Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Sverige och Utrikes (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Var fan är Sverige på väg... (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=309)

Ulvena 2008-08-29 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 15707)
Jag hoppas att du verkligen inte har avsikt att jämföra USA med Sverige... USA har råd med det mesta, och kan komma undan med det. De har pengar, resurser, kontakter, osv osv. Det har inte Sverige.

En blondipucko är för mycket här...

Gud, jag blir så irriterad på avsaknad av engagemang i detta land. När jag öppnar munnen och pratar om högre krav på invandrare så kallas jag för "Jackie-Arklöv-wannabe"... När jag röster på SD så kallas jag för "rasist"! Jag går inte iaf och röstar på de som har skänkt landet tilll Tysland, USA, osv i smyg.

Jag är också irriterad på att man är så mesiga i Sverige. Man måste ställa krav på de som kommer hit, jag är med på att vi ska hjälpa folk men de ska inte ställa krav på hur vi ska vara, de måste anpassa sig till Sverige. Flyr man hit så får man finna sig i våra lagar och regler, fixar man inte det så bör man söka sig någon annanstans.
Jag har bott i Indonesien t.ex. och i Polen, jag vet hur man anpassar sig, man behöver inte tycka de har rätt men om man är i deras länder så beter man sig så som det passar sig.
Jag är inte rasist i den meningen att jag anser att människor från andra länder är sämre än mig men jag anser att om Sverige ska ha en ärlig chans att utvecklas så bör vi se till att de som kommer hit anpassas till det svenska samhället och inte tillåts leva i små enklaver med sitt eget språk och sina egna lagar.

sås på slipsen 2008-08-29 21:25

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 15712)
Jag är också irriterad på att man är så mesiga i Sverige. Man måste ställa krav på de som kommer hit, jag är med på att vi ska hjälpa folk men de ska inte ställa krav på hur vi ska vara, de måste anpassa sig till Sverige. Flyr man hit så får man finna sig i våra lagar och regler, fixar man inte det så bör man söka sig någon annanstans.
Jag har bott i Indonesien t.ex. och i Polen, jag vet hur man anpassar sig, man behöver inte tycka de har rätt men om man är i deras länder så beter man sig så som det passar sig.
Jag är inte rasist i den meningen att jag anser att människor från andra länder är sämre än mig men jag anser att om Sverige ska ha en ärlig chans att utvecklas så bör vi se till att de som kommer hit anpassas till det svenska samhället och inte tillåts leva i små enklaver med sitt eget språk och sina egna lagar.

:yes:

Mröff 2008-08-29 21:26

Haha...Såsen har blivit Ulvenas gimp...:D

CodeMAN 2008-08-29 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 15708)
Nu förstår jag inte...konsumtionskultur finns väl både i USA och Sverige.
Eller vad menar du?

Eftersom SD i praktiken är ett enfrågeparti är det lätt att det sticker lite i ögonen på medelsvennen, och du får argumentera för varför du röstat på dem.

Jag menar att konsumptionskulturen är den enda som finns i Sverige, som sagt, vi har varken försvar, beredskap, olja, eller andra resurser som ger samma möjligheter som USA så att vi kan luta oss tillbaka och läsa blondis blogg.

Skillnaden mellan USA och Sverige är att vi förväntar allting från staten, tack vare politiken som lovade landet en trygghet som håller på att försvinna idag. Då måste vi engagera oss, inte bara sitta och gnälla hemma, för staten gör ingenting på egen hand. Gör en sökning på "antiterror sweep" på Google så förstår du vad andra länder gör, när det gäller t ex terrorism. Jag skulle inte vilja läsa reaktionerna här hemma inför ett eventuellt beslut om en "sweep", det skulle vara alldeles för underhållande...

Ulvena 2008-08-29 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 15718)
Haha...Såsen har blivit Ulvenas gimp...:D

Såsen är en smart kille. :cool:

CodeMAN 2009-03-13 18:09

Våra underbara politiker... :rolleyes:

http://www.dn.se/sthlm/forslag-kan-stoppa-dubbdack-1.820774

Citat:

Miljöborgarrådet Ulla Hamilton (M) kan tänka sig en miljözon i innerstaden med förbud mot dubbdäck.

Men om faster från Piteå kommer på besök och har dubbdäck? Hon kan ju inte gärna byta däck vid Norrtull.

– Nej, men då får hon ställa sig på en infartsparkering, säger Ulla Hamilton.

Ulvena 2009-03-13 18:20

Jag håller med om att det är ett larvigt förslag, samtidigt så är det väl bara i Norden man använder dubbdäck? I Europa så är det förbjudet och man har snökedjor vid dåligt väglag.

Själv har jag kört med dubbfria vinterdäck i flera vintrar (i Polen är det förbjudet med dubbisar) och i år har det varit vinterväglag härute där jag bor i allafall och det har fungerat.

selma 2009-03-14 15:39

I norge är det förbjudet med "piggedäck" iaf i Oslo

I övrigt stämmer jag in i frågan vart är sverige (världen) på väg?

6 månader innan min vän dog i hjärntumör tyckte försäkringskassan att det var dags för henne att gå tillbaka till jobbet och inte vara sjukskriven längre. Sug på den!!

Ansvaret för att arbetstillfällen bevaras läggs på den anställde själv med nedgång i lön med upp till 20% medan toppchefer gör om sina bonusar till löneförhöjningar. Låt gå för att de backar nu men det är ju för den massiva protestvåg som de möttes av, inte det faktum att de själva kom på det omoraliska i sitt beteende.

Det som förr var en fråga om politik och att gå in med åtgärder som skulle underlätta för livsdugliga företag som har lite problem med lönsamheten just nu är numera en facklig fråga. Jag har aldrig i mitt liv hört näringslivs höjdare använda sig av ordet solidaritet lika ofta som nu. Det som i deras värld var ett skällsord används flitigt av dem. Undrar var den solidariteten fanns när företagen gjorde miljard vinster.... Man häpnar.

Pust jag orkar inte .........

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson