på europeisk odyssé, och kika i gamla nedfallna ladugårdar och uthus, i det gamla östblocket?

Sven Hedin 2009-02-22 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 38622)
Hittar du såna bilar i Sverige?
Eller får du ge dig ut på europeisk odyssé, och kika i gamla nedfallna ladugårdar och uthus, i det gamla östblocket?

Oh du, det hade varit någonting det... Men det finns allt såna där att få tag på i Sverige. :)

sås på slipsen 2009-02-22 09:59

Själv skulle jag kunna tänka mig en liten ryss....

http://i19.photobucket.com/albums/b2...sen/simi7h.jpg

Mröff 2009-02-22 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 38626)
Oh du, det hade varit någonting det... Men det finns allt såna där att få tag på i Sverige. :)

Var?
Hos Bussiga Berras Bilar? :unsure:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson