Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Glödlampan!!1?? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1026)

Christer 2009-12-10 18:35

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 49905)
Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra. :scared:

Finns det någon svart marknad för glödlampor?

Kanske du kan annonsera efter en glödlamps-kran på FB? :unsure:

Mröff 2009-12-10 18:35

Ja, det är nog lite mer ljusskygga sammanslutningar jag måste vänja mig till. Polacker?

Christer 2009-12-10 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 49907)
Ja, det är nog lite mer ljusskygga sammanslutningar jag måste vänja mig till. Polacker?

Jaa, polacker är ju upplysta människor, så du kan prova med dem. :)

Östen 2009-12-10 19:34

Eller så köper man dom i Östens lampshop. Jag tror att glödlampor kommer att vara väldigt eftertraktade i framtiden och betinga höga priser.

Jag pratade med en säljare på Osram för ett tag sen och de hade en restorder från ICA på 20000 glödlampor som inte skulle levereras. Anledningen till att matta lampor förbjuds först är tydligen att det bara är i norden som sådana används.

Gunnar Brogren 2009-12-10 21:16

Det är för djävligt, men jag har förberett mig. Jag läste i "Om kriget kommer" att man bör ha reserver. Således har jag införskaffat stora mängder glödlampor, nu när EU vill förbjuda allting som är bra och gott.

Tacka vet jag Sovjetunionen, de hymlade i alla fall inte!

http://img.unt.se/Article_Images/510...odlampaING.jpg

Se bara så lyckliga de är!!!

Östen 2009-12-10 22:14

Jag tror nog att dom var lyckliga, vem har inte drömt om en stuga vid Volgas strand att vila upp sig i efter en hård arbetsdag på Kolchosen?

Evert 2009-12-11 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 49905)
Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra. :scared:

Finns det någon svart marknad för glödlampor?

Varför inte gå över till halogenstrålkastare istället? Några sådana här i lägenheten så är det jämförbart med att möta en långtradare som vägrar slå av helljuset (inkluderat alla 72 extraljus samlat på 14 ramper) en mörk kväll. Och varmt blir det också :)


http://www.esska-teknik.se/esska_se/...982563_250.jpg

Gullan 2009-12-12 08:48

Jag bytte en glödlampa igår. 25W päron med smal sockel. :yes:

Kickan 2009-12-26 21:36

Update:

det är inte glödlampor som går på 220V som blir förbjudna. :puh:
Så man måste inte köpa lågenergi med en jätteblaffa till transformator i botten. Bara de är fyllda med någon dyr ädelgas typ halogen i st f vanlig luft så verkar det vara OK. Det är någon lobby som ligger bakom detta.

CodeMAN 2009-12-26 22:00

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 50024)
Varför inte gå över till halogenstrålkastare istället? Några sådana här i lägenheten så är det jämförbart med att möta en långtradare som vägrar slå av helljuset (inkluderat alla 72 extraljus samlat på 14 ramper) en mörk kväll. Och varmt blir det också :)


http://www.esska-teknik.se/esska_se/...982563_250.jpg

Det är kul att höra att någon (även om det handlar om en anka!) resonerar som jag... Eftersom man förbjuder "vanliga" glödlampor så har jag börjat köra 300 watts halogen lampor, 5 styckna av dem. Måste fixa badkar till vardagsrummet snart... :whistle:


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson