Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Äta, dricka och träna (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=25)
-   -   matlagningsfrågor (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=210)

Östen 2008-11-26 19:55

För en stund sen plockade jag fram en kycklingfile ur frysen som jag tänkt äta till middag. (kycklingen alltså, inte frysen) Tror ni att den blir torr och äcklig om jag lägger in den i ugnen på 200 grader? Är det bättre att tina den på säg 75 grader till att börja med?

MVH En villrådig Östen :unsure:

Ulvena 2008-11-26 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av Östen (Inlägg 30847)
För en stund sen plockade jag fram en kycklingfile ur frysen som jag tänkt äta till middag. (kycklingen alltså, inte frysen) Tror ni att den blir torr och äcklig om jag lägger in den i ugnen på 200 grader? Är det bättre att tina den på säg 75 grader till att börja med?

MVH En villrådig Östen :unsure:

Stek den på låg värme i stället, ska du absolut köra den i ugnen är 200 grader för mycket, då blir den torr.

Gullan 2008-11-27 07:07

Nu antar jag att kycklingen är uppäten men har du ingen microvågsugn? I den ska man tina och sedan steka på runt och för att avsluta i ugnen. Då blir det saftigt och gott oavsett om filén varit frusen eller ej.

Östen 2008-11-28 15:23

Tack för tipsen. Jag har tyvärr ingen micro men jag tinade den på 75 grader i en kvart innan jag höjde till 150. Den smakade helt ok.

Ulvena 2008-12-01 19:20

Soppa är gott såhär på hösten och vintern och därför måste jag naturligtvis dela med mig av mitt recept på broccolisoppa. :D

Om man köper färsk broccoli vill man kanske inte koka "trädet" och servera.
Skär det i mindre bitar och lägg i en kastrull, lägg i lite gul lök och kanske ett par vitlöksklyftor och koka i ganska lite vatten, släng i en buljongtärning och låt koka tills det är mjukt. (15 minuter kanske)
Häll av buljongen i ett kärl, mixa broccolin ganska fint, häll tillbaka buljongen och låt sjuda på låg värme, lägg gärna i ett par sönderdelade broccolibuketter. Häll på lite grädde eller mjölk, krydda med salt, peppar och gärna lite cayennepeppar.
Vill man lyxa serverar man med en klick gräddfil och kaviar (sån på burk alltså inte Kalles) annars är den jättegod som den är.

Kickan 2008-12-01 19:45

Det där låter jättegott Ulvena.
Jag skulle önska bilder på det du ger tips om!

Svimfärdig 2008-12-02 01:56

Citat:

Ursprungligen postat av Kickan (Inlägg 31245)
Det där låter jättegott Ulvena.
Jag skulle önska bilder på det du ger tips om!

Bilder? Hon får fan komma och kocka irl när hon ger bra tips. Bilder blir jag inte mätt på. :nono:

Kickan 2008-12-20 12:01

Tips om man råkar äta för starka kryddor och halsen och tungan bränner:

knäckebröd

(river tydligen bort det där översta skiktet där det som bränner har trängt ner)

Kickan 2008-12-23 18:24

Ett tips till:

om man vill få bort kuksmak ur munnen så ta en näve cashewnötter

skumrask 2008-12-23 19:24

Tips: om man vill få bort smaken av cashewnötter ur munnen, spotta ut dem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson