Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Jag har länge funderat på... (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1050)

Sven Hedin 2009-01-24 21:03

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 35898)
Ja.

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 35901)
Säkerligen :)

Fan också... Jag får fortsätta köpa tyskt. ( :veryhappy:)

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 35908)
Jag är förresten lite sugen på att köpa en DAF, kanske av nostalgiska skäl. Mina föräldrar hade ett par såna när jag var liten, först en vit halvkombi och några år senare en blå Marathon sedan med vita stripes, en riktig dräpare med 57 vilda hästar under huven :)

Det förstår jag. Mina hade under en kort period en sån där post-tjorv som ju är en DAF under skalet. Själv så har jag haft en pickup. En härlig bil. :)

Fortune 2009-01-24 21:06

En sån här vill jag ha:

http://farm2.static.flickr.com/1234/...3a1169.jpg?v=0

Sven Hedin 2009-01-24 21:08

En Raggarkappa! :)

Du har mitt fulla stöd ifall du skaffar dig en sån.

Gabriel Knight 2009-01-24 21:58

En bekant har haft en gammal hederlig Volvo PV, kommer inte ihåg vilken modell men den var beige och hade 2 dörrar och var rund som en bubbla bak. Från 1964 var den tror jag och mycket mysig att åka i och så hade den lysknappen för hel och halvljus bredvid gaspedalen. :)

En annan bekant hade en gammal Mercedes från 1965, en blå med lädersäten. Han hade den till salu för 25000 men jag hade inte råd att köpa den fastän jag gärna hade velat :cry:

En tredje bekant har en gammal Saab med 2takts motor från 60-talet som han ska renovera någon gång när han får tid men det verkar han aldrig få så den står bara där i garaget och samlar damm :(

Själv har jag en BMW 518 från 1984 men det dröjer tyvärr några år till innan den blir veteranbil :p

Fortune 2009-01-24 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av Sven Hedin (Inlägg 35917)
En Raggarkappa! :)

Du har mitt fulla stöd ifall du skaffar dig en sån.

Tyvärr finns det inte så många kvar och dom som finns är antingen skrotfärdiga eller så uppiffade så att dom blir svindyra. Men jag gillar den och har alltid gjort.

Fortune 2009-01-24 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 35928)
En bekant har haft en gammal hederlig Volvo PV, kommer inte ihåg vilken modell men den var beige och hade 2 dörrar och var rund som en bubbla bak. Från 1964 var den tror jag och mycket mysig att åka i och så hade den lysknappen för hel och halvljus bredvid gaspedalen. :)

En annan bekant hade en gammal Mercedes från 1965, en blå med lädersäten. Han hade den till salu för 25000 men jag hade inte råd att köpa den fastän jag gärna hade velat :cry:

En tredje bekant har en gammal Saab med 2takts motor från 60-talet som han ska renovera någon gång när han får tid men det verkar han aldrig få så den står bara där i garaget och samlar damm :(

Själv har jag en BMW 518 från 1984 men det dröjer tyvärr några år till innan den blir veteranbil :p

PV hade vi också en gång i tiden men jag är för kort för att köra den, når liksom inte upp över (traktor)ratten. :D

Östen 2009-01-24 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av Gabriel Knight (Inlägg 35928)
En bekant har haft en gammal hederlig Volvo PV, kommer inte ihåg vilken modell men den var beige och hade 2 dörrar och var rund som en bubbla bak. Från 1964 var den tror jag och mycket mysig att åka i och så hade den lysknappen för hel och halvljus bredvid gaspedalen. :)

En annan bekant hade en gammal Mercedes från 1965, en blå med lädersäten. Han hade den till salu för 25000 men jag hade inte råd att köpa den fastän jag gärna hade velat :cry:

En tredje bekant har en gammal Saab med 2takts motor från 60-talet som han ska renovera någon gång när han får tid men det verkar han aldrig få så den står bara där i garaget och samlar damm :(

Själv har jag en BMW 518 från 1984 men det dröjer tyvärr några år till innan den blir veteranbil :p

Vårda din 518 ömt, det är en blivande klassiker :)

Sven Hedin 2009-01-25 06:47

Det är ju svårt att få till den där veterankänlsan när bilarna är såpass moderna. Jag har ju också nästan en sån där 518, men det funkar inte hela vägen. Min är ju en sjuttiotalare som gjordes en bit in på åttio, och det går bara inte... Den må vara hur skattebefriad och besiktning vartannat år som helst men jag kan inte få till den rätta känslan.

Jag diskuterade det här med en bekant som är något mera liberal i sin syn på vad som kan betraktas som veteranigt, men jag håller stenhårt på att en modell som fortsatte tillverkas efter första hälften av sjuttiotalet för alltid är griskörd som veteran. Egentligen så skulle jag vilja dra gränsen vid 1970 års modell, men då skulle ju t.ex Fords sista M-modell och Mercedes W108 (Gabriels kompis bil) inte klara sig, så vid ungefär -71 eller möjligen -72 tycker jag att det börjar dra ihop sig. Men för att inte tidiga Volvo 140 och Mercedes ap-modell skall falla bort så kan jag sträcka mig fram till 1975. Brrrrrr...

Mröff 2009-01-25 11:42

Är någon sugen på en Ap-Merca?

Sven Hedin 2009-01-25 18:30

Som du säkert vet, ifall du tänker efter lite, så är jag oerhört förtjust i dessa vagnar. Speciellt som coupé. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson