![]() |
Citat:
Jag vet att ni inte tror mig men jag vet hur det fungerar, nästan 300 människor dog för att jag ska ut och flyga. :cry: |
De frågade på Aftonbladet, hur detta påverkade din inställning till att flyga.
Tryckte att det inte påverkade mig alls, för jag är ju redan flygrädd...:proud: |
Jag retar mig på att det hände efter 4 timmar, herregud i vanliga fall kallsvettas jag bara när man lyfter och landar, det här innebär att jag måste vara rädd hela tiden. :mad:
|
Äsch, jag är inte rädd för att flyga, tvärtom, älskar landningar i kraftig vind eller snöfall.
En gång fick vi flyga över Ängelholms flygplats (skulle till Båstad) två gånger pga. snö innan vi vände mot Göteborg. Skojigt var det... :kaffe: Flyget till Dalaman blir nog ett tråkigt 4 timmars (och 20 minuter?) flyg. Om man åker bil (eller hoj) varje dag så kan man nog lätt konstatera att flyget 1000 gånger säkrare. |
Citat:
Piloten provade att landa, vi kunde se landningsbanan men sen lyfte han igen. Inte loligt! :( |
Citat:
Det vet jag statistiskt och logiskt, även om min känslohjärna inte fattat det. :D |
Citat:
|
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man...varen-1.882092 Citat:
|
Ja, men hur vet du att taket över toa slets bort...:dummajag:
Det kanske är säkrast att sitta inne på toan om man kraschar. Eller inne i flygvärdinnornas klädskåp. |
Jag tror att de åkt in i åskväder.
Piloten har chansat på att åskcellen inte skulle hinna ladda ur innan de var förbi, eller också var det ett så stort område att de inte kunde komma runt eller över det. En blixt har träffat planet och slagit ut delar av elektroniken, bl.a. väderradarn. Med den utslagen har de inte kunnat se var de värsta molnen är och helt enkelt kört in i ett fett åskmoln där de uppåt- och nedåtgående vindarna med hagel i har förstört planet. Det har varit väldigt läskigt för passagerarna. Processen har ju tagit en stund tydligen, flera hade ju skickat SMS till släkt och vänner. Det kanske var alla mobiler som sattes på som var den sista spiken i kistan - autopiloten fick spelet och lade kärran i spinn :scared.. |
Citat:
Usch för medierna, förresten. Samma information presenteras fast med nya formuleringar. Man vet absolut ingenting, men de pratar med olika "experter" hela tiden, och skriver en massa spekulationer som inte leder vart. Ingen gissning är i närheten av vad såsen skrev ovan när det gäller att vara konkret. För läskigt? Däremot har de hittat ett "offer" bland alla offren, och dramatiserat det hela med en tvist: "Hon var omtyckt av alla" Sug på den, "Hon var omtyckt"... För att hon var svensk? Och inte de andra 227 pers som inte var svenskar, de var inte omtyckta? Hur kan man lyfta upp en persons liv över de andra offren, bara för att hon är medborgare? |
Citat:
Inte ens radio/radartäckningen är ju komplett. Däremot lutar mina spekulationer kring åskmolnet Bert, och utslagen väderradar. |
enlgt DN eller SvD så räcker en mast max 30 km över uppet vatten (som ulf L skulle sagt), och efter 365 km så.... ja...
Citat:
|
Men tanke på att min mobiltäckning är obefintlig i skogen i Norrbotten, borde den vara värre 11 000 meter upp över Atlanten.
|
typ undertecknads poäng
har du förresten läst martina lowdens ALLT? det var en flygupplevelse i klass med beckett Citat:
|
Höjden av tortyr måste dock för den stackare i planet läste Beckett medan det gick åt pipan...
|
Det skrivs om att det skickades en massa SMS men ingenstans har jag sett några utdrag. Är det bara spekulationer?
|
Det är överhuvudtaget mycket rykten och skit kring den här olyckan.
Man kan alltså inte lita på medier. Sorgligt. |
Citat:
I luften, däremot, kan en mobil ha kommunicerat med flera master, och därför kan det ha dröjt innan ett SMS-meddelande kommit fram, eftersom meddelandet har skickats till flera master. Varför SMSn dröjer när mobilen kommunicerar med flera master har jag ingen aning om. |
Någorlunda vettig förklaring, som dessutom passar ihop med såsens förklaring ovan:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/inget-nodanrop-fran-air-france-planet-1.883806 Citat:
|
Schysst att sitta på det planet...:scared:
Först hoppa upp och ner. Sedan snurra omkring i luften. Sedan bryts planet sönder. |
Olycka idag på Midlanda i Sundsvall. En liten BX2 med två ombord stallade vid takeoff på runt 300 fot och kraschade. Båda två ombord dog i totalhaveriet.
BX2 är en liten experimental, dvs självbygge. Tragiskt. http://www.airplane-pictures.net/ima...007-2/2745.jpg |
Alltså ....det där med att bygga flygplan hemma i garaget är jag skeptisk till. :hmm:
|
Citat:
Sen bygger du ju en modell som du sannolikt inte flugit förut med instruktör, och fått nödvändig träning i, på manövrer som simulerar krissituationer, t.ex. stall och power on stall. Är det då på väg att gå åt helvete och du inte känner till hur planet kommer att reagera, då är det fara å färde. |
Flygplan nära att krocka med hund:
http://www.expressen.tv/nyheter/Utri...rocka-med-hund Jösses, jag förstår att man ryggmärgsmässigt vill undvika en kollision, men visst fasen måste det ha varit att föredra att köra över den stackars jycken mot att riskera alla passagerarna på det där sättet.... |
Nja...här har vi en knepig fråga rent moraliskt....:hmm:
|
Citat:
|
Alltså....tillbaka till AF447.
Hur kan en megastort plan brytas sönder i luften? Som utredningen nu indikerar. Sist jag såg något sådant var väl Lockebie = bomb. |
Galning flyger genom södra länken
|
Lade ni märke till hur busen hade maskerat sig på slutet...:scared:
|
Utflykt till Bromma kanske för flygplanstittare?
http://www.wighsnews.se/nyheter.php?...¬isid=49967 http://www.wighsnews.se/newsbilder/09aug095.jpg |
Citat:
|
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHH....
har ju glömt att berätta att DC-3an "Daisy" kom brummande i luften ovanför min hängmatta härom dagen. Det var ett magiskt ögonblick...:veryhappy: De har en shop på Bromma också, där man kan köpa flygkartor etcetc.... |
Utflykt? :)
Bromma? :) DC3? :D :yes: |
I am available...any time..
NÄR? |
Jag undrar om inte jag flög med ett sånt plan till Gotland på 70-talet.:unsure:
En Caravelle alltså. Utflykt för att titta på flygplan? Räkna inte med mig.:) |
flygkartor? är inte alla kartor liksom baserade på (den ganska enkla, men ändå) tanken att avbilda något uppifrån?
eller var det onödigt att påpeka det? Citat:
|
Citat:
På flygkartorna finnas alla radiofyrar utmärkta, frekvensen samt t.ex. flygplatser... Ser att du är en total novis på detta område.... |
som seglare inser jag vikten av fyrar. men radio? den använder man för att lyssna på jazz på.
ju. Citat:
|
Den här filmen, Gula divisionen, är enormt bra, tycker jag. Och Mröff, vet jag.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson