Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Hus och Hem (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Glödlampan!!1?? (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=1026)

Mröff 2009-01-10 10:13

Det känns som det är värt att kolla upp den totala summan av kemikalier från alla ev. använda lysrör (nä, orkar inte googla för bara fram frågan).

- kvicksilver
- vitt fluorescerande lyspulver (vad nu det kan tänkas innehålla)

Kickan 2009-01-10 10:28

Visst är det så. Den energibesparande effekten borde jämföras med den totala miljöbelastningen, dvs (omräknat i energi) vad det går åt att framställa, respektive ta om hand vid kassering.

Mröff 2009-01-10 10:38

Ja, det skulle vara intressant och kolla vilka kommersiella intressenter som lobbat för frågan i Bryssel.

Verkar inte LED vara bättre att använda?
Kollade in en lobbyist, och de använder ofta 100W lampan som jämförelse. Hur många använder 100 W-lampor?


Verkar som om Philips och Osram kommer vinna andelar på andra glödlampetillverkares bekostnad.

Sven Hedin 2009-01-10 16:36

Citat:

Ursprungligen postat av Mröff (Inlägg 34685)
Hur många använder 100 W-lampor?

Jag använder 100W-lampor... Jag brukar köpa såna skitbilligt på IKEA och ha dom i ytterbelysningarna. Det finns ju inget som lyser upp så gott som en redig hundrawattare ifall man snackar vanliga glödlampor som får plats i standardarmaturer (det skulle i så fall vara fyra eller fem stycken hundrawattare) och för att göra det ändå bättre så låter jag det lysa hela natten. Tyvärr så har jag bytt ut de flesta mot såna där lysrörslampor nu, men förut så gjorde jag minsann slut på otroliga mängder energi. :yes:

Ett tag så hade jag en på hundrafemtio nere i källaren, men den var mycket längre än en vanlig så en dag så slog jag i den så den gick sönder.

Kickan 2009-01-10 17:35

Jag har så häftiga transienter i min bostad, så de vanliga glödlamporna lämnar in efter bara några veckor.
Så bara av den anledningen kommer jag att gå över till lysrörsglödlampor. :(

Sven Hedin 2009-01-10 17:53

Samma här. Under åren som gått så har det förbrukats tv-apparater och hemelektronik i ett rasande tempo. Jag har tappat räkningen nu, och eventuellt så är det fixat, men då när det var som värst så formligen rök det ur grejorna. Jag tror inte att jag ljuger ifall jag bifogar följande lista på uppbrunnen elektronik:

Två microvågsugnar
Två tvättmaskiner
Fyra eller fem tv-apparater
Fyra videobandspelare
Två datorskärmar
En stereoanläggning
Sex miljoner glödlampor (ungefär)
Två kupévärmare
och så slutligen... en 220V migsvets!

Mröff 2009-01-10 18:45

Oj...

här har bara
en router
en videobandspelare
en diskmaskin
en bärbar mac
och
ca fem glödlampor
brunnit upp.

Gabriel Knight 2009-01-10 19:28

Oj, vilka kraftiga spikar i nätet ni verkar ha. :o
Finns det inget sätt för elbolagen att försöka att fixa dem på något sätt? :unsure:
Jag har fått en grej som jag ska ha inkopplad till mitt datoruttag just för att minska spikarna och skydda datorn men det borde väl finnas någon grej som man installerar vid elcentralen som minskar spikarna på alla uttag i hela huset också tycker jag. :\

För övrigt som sagt så borde man, om man ska tänka på miljön vidareutveckla lysdiodstekniken/LED istället för att hålla på med miljöfarliga lågenergilampor som innehåller kvicksilver och annat grejs som är farligt :mad:

Östen 2009-12-10 13:58

Jag har fyllt mitt vindsförråd med matta glödlampor så jag räknas med att klara mig i åtminstone 20 år.

Mröff 2009-12-10 18:33

Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra. :scared:

Finns det någon svart marknad för glödlampor?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson