Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   h@XX0r och teknik- och spelstofiler (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=30)
-   -   XP och SATA disk (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1427)

Torsten 2009-08-14 20:02

Hämtade även ett nytt moderkort i dag. Men dom hade ännu inte hunnit felsöka det gamla på en hel vecka (dåligt) så felet kan fortfarande ligga någon annanstans tyvärr. Men varför bootar inte min W7 CD och hur ska man annars kunna installera det på en tom HD?:innocent:

CodeMAN 2009-08-14 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47470)
Hämtade även ett nytt moderkort i dag. Men dom hade ännu inte hunnit felsöka det gamla på en hel vecka (dåligt) så felet kan fortfarande ligga någon annanstans tyvärr. Men varför bootar inte min W7 CD och hur ska man annars kunna installera det på en tom HD?:innocent:

Sorry, varit lite upptagen.

Om du har fått en iso-fil från Microsoft så bör den vara bootbar. Brände du filen som "image"-fil i Nero?

Torsten 2009-08-14 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47474)
Sorry, varit lite upptagen.

Om du har fått en iso-fil från Microsoft så bör den vara bootbar. Brände du filen som "image"-fil i Nero?

Nja zippade up den och brände den som DVD data cd rakt av med Nero smart start. Var det fel?:unsure:

CodeMAN 2009-08-14 21:14

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47477)
Nja zippade up den och brände den som DVD data cd rakt av med Nero smart start. Var det fel?:unsure:

Ja, jag tror det. Bränner du som data-cd så får du själva iso-filen på disken. Bränner du däremot filen som en "image" så borde du kunna se innehållet, dvs. installationsfilerna.

Stoppa skivan och kolla vad som finns på den. Har du bara en fil (som slutar med .iso) så har bränt fel.

Torsten 2009-08-14 21:24

Det ser normalt ut men i mappen "boot" liger en VLC mediefil som heter "bootfix" Kan det vara den som ställer till det? Konstigt med en VLC fil i bootmappen?

CodeMAN 2009-08-14 21:27

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47480)
Det ser normalt ut men i mappen "boot" liger en VLC mediefil som heter "bootfix" Kan det vara den som ställer till det? Konstigt med en VLC fil i bootmappen?

Filen heter "bootfix.bin", och är egentligen för att kunna boota med dvd-skivan. VLC "tror" att den är en mediefil, men det är bara för att Microsoft har "lånat" filändelsen.

Du kan alltså med andra ord se innehållet på iso-filen, vilket innebär att du har bränt filen rätt.

Du skulle även kunna starta installationen inifrån Windows, klicka bara på "setup"-filen på dvd-skivan. Då kan man välja "nyinstallation", och formatera om hårddisken.

Torsten 2009-08-16 04:42

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47482)
Filen heter "bootfix.bin", och är egentligen för att kunna boota med dvd-skivan. VLC "tror" att den är en mediefil, men det är bara för att Microsoft har "lånat" filändelsen.

Du kan alltså med andra ord se innehållet på iso-filen, vilket innebär att du har bränt filen rätt.

Du skulle även kunna starta installationen inifrån Windows, klicka bara på "setup"-filen på dvd-skivan. Då kan man välja "nyinstallation", och formatera om hårddisken.

OK tackar men det blir bara "Inte en giltig W32 fil" så den vägen går inte heller. Fick till slut ordning på mina krånglande datordelar och skäms för mitt typiska nybörjarfel. En distans satt fel och kortslöt moderkortet. (här har man bytt moderkort helt i onödan och klagat):skamsen: Men nu funkar allt fint och kör gamla hederliga XP.:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson