Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Flygtråden (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=94)

CodeMAN 2009-06-03 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 45083)
J...Med den utslagen har de inte kunnat se var de värsta molnen är och helt enkelt kört in i ett fett åskmoln där de uppåt- och nedåtgående vindarna med hagel i har förstört planet.
Det har varit väldigt läskigt för passagerarna...

Det låter verkligen läskigt, att se hur flygplanet förstörs framför ögonen på en...

Usch för medierna, förresten. Samma information presenteras fast med nya formuleringar. Man vet absolut ingenting, men de pratar med olika "experter" hela tiden, och skriver en massa spekulationer som inte leder vart. Ingen gissning är i närheten av vad såsen skrev ovan när det gäller att vara konkret. För läskigt?

Däremot har de hittat ett "offer" bland alla offren, och dramatiserat det hela med en tvist:

"Hon var omtyckt av alla"

Sug på den, "Hon var omtyckt"...

För att hon var svensk? Och inte de andra 227 pers som inte var svenskar, de var inte omtyckta? Hur kan man lyfta upp en persons liv över de andra offren, bara för att hon är medborgare?

Mröff 2009-06-04 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 45083)
Processen har ju tagit en stund tydligen, flera hade ju skickat SMS till släkt och vänner. Det kanske var alla mobiler som sattes på som var den sista spiken i kistan - autopiloten fick spelet och lade kärran i spinn :scared..

Men finns det mobilmaster där ute? Är inte smsen skickade innan planet startade?
Inte ens radio/radartäckningen är ju komplett.

Däremot lutar mina spekulationer kring åskmolnet Bert, och utslagen väderradar.

dr fotpall 2009-06-04 00:28

enlgt DN eller SvD så räcker en mast max 30 km över uppet vatten (som ulf L skulle sagt), och efter 365 km så.... ja...

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45121)
Men finns det mobilmaster där ute? Är inte smsen skickade innan planet startade?
Inte ens radiotäckningen är ju komplett.

Mröff 2009-06-04 00:31

Men tanke på att min mobiltäckning är obefintlig i skogen i Norrbotten, borde den vara värre 11 000 meter upp över Atlanten.

dr fotpall 2009-06-04 00:33

typ undertecknads poäng

har du förresten läst martina lowdens ALLT? det var en flygupplevelse i klass med beckett

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 45123)
Men tanke på att min mobiltäckning är obefintlig i skogen i Norrbotten, borde den vara värre 11 000 meter upp över Atlanten.

Mröff 2009-06-04 00:36

Höjden av tortyr måste dock för den stackare i planet läste Beckett medan det gick åt pipan...

Gullan 2009-06-04 07:02

Det skrivs om att det skickades en massa SMS men ingenstans har jag sett några utdrag. Är det bara spekulationer?

sås på slipsen 2009-06-04 09:28

Det är överhuvudtaget mycket rykten och skit kring den här olyckan.
Man kan alltså inte lita på medier. Sorgligt.

CodeMAN 2009-06-04 09:56

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 45127)
Det skrivs om att det skickades en massa SMS men ingenstans har jag sett några utdrag. Är det bara spekulationer?

Någonstans läste jag (kan inte hitta artikeln nu) att på land brukar en mobil kommunicera med en mast åt gången, beroende på avståndet, vilket är en lätt procedur då signalerna blockeras ofta av landskap eller byggnader.

I luften, däremot, kan en mobil ha kommunicerat med flera master, och därför kan det ha dröjt innan ett SMS-meddelande kommit fram, eftersom meddelandet har skickats till flera master.

Varför SMSn dröjer när mobilen kommunicerar med flera master har jag ingen aning om.

CodeMAN 2009-06-04 10:58

Någorlunda vettig förklaring, som dessutom passar ihop med såsens förklaring ovan:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/inget-nodanrop-fran-air-france-planet-1.883806

Citat:

Den andra huvudhypotesen är att Airbusen bröts sönder på grund av det hårda vädret med mycket svåra vindförhållanden. En möjlighet som framförts är att planet kan ha drabbats av vertikala stormvindar på 45 sekundmeter eller mer. Sådana väderförhållanden är vad det kommersiella metereologiska företaget i USA AccuWeather säger sig ha uppmätt i olycksområdet.

- Den sortens vertikala orkanstyrka kan skicka ett flygplan 2.000 meter upp eller ned, uppger flygkonsulten Hans Weber till nyhetssajten Bloomberg.com.

Resonemanget styrks av en uppgift på onsdagen i den brasilianska tidningen Estade de Sao Paulo, som citerar en anonym Air France-källa. Enligt denna sände piloten först ett meddelande att han var på väg in genom tjocka svarta moln av ett slag som vanligtvis förknippas med våldsamma vindar och åskväder.

Tio minuter senare sändes en rad automatiska elektroniska signaler ut som angav att planets autopilot och en dator ombord hade upphört att fungera samt att kontrollerna för planets stabilisatorer hade skadats, samtidigt som varningssignaler ljöd. Därefter kom en signal om att lufttrycket inuti planet försvann och elektriciteten slogs av.

Enligt den amerikanska flygsäkerhetsexperten Bill Voss vid Flight Safety Foundation, som citeras av nyhetsbyrån AP, utgör denna version en stark indikation på att Airbusen bröts i bitar:
- Det är en dokumentation av de sekunder när man förlorade all kontroll och flygplanet började att brytas sönder.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson