Obsklassen

Obsklassen (http://www.obsklassen.se/index.php)
-   Volvo 245 (http://www.obsklassen.se/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Flygtråden (http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=94)

sås på slipsen 2008-08-21 00:39

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 13514)
Kom igen....en stor flygmaskin skall man bo i...

Han sågade itu planet och använde vingarna till tak...etc etc...

F A N T A S T I S K T

Undrar om den gamla bortglömda TransJet:en (747) finns kvar på Arlanda?
Den håller på att förfalla totalt, och borde gå att köpa loss....

Fy vad schysst om man var multimiljonär...hade man kunnat bli en excentrisk multimiljonär med 747-hus.

Den stod där för någon månad sen. :yes:

Har jag berättat att jag höll på att köpa ett nosparti från ett större ryskt plan att använda som korvkiosk? :D
Faktum är att jag budade på framdelen på Gottröraplanet...de ville inte sälja. :rolleyes:

Mröff 2008-08-21 02:30

WOW...imponerande Snoret.

Vad hände med planet från Gottröra? Var finns det nu?

Det var ju två Transjet från början, men den ena "råkade" flyga iväg en natt. Nu svävar den förmodligen omkring för ngt mer olycksdrabbat flygbolag i Afrika eller Sydamerika.

Undrar om man måste betala "parkeringsböterna" på Arlanda till Luftfartverket om man vill köpa loss den andra?

Var och traskade upp för trappan för ngt år sedan. Såg ut att vara i ganska risig form redan då. Och det lär inte vara bättre nu.
Så den lär nog aldrig "råka" flyga iväg.

sås på slipsen 2008-08-21 03:35

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 13522)
WOW...imponerande Snoret.

Det var ju två Transjet från början, men den ena "råkade" flyga iväg en natt. Nu svävar den förmodligen omkring för ngt mer olycksdrabbat flygbolag i Afrika eller Sydamerika.

Undrar om man måste betala "parkeringsböterna" på Arlanda till Luftfartverket om man vill köpa loss den andra?

Var och traskade upp för trappan för ngt år sedan. Såg ut att vara i ganska risig form redan då. Och det lär inte vara bättre nu.
Så den lär nog aldrig "råka" flyga iväg.

Vad jag förstår skulle det skrotas under mycket diskreta former.

Transjet vet jag inte så mycket om. Ingenting egentligen, utom att jag såg den där tokskabbiga jumbon för inte alltför länge sen.

Börjar bli dags för en Arlandados snart igen. :)

Christer 2008-08-21 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 13522)

Cockpiten fanns kvar på Ekerö härom året:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article236700.ab

Resten av vraket användes tydligen för att göra nödträningssimulatorer av.

Mröff 2008-08-21 10:02

Det är ju katastrof.
Varför skall det alltid klantas till.
Var det den cockpiten du bjöd på, snoret?

Ett bogvisiret har länge stått längst ut på kajen i Södertälje. Det måste ha varit det, för en sådan karaktäristisk form, finns ju knappt på ngt annat. När man kom med tåget och stannade vid Södertälje Syd stod det där, men en dag när jag åkte förbi i våras var det borta.

Så då har det alltså flyttats det från Älvsnabben till hamnen i Södertälje och....vad hände sedan?

Eller var det ett annat bogvisir, nästan läge att ringa Scania och höra vad det var som stod där?

Christer 2008-08-21 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 13565)
Det är ju katastrof.
Varför skall det alltid klantas till.
Var det den cockpiten du bjöd på, snoret?

Ett bogvisiret har länge stått längst ut på kajen i Södertälje. Det måste ha varit det, för en sådan karaktäristisk form, finns ju knappt på ngt annat. När man kom med tåget och stannade vid Södertälje Syd stod det där, men en dag när jag åkte förbi i våras var det borta.

Så då har det alltså flyttats det från Älvsnabben till hamnen i Södertälje och....vad hände sedan?

Eller var det ett annat bogvisir, nästan läge att ringa Scania och höra vad det var som stod där?

Nope, det var vad jag vet Estonias bogvisir som stod i Södertälje.

sås på slipsen 2008-08-21 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av Christer (Inlägg 13560)
Cockpiten fanns kvar på Ekerö härom året:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article236700.ab

Resten av vraket användes tydligen för att göra nödträningssimulatorer av.

:o Ja jävlar.
Det var INTE vad SAS-representanten sa till mig.
Jag kanske var lite snabb - jag var på dem redan när vraket fanns i Gottröra...:(

Mröff 2008-08-21 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av sås på slipsen (Inlägg 13571)
:o Ja jävlar.
Det var INTE vad SAS-representanten sa till mig.
Jag kanske var lite snabb - jag var på dem redan när vraket fanns i Gottröra...:(

Men ta kontakt med den där snubben på Ekerö. Den står förmodligen kvar där ännu.

Stjärtfenan till det störtade JAS:et hittades på en skrot på Lugnets Industriområde.
Nuvarande Hammary Sjöstad.

Men var sjutton har Estonias bogvisir tagit vägen?

Mröff 2008-08-21 12:02

För övrigt är jag djupt imponerade av piloterna vid kraschen i Gottröra.
Vilken grej att lyckas med det, när du är fulltankad.

Enligt vad jag hört (via mek.källor i gruppen, där en tom skickade iväg planet) var det inte bara vingarna som var isiga. En av de bidragande orsakerna var att piloterna inte hade tomkört motorerna på varv, för att smälta bort ev kondens (is) inne i motorerna innan start.

Mek-killen mådde inte så bra efter grejen, vet inte om han fortsatte arbeta efter det.

sås på slipsen 2008-08-21 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av mroeff (Inlägg 13581)
Men ta kontakt med den där snubben på Ekerö. Den står förmodligen kvar där ännu.

Stjärtfenan till det störtade JAS:et hittades på en skrot på Lugnets Industriområde.
Nuvarande Hammary Sjöstad.

Men var sjutton har Estonias bogvisir tagit vägen?

Näee...nu har jag ingen nytta av det längre, om jag inte ska impa på snubben som har en J35.
Bogvisiret står ju på Älvsnabben enligt artikeln?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.6
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson