Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Flygtråden (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=94)

Gullan 2008-07-09 13:42

Mröffan - du får själv välja vilken det var. Ett stort schabrak var det hur som helst. :)

Mröff 2008-07-09 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 2004)
Ingen större idé det där med svängen. Once upon a time there was someting called ett svenskt försvar. De har skrotat det nu. Snipp, snapp, snut och så var sagan slut.

Men annars var adressen F16, Ärna flygfält, Uppsala.

Ett ex till en bekant var stridsflygare där. Han flyttade dit när hon fick jobb i stockholm, sedan tog det slut.. snipp snapp snut så var den sagan också slut.:|

Hmmm svår fråga Gullan...men svenskarna är ju cobojskramare, då det kan ha varit det amerikanska alternativet.:hmm:

Huvudsaken att den inte bar atombomber.

cAPS LOCK 2008-07-09 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral (Inlägg 1987)
Du den där capslock-idén såg nog roligare ut på ritbordet än vad den blev i själva genomförandet. Du har inte funderat på att registrera om dig?

jO, MÅNGA GÅNGER, MEN DET HAR INTE RIKTIGT BLIVIT AV. mEN NU ÄR DET GJORT, OCH HÄR ÄR JAG FRÅN DENNA STUND. tACK FÖR ATT DU FICK MIG ATT DRA UR TUMMEN UR BAJLÅDAN.

topic, för bövelen!!!!

vILKEN ÄR DEN LÄNGSTA FASTA TURISTRUTTEN - I ETT STRECK - SOM FINNS IDAG?

sås på slipsen 2008-07-09 22:57

Vissa har schyssta rabatter, en del har en hammock - andra kanske har trädgårdstomte eller en annan skulptur.

Men sen har vi helt andra sorter av människor.
Den här killen t.ex., som jag var förbi ikväll.
Redan på håll känns det som att något inte riktigt stämmer.

:o Men...? Men....är det inte en....?

Som sagt. Alla kan inte ha samma smak vad som gäller för att pryda sin tomt. :D

Christer 2008-07-09 23:01

Enormt läckert! :)

Mröff 2008-07-09 23:04

Jag skulle inte ha något emot att ha en sådan på tomten...:skamsen:

Christer 2008-07-09 23:23

Jag funderar faktiskt på att baxa upp en Caravelle här utanför lägenheten.

sås på slipsen 2008-07-10 10:41

Ja, jag har inget annat att tillägga än att jag har sorg över att inte Redbull Air Race i Stockholm blev av. Nog har jag viss förståelse, men de kunde väl ha flyttat det till någonstans i närheten, Nacka, Värmdö eller Nynäshamn eller så...:(

Mröff 2008-07-10 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2421)
Ja, jag har inget annat att tillägga än att jag har sorg över att inte Redbull Air Race i Stockholm blev av. Nog har jag viss förståelse, men de kunde väl ha flyttat det till någonstans i närheten, Nacka, Värmdö eller Nynäshamn eller så...:(

Nämen, vad är det du säger.

Har det beslutats nu?

sås på slipsen 2008-07-10 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2423)
Nämen, vad är det du säger.

Har det beslutats nu?

Ja. :(
Det skulle ju redan har varit.
Så här står det på hemsidan:

Citat:

Red Bull Air Race regrets to announce that the race in Stockholm, scheduled for 5 & 6 July, will not take place.

A late change to the location of the race area in Stockholm impacted the Red Bull Air Race flight operations thus compromising the safety and quality of the race. Despite all efforts to ensure the race would go ahead, Red Bull Air Race has made the decision to withdraw the application.
Bernd Loidl, CEO of Red Bull Air Race GmbH, was quick to express his disappointment that the people of Stockholm will be denied the chance to see the most exciting motorsport in the world saying:
“Safety is paramount for an event of this scale and we are proud of our strong safety standards and track record of 33 successful races around the world. We really regret our decision to cancel the Stockholm race.”
Rotterdam in the Netherlands will now be the fourth stop of the season and takes place on 19 & 20 July.
Ticket holders for the Stockholm race will be given a full refund. More details will be available on our ticketing website.

Mröff 2008-07-10 12:21

Ja, det var tråkigt. Hade väl eg. bara gått att flytta lite på lokaliseringen, så den inte stör inflygningen till Bromma etc.

sås på slipsen 2008-07-10 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2430)
Ja, det var tråkigt. Hade väl eg. bara gått att flytta lite på lokaliseringen, så den inte stör inflygningen till Bromma etc.

Exakt. Jag kan tänka mig att det är precis hur häftigt som helst att titta på det där. Alltså, de gör saker med planen som är totalt omänskliga...

Mröff 2008-07-10 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2431)
Exakt. Jag kan tänka mig att det är precis hur häftigt som helst att titta på det där. Alltså, de gör saker med planen som är totalt omänskliga...

Dessutom är det en liten prestigeförlust för Stockholms Stad. Grejen är stor internationellt och sänds på olika tevekanaler.

Luftfartsverket hade tydligen bl.a. reagerat att de bara skulle flyga 5 meter över vattenytan, de ville han gränsen på 150 meter. Men det blir ju absolut inte samma sak.

Tycker att om de flyger ett stridsflygplan under teststadiet, och det kraschar på Långholmen, är det en betydligt större grej.

Mröff 2008-07-10 12:32

Endel piloter verkar vara ett roligt släkte, skämtar och kan sätta sig och flyga ett totalt skrotplan.

Denna incident är ju lite kvirre-vitt, och ett litet "pilotskämt".

sås på slipsen 2008-07-10 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2432)
Dessutom är det en liten prestigeförlust för Stockholms Stad. Grejen är stor internationellt och sänds på olika tevekanaler.

Luftfartsverket hade tydligen bl.a. reagerat att de bara skulle flyga 5 meter över vattenytan, de ville han gränsen på 150 meter. Men det blir ju absolut inte samma sak.

Tycker att om de flyger ett stridsflygplan under teststadiet, och det kraschar på Långholmen, är det en betydligt större grej.

Det är nog den blundern vi kan tacka det här beslutet för. Om det blir en repris kommer de politiska huvudena att rulla. :)
Därför:Vem har något emot 5 meter över vattnet ute vid Fjäderholmarna, vid Skurubron eller i Nynäshamns hamn? Fast de kanske har en uttalald policy att det skall vara i storstäder?

Mröff 2008-07-10 12:38

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2434)
Det är nog den blundern vi kan tacka det här beslutet för. Om det blir en repris kommer de politiska huvudena att rulla. :)
Därför:Vem har något emot 5 meter över vattnet ute vid Fjäderholmarna, vid Skurubron eller i Nynäshamns hamn? Fast de kanske har en uttalald policy att det skall vara i storstäder?

Ja, det är nog en del av affärsiden för racet. Att det skall vara i spektakulära statsmiljöer, som t.ex. Themsen i London. De vill väl ha najs bakgrundsbilder.

sås på slipsen 2008-07-10 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2433)
Endel piloter verkar vara ett roligt släkte, skämtar och kan sätta sig och flyga ett totalt skrotplan.

Denna incident är ju lite kvirre-vitt, och ett litet "pilotskämt".

Jag förstår inte problemet. Det måste ju varit mycket värre om piloten flugit alldeles för högt och svimmat. :p

Land behöver man ju inte vara rädd för; då skulle man ju aldrig våga landa. :unsure:

Mröff 2008-07-10 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 2441)
Jag förstår inte problemet. Det måste ju varit mycket värre om piloten flugit alldeles för högt och svimmat. :p

Land behöver man ju inte vara rädd för; då skulle man ju aldrig våga landa. :unsure:

Du ser.....piloter...vad var det jag sade....:whistle:

sås på slipsen 2008-07-17 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 2444)
Du ser.....piloter...vad var det jag sade....:whistle:

Vad menade du med det där egentligen? :)

Mröff 2008-07-17 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 4776)
Vad menade du med det där egentligen? :)

"Tjohoo...kolla det står några gubbar där nere på fältet...vi drar ner maskinen och fönar deras hår....tjohooo"....

Ungefär så..:whistle:

sås på slipsen 2008-07-18 00:01

Allt jäkla flygsnack på det här forumet gör att jag får flashbacks från min yrkesverksamma tid.

Ikväll har jag kommit att tänka på min gamla chefspilot - en norrman som hade förvirrat sig till västindien, skaffat fru och börjat jobba därnere.
Han höll i kursen för Twin Otter själv, vilket var rätt festligt då klassen bestod av jag och en svensk till, en fransman, en engelsman och resten var puertoricaner. Det festliga var naturligtvis den norska accenten. Engelska med falsett låter rätt kul...:D

En sak han sade glömmer jag aldrig. Han snackade om bränslesystemet och jag fråga hur ofta vi skulle draina tankarna, dvs tömma ur det längst ner. Det blir kondensvatten i tankarna i tropikerna som hamnar i botten.

-Näver. It dassent käre abaut våter. It just gobbels it in. You cän piss in it if you want tå, it just runs like notting häppend.

sås på slipsen 2008-07-18 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4777)
"Tjohoo...kolla det står några gubbar där nere på fältet...vi drar ner maskinen och fönar deras hår....tjohooo"....

Ungefär så..:whistle:

Ungefär det där stuket fick vi köra på en liten, liten ö som vi landade på när vi hade St. Martinrutten. Jag kommer inte ihåg vad den hette men det var en av de engelska öarna därnere.
Vi fick göra ett par lågsniffar för att påkalla uppmärksamhetenho - och jaga på - en herde som höll till i närheten av banan så att han skulle skynda sig att jag bort sina getter från runway. Sen var det så nära till nästa stopp att vi inte flög över 500 fot. En skitläcker tur var det.

Mröff 2008-07-18 00:06

Gobbels it in.... vilket fint uttryck...:D

Flög du där nere med maskinen. Sådana där åker väl mellan/på öarna?

sås på slipsen 2008-07-18 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 4780)
Gobbels it in.... vilket fint uttryck...:D

Flög du där nere med maskinen. Sådana där åker väl mellan/på öarna?

Mm. :D

Ja, vi flög utifrån San Juan till många av öarna i Västindien som t.ex St. Martin, St. Croix, Tortola, St.Thomas, Antigua och Montserrat.

I och med att det är rätt kort emellan var det starter och landningar hela tiden. Mycket gräsfält och även landningar på sandstränder. Underbart. :)

sås på slipsen 2008-07-21 19:04

Kristen Etik och Moral 2008-07-21 19:08

Aah. Fyllekomik!
Så mycket mer underhållande än tråkiga flygplan.
Yeah I said it, tråkiga!

sås på slipsen 2008-07-21 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral (Inlägg 6114)
Aah. Fyllekomik!
Så mycket mer underhållande än tråkiga flygplan.
Yeah I said it, tråkiga!

Ajabaja. Icke svära i kyrkan!

Koolaid 2008-07-21 19:22

Den där sketchen är underbar - den bästa fylleristen någonsin. Syns att Robert Gustafson sett den ett par ggr.

Gullan 2008-07-21 19:55

Jätteroligt! :lol:

Mröff 2008-07-21 21:45

Jag är mycket besviken på KEM:s inställning till flygplan. :fight:

Det må vara hänt om det finns skilda uppfattningar om de flesta frågor på forumet, men inte om flygmaskinerna.

Här kommer t.ex. P Diddy ut från en flygmaskin.

http://www.gnextinc.com/bbo/pdiddy/pdiddy_plane.jpg

sås på slipsen 2008-07-21 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 6227)
Jag är mycket besviken på KEM:s inställning till flygplan. :fight:

Det må vara hänt om det finns skilda uppfattningar om de flesta frågor på forumet, men inte om flygmaskinerna.

Här kommer t.ex. P Diddy ut från en flygmaskin.

Han har dåliga erfarenheter av flygplan. :|

http://www.technoccult.com/wp-conten...ggledbycia.jpg

Kristen Etik och Moral 2008-07-21 23:17

Haha.

Det finns vissa balla flygmaskiner även i min lilla värld av blommor(och flygplansoinintresse).
Titta vad Fitzenstrahl på BS skakade fram idag!

Ser ju hur kul som helst ut.

Skyrunning kallas det tydligen.
Flygmaskinerna finns på Hobbex.
http://www.hobbex.se/p/productmenu,3...t/product.html

sås på slipsen 2008-08-06 23:39

OH! Bara så jag inte glömmer det:
Det kommer Red Bull Air Race från London på lördag kl 1600...Eller söndag!
Vet inte vilken kanal heller men det är i faggorna!
Hjälp mig komma ihåg så försöker jag påminna dig osså. :)

Mröff 2008-08-06 23:40

Åh..flygplan.
Hoppas det är ngn kanal jag har, annars får jag väl våldgästa ngn granne med fler kanaler.

Kanske skulle bege mig ut till Arlanda i morgon och titta på flygplan i terapeutiskt syfte.

Här sitter jag inknölad i en stooor motor till en Airbus 330. Den var på service i en hangar. Fattar inte hur de fick in den. Var ungeför 0.5 meter spelrum för vingarna åt sidorna.

http://i36.tinypic.com/14myr1k.jpg

sås på slipsen 2008-08-06 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 9199)
Åh..flygplan.
Hoppas det är ngn kanal jag har, annars får jag väl våldgästa ngn granne med fler kanaler.

Kanske skulle bege mig ut till Arlanda i morgon och titta på flygplan i terapeutiskt syfte.

Här sitter jag inknölad i en stooor motor till en Airbus 330. Den var på service i en hangar. Fattar inte hur de fick in den. Var ungeför 0.5 meter spelrum för vingarna åt sidorna.

http://i36.tinypic.com/14myr1k.jpg

Hehe. Svaret är antagligen fusklinjer på golvet. Håll noshjulet på strecket, annars blir det dyyyrt. :D

Visst är de otäckt stora de där motorerna?

Mröff 2008-08-06 23:59

Jag flyttade flygdiskussionen...

Ja, de är jäääävligt stora...fick hasa mig upp och även fast jag är lång ser jag ut som en smurf. Benen når inte ut över framkanten till motorn.

En flygmekare hade ett roligt jobb. Att sitta och spela dataspelen i passagerardelen för att se om de funkade..:D

sås på slipsen 2008-08-07 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 9203)
Jag flyttade flygdiskussionen...

Ja, de är jäääävligt stora...fick hasa mig upp och även fast jag är lång ser jag ut som en smurf. Benen når inte ut över framkanten till motorn.

En flygmekare hade ett roligt jobb. Att sitta och spela dataspelen i passagerardelen för att se om de funkade..:D

Hur lång är du? Kunde du stå raklång i motorn? :unsure:

Kommer osökt att tänka på denna:

Citat:

After every flight, UPS pilots fill out a form, called a "gripe sheet," which tells mechanics about problems with the aircraft. The mechanics correct the problems; document their repairs on the form, and then pilots review the gripe sheets before the next flight.

Never let it be said that ground crews lack a sense of humor. Here are some actual maintenance complaints submitted by UPS ' pilots (marked with a P) and the solutions recorded (marked with an S) by maintenance engineers. By the way, UPS is the only major airline that has never, ever, had an accident.
P: Left inside main tire almost needs replacement.
S: Almost replaced left inside main tire.

P: Test flight OK, except auto-land very rough.
S: Auto-land not installed on this aircraft.

P: Something loose in cockpit
S: Something tightened in cockpit

P: Dead bugs on windshield.
S: Live bugs on back-order.

P: Autopilot in altitude-hold mode produces a 200 feet per minute descent
S: Cannot reproduce problem on ground.

P: Evidence of leak on right main landing gear.
S: Evidence removed.

P: DME volume unbelievably loud.
S: DME volume set to more believable level.

P: Friction locks cause throttle levers to stick.
S: That's what friction locks are for.

P: IFF inoperative in OFF mode.
S: IFF always inoperative in OFF mode.

P: Suspected crack in windshield.
S: Suspect you're right

P: Number 3 engine missing.
S: Engine found on right wing after brief search.

P: Aircraft handles funny. (I love this one!)
S: Aircraft warned to: straighten up, fly right, and be serious.

P: Target radar hums.
S: Reprogrammed target radar with lyrics.

P: Mouse in cockpit.
S: Cat installed.

P: Noise coming from under instrument panel. Sounds like a midget pounding on something with a hammer.
S: Took hammer away from midget.

Mröff 2008-08-07 00:20

Haha...jag hängde med mekanikerna en dag på Arlanda.

De snackade mycket skit om piloter. På de flesta flighter i Europa är det rökfritt i kabinen. Det hindrar dock inte piloterna, i detta fall på Iberia och AirItalia; att blossa så in i helvete i Cockpit.

När jag var där hade en italiensk pilot tappat sin tändare, så den åkt ner under golvet i nosen. Det tog ett tag för mekanikerna att försöka krypa in och pillra ut den.

En annan pilot hade tappat juice på en databox i mittkonsollen, så den var tvungen att bytas ut.

De loggar jag tittade på, var det nästan aldrig något att göra. Iofs var inget av planen på "hemma" utan vände bara, så då koncentrerar sig mekarna på att kunna skicka iväg planet för grundligare genomgång på hemmabas.

sås på slipsen 2008-08-07 00:32

Eftersom du sket i att svara på min fråga har jag nu fått googla mig gul och blå. http://i19.photobucket.com/albums/b2...flinos/inv.gif

Motorernas turbiner är nästan tre meter i diameter. :tjurig:

Mröff 2008-08-07 00:40

Jag är 1.75...vet inte hur långt jag kom upp. Vågade inte ställa mig.
Det var metall och så jävla långt ner till marken... :|

MEn jag borde kommit lite mer än halvvägs.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson