![]() |
Glödlampan!!1??
Va...skall glödlampan försvinna?
Förstod inte på den här artikeln vilka glödlampor som kommer finnas kvar i framtiden. Bör jag vara orolig över frågan? http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...d%3dDinapengar |
EU har beslutat att lysrörsteknik är det bästa för hemmabelysning. Sant att energiåtgången blir lägre under drifttiden. Men jag har inte sett nån utredning om den totala miljöbelastningen, det är helt andra ämnen inblandade i lysrör jfrt med vanliga glödlampor.
|
Så man skall ha lysrör i lamporna. :hmm:
Kommer det börja tillverkas en ny sorts lampor? |
Hur många Obs-klassare går det åt för att skruva i ett lysrör?
|
Lysrörslampor finns redan aka "lågenergilampor". Den stora "bullen" i botten är en trafo.
:D Svar "noll". Ett lysrör skruvas inte i, det "snäpps" fast. Eller var det fel? :unsure: |
Citat:
:unsure: |
Men de lågenergilampor som finns nu ser ut som ett ebolavirus. Kommer de slingra sig i mina lampor i framtiden? Hur ser det ut när det gäller utvecklingsarbetet för glödlampor?
Och...kan det löna sig att starta en glödlampefabrik? |
Citat:
Inom några år är alla hus inom EU fyllda med lågenergilampor är tanken så det kan ju vara läge att börja hamstra en massa vanliga lampor och sälja på svarta börsen :) Skämt å sido så är väl problemet att lågenergilamporna har ett konstigt sken som gör att man får ont i huvudet, åtminstone jag. Jag har satt in 2 lågeneriglampor för att prova och den ena lampan lyser uselt i ett konstigt blåaktigt sken och när man ska läsa vi det ljuset blir man fortare trött i ögonen vilket är en försämring tycker jag. :( Man borde istället försöka att utveckla lysdioderna istället så att de lyser bättre och klarare anser jag. Lågenergilampan är för övrigt mycket miljöfarlig och jag läste någonstans att om lampan går sönder måste man öppna fönstret och först vädra ut det som är inuti lampan, det är något farligt dammaktigt grejs, och sedan ha på sig handskar för att lägga de trasiga lampan i ett förslutet kärl och sedan kasta både handskarna och lampresterna på soptippen i något kärl anpassat bara för den. Allt detta miljöfarliga grejande skulle man slippa om man gjorde så att vanliga lysdioder kunde fungera som vanliga lampor. |
Citat:
I badrummet så har jag monterat ett par sinnessjuka spiralformade, och i ytterbelysningarna så gick det ju också bra, men där det sitter lampskärmar så skiter det ju sig totalt. Det där med hamstringen är nog inte någon dum idé, för tänk ifall man har inrett sitt hem eller lokal med röda sammetstapeter och såna där lampetter med glödlampor som är tänkta att ge illusionen av ett fladdrande levande ljus... Ett par matta klotformade eller korkskruvsformade lågenergiare där och hela grejen är förstörd. Edit: Hur många obsklassare det behövs för att skruva i ett lysrör? Inga alls, för en riktig obsklassare är inte mörkrädd. :proud: |
Formen kommer nog inte att bli problem, de utvecklas ju hela tiden och kommer säkert att passa i Sven Hedins lampskärmar så småningom. Likaså spektrat, tycker själv att det inte är blåaktigt längre.
De går inte att ljusreglera med vanlig dimmer. Citat:
|
Det känns som det är värt att kolla upp den totala summan av kemikalier från alla ev. använda lysrör (nä, orkar inte googla för bara fram frågan).
- kvicksilver - vitt fluorescerande lyspulver (vad nu det kan tänkas innehålla) |
Visst är det så. Den energibesparande effekten borde jämföras med den totala miljöbelastningen, dvs (omräknat i energi) vad det går åt att framställa, respektive ta om hand vid kassering.
|
Ja, det skulle vara intressant och kolla vilka kommersiella intressenter som lobbat för frågan i Bryssel.
Verkar inte LED vara bättre att använda? Kollade in en lobbyist, och de använder ofta 100W lampan som jämförelse. Hur många använder 100 W-lampor? Verkar som om Philips och Osram kommer vinna andelar på andra glödlampetillverkares bekostnad. |
Citat:
Ett tag så hade jag en på hundrafemtio nere i källaren, men den var mycket längre än en vanlig så en dag så slog jag i den så den gick sönder. |
Jag har så häftiga transienter i min bostad, så de vanliga glödlamporna lämnar in efter bara några veckor.
Så bara av den anledningen kommer jag att gå över till lysrörsglödlampor. :( |
Samma här. Under åren som gått så har det förbrukats tv-apparater och hemelektronik i ett rasande tempo. Jag har tappat räkningen nu, och eventuellt så är det fixat, men då när det var som värst så formligen rök det ur grejorna. Jag tror inte att jag ljuger ifall jag bifogar följande lista på uppbrunnen elektronik:
Två microvågsugnar Två tvättmaskiner Fyra eller fem tv-apparater Fyra videobandspelare Två datorskärmar En stereoanläggning Sex miljoner glödlampor (ungefär) Två kupévärmare och så slutligen... en 220V migsvets! |
Oj...
här har bara en router en videobandspelare en diskmaskin en bärbar mac och ca fem glödlampor brunnit upp. |
Oj, vilka kraftiga spikar i nätet ni verkar ha. :o
Finns det inget sätt för elbolagen att försöka att fixa dem på något sätt? :unsure: Jag har fått en grej som jag ska ha inkopplad till mitt datoruttag just för att minska spikarna och skydda datorn men det borde väl finnas någon grej som man installerar vid elcentralen som minskar spikarna på alla uttag i hela huset också tycker jag. :\ För övrigt som sagt så borde man, om man ska tänka på miljön vidareutveckla lysdiodstekniken/LED istället för att hålla på med miljöfarliga lågenergilampor som innehåller kvicksilver och annat grejs som är farligt :mad: |
Jag har fyllt mitt vindsförråd med matta glödlampor så jag räknas med att klara mig i åtminstone 20 år.
|
Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra. :scared:
Finns det någon svart marknad för glödlampor? |
Citat:
|
Ja, det är nog lite mer ljusskygga sammanslutningar jag måste vänja mig till. Polacker?
|
Citat:
|
Eller så köper man dom i Östens lampshop. Jag tror att glödlampor kommer att vara väldigt eftertraktade i framtiden och betinga höga priser.
Jag pratade med en säljare på Osram för ett tag sen och de hade en restorder från ICA på 20000 glödlampor som inte skulle levereras. Anledningen till att matta lampor förbjuds först är tydligen att det bara är i norden som sådana används. |
Det är för djävligt, men jag har förberett mig. Jag läste i "Om kriget kommer" att man bör ha reserver. Således har jag införskaffat stora mängder glödlampor, nu när EU vill förbjuda allting som är bra och gott.
Tacka vet jag Sovjetunionen, de hymlade i alla fall inte! http://img.unt.se/Article_Images/510...odlampaING.jpg Se bara så lyckliga de är!!! |
Jag tror nog att dom var lyckliga, vem har inte drömt om en stuga vid Volgas strand att vila upp sig i efter en hård arbetsdag på Kolchosen?
|
Citat:
http://www.esska-teknik.se/esska_se/...982563_250.jpg |
Jag bytte en glödlampa igår. 25W päron med smal sockel. :yes:
|
Update:
det är inte glödlampor som går på 220V som blir förbjudna. :puh: Så man måste inte köpa lågenergi med en jätteblaffa till transformator i botten. Bara de är fyllda med någon dyr ädelgas typ halogen i st f vanlig luft så verkar det vara OK. Det är någon lobby som ligger bakom detta. |
Citat:
|
Citat:
|
Men nu finns det ju LED sen en massa år! Tänk det visste ingen 2009.
Jag älskar LED-lampor och har utökat ytterbelysningen med ett par tre stolpar, satt lite belysning i carporten och på ett uthus en bra bit bort. Såna där käcka med inbyggt skymningsrelä. :) Nackdelen är att de inte tycks funka i såna där vita kupor. Ljuset reflekteras tillbaka och så släcker sig lampan innan den förstås tänder sig efter en halv minut igen, och så där fortsätter det. Men annars så. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson