![]() |
Solarium
Jag solade idag, första gången på över 20 år. Det var riktigt skönt och inte alls sådär klaustrofobiskt som jag trodde, dessutom behövde man bara ligga i 10 minuter.
Nu har jag en liten undran här. Är det meningen att man ska sola helt naken eller förväntas man behålla trosorna på? Jag vågade inte fråga på gymmet utan tar det så här i stället, anonymt och bra. :D |
Jag har fått för mig att folk brukar sola helnakna. Men då går man ju miste om den där tjusiga skarven... Om jag som gammalt pervo, och dessutom totalt oerfaren när det gäller solarium, skall komma med råd så bör du behålla trosorna på när du solar.
|
Minns att man fick en vit fläck precis ovanför... hrmm... myntinkastet, pga att skelettet tryckte mot bänken där så blodflödet blev sämre,
det var ett trick för att upptäcka om någon hade solariebränna eller "riktig". |
Ja, det där med fläckarna har jag också hört, det måste betyda att man ska vara naken då. :unsure:
Jag behöll trosorna på idag, får se hur jag gör nästa gång, inte för att nån ser en men man vill ju inte göra fel. :D |
Plus de ankarliknande vita fälten under skinkorna av att man ligger på rygg och trycker ihop skinkorna med låren. Plus de två fläckarna på skulderbladen.
Avhjälps med att vända på sig en stund, kommer jag ihåg. Fast det är ju inte helt problemfritt. Klart man solar naken! Fan, vore det inte så jävla kallt skulle jag vara naken jämt. Även på jobbet. :cool: |
Citat:
Du skall ju sära på skinkorna när du lägger dig ner. Annars är det ju alldeles vitt mellan skinkorna, när någon tittar efter på dig. |
Hahahhaa!
F.ö så ska man fan inte ligga i solarium öht! :mad: USCH! |
Citat:
Det är inte alls för att jag dessutom vill se brun och fin ut. :rolleyes: |
Citat:
|
jag gillar att sola. tror jag skall svänga förbi solariet några gånger snart.
de har superduper-megastarka-solariet där med en gigantisk kontrollpanel. Känns avancerat. att sola är för mig avslappnande, och jag solar naken samt skrevar ordentligt. |
Citat:
Om det hjälper mot ditt eksem så ska jag inte gnälla. Ibland får man kanske välja mellan pest eller kolera. :( |
Citat:
För allas vetskap så kan jag förresten meddela att jag inte kan bli brun. Det ligger alltså inte för mig, varken pigmentmässigt eller via solbränne-genererande intressen. Jag är nästan vit som ett lakan året om. |
Jag vill också sola stjärten! !!!!!
|
Citat:
|
Citat:
Ska nog ta mig fem solningar, eller så, framåt april så att man är lite lagom fräsch när det är dags att börja visa benen. |
Ska tillägga att det är bra för exsem. Jag har tidigare gått och solat hos en hudläkare, när jag hade jätteexsem lite överallt. Jag är allergisk mot vatten... utvärtes. Det är därför jag badar i getmjölk.
|
Jag klarar inte av att sola i solarier.
Jag får cellskräck panik och ångest. Därför tackar jag mina goda vänner Elisabeth Arden Lancombe Isadora osv. Annars skulle jag se ut som en vampyr. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Dom hudbesvären jag har ska tydligen bli värre av solarie. :pippi:
|
Citat:
|
Citat:
|
Vad jag har sett så kan man träna upp huden att bli brun. Jag menar, träna upp ömtålig lättbränd hud, så att den också reagerar på sol och blir brun (och inte bränd). Eftersom jag tillhör dem som tror att det är nyttigt att få sol, så gjorde jag så med min son. När han var liten hade jag honom i solen i små omgångar, utan solskydd. Så har jag fortsatt, i längre och längre omgångar. Och nu solar han "normalt" och får en härlig jämn färg. Men jag fick stå ut med en hel del ojanden från omgivningen.
|
Citat:
|
Med tanke på Svens hudtyp skulle jag nog inte rekommendera olivolja som solskydd...:D
Jag är en solkräm, t-shirt (när jag bränt mig), parasolltyp när jag åker till väldigt soliga länder. Förutom när jag badar då. |
SAE 50...? :unsure:
|
Citat:
När jag tänker närmare så skulle jag föredra att du skippar syntet och syntetblandningarna. Finns ju numera mineralpuder (för nyllet) som blir riktigt snyggt så ren mineralolja borde funka bäst. Nu tänkte jag en gång till: Du kan ta använd olja, den jag har sett är rätt mörk... blir bättre utgångsläge. |
Citat:
Apropå att vänja huden vid sol, verkar det sannerligen vara så. Betänk bara de raggare som är i solen med bar överkropp/linne jämt. Skulle de få för sig att sola de vita benen skulle de nog ta ett bra tag innan de ens fick en liten brun nyans. Eller för all del bönderna med sin bonnabränna. |
Citat:
|
Citat:
Precis så tänkte jag också. En skvätt mogen begagnad olja från tråget på en vagn som kanske inte har varit på vägen sen åtminstone 1970. Vem vet vad för hudnärnade ingredienser den kan ruva på? Kanske är det härligt mjukgörande ESSO-lube eller den, som jag misstänker, UV-skyddande Energolen. |
Citat:
Att jag tänker att skaffa moppemusche och guldkejdor har ingenting att göra med mitt plötsligt intresse. Å nej. :) |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson