handdator

Visa fullständig version : Svenska flaggan

Gullan
2008-12-27, 07:48
På samma sätt som könsrakning har "erövrats" som företeelse av pedofilerna verkar flaggor i granen, eller flaggor i allmänhet ha erövrats av nationalister och slikt.

I min familj har det förekommit sedan jag var lite. I Dagges familj lika så, i Karl-Bertil Jonssons jul hade de flaggor i granen och även Sunes jul. Självfallet förekommer det inga flaggor i dagsfärska PK-produktioner... I år protesterade sonen och sa att vi inte skulle ha flaggor i granen! Med någon halv förklaring om att det var för patriotiskt. Jag gav med mig för på något sätt kändes det inte som att det var ett krig jag hade lust att ta. Men nästa år åker flaggorna upp igen, jag lovar.

Har ni flaggor i granen?

sås på slipsen
2008-12-27, 09:08
Nej, men det har absolut ingenting med något politiskt statement att göra.
Har inte ens tänkt tanken faktiskt.

Gullan
2008-12-27, 09:16
Om flaggor? Eller har du flaggor i granen av tradition?

Torsten
2008-12-27, 09:19
Äh bara nassar har svenska flaggor i granen. Det är EU flaggor som gäller i dag tyvärr. Om 20 år vete fan om vi ens kommer att tillåtas att fira jul.:kaffe:

Gullan
2008-12-27, 09:26
Äh bara nassar har svenska flaggor i granen. Det är EU flaggor som gäller i dag tyvärr. Om 20 år vete fan om vi ens kommer att tillåtas att fira jul.:kaffe:

Inte för att jag är någon julfascist men jul vill jag ha. Vår julafton får stryka på foten för EUs standardiserade firande på juldagen.

Karl-Bertil Jonssons politiska profil blir lite spännande. Föräldrarna kapitalistnassar och Karl-Bertil kommunistnasse. ???

EU-flaggor ska jag ta mig tusan försöka få tag på... alltid retar det någon. :tihihi:

sås på slipsen
2008-12-27, 09:56
Inte för att jag är någon julfascist men jul vill jag ha. Vår julafton får stryka på foten för EUs standardiserade firande på juldagen.

Karl-Bertil Jonssons politiska profil blir lite spännande. Föräldrarna kapitalistnassar och Karl-Bertil kommunistnasse. ???

EU-flaggor ska jag ta mig tusan försöka få tag på... alltid retar det någon. :tihihi:

Skulle tro det.:D

Sven Hedin
2008-12-27, 10:05
Det är klart att jag har flaggor i granen. Det måste man ha. När jag var liten så hade vi såna där spelkortsstora som satt på små nålar och nog inte var vidare snygga, som nog fortfarande finns kvar hemma hos morsan och farsan, men här i min egna gran så hänger det faktiskt ett riktigt flaggspel. Det är en riktig raritet från 40-talet, men tyvärr är snöret bara drygt en meter långt och så är det bara svenska flaggor. Men någon dag när jag har en bra färgskrivare tillhands så skall jag sätta mig och tillverka ett sånt där som Karl-Bertil har i antennen när dom åker runt på juldagen.

Gullan
2008-12-27, 10:22
Jag har små på snören, spelkortsstora men de används inte och så två vykortsstora som vi normalt har i grantoppen. Tror att jag ska kompromissa och skaffa en fin glittrig stjärna som topprydnad så accepteras kanske mina småflaggor. Borde finnas på rea nu.

Den i antennen, var det en sån med en massa olika flaggor?

Sven Hedin
2008-12-27, 10:28
Jajamensan den var med hakkors, japan och hela alltet...

Gullan
2008-12-27, 10:38
Jajamensan den var med hakkors, japan och hela alltet...

Javisst ja! Hakkorset reagerade jag ju på! Tänk att SVT inte har censurerat det med tanke på att det har tagit bort någon negerleksak i Tomteverkstaden, när alla leksaker marscherar ner i säcken.

Kickan
2008-12-27, 10:45
Har ni flaggor i granen?
Nä har inte och har aldrig haft. Men det är inget statement, det tillhör bara inte det vi brukat ha. Man ser det ju aldrig bland travarna av julgranspynt i affärerna heller.

Sven Hedin
2008-12-27, 10:50
Javisst ja! Hakkorset reagerade jag ju på! Tänk att SVT inte har censurerat det med tanke på att det har tagit bort någon negerleksak i Tomteverkstaden, när alla leksaker marscherar ner i säcken.

Va? Men är den kvar, den där tomten dessutom på ett i dagsläget väldigt vågat sätt stämplar OK på dockans underbyxor? Det är ju en med... väldigt afrikanska drag.

Gullan
2008-12-27, 11:02
Nä har inte och har aldrig haft. Men det är inget statement, det tillhör bara inte det vi brukat ha. Man ser det ju aldrig bland travarna av julgranspynt i affärerna heller.

Inte förvånande. Nåt så icke PK som svenska flaggor finns självfallet inte bland vanligt julpynt.

Mina är nog nästan 20 år gamla. Pedantiskt skötta. Bor, när de inte pryder granen, i ett kuvert (för varje girland) i granpyntskassen.

RECLAIM SVENSKT JULPYNT!

Sven Hedin
2008-12-27, 11:19
Hur är det med toppstjärna i halm? Är det på eller av i såna här sammanhang?

Gullan
2008-12-27, 11:25
Jag tycker att halm är väldigt okej. Fast det ska helst vara hemslöjdsgrejor, inte billigt kinesiskt jox. Seriöst och vuxet. :kaffe:

Sven Hedin
2008-12-27, 11:26
Då så! Då hänger mitt flaggspel i rätt gran. :)

Miriam
2008-12-27, 12:15
Jag skulle vilja ha ett med flaggor från mellanöstern och sen skulle jag vilja toppa granen med en halvmåne i stället för en stjärna.

Det skulle vara tjusigt tycker jag.

Sven Hedin
2008-12-27, 12:20
Det hade ju varit asbizarrt, men nog vore det ändå bättre med ett cederträd?

Miriam
2008-12-27, 12:31
Jo visst hade det varit det men jag tror att det är lite svårt att få tag i ett sånt här uppe.

Men det kanske finns konstgjorda att få tag i om jag har tur.
Tänk att få klä sitt eget cederträd till jul.

Gullan
2008-12-27, 12:40
Det hade ju varit asbizarrt, men nog vore det ändå bättre med ett cederträd?

Nu tycker jag att vi behöver lite mer julefrid och dissar därför ceder och rekommenderar redwood (sequoia). Det är okej med ett babyträd.

Torsten
2008-12-27, 13:18
Jag skulle vilja ha ett med flaggor från mellanöstern och sen skulle jag vilja toppa granen med en halvmåne i stället för en stjärna.

Det skulle vara tjusigt tycker jag.Orka men hur blir det med julskinkan? Troligen ett halalslaktat lamm som omväxling.:cool:

Svimfärdig
2008-12-28, 13:56
Gran? Va? Flaggor? I granen? Va???

Gullan
2013-04-29, 22:31
Nu känns inte det här med flaggor i granen som ett stort problem längre, vi har nästan lagt ner julgran som företeelse helt och hållet.

Sven Hedin
2018-09-23, 10:39
https://i.imgur.com/9tY8P4W.jpg