Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Händiga hörnan (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=417)

sås på slipsen 2008-08-17 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 12457)
Nu går alla säkert och tror att min skruvdragare är gigantisk och att likna vid en maskin de använder i gruvor. För att borra in dynamit.

Här är min feminina och ergonomiska skruvdragare. Den har en liten lampa och levereras i en rund "kakburk" som det står Bosch på...

http://www.spangajarn.se/files/image...O2.preview.jpg

Det är ju samma som jag har på min bild. En utmärkt ersättare för skruvmejsel, men inget för borrning eller skruvdragning. Hursomhelst en praktisk liten maskin.

Mröff 2008-08-17 11:35

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 12483)
Det är ju samma som jag har på min bild. En utmärkt ersättare för skruvmejsel, men inget för borrning eller skruvdragning. Hursomhelst en praktisk liten maskin.

AAAAhhh,...jag såg bara den stora...:D

Svimfärdig 2008-08-18 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Troell (Inlägg 12473)
Jo det kan nog ordnas.

Men under tiden så kan dessa två bilder få åskådliggöra motsatsförhållandet:

Den andra:http://www.motohistory.net/images/MunroHelmet.jpg

Vem var det som hjälpte dig på med hjälmen? :unsure: Vilka grova armar...liksom.

Sven Hedin 2008-08-19 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 12846)
Vem var det som hjälpte dig på med hjälmen?

Helmut Lottis bror Kjell. Vi känner varandra.

Mröff 2008-09-23 12:15

Nu behöver jag stöd i den händiga tillvaron.

Skall fixa om lite hyllor och krokar i badrummet.
De är fastskruvade i fogen mellan kakel.

Antar att det blir ett hål när jag tar bort skruvarna.
Vad skall jag göra för att inte få in fukt?

Silikon? Eller?

Plan ett är dock att försöka hitta krokar med samma mellanrum som de befintliga.

sås på slipsen 2008-09-23 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 21109)
Nu behöver jag stöd i den händiga tillvaron.

Skall fixa om lite hyllor och krokar i badrummet.
De är fastskruvade i fogen mellan kakel.

Antar att det blir ett hål när jag tar bort skruvarna.
Vad skall jag göra för att inte få in fukt?

Silikon? Eller?

Plan ett är dock att försöka hitta krokar med samma mellanrum som de befintliga.

Sanitetssilikon. Det finns i småtuber så du behöver inte köpa en hel patron.

Mröff 2008-09-23 12:27

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 21115)
Sanitetssilikon. Det finns i småtuber så du behöver inte köpa en hel patron.

Schysst...då skall jag fixa det...

Behöver inte direkt flera liter silikon...eller kanske om några år iofs..:unsure:

Mröff 2008-09-23 19:58

Nu har jag kladdat med silikonet.

Det kom på händerna, och var väldigt svårt att få bort.

Vad skall man använda? Nagellacksborttagning verkade funkar hyfsat men inte helt tillfredställande. T-Röd funkade inte alls.

En annan fundering jag har är om silikonet, som hamnade på mina händer, har sugits upp av huden och nu vandrar omkring i min kropp och skapar bölder. :unsure:

Sven Hedin 2008-09-23 20:17

Alldeles riktigt, silikonet tas snabbt upp genom huden och kommer nu att orsaka dig variga och missprydande bölder. Men om du hade haft en dunk med Siliconentferner så hade det förmodligen aldrig hänt.

dr fotpall 2008-09-23 20:19

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 21152)
Nu har jag kladdat med silikonet.

Det kom på händerna, och var väldigt svårt att få bort.

Vad skall man använda? Nagellacksborttagning verkade funkar hyfsat men inte helt tillfredställande. T-Röd funkade inte alls.

En annan fundering jag har är om silikonet, som hamnade på mina händer, har sugits upp av huden och nu vandrar omkring i min kropp och skapar bölder. :unsure:

det kan ibland vara bra att använda olja och salt. oljan löser upp vissa former av skit, och saltet verkar slipande. prova först med bara olja. tag sedan en näve salt o lite mindre olja. atigera några minuter.

Gullan 2008-09-23 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 21153)
Alldeles riktigt, silikonet tas snabbt upp genom huden kommer nu att orsaka dig variga och missprydande bölder. Men om du hade haft en dunk med Siliconentferner så hade det förmodligen aldrig hänt.

Kvalificerat skitsnack! Silikonet kommer att placera sig i boobisarna så att de blir fjortisspänstiga igen. Vet väl alla att om man hittar silikon någonstans i människokroppen så är det i tuttarna. :yes:

elbastardo 2008-09-24 00:53

mjae det är inte hela sanningen. när silikon blir skitigt å en har rullat till små kulor mellan fingrarna så ser det ut som snorkusar - m.a.o kan en redig karl med klen snorproduktion få hjälp.
Kan man inte dra ut fingret med en rejäl kråka från kranen så är en ingen redig karl. Hur skall en annars ragga å få lägga vantarna på ovan nämnda spänstiga fjortiskuddar?

Mröff 2008-09-24 09:47

Jag är inte nöjd med sprutfunktionen i silikontuben. Den gick så trögt.
Vad gör man med silikonet som fastnar där inne?:unsure:

Evert 2008-09-24 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 21222)
Jag är inte nöjd med sprutfunktionen i silikontuben. Den gick så trögt.
Vad gör man med silikonet som fastnar där inne?:unsure:

Är det modell stor? Jag brukar använda en stor spik eller något annat att pilla bort det som torkat.

Sven Hedin 2008-09-24 18:39

En lagom stor gips- eller träskruv är ändå bättre. Då kan man skruva ner den en bit när man är färdig, och sen när det är dags igen så drar man med en bestämd rörelse med sig det torkade upp.

Mröff 2008-09-28 16:54

Borr Borr...nu är det färdigt..:proud:

Sven Hedin 2008-09-28 16:55

Hur gjorde du? Borrade du i fogen eller i plattan? Vad hade du för maskin? Plugg? Som du hör så hopar sig frågorna...

selma 2008-09-28 17:16

Idag har Selma varit händig ska ni veta. På husvagnen satt en list nertill lite löst då ett par nitar lossnat. Detta har irriterat mig en längre tid så....

Utrustad med skruvdragare, skruv, borr, silikon och en blyslägga :o gick jag glad i hågen ut och satte igång. Jag började med att pilla loss listen lite mer så jag kom åt att få bort grus och annat som hamnat innanför. Sen förborrade jag små hål med jämna mellanrum. Drog en sträng silikon mellan själva husvagnen och listen och bankade dit den ordentligt med släggan och satte i skruvarna. Sedan avslutade jag hela projektet med att drag ännu en sträng sikikon precis i kanten på listen och saken var klar.

:proud:

Sven Hedin 2008-09-28 17:26

Åh så händigt! Speciellt blysläggan och dess hantering måste ha impat stort på förbipasserande. :)

Själv så har jag tillverkat en bit ny bränsleledning till bilen. Det var iofs igår, men jag nyttjade det som fanns hemma och den här gången så föll valet på ställningen till en utrangerad babysitter. Den var gjord av nästan två meter skitfint galvat rör så nu har jag en stilig och lite grövre blank bensinledning innanför ena tröskeln.

selma 2008-09-28 17:31

Blysläggan är min favorit. Speciellt den lilla på 2,5 kg som min far specialtillverkat åt mig :)

Men du var ju händigast som vanligt, jag är djupt impad av dig svenne :heart:

Sven Hedin 2008-09-28 18:06

Äsch, det var ju bara ett fuskjobb med en massa slangklämmor.
Din släggsamling (?) är säkert mycket mer överväldigande. ;)

pippi 2008-09-28 18:16

Häromdan satte jag upp en gardinstång. Hur många poäng får jag får det va?
Jag skruvade bort dom andra, vad heter det? ...grejerna och satte på dom nya...grejerna.
Sen satte jag på stången.
Använde stjärnmejseln.

Sven Hedin 2008-09-28 18:18

Det där är ju riktigt karlgöra. :o Stjärnskruv eller?

Ulvena 2008-09-28 18:22

Egentligen passar jag inte alls in i den här tråden eftersom jag är mycket ohändig och brukar försöka få Ulven att göra allt sånt där, ibland lyckas han men oftast slutar det hela med att vi får ringa in folk som har som arbete att vara händiga. :rolleyes:

pippi 2008-09-28 18:27

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 21971)

Ja.
Jag är mycket imponerad av mig själv.

Sven Hedin 2008-09-28 18:29

Du är fan helt grym!

Nu väntar vi bara på Mroeff som skall berätta om sin håltagning. :feedme:

CodeMAN 2008-09-28 18:41

Citat:

Då ska du bara veta vad jag kan klara av.

Jag kan faktiskt inte namnen på ett enda verktyg jag använder, och ibland sitter inte sakerna riktigt fasta, men de håller tills jag flyttar ut iaf... :yes:

Fortune 2008-09-28 18:44

Citat:

Karlgöra? Varför det? Det är aldrig någon annan än jag som har skruvat upp gardinstänger hemma hos mig (och hos mina kompisar). Inte så jäkla mycket annat heller för den delen. Rejäl kvinna klarar sig själv. :kaffe:

Evert 2008-09-28 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 21980)
Karlgöra? Varför det? Det är aldrig någon annan än jag som har skruvat upp gardinstänger hemma hos mig (och hos mina kompisar). Inte så jäkla mycket annat heller för den delen. Rejäl kvinna klarar sig själv. :kaffe:

En rejäl kvinna bjuder hem sina manliga kompisar på mat och när de ändå är där kan de hjälpa till att skruva i hop den där nyinköpta hyllan :)

Fortune 2008-09-28 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 21981)
En rejäl kvinna bjuder hem sina manliga kompisar på mat och när de ändå är där kan de hjälpa till att skruva i hop den där nyinköpta hyllan :)

Det är bättre om de manliga kompisarna bjuder hem mig på mat så ska jag skruva ihop hyllorna åt dom. Det är roligare att skruva hyllor än att laga mat. :evilgrin39:

Sven Hedin 2008-09-28 18:57

Jag snodde det faktiskt det där med karlgörat och gardinerna ifrån Greger i Nile City... :skamsen:

Fortune 2008-09-28 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 21983)
Jag snodde det faktiskt det där med karlgörat och gardinerna ifrån Greger i Nile City... :skamsen:

Fult att stjäla. :mad:

Sven Hedin 2008-09-28 19:11

Men jag erkänner ju åtminstone.... Och gardinstänger är harcore-meck, det vet ju alla som har försökt få upp dom i en sönderborrad gips eller putsvägg. :yes:

Fortune 2008-09-28 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 21985)
Men jag erkänner ju åtminstone.... Och gardinstänger är harcore-meck, det vet ju alla som har försökt få upp dom i en sönderborrad gips eller putsvägg. :yes:

Aschdå, det är ju bara att hänga upp dom. Efter att man har skruvat fast upphängningsanordningen i den trasiga väggen. :D

pippi 2008-09-28 19:17

Jag satte grejerna rätt i fönsterkarmen.:tihihi:

Evert 2008-09-28 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 21982)
Det är bättre om de manliga kompisarna bjuder hem mig på mat så ska jag skruva ihop hyllorna åt dom. Det är roligare att skruva hyllor än att laga mat. :evilgrin39:

Jag behöver vaxa min bil. Sugen på mat? :)

Fortune 2008-09-28 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 21988)

Vaxa bilar är inte lika roligt som att skruva och borra och sånt, dessutom har jag nyss ätit. :cool:

Sven Hedin 2008-09-28 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Evert (Inlägg 21988)

Psssst... jag skulle behöva ha krängt på fyra vinterdäck på ett par andra fälgar. Du tror inte du kan höra lite?

Ulvena 2008-09-28 19:27

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 21990)
Psssst... jag skulle behöva ha krängt på fyra vinterdäck på ett par andra fälgar. Du tror inte du kan höra lite?

Det behöver jag också få fixat, får du napp någonstans så hör av dig. :D

Mröff 2008-09-28 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 21975)
Du är fan helt grym!

Nu väntar vi bara på Mroeff som skall berätta om sin håltagning. :feedme:

Jag lånade en borrmaskin av grannen (har ingen själv). Provkörde den lite. Det sade "wrooom wrooom". Valde ut en fin borr och satte igång att arbeta mig igenom fogen. Det praktfulla hålet tog lite av kaklet också.

Sedan slog jag med våld i en (hmm tappade namnet)...en platsplopp. Den blev lite bynglig längst ut. Sedan åkte skruven in i plastploppen genom den nya hängaren för handdukar.

Efter det körde jag silikon runt hela skiten. Pillrade ut det slätt med ett finger, som blev kladdigt. Nu skall silikonet torka.

Frågor?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson