![]() |
Citat:
Hm. Man kanske får slå i rätt ordentligt för att böja ett rotorblad förresten. Har aldrig sett de där i närbild nångång... |
Jag vågare inte heller bryta och kolla hur stabila rotorbladen var..:skamsen:
Här kommer en nostalgisk flyglåt. |
Jag flyttade några inlägg angående det polyamorösa giftemålet mellan mig och Såsen till chattråden. För vidare info i frågan hänvisas ni dit. Gullan har lovat att vara med i ormgrop på bröllopsnatten, jag låta som ett flygplan och såsen göra helikoptern. Smekdagen kommer tillbringas i stallet med mockning av mig, medan Såsen tittar på teve med Fru Sås nr 1.
Nu fortsätter vi vår fokuserade och intressanta flygdiskussion...*skriiiik*<- startande rysk Tupolev. /Fröken Rektor. |
Citat:
|
Vad var det jag misstänkte? Det är farligt att flyga och bara en tillfällighet att inte jag också blev grillad levande som dom stackarna i dagens olycka i Madrid. En motor fattar bara plötsligt eld och över 100 människor omkommer.:(
|
Det är lite skumt, måste berott på ngn annan faktor/kombination av faktorer.
En motor som fattar eld behöver eg. inte vara så katastrofalt, vad jag förstår. Den släcks inifrån motorn där det finns brandsäkra skott och det går att starta med bara en motor. Det kan inte ha lyft innan det hände. Hmm...detta är ett fall som jag måste följa. http://airdisaster.com/ http://aviation-safety.net/index.php |
Jag såg just på teven att det går att köpa en skrotad Boeing 747 för enbart priset på aluminium = 30 000 dollar...
:o:o En gubbe (eller snarare man i 45-årsåldern) hade köpt upp ett och höll på att bygga ett hus av det. Ett sådant vill jag ha... |
Jag nöjer mig med en hangar i korrugerad plåt och kanske några rostiga FockeWulf-motorer på baksidan.
|
Kom igen....en stor flygmaskin skall man bo i...
Han sågade itu planet och använde vingarna till tak...etc etc... F A N T A S T I S K T Undrar om den gamla bortglömda TransJet:en (747) finns kvar på Arlanda? Den håller på att förfalla totalt, och borde gå att köpa loss.... Fy vad schysst om man var multimiljonär...hade man kunnat bli en excentrisk multimiljonär med 747-hus. |
Ur min favvisfilm "Gula divisionen":
Jag konstaterar att Barkarby och Akalla är lite mer bebyggt nu än då... Och till årsskiftet finns det inte mer något flyg på Barkarby. Snart är det bara hus där. :( |
Citat:
Har jag berättat att jag höll på att köpa ett nosparti från ett större ryskt plan att använda som korvkiosk? :D Faktum är att jag budade på framdelen på Gottröraplanet...de ville inte sälja. :rolleyes: |
WOW...imponerande Snoret.
Vad hände med planet från Gottröra? Var finns det nu? Det var ju två Transjet från början, men den ena "råkade" flyga iväg en natt. Nu svävar den förmodligen omkring för ngt mer olycksdrabbat flygbolag i Afrika eller Sydamerika. Undrar om man måste betala "parkeringsböterna" på Arlanda till Luftfartverket om man vill köpa loss den andra? Var och traskade upp för trappan för ngt år sedan. Såg ut att vara i ganska risig form redan då. Och det lär inte vara bättre nu. Så den lär nog aldrig "råka" flyga iväg. |
Citat:
Transjet vet jag inte så mycket om. Ingenting egentligen, utom att jag såg den där tokskabbiga jumbon för inte alltför länge sen. Börjar bli dags för en Arlandados snart igen. :) |
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article236700.ab Resten av vraket användes tydligen för att göra nödträningssimulatorer av. |
Det är ju katastrof.
Varför skall det alltid klantas till. Var det den cockpiten du bjöd på, snoret? Ett bogvisiret har länge stått längst ut på kajen i Södertälje. Det måste ha varit det, för en sådan karaktäristisk form, finns ju knappt på ngt annat. När man kom med tåget och stannade vid Södertälje Syd stod det där, men en dag när jag åkte förbi i våras var det borta. Så då har det alltså flyttats det från Älvsnabben till hamnen i Södertälje och....vad hände sedan? Eller var det ett annat bogvisir, nästan läge att ringa Scania och höra vad det var som stod där? |
Citat:
|
Citat:
:o Ja jävlar. Det var INTE vad SAS-representanten sa till mig. Jag kanske var lite snabb - jag var på dem redan när vraket fanns i Gottröra...:( |
Citat:
Stjärtfenan till det störtade JAS:et hittades på en skrot på Lugnets Industriområde. Nuvarande Hammary Sjöstad. Men var sjutton har Estonias bogvisir tagit vägen? |
För övrigt är jag djupt imponerade av piloterna vid kraschen i Gottröra.
Vilken grej att lyckas med det, när du är fulltankad. Enligt vad jag hört (via mek.källor i gruppen, där en tom skickade iväg planet) var det inte bara vingarna som var isiga. En av de bidragande orsakerna var att piloterna inte hade tomkört motorerna på varv, för att smälta bort ev kondens (is) inne i motorerna innan start. Mek-killen mådde inte så bra efter grejen, vet inte om han fortsatte arbeta efter det. |
Citat:
Bogvisiret står ju på Älvsnabben enligt artikeln? |
Citat:
Foliehatt-Christer verkar också konfirmera den uppgiften. Min gissning är att någon hyfsat högt uppsatt instans blev jävligt förbannad efter artikeln, och flyttade på det snabbt som sjutton. |
Citat:
|
Citat:
Som jag kommer ihåg det var det väl en pilot som bara råkade åka med i kabinen, som rusade in i cockpit och också hjälpte till. |
Citat:
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/index.asp?ProgramID=2519 Nu hittar jag ju inte "Orgasmens historia", men den landade i min iPod eftersom jag har lag upp en prenumeration på alla dokumentärer. Hursomhelst, skit i den.. |
Jag hittade den!
Helt OT, men den här dokumentären är inte bra: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/...rtikel=2143118 |
Den får jag banne mig inte missa.
Gottröra-dokun...den om orgasmen verkar totalt ointressant. |
Citat:
Gottröradokumentärern, däremot, är mycket spännande. På flygtemat kan dokumentären om flygkapningen på Bulltofta också rekommenderas. |
Citat:
Flygplansdokumentärer leder dock till omedelbar orgasm. |
Citat:
|
Citat:
Edit: Gula divisionen är fö en höjdpunkt i den svenska filmhistorien. |
Citat:
|
Citat:
http://www.imdb.com/title/tt0047057/ "Gula divisionen står stridsberedd under ledning av den kylige divisionschefen Wreting." Som det står på baksidan av dvd:n. |
Citat:
|
Citat:
Typ. Det är vad jag fick höra av mina kontakter på den tiden det begav sig, men jag vet inte om det stämmer till 100 %. |
Hmmm....det kanske var Rasmussens sista flygning innan pensionen...:hmm:
|
Som sagt, lyssna på dokumentären. Där beskrivs allt som hände före, under och efter dramat.
|
Jag lyssnar på den i detta nu. Återkommer med reflektioner... http://www.smileyskit.com/guns-vehic...iles/plane.gif
|
redigerat eftersom jag tydligen missade de sista sidorna i tråden:skamsen:
|
Selma...välkommen till flygtråden...en mycket intressant plats på forumet.
Jag har nu lyssnat på dokumentären som var väldigt bra. Måste nog samla mig och låta den sjunka in innan jag kommer med några funderingar. |
Citat:
Ärligt talat låter det som ett motorbortfall, följt att ett diametralt felaktigt agerande - att piloten tryckt rodret åt fel håll! Det skulle få till följd att det först blir en tvär gir, följt av en power-on stall vilket på den låga höjden med endast en motor betyder krasch. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson