Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Filmtajm och tevesoffan (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Filmkrönikan - senaste filmen du såg (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=74)

Torsten 2009-02-11 19:40

Såg i går på The Rundown en actionfilm av hög klass med Seann William Scott känd från "The Rock" En sevärd film som utspelar sig mest i Amazonas djungler. Fightingscenerna är suveräna och tempot och handlingen håller en fängslad från början till slut. Värd 3 av 5 möjliga poäng helt klart och rekomenderas. Finns på "Tanka fett".

Torsten 2009-02-21 10:09

Min favoritskådis Jim Carrey i The Mask var ingen besvikelse. Även om den inte hör till hans bästa är bara hans mimik värd 3/5p.:kaffe:

Miriam 2009-02-22 20:26

I dag såg jag The Wrestler jag grät och hade ont i magen hela filmen.
Det är den absolut bästa film jag sett på väldig väldigt länge.
Får inte Mickey Rourke en Oscar för den här filmen är det skandal.
Jag vet ingen annan som hade kunnat gjort den här rollen lika bra.

Christer 2009-02-22 20:27

Igår såg jag nästan hela Ogifta par. Den var sådär. Men kommentarer som "tror du jag är så generös att jag står och är cynisk på min fritid" är ju rätt kul. :)

Christer 2009-02-22 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 38738)
Jag vet ingen annan som hade kunnat gjort den här rollen lika bra.

Jag har inte sett filmen, men Kjelle Bergquist hade nog varit minst lika bra, eller bättre. Han är GUD. :)

Miriam 2009-02-22 20:34

Nä jag lovar inte ens Kjelle hade kunnat gjort den lika bra.
Förstår du nu hur bra Mickey Rourke är i den här filmen.

Torsten 2009-02-22 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 38742)
Nä jag lovar inte ens Kjelle hade kunnat gjort den lika bra.
Förstår du nu hur bra Mickey Rourke är i den här filmen.

Nu blev jag nyfiken och tankar ned den för att se den i kväll.:)

Mröff 2009-02-22 21:36

Såg The Painted Weil häromdagen. Ett klassiskt historiskt kärleksdrama.

Filmen fastnade i min skalle, så den var bra.

Sven Hedin 2009-02-22 21:43

Senast så kikade jag på filmen Capote. Det var en härlig homosex-film som till viss del utspelade sig i fängelsemiljö. Resten av handlingen kretsade kring fyra söliga mord och hur det gick till bland New York-intellektuella på 50-talet.

Mröff 2009-03-20 00:14

Capote är en finemang homoerotisk film, med den alltid lika brilliant Philip Seymour Hoffman i huvudrollen. Vad vore den filmen utan honom?

http://pochinokoya.com/actor/philip%...20hoffman7.jpg

Såg just Slumdog Millionaire. Huj, vilken bra film. Bra, bra, bra, bra, bra, braaaaa....

Sven Hedin 2009-03-20 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41014)
Capote är en finemang homoerotisk film, med den alltid lika brilliant Philip Seymour Hoffman i huvudrollen. Vad vore den filmen utan honom?

En ganska platt film om slafsiga mord i amerikanska mellanvästern.

Mröff 2009-03-20 00:19

Jag tycker den filmen var bra...:tunga:

Men utan Hoffman vore den en katastrof.

Sven Hedin 2009-03-20 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 41017)
Jag tycker den filmen var bra...:tunga:

Men utan Hoffman vore den en katastrof.

Ja den var skitbra, men utan Capote så hade den ju blivit full med luckor och konstiga scener, tänk dig våldtäktsgrejen i cellen med bara en kille eller storyn helt utan grävande journalistik.

Mröff 2009-03-20 00:29

:lol:

Ja, det har du alldeles rätt i.
Det hade inte heller varit samma sak om t.ex. Kevin Kostner spelade huvudrollen.

Miriam 2009-03-20 00:30

Är det ingen annan än jag som har sett The Wrestler ännu?
Se den nu snart så jag har någon att diskutera denna fantastiska film med.
Jag grät och blev så kär i Mickey Rourke filmen är så bra.

Sven Hedin 2009-03-20 00:30

Nix inte ännu.

Mröff 2009-03-20 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av Miriam (Inlägg 41020)
Är det ingen annan än jag som har sett The Wrestler ännu?
Se den nu snart så jag har någon att diskutera denna fantastiska film med.
Jag grät och blev så kär i Mickey Rourke filmen är så bra.

Nix. Skall se den, mest för att hur karlsloken har återuppstått efter storhetstiden med 9,5 vecka.

Har en annan film i röret - Million Dollar Baby. Fick den rekommenderad av min granne på 60 bast, som sade att om man skall se den filmen måste man ta ledigt från jobbet dagen efter, för att gråta ut.

Miriam 2009-03-20 00:37

Million Dollar Baby är helt okej Morgan Freeman är cool.
Men den har ingenting att komma med om man jämför med The Wrestler.

Mröff 2009-03-20 00:38

Okej okej okej...jag får väl se den då...:trist:

Miriam 2009-03-20 00:51

Ja gör det och tänk på att jag blir ledsen om du inte gillar den.

CodeMAN 2009-03-20 18:44

Såg "Michael Clayton" med George Clooney på DVD igår.

Det var irriterande att man inte "berättade" vad filmen handlade om i de första 10-15 minuterna, utan det var en massa loose-ends som fick klarhet så småningom. Främsta orsaken var en flashback 10 minuter efter filmens början.

Annars var den en mycket intressant thriller.

3 / 5 fick den av mig.

Pomperipossa 2009-03-20 18:45

Förlåt miriam, men jag tycker inte att The Wrestler är särskilt bra. Inte dålig, men inte med det där lilla extra heller. Jag blev inte så berörd som jag trodde att jag skulle bli.

Miriam 2009-03-20 18:56

Jag får väl förlåta dig då.
Jag har ingen aning om varför den där filmen tog så hårt på mig som den gjorde.

Torsten 2009-03-20 19:07

I går såg jag "The thin red line" en lite annorlunda krigsfilm. Handligen hämtad från andra världskriget och USA vs Japan. Ingen dålig film men även om den innehöll mycket blod och hjältemod som vanligt försökte den utan större framgång framhålla krigets meningslösa dödande. Nick Nolte gjorde ändå en bra roll som den bindgalne generalen som gick över lik för att nå målet. Dock en dussinfilm och den får 2 1/2 trötta gulingar av 5.:kaffe:

Sven Hedin 2009-03-20 19:33

Jag har aldrig kunnat uppbåda något större intresse för stillahavskriget eller det som skedde i Nordafrika. Jag vill ha onda tyskar med dödskallar på kragen, fulla ryssar och sprättiga engelsmän i vanliga uniformer. Ingen sand, inget vatten (om det inte är ubåtar i Atlanten alltså) och absolut inga amerikaner med skitjävla slagskepp och hangarfartyg.

Tänk er Örnnästet och Das boot vs. Pearl Harbor och Letter from Iwo Jima

CodeMAN 2009-03-21 21:56

Ikväll såg jag en film med Marie Gillain som heter "Ni pour, ni contre" (Varken för eller emot).

Den handlar om en tv-fotograf som rekryteras(!) av ett gäng tjuvar för att filma en ett rån. Hon blir så småningom mer å mer intresserad av gangsterlivet, och ställer upp för mycket mer än hon hade någonsin drömt av.

En mycket intressant action/drama/thriller. 4 av 5.

Marie Gillain var mycket sött:

http://www.linternaute.com/sortir/ci...ie-gillain.jpg

Gullan 2009-05-09 06:45

*slumpbump*

Oerhört onödig sådan eftersom jag inte kommer ihåg vilken film jag såg senast. Kan ha varit att jag såg om Se upp för dårarna på TV? Kanske?

sås på slipsen 2009-05-09 07:26

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 43719)
*slumpbump*

Oerhört onödig sådan eftersom jag inte kommer ihåg vilken film jag såg senast. Kan ha varit att jag såg om Se upp för dårarna på TV? Kanske?

Åh herregud. :whoco5:

Gullan 2009-05-09 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 43742)
Åh herregud. :whoco5:

Ja, men det är inte mitt fel att slumpbumpen hamnade i den här tråden. Juh! :mad:

Christer 2009-09-06 18:17

Igår såg jag Män som hatar kvinnor, vilken jag hittade på Elgiganten för 65 kronor. Jag hade inte läst boken, så förutfattade meningar saknades. Filmen var smått obehaglig, långt ifrån någon feel good-film. Men helt OK.

Ulvena 2009-09-19 08:52

Igår såg även jag Män som hatar kvinnor. Jag har läst alla böckerna och jag blev positivt överraskad av att filmen följer boken riktigt bra och därmed var helt värd att att ses, trots ett par rätt oehagliga scener.

Mröff 2009-09-19 16:00

Dirty Dancing - filmen med total avsaknad av handling.

Torsten 2009-09-19 16:25

En dokumentär om vietnamkriget i tolv frisående avsnitt. Allt från när fransmännen var där och fick stryk till USAs tillbakadragande. Vilket skitkrig det tyvärr var.:(

Östen 2009-11-21 00:56

A clockwork orange såg jag häromsistens. Lika fantastisk som alltid, högsta betyg :)

Gunnar Brogren 2009-12-12 18:31

Härom natten när jag inte kunde sova passade jag på att titta på storverket Tora! Tora! Tora!, 3 timmar med arga japaner och lustiga amerikaner. Fantastiskt! Tyvärr somnade jag under sista timmen.

Mröff 2009-12-13 14:10

Fy fan..jag satt uppe och kollade på världens pekoral i natt till kl.02.00

Vid hennes sida (stepmom på engelska)...värsta hollywood-sentimentala-träsket. Idag mår jag dåligt bara för det.

Fuck Hollywood! Fuck Susan Sarandon! Fuck Julia Roberts! Fuck the fucking director!

Christer 2009-12-23 01:52

Jag kollade på denna lilla film härom dagen:

Den var ohyggligt kul! :D

Gunnar Brogren 2009-12-29 01:17

Flickvännen har åkt hem så nu är det Apocalypse Now Redux för hela slanten. Givetvis är jag iklädd herrtrosa från Konsum samt konsumerar två dosor Ettan i timmen.

Torsten 2009-12-31 17:42

Går inte ofta på bio. Men tror att "Avatar" i 3d är värt pengarna kanske i veckan. (någon som sett den?) :kaffe:

Fortune 2009-12-31 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 50421)
Går inte ofta på bio. Men tror att "Avatar" i 3d är värt pengarna kanske i veckan. (någon som sett den?) :kaffe:

Jag har inte sett den själv men de två jag hört sett den har sagt att den är helt fantastisk. Sen vet ju inte jag om dom ljuger eller inte. :rolleyes:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson