![]() |
BRF-träsket
Hej. En tråd för oss som är med i den konstelleration som kallas bostadsrättsförening.
Nu behöver revisor Mröff, i en brf hjälp. Skall på möte ikväll, och har satts att granska styrelsens protokoll från årsmötena. Mig veterligen skall det göras av valberedningen, eftersom en revisor enbart skall ha hand om de ekonomiska frågorna. Eller? Enligt riksrevisionens regler skall också effektivitet och andra värden inom staten kollas, men vi är ju inte en hel stat. Problemet är att - det inte finns ngn fungerande valberedning i huset, och därför nominerar styrelsen nya medlemmar till styrelsen. detta kommer jag påpeka, då det inte är god sed och dessutom kan ses som korruption a la Saddam. Eller? Någon som vet mer? - de har inte fått till en energideklaration på ett helt år av möten, ineffektivt? Ett energisparingsprojekt som beslutats på stämman har alltså inte implementerats. - det har tagit / eller tar flera månader för en stackare att få en kyl/frys utbytt. Det är inte bra.Vilka lagar gäller? |
Jag vet ingenting om sånt, fastän jag bor i en BRF. Finns alltid någon gårdshitler som lever upp över att ta på sig sådana förtroendeuppdrag.
|
När jag läste Mröffs inlägg insåg jag återigen hur jävla skönt det var att sälja radhuset.
Det är så skönt att slippa alla dessa möten om gräsklippning vårstädning höststädning gårdsfester årsmöten och allt annat tjafs. |
Citat:
http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=11164&a=22179 Dock står det så här på samma sida: Citat:
Citat:
http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=13651 Kurserna är anpassade till rollerna, så man lär sig enbart arbetsuppgifterna för den rollen man har. Revisorer, vad jag kan minnas, arbetar enbart några dagar om året, så arbetsuppgifterna är nog inte så komplicerade. Jag var styrelsemedlem när jag bodde i Skarpnäck, och brydde mig inte särskilt mycket om vad revisorerna gjorde. Dock var vi noga med att speca ekonomiska beslut ordentligt i mötesprotokollen, de skulle också granskas hade jag för mig. |
Vem som gör vad kan bero lite på stadgarna för föreningen, men prinicipiellt brukar det vad jag vet vara ungefär så här:
Man har i större föreningar en kvalificerad, dvs auktoriserad eller godkänd, revisor som granskar räkenskaperna. Till detta kan man ha en eller ett par lekmannarevisorer. Hur arbetet fördelas mellan proffsrevisorn respektive lekmannarevisorn kan man göra upp, men är man lekman kan man nog inte tillföra så mycket i räkenskapsgranskningen, utan får mer syssla med förvaltningen. I detta kan t ex ingå att man granskar styrelsens arbete, att beslut fattats i enlighet med stadgarna, att beslut som fattats av årsstämman genomförts, att protokoll förts på ett korrekt sätt etc. Valberedarna ska ta fram lämpliga kandidater till styrelsen, t ex fråga lämpliga personer och föreslå dessa på stämman. Normalt kan man också nominera på plats (kan vara en stadgefråga), men för att undvika att styrelseledamöter rekryteras på plats (det är inte ovanligt att folk tackar nej, och då drar mötet ut i all oändlighet om man inte har ett par lämpliga och tillfrågade kandidater färdiga) |
Sälj bostadsrätten. Där är bara en massa barnfamiljer som inte tar normal hänsyn, utan skickar ut sina dreglande telningar på gården på mornarna innan tolv, åker omkring på sådana där förbannade resonanslådor till plasttraktorer över kullerstenarna och sen skriker de i högan sky över att de ramlar omkull och slår sig.
Dramaqueens är vad de är barnen och dessutom väcker de vanligt folk som behöver sova ut på mornarna. |
Det är nog tur att man bor i hyresrätt ändå :unsure:
|
Ja helt rätt, jag skall sälja det här kyffet. Två mille kan jag nog få ut.
Det kan man ha ganska skoj för:) |
Citat:
Vi har en aukt. revisor och sedan en sådan där lekmannarevisor (dvs något som jag är) som i stort sett granskar verifikationer och shit... en gång till. En dags jobb per år innebär det. En oklar fråga, när jag googlar runt, verkar dock vara vilken funktion en valberedare har. I den enkla varianten är det just sondera terrängen och föreslå styrelseledamöter på årsstämman. I den utvidgade varianten är det att också kolla styrelsens arbete, kolla närvaro etc för få en bild av hur effektivt och bra de arbetar = en kontrollinstans. |
Citat:
Som om någon av oss FBare, MSare eller OBSare var vanliga. Vänliga kanske, ja en iallafall, men knappast vanliga. :) |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson