Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Glödlampan!!1?? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1026)

Östen 2009-12-26 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 50396)
Update:

det är inte glödlampor som går på 220V som blir förbjudna. :puh:
Så man måste inte köpa lågenergi med en jätteblaffa till transformator i botten. Bara de är fyllda med någon dyr ädelgas typ halogen i st f vanlig luft så verkar det vara OK. Det är någon lobby som ligger bakom detta.

Kruxet är ju att det bara är de klara, otrevligt bländande halogenlamporna som kommer att få säljas framöver, de matta halogenlamporna som nästan är i klass med dito glödlampor kommer också att förbjudas inom kort.

Sven Hedin 2024-12-07 11:25

Men nu finns det ju LED sen en massa år! Tänk det visste ingen 2009.
Jag älskar LED-lampor och har utökat ytterbelysningen med ett par tre stolpar, satt lite belysning i carporten och på ett uthus en bra bit bort. Såna där käcka med inbyggt skymningsrelä. :)

Nackdelen är att de inte tycks funka i såna där vita kupor. Ljuset reflekteras tillbaka och så släcker sig lampan innan den förstås tänder sig efter en halv minut igen, och så där fortsätter det.
Men annars så.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson