![]() |
Citat:
Alltså, hur klarar av att hålla mig vid liv EFTER jag har öppnat burken? :unsure: |
Skulle du öppna burken skulle det gå käpprätt åt helsike. Det kräver en viss finess för att inte hela lägenheten, bostadsområdet skall stinka.
Ni med rötter från Medelhavet förstår er inte på sådant. En grek på ett ställe jag jobbade var på surströmmingsskiva en gång i svedala. Glad i hågen tog han med sig en burk till Aten, där han kom ifrån, och skulle bjuda kompisarna på. Han öppnade burken, och de käkade surströmmingen med bara sprit till. Fy helvete vad äckligt, dessutom hade grannarna klagat. |
Citat:
|
Vet inte om det är sant, men ett enormt osålt parti Röda Ulven lär ha sänkts i havet utanför södra norrlandskusten i slutet av andra världskriget.
Burkarna var redan då runda som fotbollar. Någon som kan verifiera historien? :unsure: |
Har inte varit närmare en burk än i affär. Vet inte ens om jag RÖRT en surströmmingsburk?
Inte sugen på att prova. Hört för mycket om det. |
Citat:
Det finns massor av material om det litteraturen. |
Citat:
ungefär som ett lik som folk har dumpat utan förankring, och inte fattar att det kommer upp igen :drool: |
Jag har smakat, och till min stora besvikelse var det inget som föll mig på läppen. Jag är vanligtvis vän av "mogen" mat. Men denna firre var vad man brukar kalla övermogen. FÖR övermogen även för en läckergom som mig själv. Nästa gång jag erbjuds surströmming kommer jag vänligt men bestämt att tacka nej
|
Jag provade en gång, efter konstens alla regler och med "färsk" surströmming men nej, det gick inte jag spottade ut den vilket även min norrländska man gjorde.
Tunnbröd, hackad lök och gräddfil utan den äckliga sura strömmingen var dock okej. :) |
Citat:
Jag har av nån anledning alltid föreställt mig den där fisken som lite gott krämig och med smaken hos typ Gamle Ole. Men smakar den mer som rutten filmölk med ansjovis? Berätta! |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson