![]() |
Citat:
Företag som bara sysslar med pengar verkar överlag vara mer riskbenägna kan jag tycka, man chansar mer, går det hem kan man vinna in miljarder medan det vi sett nu är att vilda chansningar också gör att man förlorar mycket pengar. Jag tror att avtalen sluts lite överallt men vi får bara kännedom om de stora som kan påverka andra människors liv utan att de liksom varit inblandade. |
Ja, det är i princip ett fåtal personer som sitter i styrelserna hos de stora aktörerna.
Det är som om jag skulle sitta i soffan med min grannen, och vi båda var styrelsemedlemmar i t.ex. ABB. Inte skulle vi sitta och neka varandra bonus. En av människans eländigaste egenskaper är girigheten, är min ståndpunkt, och mycket vill ha mer. Så det så! Därför funkar inte bonussystem, däremot är jag mer positivt inställd till vinstdelningssystem. |
Jo, en sak till. :)
Ägarförakt tror jag inte alls på, ägarna av ett företag måste ge sin syn på det hela, däremot kanske ägarna inte alltid har total koll på allt, de vill ha de bästa, gör de bra resultat så håvar man in pengarna och ger de ansvariga en bonus, här kan man titta på statliga verk som har krav från staten att alltid se till att det blir positiva resultat t.ex. Vattenfall. |
Citat:
Om man får ersättning i förhållande till vad man gör kan det antingen kallas beting eller ackord. |
Citat:
Fast jag tror inte det är en motivationsfaktor att vilja ha jobben, utan snarare en upptäckt när man väl är där, att man kan göra så här. Som när looters bär ut tv-apparater ur butikerna, vid upplopp. Ingen skillnad på hur dessa människor resonerar, egentligen. |
Något som har glömts bort i den här historian är att statliga medel får inte ges bort. Det står klart och tydligt (just nu kommer jag inte ihåg var dock). T.ex. får man inte ge drick med statliga medel. Man får inte ge omotiverade presenter. Man får inte ge bort presentkort (det är jämställbart med kontanter och ska därför beskattas). Finns en massa regler kring detta. Grunden är att statliga medel är skatter.
Alla statligt anställda har lön vilket gör att bonus INTE kan vara förenligt med att statliga medel, läs skattemedel, inte får ges bort. Bonus är ju inte lön utan bortgivna pengar. Nu har man iofs bestämt att förbjuda bonusar i statliga bolag totalt. Bra det. |
Jag fick just ett brev från Kåpan pensioner som förklarar att de tänker stjäla mina pengar och minska pensionskapitalet med 8 %. Brevet avslutas med följande mening: "I det arbetet kommer vi naturligtvis att beakta lärdomarna från utvecklingen av världsekonomin de senaste åren." De lovar alltså att inte bli giriga nästa gången börsen rusar. Åh Kåpan... jag har hört detta förut.
Till frågan, kan jag göra ett återtagande av löner och bonusar som jag betalat till Kåpans ledning under de gångna åren? Hur utformar man detta kravbrev och bör man be om kontanter? Tillägg: Samma dag meddelade Swedbank att de höjer min boränta med 0.5 % enheter p g a deras ökade "upplåningskostnader". Dessutom betalade jag av en skuld jag hade till ett kuvert. Jag tar den tydligen i alla hål idag. |
Byt bank Tokyo, du blir visserligen tagen i alla hål av de andra bankerna också men du slipper betala så jäkla mycket för det. 0,5% är våldsamt mycket om man betänker hela deras utlåningskapital.
|
Citat:
|
Citat:
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson