Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Kranier (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1207)

Mröff 2009-03-30 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 41817)
Enkelt. De tar ut en schablonavgift per skalle.

*baa-dish*



http://i19.photobucket.com/albums/b2.../laughing1.gif

Tur att den inte räknades som "en person" på flygplanet, så flygbiljetten ingått i priset från LA...:tihihi:

Kickan 2009-03-30 21:29

Nå, så här ser han ut:
Käken kan placeras lite "alternativt". Plötsligt påminner han om någon..
Ytterligare en alternativ placering. Nu är han en s k "go" göttebôrgare
Så här uppfanns bowling en gång i tiden, det är jag säker på
Om jag verkligen tröttnar på honom en dag, så finns det alternativa användningsområden

Han är mörk, mystisk och vacker.
Jag döper honom till.... Gryning:)
Det första ljuset bräcker, i det som skall bliva människa.

Sven Hedin 2009-03-30 22:21

En oerhört praktfull skalle. Han ser sympatisk ut, och med... med solsken i blick, som på den sista bilden, så kan han ju sitta med på finare bjudningar. :)

Mröff 2009-03-30 22:42

Fin skalle.

Tycker han påminner lite om Lennart Bodström på den andra bilden.

sås på slipsen 2009-03-30 23:11

Härligt! Jag måste tillstå att jag blev rätt sugen på Gladiatorskallen på den där sidan. Vad kostade äventyret till slut med allt?

tokyo 2009-03-31 01:54

Jag gillade göteborgaren! :D

En fin skalle, på min ära. Hur tung är han? Hon? Känns den plastig? Hur är kvaliteten?

Kickan 2009-03-31 06:32

Citat:

Ursprungligen postat av tokyo (Inlägg 41826)
Hur tung är han? Hon? Känns den plastig? Hur är kvaliteten?

Det är en mansskalle. Paketet vägde 2 kg står det, men så tung är den inte. Kanske.... 4-5 hg? Den känns inte ett dugg plastig. Ytan känns som..tja.. benvävnad, antar jag. Den är inte ihålig tyvärr, dvs naturtrogenheten har sina begränsningar. Men det syns inte förrän man vänder på den och tittar in, där nervknippet skulle gått in, där den vilar på toppen av kotpelaren.

Kalaset kostade USD 289:- + SEK 767:-. :cry:

Nu skall jag bestämma mig för vilken nästa skalle skall bli. :)

Kickan 2009-04-09 16:23

Jag har till min fasa upptäckt att det finns en konkurrerande skallsajt: skulls unlimited.
Min skalle finns där också, till ungefär samma pris.

Mröff 2009-04-09 16:38

Wow...men det verkar ju finemang. Är skallarna slut på ena stället, finns de kanske på den andra...

Har du påskpyntat skallen?

CodeMAN 2009-04-09 16:44

Ett äkta Klingon kranium, finns de att köpa?


http://www.klingon-empire.org/photop...skullside1.jpg

Kickan 2009-04-13 15:36

Nästa test för skallen blir pianostämmaren som kommer på tisdag. (skallen står f n på pianot:cool:)

Svimfärdig 2009-04-14 12:25

Såg ett ställe på Mythbusters. SkullStore. Där fanns det MASSOR med grejer! Nånstans i USA. Ska vi åka? :whistle: Skallar och skelett och...och...sen fick man inte se mycket mer för dom var bara in och köpte en liten torso till nån myt dom skulle knäcka.

Kickan 2009-04-14 13:19

Ha ha, jag letade efter skullstore men hittade bara en massa annat. T ex den underbara och helt seriösa nätbutiken Anatomy Warehouse. Där kan man köpa pedagogiska kroppsdelar som kan plockas isär och sättas ihop.

Vad sägs om denna övningsröv: (för att öva injektioner)
http://www.anatomywarehouse.com/Buttock-Injection-Simulator-983

en kondompåsättningsträningskuk:
http://www.anatomywarehouse.com/Condom-Training-Model-1117

torrsimma genom förlossningen:
http://www.anatomywarehouse.com/3-Part-Pregnancy-Pelvis-Model-1110

Mröff 2009-04-14 13:30

Det var en fin sida...

Ett colonsystem med olika sjukdomar blev jag sugen på.

http://www.anatomywarehouse.com/Colo...athologies-721

Kickan 2009-04-14 13:33

De borde ha rektoskopiträning... för Hr Hedin.

Mröff 2009-04-14 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 42529)
De borde ha rektoskopiträning... för Hr Hedin.

Ja, det var lite dåligt med sådan övningsutrustning....:mad:

Han behöver nog köpa en drös, för att testa olika alternativa metoder.
Spruta på rumpan är för mesigt.

Svimfärdig 2009-04-15 13:16

Ååååh sprut på rumpan! :drool:

SkullStore kanske inte har hemsida. Har inte kollat upp själv. Tänkte att vi skulle dra och länsa butikfan.

Kickan 2009-06-22 22:22

Nu börjar det bli dags för nästa skalle... hyllan är redan införskaffad.
Skall det bli Homo Habilis? Eller en neanderthalare samt en grottbjörn? (för samtidighetens skull?)
(hö hö "skull" :skamsen: )

tokyo 2009-06-23 00:11

Neanderthalare! Det är en av mina favoriter.

Gullan 2009-06-23 06:55

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 45769)
Nu börjar det bli dags för nästa skalle... hyllan är redan införskaffad.
Skall det bli Homo Habilis? Eller en neanderthalare samt en grottbjörn? (för samtidighetens skull?)
(hö hö "skull" :skamsen: )

Haha! Roligt! :D

Mröff 2009-06-24 23:42

Kan man inte välja en skalle man sympatiserar med. En som speglar ens egen personlighet, utseende och intelligens.

Undrar vilken jag skulle välja då...:hmm:

Svimfärdig 2009-06-25 02:06

JAG VILL SE BILDER! BIIILDER SA JAG! om ni missade det så vill jag ser bilder alltså... Bilder. Tack. Bilder.

Kickan 2009-12-02 14:16

Jag vill bara rapportera, att jag inte fått tummen ur plånboken och skickat efter nästa skalle ännu.

Jag är lite orolig hur den skall komma överens med min nuvarande skalle nämligen. Den har ju brett ut sig i ensamt majestät och inhöstat många förtjusta utrop, ja t o m lyckats skrämma en och annan.

Kan man sätta dem på samma hylla? :unsure:

Svimfärdig 2009-12-07 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 49748)
Jag vill bara rapportera, att jag inte fått tummen ur plånboken och skickat efter nästa skalle ännu.

Jag är lite orolig hur den skall komma överens med min nuvarande skalle nämligen. Den har ju brett ut sig i ensamt majestät och inhöstat många förtjusta utrop, ja t o m lyckats skrämma en och annan.

Kan man sätta dem på samma hylla? :unsure:

Prova när det är dags. Bråkar dom så sära på dom bara.

Jag vill med ha skallar! Först vill jag ha pengar i överflöd så att jag kan införskaffa dessa skallar.

Gunnar Brogren 2009-12-18 00:34

Läste herr Hakelius kåseri i senaste Axess. Mycket intressant, det handlade om allsköns urfolk som kräver tillbaka diverse småsaker som finns på museer i västvärlden, Hakelius vände på det hela en aning och var mycket positiv till återlämnande, men då skulle naturfolken återlämna alla framsteg gällande jordbruk, ekonomi, transport osv till västvärlden, alternativt kunde naturfolken få några skallar i utbyte. Därefter föreslog Hakelius exemplis Anders Wijkmans. :tihihi::tihihi:

Kickan 2009-12-18 11:22

Är det samma "Axess" som driver tevekanalen Axess?

Gunnar Brogren 2009-12-18 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 50291)
Är det samma "Axess" som driver tevekanalen Axess?

Japp, ägs av Axelsson-Jonsson tanten

tokyo 2010-01-23 17:06

Blir det några fler skallar? Jag vill leva ut min kraniefetisch genom dig.

Kickan 2011-08-09 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av tokyo (Inlägg 50663)
Blir det några fler skallar? Jag vill leva ut min kraniefetisch genom dig.

Nej, inga fler än :skamsen:.

Har liksom glömt bort det där. Min Australopitecus Afarensis ligger överst på en hylla och blir sällan dammad. Shame. Jag hade ju tänkt mig en snyggt belyst hylla med honom, en neanderthalare, Homo Sapiens och en schimpans. Så att alla betraktare intuitivt skulle förstå sambandet och utvecklingen, och falla i trans över min pedagogiska intuition.

Du har inte möjligen fixat fram nån skalle? :unsure:

Skumberg 2011-08-09 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av Gunnar Brogren (Inlägg 50293)
Axelsson-Jonsson tanten

Var det inte hon som genom sitt "ideella" :rolleyes: arbete i Stadsmissionen fixade en trevlig lya i G.a Stan till någon släkting?

Sven Hedin 2012-12-12 21:46

Jag skickade efter inte bara ett kranium utan faktiskt ett helt skelett för ett par veckor sen. Det sammanföll lite festligt med att hon skelettkvinnan i Göteborg blev på tapeten igen men jag fick mitt skelett och har i dagarna lämnat över det till den som egentligen skulle ha det. Jag var bara bulvan och mellanhand, och skelettet av plast, men ändå...

Gullan 2013-01-03 00:10

Får lite ångest av den här tråden och skelettanten. När jag pluggade hade vi en skalle lite som hedersmedlem i studentföreningen. Han fick följa med oss vid en nollning och sitta tillsammans med oss på pubrundan. Han var väldigt förtjust i white russian som de snälla nollorna köpte åt honom. Jag är rätt övertygad om att August (som han hette) var väldigt äkta. :skamsen: Undrar vad han gör nu?

Kickan 2013-01-05 21:30

Jag känner också att skelettdrugan besudlat mitt skallinnehav:pippi:

Kickan 2013-09-08 07:45

Jag vill avyttra mitt skallinnehav.
Det blev ju bara en enda, och den är mest i vägen om sanningen skall fram. :(

Eftersom andrahandsmarknaden för såna här prylar lär vara obefintlig får han väl upp på vinden. Men förrsten, det är en bra idé! Jag lägger den under isoleringen så kommer den fram när huset renoveras eller rivs. Bra, ser redan rubrikerna framför mig.

Eller så gräver jag ner den. På natten, i en pågående vetenskplig utgrävning.

Kickan 2013-09-11 18:20

Jag har rekat... hittade inga uppgrävda ytor som var åtkomliga. Västarvet gräver ut Gamlestan så en tur till Gamlestadtorget kändes...eh, naturlig. Tyvärr ligger plejset (det är alltså Nylöses ursprungliga kyrka och kyrkogård från 1400-talet som grävs ut inför vägombyggnad) mitt i någon konstig bro/rondell/trafikled, och dessutom omgärdad av stängsel och belysning.

Nä, rätta platsen för skallen är förstås inte en gammal kyrkogård. Det är en exploateringsgrävning på helt odokumenterad mark. Nu skall jag leta efter en sådan. *hastar iväg*

Kickan 2013-09-24 13:28

Usch, skallen är så allmänt...störig.

Snart lägger jag den i en container, där kan han ligga och käfta.

Kickan 2014-05-04 19:15

Skallen har nu legat i en coop-miljöpåse som hänger på en krok i min hall. Lääänge.

Kickan 2014-11-07 19:33

Det finns faktiskt ett ställe att lägga min störige förhistoriske vän till temporär vila:evillaugh:.

CodeMAN 2014-11-22 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 52319)
Det finns faktiskt ett ställe att lägga min störige förhistoriske vän till temporär vila:evillaugh:.

Sälja? Låna? Ge bort?

Är det olagligt att ha det hemma? Då är jag intresserad.

Kickan 2016-03-01 21:54

Skallen är bara av någon sorts plast, låt vara verklighetstrogen.
I Göteborg byggs det som tusan nu. Jag har velat släppa ner honom på nåt ställe där de grundar för husbygge men allt är så förbaskat inhägnat, strålkastarupplyst och larmat :( .


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson