![]() |
De är stora, starka, sega och fräcka.
Vem f*n vill äta en sån :( |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Apropå möra...
Så finns det ju även en metod som kallas 'vacmöra'. Kanske inte så enkelt med fågel men funkar bra med rena köttbitar. Apropå fågel Det underlättar om du skållar den så du kan plocka på en gång innan du börjar snitta. |
Citat:
|
Fler ätbara djur som fallit ännu djupare glömska är räv, utter, kråka, mås....
(arkeologiska vittnesbörd ser ni) Jag fattar inte.... det känns ju helt fel att äta SÅNA djur. |
Citat:
Exotiskt är väl björn, bäver (häpp!), vildsvin är numera rätt vanligt. Varg borde kunna ätas, rent teoretiskt iaf. Vad har vi mer för vilda djur? |
Jag käkade racoon i USA.
Blev inbjuden på Thanksgivingmiddag hos en svart sydstatsfamilj. De var hemskt trevliga, men maten var hemskt hemsk. |
Citat:
|
Citat:
Nyckelordet är sött. Varm fruktsallad, Sockercoating på kalkonen, sweet potatos, söta såser. Rätt vidrigt faktiskt. |
Citat:
|
Oj blir riktigt hungrig av att läsa den här tråden. Någon som är sugen på stuvad kanin? Här i Sthlm skuttar dom små söta liven omkring överallt i parker och t.om intill klarastrandsleden. Och säkert går det även att använda pälsen till någonting kanske ett sadelöverdrag.
|
Citat:
Både kanin och hare låter för mig som alldeles utmärkta "matdjur". Inget knepigt över det, bara gammalmodigt kanske. |
Citat:
Och nej Kickan. Sweetpotatoes är inte gott. Prova och gör mos av dem, du hittar säkert knölarna i en välsorterad mataffär. |
Citat:
Tänk varm tårta. |
Jag tycker att amerikansk thanks-giving mat kan vara rätt god, inklusive sweet potatoes.
I övrigt har jag sett ett italiensk recept på mås. Pasta med mås och ärtor tror jag det var. Jag tror jag skall köra på varmslakt, om man tillagar anden innan rigor mortis inträder så skall den nog vara mör. |
Om man fryser in ett djur som har rigor mortis, är det då fortfarande stelt när det sedermera har tinats upp?
|
Rigor mortis.
Fucking gross. Gör som Hitler och ät en morot. |
Jag har sett 1600-talsbufféer uppdukade på muséer. Där tronar det ofta svanar på bordet.
Borde vara en lite större utmaning att fånga en sån, än en liten and. |
Jag köpte lammfileér idag.
Det fanns inga färdiga, så slaktarn hämtade en hel kropp och styckade upp. Mycket spännande. Det gick skitfort att hugga upp den. Han började med att dela den i tre bitar, ovanför och under revbenen. Sen sågade han av sidorna från ryggraden så han fick en ryggbit och två revbensbitar. På ryggbiten satt inner- och ytterfileérna. Bara att skära loss. Så nu går grillen igång snart...:D |
Citat:
:D |
Citat:
|
Citat:
Ang. topic har jag inget att säga. :tjurig: |
Tro inte att jag glömt bort er, små liv..
http://i198.photobucket.com/albums/a...h_MVI_3091.jpg Slutet av augusti skall det ske. |
Hahahaha...
den filmen kommer säkerligen användas i den kommande rättegången om tjuvjakt..:kaffe: |
Tror du att fogden kommer sakna en enda liten andkrake? Det kan väl inte vara så farligt om jag tar en...
Jag har ju faktiskt jakträtt i värmland och där finns gott om änder men det är liksom ingen sport.. Som att gå över ån efter vatten. |
I vissa asiatiska länder är insekter en delikatess. En alldeles för underskattad läckerhet här i väst anser jag.
|
Mina barns far jagar så jag har tidigare haft tillgång till Tjäder Orre Ripa och Järpe.
Naturligtvis även Älg. Skogsfågel är väldigt gott om man tilllagar den rätt. Men han sköt fåglarna han smög inte på fågeln för att sen strypa den. Det hade kanske varit både manligare och rättvisare. |
Citat:
|
Jo man måste ta ut inälvorna sen måste man plocka eller flå dom.
En stor fågel tex en tjäder går bra att flå men Ripor och Järpar måste man plocka annars blir det inget kvar att äta. Men det har jag sluppit befatta mig med jag har bara behövt göra något gott av dom vilket inte är svårt alls. |
Citat:
Ungand behöver man tydligen inte flå, jag hade tänkt att plocka den, efter det att jag avlivat den med en medhavd köttkniv förstås. |
Ditt sätt är modigare och manligare helt klart.
Jag har hört att sjöfågel är jättegott. Själv har jag aldrig smakat men en kompis jagar numera Kanadagäss så här framöver så får jag kanske smaka. När du genomför det här projektet tycker jag du ska ge en rejäl dokumentation i både ord och bild. |
Citat:
Annars få man hänga dem i en viss tid, det finns en bra ekvation som man räknar ut tiden beroende på gradantal i förvaringsutrymmet. |
Citat:
Men jag skall ha mig en andjävel även om jag så skall fånga den i kepsen. |
Nu har jag ätit ringduva, skjuten med hagel i Årekärr!:)
|
Hur smakade det ? var det gott ?
|
Ja, det var gott:) Men mycket mat på den var det inte, åt enbart bröstet.
|
Jag förstod nästan det eftersom jag bara ids äta bröstet på tex Järpe eftersom jag tycker det är för lite mat på resten av fågeln.
|
Gjorde en god buljong på skrovet så det kom väl till pass ändå. Kryddad med med svartvinbär, porter och enbär blev det en jättegod sås.
Det var skitkul att skjuta, jag var riktigt bra på det! |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson