![]() |
Citat:
Att många konstant har ångest över sin vikt, att de har humörsvängningar pga maten de äter, att det försämrar hela livskvaliteten när tillvaron är genomsyrad av "jag är så sugen men får inte", ska inte det räknas in i ekvationen? Ytterligare - det kanske ser ut som en kalori-in-kalori-ut-metod, men idén bygger inte på det; att jag "åt mindre än vad jag gjorde av med" kan mycket väl bara vara en biprodukt av levnadssättet, inte syftet eller orsaken till själva viktnedgången! Ser du hur jag menar? Det händer automatiskt, kroppen reglerar sig själv. Gary Taubes bok innehöll väldigt många studier som skulle vara intressanta här, bland annat där man jämförde en "vanlig" kaloribegränsad diet och en lågkolhydrats-kaloribegränsad diet, tyvärr lånade jag bara den från biblioteket och kan inte citera dem just nu men jag minns ju att lågkolhydratsgrupperna gjorde bättre ifrån sig, mådde bättre och stannade i experimenten längre medan de vanliga lågkaloristerna levde i misär och depression, blev "obsessed" med mat och kalorier, och hoppade i fler fall av studien. Det finns dock några citat av mig som är postade på ett annat forum där jag citerar en del från hans bok. Om du orkar läsa så kan det vara intressant att titta på där jag saxat stycken om experimenter och observationer gjorde på djur: Spoiler:
Om du tog dig igenom det, så är här Taubes sammanfattning av det han kom fram till i boken (har klippt bort det som är oväsentligt här, och lovar att jag inte myglar med viktig information). Tveklöst värt att läsa. Spoiler:
Edit: Jag skrev och letade så länge att jag hann bli utloggad och missade Codys inlägg. Puh! Magbesvär är en annan typisk sak man blir av med :D Jag tror att du kommer älska boken. Mitt favoritrecept hittills är lammfärsbullar rullade i kokosflingor och stekta. Kanske borde byta avatar till dem istället för kokosbollarna :P |
Citat:
|
Hårfällerskan: jag menar verkligen allvar när jag säger att jag är glad om du hittat ett sätt att äta som stämmer med hur du vill må och se ut. För att hålla det på just den nivån, hur man mår och ser ut, så kan du väl ändå avslutningsvis ta in min kommentar, om dem jag sett äta den här dieten i längden, vad de väger och hur de mår. Och så vore det jätteintressant med en uppföljning om ca ett år.
Kram! |
Citat:
Ska du avfärda allt det jag skrev bara för det? :( Jag som ansträngde mig så. Jag har inget skrivit här som är hennes. Snälla svara! :crybaby: Citat:
Jag kan återkomma om ett år och se om jag fortfarande mår lika bra och inte blivit superfet och fått hjärtattacker :) Eller om man lämnat tanken helt och hållet! |
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5568575.ab
Postar en länk till ytterligare en undersökning. Speciellt dessa rader ur artikeln tycker jag är viktiga: Citat:
Om någon kan visa mig nån som skippat kolhydrater i åratal, och mår bra, och är smal, så vore det intressant. Men jag har aldrig mött denna person, eller hört talas om henne/honom. |
Citat:
I rubriken står följande: Citat:
Citat:
Själva artikeln på SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3260837.svd |
Förstår faktiskt inte vad du menar, jag tycker undersökningen är mycket entydig.
Och det är inte som jag obstruerar! :mad: 4451 friska personer, i alla viktklasser kan man väl förmoda, och slumpvis valda får man också hoppas, får berätta vad de väger och äter. De som är fetast är de som äter minst kolhydrater. Så tolkar åtminstone jag den. |
Det står att de som inte äter kolhydrater "löper högre risk att vara feta", inte att de ÄR feta.
|
Hur skulle den slutsatsen annars kunna uppkomma, om det inte var så att just dessa personerna i undersökningen, var fetare?https://static.flashback.info/img/smilies2/sly.gif
|
En poäng gick där till Kickan!
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson