![]() |
Citat:
En extra spännande komponent är att han jobbar med det han gör. Men jag gillar ju GW skarpt...å andra sidan. |
Citat:
|
Citat:
Linda som i Lindamordet Sedan måste jag snarast inhandla senaste av GW. Den som dödar drakar - där Bäckström är huvudkaraktär..:D Annars har vi klassikern Stora Machoboken som han skrev med bla Jan Giljoooo... Har en stående beställning av den på antikvariat...men den kommer fan aldrig in..:D |
Citat:
|
Franska recept som jag försöker översätta.
På resa med Herodotos har jag börjat på, lite smått. Sedan läste jag just ut Överklass av Susanna Popova, lite tradig och upprepande men halvkul att läsa eftersom jag träffat en av personerna i boken. |
Jag läser Lapidus - Snabba Cash.
Sist av alla i Sverige där också. |
Jag läser Glasbruket av Arnaldur Indridason, en isländsk författare.
Alla män heter nåt som slutar på -ur. Lustigt! Började i en prisad bok som heter Allt av Martina Lowden, det var som att läsa ett visst bärs inlägg på ett annat forum, 34 sidor har jag orkat med hittills men den får nog vila tills jag inte har något som helst annat att läsa. Snabba cash var lättläst och underhållande. |
Jag har just börjat på
http://image.bokus.com/pics/tts/ISBN...nstralande.gif http://www.bokus.com/img/rd_cover_br.gif Tusen strålande solar av Hosseini, Khaled. Jag har bara läst början men den verkar lika bra som Flyga Drake av samma författare. |
Citat:
|
Här är den inledande meningen i den nästa bok jag ska lyssna på.
Citat:
|
Citat:
Den som dödar draken av Leif GW Persson |
Snabba Cash är faktiskt imponerande.
Vilken research snubben gjort inför boken. Han spinner trådar i den som går ihop i slutet, medan man får små hintar under resans gång. |
Citat:
Ett tack för GW-rekommendationen. Gillar Bäckström skarpt, sothöns och vad är det nu han kallar dem nånting-flator :rolleyes: Vilken vidrig typ. Nu lyssnar jag på Grisfesten, den var felnumrerad så första CD blev lite konstig men när jag kom på att filerna var sorterade enligt 1,10,11,12,13,14,2,3,4,5,6 etc så kunda jag fixa och texten blev lite mer begriplig. |
Haha...ja Bäckström delar upp människorna på ett fantastiskt sätt, men inte kvinnor. De är alla flator och ofta är de alla ute efter honom. Tror han iaf, i L som i Lindamordet finns det en extra rolig incident beskriven...:D
I Bäckströms värld handlar det mesta om sex..och de flesta förklaringarna/lösningar till allt av sexuell karaktär....:D |
Citat:
|
Citat:
Jag läser förresten om Umberto Eco - Foucaults pendel. Är ju lite konspiratoriskt lagd..:D |
Jag läste Iskallt och Stenhårt - Mina tjugo år i Texas fängelser av Rickard Flinga.
Den var ganska intressant men inte så välskriven. Men jag tycker att den var väldigt läsvärd men får en inblick i det fungerar i amerikanska fängelser. Man får även en inblick i hur en människa anpassar sig och börjar betrakta det onormala som normalt. |
Jag har ingen läsande period just nu, men jag håller på att läsa vad jag kommer över om en besynnerlig släkt från trakterna kring Hällefors som kallades finntorparna vid Mången. Finntorparna, härstammande från en släkt med skattebefriade finska nybyggare, var väldigt trätobenägna och begivna på rusdrycker och man kan följa deras framfart i domstolsprotokoll och kyrkoböcker. En dömdes till exempel för tidelag, rymde till skogs, men slogs en tid efter det ihjäl av sin egen släkting. Kul läsning är det i alla fall.
http://www.geocities.com/reformatio/ftm/node3.html |
Jag håller på att ta mig igenom Helene Turstens deckarproduktion.
Grundintrigen i böckerna är helt OK, men man stör sig på att hon så uppenbart vet vad man måste ha med för komponenter för att bli positivt recenserad i deckarfloden. |
Läste just ut Mons Kallentofts Midvinterblod. Helt ok mainstream-deckare men inget som lockar till mer läsning av nämnda författare.
|
Nordqvists Berömda boktryckare :yes:
|
Vackra Lögner av Lisa Unger.
Trodde det var en vanlig amerikansk tramsroman men den är riktigt spännande än så länge. |
Citat:
Nu började jag i Matilde av Denise Rudberg men dels så tror jag att jag redan läst den och dels så skriver hon så otroligt dåligt. Varför köpte jag den? :unsure: Den får stå i bokhyllan tills nån lång flygresa står framför mig, nu ska jag välja en ny bok. |
Nu har jag satt igång med boken
Douglas Coupland - Alla familjer är psykotiska. Den är väldigt rolig. Har slutat köpa böcker, utan betar av de i bokhyllan jag redan har men inte läst. Håller på av översvämmas av böcker.. Nu är halva förrådet fyllt också. GE MIG ETT BIBLIOTEK. |
Jag försöker läsa Den som blinker er bang før døden.
|
Har precis läst klart "I de lugnaste vatten". Mysdeckare i skärgårdsmiljö. Ganska trevlig faktiskt. :)
|
Nu läser jag Salman Rushdie - Ursinne.
|
Jag fortsätter att hålla liv i denna tråd.
Ursinne är klar. Salman Rushie gör mig aldrig besviken. En mycket bra författare som alltid lyckas kombinera intressant handling med existentiella funderingar och samhällskritik. Inte illa. Där är han i samma klass som den skarpa anarkistportugisen Saramago. Nu skall jag läsa en dråplig men mycket träffande bok om universitetsvärlden - manliga huvudkaraktärer dock. David Lodge - A David Lodge Triology (Changing Places, Small World, Nice work) |
Har läst klart "Den som dödar draken" av GW Persson.
En medelmåttigmordhistoria berättad med förvånansvärt dåligt språkbruk. -Jag lyssnar. - *, sade han och ryckte på sina breda axlar. m.m, m.m av liknande uttryck används om och om igen. Framför allt blir karaktärerna väldigt enahanda och platta om de uttrycker sig på samma sätt allihopa. Den stora behållningen var ju att få följa kommissarie Bäckström från insidan. En krassare och mer självupptagen figur är svårt att finna. Mycket, mycket roande. Jag ska faktiskt klämma en GW till bara för den sakens skull. :D |
Drakboken av Persson tänkte jag vänta med till den kommer på pocket.
Är inte så där supersugen på den, vet inte varför, men det är nog för att handligen verkade så diffus. En bok där Bäckström gör sig bra är L som i Lindamordet. |
Citat:
Mera supersalami till folket. :kaffe: |
SUPERSALAMI
|
Den här boken läser jag nu och den är det bästa jag läst på länge. Jag önskar att fler människor läste den.
Illusionen om Gud http://image.bokus.com/images/9789185625864 http://www.bokus.com/img/rd_cover_br.gif Biologen Richard Dawkins är förmodligen världens mest kände ateist. I Illusionen om Gud tar han sig an Gud i alla hans existenser - från Gamla Testamentets sadomasochistiska tyrann till upplysningsfilosofernas välvillige Himmelske urmakare. Med humor och allvar visar han hur ofantligt osannolikt ett högre väsen är och hur tron på ett sådant inte bara är felaktigt utan kan vara rentav farligt. Dawkins motbevisar också den vanliga uppfattningen att religionen skulle vara en förutsättning för ett moraliskt och rättfärdigt leverne. Med historiska och samtida exempel visar han hur religion föder intolerans, arrogans, förtryck, övergrepp mot kvinnor och barn, krig, homofobi, m.m. |
Det damp ner en bok i brevlådan.
Håkan Nesser - Berättelsen om herr Roos. Jag tror den eg. handlar om Gullans "gubbe". Orkar inte skriva vad den handlar om själv utan snor från SvD. Citat:
|
Jag läser just nu lite dikter av en av mina favorit poeter Delmore Schwartz.
Jag upptäckte honom tack vare att Lou Reed pratade om honom i en intervju för säkert 20 år sedan. Läs honom han är väldigt bra. Spoiler:
|
Varför alla deckare så enbarmligt dåliga? Spenderade natten med vak, någon stack till mig en papperspåse med deckare och ta mig fan inte en enda var ens läsbar. Förutom en, som jag redan hade läst.
Stephen Booth, Patricia Cornwell, Denise Mina, herregud hur kan de vara uppburna författare? Värdelös smörja! Som tur var fik jag tag i en tidig P.D James, natten var räddad. |
Citat:
|
Citat:
|
Det jag hela tiden återkommer till är en stickbeskrivning för jag lyckas inte komma ihåg vilka intagningar som ska göras var. :(
|
Jag läser om William Leith's "The Hungry Years".
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson