Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   h@XX0r och teknik- och spelstofiler (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=30)
-   -   XP och SATA disk (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1427)

CodeMAN 2009-08-09 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 47330)
CodeMAN, du som är haj på datorer. Om vi ska ha nätverk här hemma, ska vi uppgradera från Windows 3.1 till Windows 3.11 då? :unsure:

Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

http://img517.imageshack.us/img517/7687/windows30.gif

Torsten 2009-08-09 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47333)
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

http://img517.imageshack.us/img517/7687/windows30.gif

Oj vilka minnen det väcker. Minns när jag uppgraderade och installerade windows 95 med över 50 disketter. :kaffe:

CodeMAN 2009-08-09 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47334)
Oj vilka minnen det väcker. Minns när jag uppgraderade och installerade windows 95 med över 50 disketter. :kaffe:

Windows 3.1 fick väl plats på 6-7 disketter? Windows 95 installerade jag från en CD-skiva. :tihihi:

Torsten 2009-08-09 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47336)
Windows 3.1 fick väl plats på 6-7 disketter? Windows 95 installerade jag från en CD-skiva. :tihihi:

Jag saknar gamla hederliga DOS 6.1. Ingen laddningstid och om man ville spela fick man ofta ändra i config.sys med en startdiskett har jag för mig. När W95 släpptes var det väl rätt ovanligt med CD ännu?

CodeMAN 2009-08-10 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 47337)
Jag saknar gamla hederliga DOS 6.1. Ingen laddningstid och om man ville spela fick man ofta ändra i config.sys med en startdiskett har jag för mig. När W95 släpptes var det väl rätt ovanligt med CD ännu?

Ja, DOS 6.1 var verkligen kul att hantera, inga datorkrascher eller liknande. Jag tror att termen "datorkrasch" blev populär efter Windows 95s lansering. :D

Jag minns inte hur jag fick 95:an på en cd-skiva, men jag är ganska säker på att jag inte använde 50 disketter för att installera det. På den tiden fanns det ju folk som sålde piratkopierade mjukvaror per post.

Man skrev ett brev till postbox, och så fick man en diskette med programlistor tillbaka. Programmen kom oftast på CD, och jag kan ha fått 95:an den vägen.

Evert 2009-08-10 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47333)
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

http://www.belowsurface.se/forum/ima...les/s_wtf2.gif

http://www.belowsurface.se/forum/ima.../icon_pray.gif

Evert 2009-08-10 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47354)
Ja, DOS 6.1 var verkligen kul att hantera, inga datorkrascher eller liknande. Jag tror att termen "datorkrasch" blev populär efter Windows 95s lansering. :D

Jag minns inte hur jag fick 95:an på en cd-skiva, men jag är ganska säker på att jag inte använde 50 disketter för att installera det. På den tiden fanns det ju folk som sålde piratkopierade mjukvaror per post.

Jag köpte mitt Windows 95 på CD. Jag lyckades få tag på en variant som de levererar med nya datorer, trots att jag inte hade någon ny dator. Då blev jag tvungen att köpa min första CD-rom för 1500 kronor som hade en imponerande läshastighet av 4x :)

Jag har också hållt på med startdisketter i DOS för att få i gång vissa spel och tjäna så mycket minne som möjligt. Jag har för mig att jag i bland gjorde startdisktetter för att spela DOS-spel under Windows 95? Många spel gick att starta från Windows i DOS-läge, men några av spelen krävde att man kom upp i nästan 600 k DOS-minne. Disney hade ett spel som heter Alladin för Dosmiljö som var ruggigt svårt att få igång.

CodeMAN 2009-08-10 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 47356)
Jag köpte mitt Windows 95 på CD. Jag lyckades få tag på en variant som de levererar med nya datorer, trots att jag inte hade någon ny dator. Då blev jag tvungen att köpa min första CD-rom för 1500 kronor som hade en imponerande läshastighet av 4x :)

Jag har också hållt på med startdisketter i DOS för att få i gång vissa spel och tjäna så mycket minne som möjligt. Jag har för mig att jag i bland gjorde startdisktetter för att spela DOS-spel under Windows 95? Många spel gick att starta från Windows i DOS-läge, men några av spelen krävde att man kom upp i nästan 600 k DOS-minne. Disney hade ett spel som heter Alladin för Dosmiljö som var ruggigt svårt att få igång.

Ja, visst var det så att man fick starta om datorn med en annan config.sys-fil än den som användes för Windows 95, eftersom en del spel krävde annorlunda inställningar.

Bara för att uppleva tillfredsställelsen med att betala för mjukvara så köpte jag mitt MSDOS på en butik. 625 riksdolar kostade det... :proud:

Torsten 2009-08-11 04:59

Så här såg iaf kartongen ut och notera 3.5" uppe i hörnet. Syrran hade lånat hem det från sitt jobb och jag var livrädd att någon av dom som jag tyckte då skrämmande många disketterna skulle gå sönder. Men när man kom till "sätt i disk 52" drog man en lättnadens suck. Skaffade även pluspaketet med lite krimskrams som snygga baggrundsbilder och några enklare spel.:kaffe:
http://www.dotjournal.com/files/imag...go.preview.jpg

Torsten 2009-08-13 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 47324)
Jo då, det är RC-versionen (Release Candidate), men stabilt som fan. Dessutom går det ut juni 2010.

Har zippat upp det och bränt med Nero drygt 3Gb. Men skiten vägrar att boota från CDn vid start trots att jag satt CD som första boot. "Pleace input bootable device" är det enda som händer.:(


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson