Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Brodera mera! (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=698)

Pomperipossa 2008-09-23 21:49

Brodera mera!

Hej alla obs-klassare!

Jag tänkte att jag skulle ta och brodera mig en fin tavla med något käckt ordspråk på. Jag behöver lite hjälp med detta eftersom det var minst 15 år sedan jag broderade.

1. Vad behöver jag för material?
2. Kan man freestyla hur som helst eller krävs något mönster? Jag hade tänkt köra korsstygn.
3. Var kan jag handla det jag behöver?

Tack på förhand!

Fortune 2008-09-23 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Pomperipossa (Inlägg 21170)
Hej alla obs-klassare!

Jag tänkte att jag skulle ta och brodera mig en fin tavla med något käckt ordspråk på. Jag behöver lite hjälp med detta eftersom det var minst 15 år sedan jag broderade.

1. Vad behöver jag för material?
2. Kan man freestyla hur som helst eller krävs något mönster? Jag hade tänkt köra korsstygn.
3. Var kan jag handla det jag behöver?

Tack på förhand!

1. Ska du sy korstygn så är aida enklast. (Tycker jag)
2. Visst går det att freestyla men då ska du nog rita upp mönstret först. Det förenklar. Men jag skulle föredra ett färdigt mönster.
3. I garnaffärer brukar det finnas både tyg och garn. Eller på nätet, kanske? Vill du ha frädiga broderier så finns den här butiken på nätet: www.dittbroderi.se

Annars har jag en hel hög med obroderade broderier ligger här som du kan få göra klart till mig. :evilgrin39:

Pomperipossa 2008-09-23 23:25

Vad är aida?

Christer 2008-09-23 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av Pomperipossa (Inlägg 21190)
Vad är aida?

En opera av Verdi. :whistle:

Fortune 2008-09-24 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av Pomperipossa (Inlägg 21190)
Vad är aida?

Det ser ut såhär:

Det är liksom färdiga rutor så slipper man sitta och räkna trådar.

Gullan 2008-09-24 06:53

Det är fusk! :mad: Eller kanske inte om man går i lågstadiet...

Pomperipossa 2008-09-24 08:54

Mina kunskaper inom det hä området sträcker sig inte längre än lågstadienivå... Men jag förstå fortfarande inte vad aida är eftersom jag inte vet hur det ska se ut överhuvudtaget. :unsure:

selma 2008-09-24 09:00

Aida väv är en sorts tyg som är vanlig att man använder sig av när man broderar korsstygn. Den är liksom rutmönstrad och gör det då lätt att få stygnen raka och lika stora. Det finns även Fin-Adida som är mer finmaskigt tyg

Fatta´ru nu :D

Fortune 2008-09-24 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av Pomperipossa (Inlägg 21211)
Mina kunskaper inom det hä området sträcker sig inte längre än lågstadienivå... Men jag förstå fortfarande inte vad aida är eftersom jag inte vet hur det ska se ut överhuvudtaget. :unsure:

"Vanligt" broderityg ser ut såhär:

På aida så syr man över en ruta i taget så att säga, när man broderar på detta tyg så måste man räkna trådar, ibland syr man över två gånger två trådar ibland tre gånger tre.

Och nej, det är inte fusk med aida om man är nybörjare eller ser taskigt. :tjurig: <--- Till Gullan.

Mröff 2008-09-24 09:24

Det är roligare att brodera med aida tycker jag. Mer rejäla hål att pricka...

Korsstygn skall ha AIDA, annars får man faktiskt köra med andra stygn. :tjurig:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson