Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   LCHF-vågen: Low Carb High Fat (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1405)

Hårfällerskan 2009-07-27 21:03

Den artikeln diskuterades faktiskt idag på kostdoktorns hemsida också. För det första är det inte något annat än en association som hittats, inte ett orsakssamband och kan därmed inte fungera som något "bevis" utan som en antydan om vad det borde forskas mer i.

Och när du skriver att du "hoppas" att de var slumpmässigt utvalda kan jag direkt meddela att de inte var det, man valde ut friska och smala människor i ett samhälle av sjuka och feta. Alltså var det ingen bra visare på allmänheten alls, utan man höll sig till att undersöka den minoriteten som var smala från början. Det bottnar ju verkligen för en ovinklad studie... Och då kan man ju nästan fråga sig om inte man skulle kunna dra en helt omvänd slutsats, nämligen den att smala människor helt enkelt kan äta mer kolhydrater och hålla sig smala, antagligen för att de är mer insulinresistenta. En helt intetsägande studie.

Det hade varit hemskt intressant att se hur de andra, feta i samhället åt. Antagligen åt de ännu mer kolhydrater pga lightmatens framfart och vetskapen om att de är feta... Säg mig en fet människa som inte väljer margarin över smör och lättmjölk över grädde i kaffet.

Men skitsamma. Deras resultat går även att ifrågasätta då de reglerats för så många variabler - siffrorna modifierades för att räkna bort effekterna av kön, rökning, ålder, utbildning, inkomst, energiintag och -användning (?!). Ju mer regleringar man gör av det här viset ju opålitligare blir studierna.

Jag ber om ursäkt, men studien bevisar ingenting av värde annat än att smala är smala.

Edit: Det är även skrattretande att de refererar till "low carb" att vara upp till 47% kolhydrater. En väldigt slapp lågkolhydratsdiet är 15% kolhydrater. Jag betvivlar att tillräckligt många i studien åt riktig LCHF för att göra något intryck på siffrorna, med tanke på att det så starkt undertrycks av propaganda (och studier som denna och artiklarna som resulterar ifrån den). Här förresten, är länken till studien som jag tittat på nu: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19559132

Kickan 2009-07-27 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av Hårfällerskan (Inlägg 46865)
man valde ut friska och smala människor

Hur hittade man deras tendens att bli feta i så fall?

Hårfällerskan 2009-07-27 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 46866)
Hur hittade man deras tendens att bli feta i så fall?

Det har jag uppriktigt sagt inte en aning om, och jag vet inte hur de lyckats ens räkna ut något sådant efter att ha tagit bort effekterna av kaloriintag och -uttag.

Det finns hursomhelst alldeles för lite information i den sammanfattningen för att man ska kunna dra konkreta slutsatser.

Men du missar min poäng... Det var ju en högst vinklad studie, och jag hoppas verkligen att forskarna inte ville att den skulle användas som "bevis" för att man ska äta mer kolhydrater om man vill hålla sig smal. Den är alldeles för luddig för det och verkar vara ämnad till något annat - hur kan man bortse från de feta och deras diet i samma samhälle om det är anledningarna till varför de inte är smala som är frågan?

Suck... Hade studien visat att de smala i samhället äter mer fett hade det direkt avfärdats som "genetiskt metaboliskt övertag" men när de smala äter mer kolhydrater är det inte alls så, det kommer inte ens på tal. Nähää.

Kickan 2009-07-27 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Hårfällerskan (Inlägg 46871)
Det har jag uppriktigt sagt inte en aning om

Hur vet du då att de var smala allesammans? Det naturliga antagandetr är väl att det var de tjockaste som fick etiketten "tendens till fetma".

Hårfällerskan 2009-07-27 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 46872)
Hur vet du då att de var smala allesammans? Det naturliga antagandetr är väl att det var de tjockaste som fick etiketten "tendens till fetma".

Med tanke på att så stor vikt lades vid att alla var hälsosamma, fria från kroniska sjukdomar och "free-living" (vad de nu kan ha menat, men det låter ju himla härligt, som om de skuttar på en äng :dummajag:) kan man anta att väldigt få hade en sjuklig övervikt.

Ulvena 2009-07-27 21:32

Jag provade Atkinsmetoden för ett antal år sen, visst gick jag ner i vikt men som Kickan skrev hade jag en andedräkt som kunde döda vem som helst. Tuggade konstant tuggummi under tiden.
Alltså, jag vet att man går ner i vikt om man avstår från kolhydrater, det tror jag på för det har jag sett exempel på men kroppen behöver i princip tre olika bränslen och det är fett, protein och kolhydrater, det är det vi lever bäst på.
Min PT tycker inte man ska avstå från kolhydrater om man tränar mycket.
Eller, ja, alla får göra som de vill och mår bra av, jag äter lite vad jag vill och tränar rätt mycket, lite tjock är jag allt men herregud, vid min ålder är det okej. :D

Hårfällerskan 2009-07-27 21:37

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 46876)
Jag provade Atkinsmetoden för ett antal år sen, visst gick jag ner i vikt men som Kickan skrev hade jag en andedräkt som kunde döda vem som helst. Tuggade konstant tuggummi under tiden.
Alltså, jag vet att man går ner i vikt om man avstår från kolhydrater, det tror jag på för det har jag sett exempel på men kroppen behöver i princip tre olika bränslen och det är fett, protein och kolhydrater, det är det vi lever bäst på.
Min PT tycker inte man ska avstå från kolhydrater om man tränar mycket.
Eller, ja, alla får göra som de vill och mår bra av, jag äter lite vad jag vill och tränar rätt mycket, lite tjock är jag allt men herregud, vid min ålder är det okej. :D

:D Jag har inte hört någon klaga på min andedräkt, så jag kan inte säga om den är äcklig eller om det där är ett övergående fenomen. Vågar inte tugga tuggummi pga sötningsmedlen :hmm:

Jag är glad att du i din tur hittat något som funkar för dig, alla har som bekant sin egen balans! När jag skaffar gymkort nu i höst kommer jag kanske att öka på kolhydraterna för att slippa verka så extrem. Och förra sommaren åt jag allt jag kom över, men tränade 2 tim varje dag och slimmade till mig rejält. Så det finns exempel på alla möjliga metoder :yes:

Kickan 2009-07-28 07:14

Citat:

Ursprungligen postat av Hårfällerskan (Inlägg 46874)
Med tanke på att så stor vikt lades vid att alla var hälsosamma, fria från kroniska sjukdomar och "free-living" (vad de nu kan ha menat, men det låter ju himla härligt, som om de skuttar på en äng :dummajag:) kan man anta att väldigt få hade en sjuklig övervikt.

Det går faktiskt att vara knubbig och frisk, tro mig :\.
Klart det var vikten som skilde, när de matchade mot ätvanorna, det behöver vi nog inte ens diskutera. Och ingen har ju presenterat nåt annat förslag på vad det skulle ha varit.
Men skit i det nu! Alla blir lyckliga på sin tro. *tuggar en morronmacka*

Hårfällerskan 2009-07-28 08:31

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 46890)
Det går faktiskt att vara knubbig och frisk, tro mig .
Klart det var vikten som skilde, när de matchade mot ätvanorna, det behöver vi nog inte ens diskutera. Och ingen har ju presenterat nåt annat förslag på vad det skulle ha varit.
Men skit i det nu! Alla blir lyckliga på sin tro. *tuggar en morronmacka*

Jodå, men det är svårare. Som sagt, den studien är av ringa värde. Hade studien varit slutgiltig och ordentlig så hade vi ju inte suttit här och behövt spekulera om vad de egentligen gjorde eller menade. Jag tycker man borde jämföra med de feta och sjuka, eftersom maten ändå är en hälsofråga. Det kanske är så att friska människor klarar av mer kolhydrater, utan att bli feta, då, va? Eftersom högt blodsocker är ett giftigt tillstånd som kroppen genast försöker bota, så kan man ju ana att det går lättare när kroppen inte har andra bekymmer?

Men jag märker att ingen av oss flyttar oss en tum *slafsar gräddig äggröra och gräddigt kaffe*

Kickan 2009-07-28 10:49

Citat:

Ursprungligen postat av Hårfällerskan (Inlägg 46894)
Men jag märker att ingen av oss flyttar oss en tum *slafsar gräddig äggröra och gräddigt kaffe*

He he, nej vi fortsätter som vi gillar, förstås ;)

Eftersom jag gillar allt, så äter jag allt. Tja, skulle vara russin som går bort, då...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson