Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   h@XX0r och teknik- och spelstofiler (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Frågor om antivirus [/mod] (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=214)

CodeMAN 2008-08-09 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10022)
Väldigt svårt att bli lyssnad till men min helpdesk är inte ett proffs utan snarare en guru inom IT-säk. Tidigare föreläsare såväl inom akademin som i näringslivet.

Den där delen var intressant. Jag är, än så länge, ingen guru utan en proffs inom IT-säk.

Tänker han att komma till någon forumträff? :cool:

Gullan 2008-08-09 17:13

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 10044)
Den där delen var intressant. Jag är, än så länge, ingen guru utan en proffs inom IT-säk.

Tänker han att komma till någon forumträff? :cool:

Han har träffat forumfolk tillsammans med mig men jag tror inte att dyker upp på någon generell träff.

Svimfärdig 2008-08-09 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10022)
Ehhh... jag har proffset här och han säger:



Väldigt svårt att bli lyssnad till men min helpdesk är inte ett proffs utan snarare en guru inom IT-säk. Tidigare föreläsare såväl inom akademin som i näringslivet.

Nu kan du välja. :)

Menade inte att dissa Dagge. :) Men jag röstar fortf. på NOD32. Bästa erfarenheten so far. En IT-gurus (spec. säk.) ord ska man inte ta lätt på.

Gullan 2008-08-10 07:16

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 10163)
Menade inte att dissa Dagge. :) Men jag röstar fortf. på NOD32. Bästa erfarenheten so far. En IT-gurus (spec. säk.) ord ska man inte ta lätt på.

Du gör som du vill. :tjurig:




(men jag kommer att säga, vad var det jag sa, när du är besudlad av allehanda dritt :cool: )

Svimfärdig 2008-08-10 07:28

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10264)
Du gör som du vill. :tjurig:




(men jag kommer att säga, vad var det jag sa, när du är besudlad av allehanda dritt :cool: )

Jag har haft ren burk i...uhm...6 år. Åkte på nåt skit en gång och det var 100% klantröveri. Så jag klarar mig bra. :D
I know these things. Men visst, det gäller att ha en bra skydd all round (man får inte glömma en bra brandvägg) och ha liiiiiiiiite koll på vad man öppnar och tankar osv. En klant får in skit vad fan dom än kör, så är det.

Det säger kanske inte så mycket men jag har tackat nej till ett jobb på Tele2's Abuse-avd en gång i tiden.

Gullan 2008-08-10 07:33

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 10266)
Jag har haft ren burk i...uhm...6 år. Åkte på nåt skit en gång och det var 100% klantröveri. Så jag klarar mig bra. :D
I know these things. Men visst, det gäller att ha en bra skydd all round (man får inte glömma en bra brandvägg) och ha liiiiiiiiite koll på vad man öppnar och tankar osv. En klant får in skit vad fan dom än kör, så är det.

Så du menar att du är motsatsen till en klant (vad det nu kan kallas)? :kaffe:

Svimfärdig 2008-08-10 07:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 10267)
Så du menar att du är motsatsen till en klant (vad det nu kan kallas)? :kaffe:

*Host* Njaaa, jag åkte ju på skit så...
Men eftersom det är gratis och Dagge rekommenderar (med fog för det) så tycker jag helt klart att det kan promotas för Avira.
http://www.free-av.com/
Tips på bra skydd är det ingen som lider av.
Nu kan du och jag bordlägga frågan och dricka lite kaffe istället. :kaffe:

CodeMAN 2008-08-10 09:21

Jag höll på att skriva ett långt inlägg om varför det är svårt att jämföra antivirus-program utan att använda dem, men min webbläsare kraschade, och inlägget, naturligtvis, försvann.

Så ni får nöja er med ett kort svar: Det är väldigt svårt att jämföra antivirus-program utan att använda dem, och det finns många anledningar till det (det var dem jag höll på att beskriva). Har man inte fått virus i flera år trots suspekta aktiviteter på internet (dvs. klickat på allt möjligt som man har hittat) så kan man fortsätta använda samma program.

selma 2008-08-26 19:34

Nu kommer ni flabba läppen av er för att jag frågar det här men skitsamma. Hur fan får man tillbaka den där "liten" längst upp där man ser alla andra flikar man öppnat samt där man skriver i adresserna :skamsen:
Jag råkade i min iver att skriva trycka på nåt (typ ctrl, alt eller nåt annat) och sidan liksom gjorde om sig :(

sås på slipsen 2008-08-26 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av selma (Inlägg 15027)
Nu kommer ni flabba läppen av er för att jag frågar det här men skitsamma. Hur fan får man tillbaka den där "liten" längst upp där man ser alla andra flikar man öppnat samt där man skriver i adresserna :skamsen:
Jag råkade i min iver att skriva trycka på nåt (typ ctrl, alt eller nåt annat) och sidan liksom gjorde om sig :(

F11?

selma 2008-08-26 19:37

Wow IT`S A MIRACLE :notworthy:

Nu är jag kär i såsen...... bara så ni vet :tjurig:

Torsten 2008-10-19 14:02

Fråga till Cody
 
Hade inte tålamod att vänta utan slog till påen Asus 1000H. Helt underbar att använda men saknar ett antivirusprogram. Vet du något gratisprogram till XP som inte är så resurskrävande? Datorn saknar ju tyvärr en CD spelare.

CodeMAN 2008-10-19 14:07

Avira

Nod32

Avast

AVG

Torsten 2008-10-19 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 25254)

OK tackar. Har nod 32 original på min vanliga dator och tycker det funkar bra. Men det har blivit svårt att cracka tyvärr.

Fortune 2008-10-19 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 25255)
OK tackar. Har nod 32 original på min vanliga dator och tycker det funkar bra. Men det har blivit svårt att cracka tyvärr.

http://www.nod321.com/ :whistle:

skumrask 2008-10-19 15:13

Tycker avast fungerar väldigt smidigt, drar inte alls så mycket minne som AVG och uppdateringarna sker smärtfritt.

CodeMAN 2008-10-19 15:45

Jag sammanfogade två trådar som handlade om anti-virus, och ändrade rubriken lite. /C.

CodeMAN 2008-10-19 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 25257)

Woooow, ladda ner antivirus-program från en kinesisk hemsida... Livets ironi, eller? :D

Vågar ni, så, visst.

Torsten 2008-10-19 15:51

Det blev AVG. Har läst att det vunnit många tester.

Fortune 2008-10-19 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av CodeMAN (Inlägg 25273)
Woooow, ladda ner antivirus-program från en kinesisk hemsida... Livets ironi, eller? :D

Vågar ni, så, visst.

Nejnej, inte ladda ner antiviruset, bara hämta koder till det befintliga Nod när det tar slut. Funkar kanon. :kaffe:

Svimfärdig 2008-10-20 03:16

Har en Nod32 med över 1000 dagar. Någon som vill ha?
Jag inst. den på en Vistaburk i går och fix och allt funkade bajsbra.

Mröff 2008-10-24 14:06

Nu har jag installerat Avira. Datanerdsen är så putslustiga, när programmet scannar disken heter det att "Luke Filewalker" är igång. :rolleyes:

CodeMAN 2008-12-02 18:47

Här är en sida som jämför de olika anti-virusprogrammen:

http://www.av-comparatives.org/index...paratives.html

- "On Demand" (egeninititerad virussökning):

http://www.av-comparatives.org/seite...se_2008_08.php


- "Proactive" (sökning för att förhindra infektering):

http://www.av-comparatives.org/seite...se_2008_11.php


Procentsatserna visar hur effektiva programmen var med att stoppa eller hitta virus.

Svimfärdig 2008-12-03 00:28

Jag har virus!!!!
Spoiler:
I FITTAN! AAAAAAAAAAHAHAHAHAHHA! *psykos*

CodeMAN 2008-12-03 00:33

Citat:

Ursprungligen postat av Svimfärdig (Inlägg 31390)
Jag har virus!!!!
Spoiler:
I FITTAN! AAAAAAAAAAHAHAHAHAHHA! *psykos*

Din fåntratt... hahahahahaa... :D

Torsten 2009-07-26 18:33

Mitt Nod 32 går ut om 2v
 
Visserligen är det lagligt köpt men nu har dom höjt till över 600kr för en originallicens vilket för mig är lite väl dyrt. Så om det är möjligt var hittar man bäst ett användarnamn och ett lösenord som fungerar? Gissar att dom som ev läggs ut på dom stora torrentsajterna i regel är odugliga att aktivera med eller? Funderar även på gratisversionen av AVG men är den verkligen tillförlitlig?:unsure:

Fortune 2009-07-26 18:38

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 46809)
Visserligen är det lagligt köpt men nu har dom höjt till över 600kr för en originallicens vilket för mig är lite väl dyrt. Så om det är möjligt var hittar man bäst ett användarnamn och ett lösenord som fungerar? Gissar att dom som ev läggs ut på dom stora torrentsajterna i regel är odugliga att aktivera med eller? Funderar även på gratisversionen av AVG men är den verkligen tillförlitlig?:unsure:

Här hämtar jag: http://www.nod321.com/ Man får visserligen göra om det nu och då men det fungerar.

Torsten 2009-07-26 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 46810)
Här hämtar jag: http://www.nod321.com/ Man får visserligen göra om det nu och då men det fungerar.

OK tackar kan vara värt ett försök.:)

Fortune 2009-07-26 18:59

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 46812)
OK tackar kan vara värt ett försök.:)

Varsågod, den sidan har jag använt i, typ, evigheter.

Torsten 2009-07-26 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 46813)
Varsågod, den sidan har jag använt i, typ, evigheter.

Funkade perfekt.:)

Fortune 2009-07-26 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av Torsten (Inlägg 46816)
Funkade perfekt.:)

Vad bra men du får göra om det ungefär en gång i veckan men det kommer nya varje dag så det löser sig. :D

Torsten 2009-07-27 04:51

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 46820)
Vad bra men du får göra om det ungefär en gång i veckan men det kommer nya varje dag så det löser sig. :D

Ja såg att det gick ut 23/10 men det är ändå rätt lätt att göra om.

Ulvena 2009-07-27 20:24

Är Nod32 bättre än Avira?
Jag har nämligen Avira och den fungerar utmärkt, gratis är den också.

Gullan 2009-07-27 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Ulvena (Inlägg 46857)
Är Nod32 bättre än Avira?
Jag har nämligen Avira och den fungerar utmärkt, gratis är den också.

Byt inte bort Avira. I synnerhet inte som det funkar alldeles utmärkt. Vi kör med Avira här (iofs bakom fysisk brandvägg) och Dagge är datasäkguru och har valt det så då är det bra.

edit: Jag frågade Dagge om Nod32 och hans omedelbara kommentar var att det inte är gratis och när jag tänker på det så sa ju Fortune att hon aktiverar det varje vecka. Verkar krångligt.

Ulvena 2009-07-27 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 46860)
Byt inte bort Avira. I synnerhet inte som det funkar alldeles utmärkt. Vi kör med Avira här (iofs bakom fysisk brandvägg) och Dagge är datasäkguru och har valt det så då är det bra.

Jag tog ju det bara för att du och Dagge tipsade om det och jag tycker det funkar bra. Skriker till så fort något oönskat försöker sig på att komma in. Vi har också brandvägg men det verkar som om virusen letar sig in ibland ändå och då talar Avira om det för mig.
Jag är nöjd.:)

Fortune 2009-07-27 22:11

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 46860)
Byt inte bort Avira. I synnerhet inte som det funkar alldeles utmärkt. Vi kör med Avira här (iofs bakom fysisk brandvägg) och Dagge är datasäkguru och har valt det så då är det bra.

edit: Jag frågade Dagge om Nod32 och hans omedelbara kommentar var att det inte är gratis och när jag tänker på det så sa ju Fortune att hon aktiverar det varje vecka. Verkar krångligt.

Nej den är inte gratis men den fungerar skitbra. :D

Gullan 2009-07-28 07:09

Citat:

Ursprungligen postat av Fortune (Inlägg 46879)
Nej den är inte gratis men den fungerar skitbra. :D

Nja, jag menar snarare, i traditionell dataordning: If it works, don't f*ck with it. :kaffe:

Fortune 2009-07-28 08:12

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 46888)
Nja, jag menar snarare, i traditionell dataordning: If it works, don't f*ck with it. :kaffe:

Det gör jag ju inte heller. :p

Gullan 2009-08-08 08:49

Dagge hittade lite tester av antivirusprogram. Där framgår (tydligen) klart och tydligt att Avira (gratis) definitivt håller måttet i förhållande till kommersiella alternativ.


http://www.freewaregenius.com/2009/0...-a-comparison/

http://www.sunbelt-software.com/ihs/...2008m3b_US.htm

http://virusinfo.info/index.php?page=testseng

http://www.sunbelt-software.com/ihs/...2008m3b_US.xls

CodeMAN 2009-08-08 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av Gullan (Inlägg 47236)
Dagge hittade lite tester av antivirusprogram. Där framgår (tydligen) klart och tydligt att Avira (gratis) definitivt håller måttet i förhållande till kommersiella alternativ.

Det är ingen tvekan om det. Jag bytte dock till Avast, som brukar ligga på andra platsen på de flesta tester, eftersom Aviras popuper om uppgraderingar började irritera mig till slut.

Det finns en del how-tos på internet om hur man "avaktiverar" popuperna, Avira lyckades att kringgå dem varje gång.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson