![]() |
Citat:
|
Apropå ankor, så läste jag på den tiden jag var intresserad av gamla lantraser, hur den svenska blåankan försvann ur vår husdjursfauna:
eftersom skinnet på den efter plockning är blått (dvs mörkt) så valde konsumenterna bort dem ur affärerna till förmån för dess ljusa (den gula tamankan) men annars likadana släkting. Detta var nämligen på den tiden svenska folket skulle uppfostras i livsmedelshygien, mjölkdrickande och effektiv avel. Alla husdjur skulle vara enfärgade och helst vita som kaklet i mejerierna... gav väl den rätta känslan av Ordnung und Hygiäne. :( |
Citat:
Det är nämligen så att 75-80% av de äldsta individerna är av honkön, varför vet jag inte säkert. De kanske dukar under i rivalstrider el dyl eller flyttar mer (riskfyllt). För säkerhets skull kör jag näbbtricket, går den inte av får jag hängmöra den lite. |
Om du skall ta gräsand, så kan du ju välja en hanne som håller på att färga ut. (dvs han börjar byta ut den juvenila (:cool: fågelskådarterm) dräkten som ser ut som honans, mot hanens vuxendräkt ).
:feedme: |
Citat:
|
Nu känner jag att Kickan försöket dra nytta av denna situation.
Så hon får en fågel att stoppa upp och förvara hemma.:whistle: |
Samlar bara rovfåglar, inga rultiga ankor. :tjurig:
|
Usch vad ni mesar. Satsa istället på en fet kanadagås och gör dessutom alla en tjänst. Dessa bajsmaskiner är ju en sanitära olägenheter var dom än befinner sig. Dessutom lär dom attackera små barn.
|
Nu börjar det likna något Torsten.:D
En gåsamiddag. |
Har hört att kanadagås inte skall vara vidare god. Men så fick jag tips om rökt kanadagåsbröst, skall kanske testa det. Är dock lite ont om dom just här och jag är lite rädd att de sätter sig till motvärn och inte alls har lust att bli middag åt skumrask.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson