Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Flygtråden (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=94)

Ulvena 2009-06-02 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 45058)

Ja, jag vet men faktum är att så snart jag ska ut och resa med flyg så dråsar det ner mängder med plan, problemet är att de brukar vara tre i stöten så nu kommer det hända två flygolyckor till inom de närmaste veckorn och om det inte gör det så blir det Fritidsresors flight till Dalaman den 19 juni. :(

Jag vet att ni inte tror mig men jag vet hur det fungerar, nästan 300 människor dog för att jag ska ut och flyga. :cry:

Mröff 2009-06-02 19:17

De frågade på Aftonbladet, hur detta påverkade din inställning till att flyga.

Tryckte att det inte påverkade mig alls, för jag är ju redan flygrädd...:proud:

Ulvena 2009-06-02 19:25

Jag retar mig på att det hände efter 4 timmar, herregud i vanliga fall kallsvettas jag bara när man lyfter och landar, det här innebär att jag måste vara rädd hela tiden. :mad:

CodeMAN 2009-06-02 19:28

Äsch, jag är inte rädd för att flyga, tvärtom, älskar landningar i kraftig vind eller snöfall.

En gång fick vi flyga över Ängelholms flygplats (skulle till Båstad) två gånger pga. snö innan vi vände mot Göteborg. Skojigt var det... :kaffe:

Flyget till Dalaman blir nog ett tråkigt 4 timmars (och 20 minuter?) flyg. Om man åker bil (eller hoj) varje dag så kan man nog lätt konstatera att flyget 1000 gånger säkrare.

Ulvena 2009-06-02 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 45064)
Äsch, jag är inte rädd för att flyga, tvärtom, älskar landningar i kraftig vind eller snöfall.

En gång fick vi flyga över Ängelholms flygplats (skulle till Båstad) två gånger pga. snö innan vi vände mot Göteborg. Skojigt var det... :kaffe:

Flyget till Dalaman blir nog ett tråkigt 4 timmars (och 20 minuter?) flyg. Om man åker bil (eller hoj) varje dag så kan man nog lätt konstatera att flyget 1000 gånger säkrare.

En gång fick jag sitta på ett plan som cirklade över Köpenhamn i nästan 2 timmar, till sist fick det landa i typ Århus för att bränslet var slut. Där fick vi sitta i planet i 3 timmar, jag hade en bebis då som var med, tur att jag hade mat till honom i handbagaget för allt vi fick var ett glas vatten. Sen missade vi vårt flyg till Barcelona och fick sova på hotell men det var ju bättre än att störta.
Piloten provade att landa, vi kunde se landningsbanan men sen lyfte han igen.
Inte loligt! :(

Mröff 2009-06-02 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 45062)
Jag retar mig på att det hände efter 4 timmar, herregud i vanliga fall kallsvettas jag bara när man lyfter och landar, det här innebär att jag måste vara rädd hela tiden. :mad:

Risken för att plan störtar på marschhöjd är mycket liten under en flygtur. Och då är det redan säkert att flyga.

Det vet jag statistiskt och logiskt, även om min känslohjärna inte fattat det. :D

Ulvena 2009-06-02 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45067)
Risken för att plan störtar på marschhöjd är mycket liten under en flygtur. Och då är det redan säkert att flyga.

Det vet jag statistiskt och logiskt, även om min känslohjärna inte fattat det. :D

Ja, jag vet det, därför brukar jag bli lugn när man får lossa säkerhetsbältena men efter det här kan man ju inte känna sig trygg ens då längre, planet hade ju varit uppe i 4 timmar när det försvann.

CodeMAN 2009-06-02 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 45070)
Ja, jag vet det, därför brukar jag bli lugn när man får lossa säkerhetsbältena men efter det här kan man ju inte känna sig trygg ens då längre, planet hade ju varit uppe i 4 timmar när det försvann.

Man ska alltid ha säkerhetsbältet på, även när man går på toan:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...varen-1.882092

Citat:

När en Boeing 737 i april 1988 tappade en stor del av taket klarade sig passagerarna tack vare ett piloten snabbt kunde gå ned från 7.200 meters höjd. En person sögs ut ur planet och omkom.

Mröff 2009-06-02 22:32

Ja, men hur vet du att taket över toa slets bort...:dummajag:

Det kanske är säkrast att sitta inne på toan om man kraschar.
Eller inne i flygvärdinnornas klädskåp.

sås på slipsen 2009-06-03 01:40

Jag tror att de åkt in i åskväder.
Piloten har chansat på att åskcellen inte skulle hinna ladda ur innan de var förbi, eller också var det ett så stort område att de inte kunde komma runt eller över det. En blixt har träffat planet och slagit ut delar av elektroniken, bl.a. väderradarn. Med den utslagen har de inte kunnat se var de värsta molnen är och helt enkelt kört in i ett fett åskmoln där de uppåt- och nedåtgående vindarna med hagel i har förstört planet.
Det har varit väldigt läskigt för passagerarna.
Processen har ju tagit en stund tydligen, flera hade ju skickat SMS till släkt och vänner. Det kanske var alla mobiler som sattes på som var den sista spiken i kistan - autopiloten fick spelet och lade kärran i spinn :scared..

CodeMAN 2009-06-03 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 45083)
J...Med den utslagen har de inte kunnat se var de värsta molnen är och helt enkelt kört in i ett fett åskmoln där de uppåt- och nedåtgående vindarna med hagel i har förstört planet.
Det har varit väldigt läskigt för passagerarna...

Det låter verkligen läskigt, att se hur flygplanet förstörs framför ögonen på en...

Usch för medierna, förresten. Samma information presenteras fast med nya formuleringar. Man vet absolut ingenting, men de pratar med olika "experter" hela tiden, och skriver en massa spekulationer som inte leder vart. Ingen gissning är i närheten av vad såsen skrev ovan när det gäller att vara konkret. För läskigt?

Däremot har de hittat ett "offer" bland alla offren, och dramatiserat det hela med en tvist:

"Hon var omtyckt av alla"

Sug på den, "Hon var omtyckt"...

För att hon var svensk? Och inte de andra 227 pers som inte var svenskar, de var inte omtyckta? Hur kan man lyfta upp en persons liv över de andra offren, bara för att hon är medborgare?

Mröff 2009-06-04 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 45083)
Processen har ju tagit en stund tydligen, flera hade ju skickat SMS till släkt och vänner. Det kanske var alla mobiler som sattes på som var den sista spiken i kistan - autopiloten fick spelet och lade kärran i spinn :scared..

Men finns det mobilmaster där ute? Är inte smsen skickade innan planet startade?
Inte ens radio/radartäckningen är ju komplett.

Däremot lutar mina spekulationer kring åskmolnet Bert, och utslagen väderradar.

dr fotpall 2009-06-04 00:28

enlgt DN eller SvD så räcker en mast max 30 km över uppet vatten (som ulf L skulle sagt), och efter 365 km så.... ja...

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45121)
Men finns det mobilmaster där ute? Är inte smsen skickade innan planet startade?
Inte ens radiotäckningen är ju komplett.

Mröff 2009-06-04 00:31

Men tanke på att min mobiltäckning är obefintlig i skogen i Norrbotten, borde den vara värre 11 000 meter upp över Atlanten.

dr fotpall 2009-06-04 00:33

typ undertecknads poäng

har du förresten läst martina lowdens ALLT? det var en flygupplevelse i klass med beckett

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45123)
Men tanke på att min mobiltäckning är obefintlig i skogen i Norrbotten, borde den vara värre 11 000 meter upp över Atlanten.

Mröff 2009-06-04 00:36

Höjden av tortyr måste dock för den stackare i planet läste Beckett medan det gick åt pipan...

Gullan 2009-06-04 07:02

Det skrivs om att det skickades en massa SMS men ingenstans har jag sett några utdrag. Är det bara spekulationer?

sås på slipsen 2009-06-04 09:28

Det är överhuvudtaget mycket rykten och skit kring den här olyckan.
Man kan alltså inte lita på medier. Sorgligt.

CodeMAN 2009-06-04 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 45127)
Det skrivs om att det skickades en massa SMS men ingenstans har jag sett några utdrag. Är det bara spekulationer?

Någonstans läste jag (kan inte hitta artikeln nu) att på land brukar en mobil kommunicera med en mast åt gången, beroende på avståndet, vilket är en lätt procedur då signalerna blockeras ofta av landskap eller byggnader.

I luften, däremot, kan en mobil ha kommunicerat med flera master, och därför kan det ha dröjt innan ett SMS-meddelande kommit fram, eftersom meddelandet har skickats till flera master.

Varför SMSn dröjer när mobilen kommunicerar med flera master har jag ingen aning om.

CodeMAN 2009-06-04 10:58

Någorlunda vettig förklaring, som dessutom passar ihop med såsens förklaring ovan:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/inget-nodanrop-fran-air-france-planet-1.883806

Citat:

Den andra huvudhypotesen är att Airbusen bröts sönder på grund av det hårda vädret med mycket svåra vindförhållanden. En möjlighet som framförts är att planet kan ha drabbats av vertikala stormvindar på 45 sekundmeter eller mer. Sådana väderförhållanden är vad det kommersiella metereologiska företaget i USA AccuWeather säger sig ha uppmätt i olycksområdet.

- Den sortens vertikala orkanstyrka kan skicka ett flygplan 2.000 meter upp eller ned, uppger flygkonsulten Hans Weber till nyhetssajten Bloomberg.com.

Resonemanget styrks av en uppgift på onsdagen i den brasilianska tidningen Estade de Sao Paulo, som citerar en anonym Air France-källa. Enligt denna sände piloten först ett meddelande att han var på väg in genom tjocka svarta moln av ett slag som vanligtvis förknippas med våldsamma vindar och åskväder.

Tio minuter senare sändes en rad automatiska elektroniska signaler ut som angav att planets autopilot och en dator ombord hade upphört att fungera samt att kontrollerna för planets stabilisatorer hade skadats, samtidigt som varningssignaler ljöd. Därefter kom en signal om att lufttrycket inuti planet försvann och elektriciteten slogs av.

Enligt den amerikanska flygsäkerhetsexperten Bill Voss vid Flight Safety Foundation, som citeras av nyhetsbyrån AP, utgör denna version en stark indikation på att Airbusen bröts i bitar:
- Det är en dokumentation av de sekunder när man förlorade all kontroll och flygplanet började att brytas sönder.

Mröff 2009-06-04 19:02

Schysst att sitta på det planet...:scared:

Först hoppa upp och ner.

Sedan snurra omkring i luften.

Sedan bryts planet sönder.

sås på slipsen 2009-06-15 12:46

Olycka idag på Midlanda i Sundsvall. En liten BX2 med två ombord stallade vid takeoff på runt 300 fot och kraschade. Båda två ombord dog i totalhaveriet.

BX2 är en liten experimental, dvs självbygge. Tragiskt.

http://www.airplane-pictures.net/ima...007-2/2745.jpg

Mröff 2009-06-15 20:05

Alltså ....det där med att bygga flygplan hemma i garaget är jag skeptisk till. :hmm:

sås på slipsen 2009-06-15 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45606)
Alltså ....det där med att bygga flygplan hemma i garaget är jag skeptisk till. :hmm:

Det kan bli väldigt bra eller väldigt dåligt.
Sen bygger du ju en modell som du sannolikt inte flugit förut med instruktör, och fått nödvändig träning i, på manövrer som simulerar krissituationer, t.ex. stall och power on stall. Är det då på väg att gå åt helvete och du inte känner till hur planet kommer att reagera, då är det fara å färde.

Christer 2009-06-15 22:24

Flygplan nära att krocka med hund:

http://www.expressen.tv/nyheter/Utri...rocka-med-hund

Jösses, jag förstår att man ryggmärgsmässigt vill undvika en kollision, men visst fasen måste det ha varit att föredra att köra över den stackars jycken mot att riskera alla passagerarna på det där sättet....

Mröff 2009-06-15 22:48

Nja...här har vi en knepig fråga rent moraliskt....:hmm:

Christer 2009-06-15 22:51

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45636)
Nja...här har vi en knepig fråga rent moraliskt....:hmm:

Jooo, jag är ju än större djurvän än pilot, men med tanke på vad som hände så kanske man inte ska försöka sig på hastiga undanmanövrar med en sådan däringa maskin...

Mröff 2009-06-20 10:53

Alltså....tillbaka till AF447.
Hur kan en megastort plan brytas sönder i luften?

Som utredningen nu indikerar.

Sist jag såg något sådant var väl Lockebie = bomb.

Torsten 2009-06-25 05:17

Galning flyger genom södra länken

sås på slipsen 2009-06-25 10:19

Lade ni märke till hur busen hade maskerat sig på slutet...:scared:

Gullan 2009-08-05 07:37

Utflykt till Bromma kanske för flygplanstittare?

http://www.wighsnews.se/nyheter.php?...&notisid=49967

http://www.wighsnews.se/newsbilder/09aug095.jpg

CodeMAN 2009-08-05 09:27

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 47179)

Ah en veteran till. Det finns ju två Caravelle i Arlanda, med samma design, vore kanon att kunna titta närmare på dem.

Mröff 2009-08-05 11:50

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHH....

har ju glömt att berätta att DC-3an "Daisy" kom brummande i luften ovanför min hängmatta härom dagen. Det var ett magiskt ögonblick...:veryhappy:

De har en shop på Bromma också, där man kan köpa flygkartor etcetc....

sås på slipsen 2009-08-05 14:57

Utflykt? :)
Bromma? :)
DC3? :D

:yes:

Mröff 2009-08-05 20:29

I am available...any time..

NÄR?

Ulvena 2009-08-05 20:37

Jag undrar om inte jag flög med ett sånt plan till Gotland på 70-talet.:unsure:
En Caravelle alltså.

Utflykt för att titta på flygplan? Räkna inte med mig.:)

dr fotpall 2009-08-06 00:07

flygkartor? är inte alla kartor liksom baserade på (den ganska enkla, men ändå) tanken att avbilda något uppifrån?

eller var det onödigt att påpeka det?

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 47183)
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHH....

har ju glömt att berätta att DC-3an "Daisy" kom brummande i luften ovanför min hängmatta härom dagen. Det var ett magiskt ögonblick...:veryhappy:

De har en shop på Bromma också, där man kan köpa flygkartor etcetc....

Mröff 2009-08-06 05:54

Citat:

Ursprungligen postat av dr fotpall (Inlägg 47210)
flygkartor? är inte alla kartor liksom baserade på (den ganska enkla, men ändå) tanken att avbilda något uppifrån?

eller var det onödigt att påpeka det?

Mäh....:pippi:

På flygkartorna finnas alla radiofyrar utmärkta, frekvensen samt t.ex. flygplatser...

Ser att du är en total novis på detta område....

dr fotpall 2009-08-09 00:51

som seglare inser jag vikten av fyrar. men radio? den använder man för att lyssna på jazz på.

ju.

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 47211)
Mäh....:pippi:

På flygkartorna finnas alla radiofyrar utmärkta, frekvensen samt t.ex. flygplatser...

Ser att du är en total novis på detta område....

Christer 2009-08-18 21:06

Den här filmen, Gula divisionen, är enormt bra, tycker jag. Och Mröff, vet jag.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson