Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Övrigt (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Försvunna grejor.. (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=972)

Mröff 2008-12-15 22:55

Försvunna grejor..

Jag sitter just och läser om första världskriget, där hade många officerare en kalfaktor med sig som t.ex. bar bagaget, fixade bekväma sovplatser och utförde en butlers sysslor.

Var har dessa försvunnit och varför?

På det arbete jag hade innan jag blev sjööök, så hade man förr en personlig sekreterare. Det hade minsann inte jag...bara för att jag är född för sent. :mad:

/gråter över svunna tider.

Miriam 2008-12-15 23:03

Jag hade velat ha en butler en som hette Nestor eller Desmond som betjänterna hette i Tintin och Rip Kirby.

Jag tror jag hade kunnat leva med att ha en betjänt faktiskt.

Ulvena 2008-12-15 23:11

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 32440)
Jag hade velat ha en butler en som hette Nestor eller Desmond som betjänterna hette i Tintin och Rip Kirby.

Jag tror jag hade kunnat leva med att ha en betjänt faktiskt.

Jag hade ju en städerska, som hette Maria, jag saknar henne väldigt mycket.:(

Christer 2008-12-15 23:13

Alla gamla butlers sitter på kåken. Det är ju alltid de som mördar folk, vet ni väl. :rolleyes:

Sven Hedin 2008-12-15 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 32438)
Var har dessa försvunnit

Många av kalfaktorerna fick lärartjänster i Australien.

Citat:

och varför?
Vid den här tidpunkten så var Australien fortfarande en ung nation och den ökande befolkningsmängden var i skriande behov av undervisning. Oron för en osäker framtid omgivna av vilda oceaner gjorde att de inte hade råd att vara kräsna när det kom till anställningar, och vid ett tillfälle så rekryterades en kalfaktor som inte ens hade hunnit packa upp sina väskor inne hos Rattray's Sikhs i Indien. Denne blev med åren en stor militärstrateg men anses dock ligga bakom nederlaget vid Gallipoli.

Ulvena 2008-12-15 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 32444)
Alla gamla butlers sitter på kåken. Det är ju alltid de som mördar folk, vet ni väl. :rolleyes:

Det är därför jag håller mig till kvinnor som passar upp på mig, i Indonesien hette hon Rumla, hon lagade mat åt oss också.
Det var tider det. *drömmer mig bort*

Kickan 2008-12-15 23:24

En provsmakare då? Så man inte riskerar att äta sig mätt på något som inte är gott.

Sen hade jag gärna haft en body double som kunde shoppa trendiga outfits, som garanterat passar mig.

Fortune 2008-12-15 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 32438)
Jag sitter just och läser om första världskriget, där hade många officerare en kalfaktor med sig som t.ex. bar bagaget, fixade bekväma sovplatser och utförde en butlers sysslor.

Var har dessa försvunnit och varför?

På det arbete jag hade innan jag blev sjööök, så hade man förr en personlig sekreterare. Det hade minsann inte jag...bara för att jag är född för sent. :mad:

/gråter över svunna tider.

För att var och en (som inte har något handikapp) är kapabla att ta hand om sig själv och sitt. HOppas jag iaf.

Ulvena 2008-12-15 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 32449)
För att var och en (som inte har något handikapp) är kapabla att ta hand om sig själv och sitt. HOppas jag iaf.

Vet du hur skönt och behändigt det är med en sekreterare eller bara nån som gör allt trist åt en?

Miriam 2008-12-15 23:30

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 32448)
En provsmakare då? Så man inte riskerar att äta sig mätt på något som inte är gott.

Sen hade jag gärna haft en body double som kunde shoppa trendiga outfits, som garanterat passar mig.

Jamen tänk om man får en oärlig provsmakare som säger att det som är gott är äckligt och sen äter upp allt när man inte ser.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson