handdator

Visa fullständig version : Stereotypa bilder av...

Mröff
2008-12-08, 21:30
Nu skall vi släppa alla hämningar och prata om stereotypa bilder av olika nationaliteter/folkslag. Vi behöver en kartläggning. Naturligtvis behöver ni inte själva stå för dem, bara babbla om vilka fördomar (både positiva och negativa) som lever kring dem.

Vi börjar med finländare.

Shoot!

Miriam
2008-12-08, 21:33
Sprit knivar och självmord.
Homofober främlingsfientliga ovilliga att lära sig andra språk.

Typ som norrlänningar alltså.:D

selma
2008-12-08, 21:35
Breda munnar, från öra till öra..... typ. Bleka och hålögda och ganska humorlösa, iaf den slags humor jag skrattar åt.

Sen har de givetvis fickljummen koskenkorva i byxan och kniven i stövelskaftet :D

Mröff
2008-12-08, 23:44
Är de inte lite brutala och rakt fram. Vet exempel där någon varit sur på en annan och sagt att de vill hälla tändvätska på dem så det brinner upp.
Ett annat gräl-språk? :hmm:

sås på slipsen
2008-12-08, 23:48
Höga kindben. Bleka. Eller, snarare gråaktiga. Blonda.
Språket är en katastrof. :tunga:

Sven Hedin
2008-12-09, 00:18
Som barn så har dom snaggat vitt hår, blek hy och mörka ringar kring ögonen. Träningsoverall med revärer och en liten dragkedja längst ner på benet tillhör den fastställda normen och ungdomarna ser ungefär likadana ut men har istället långt och gärna lite råttfärgat hår. Detta är påfallande rakt och tunnt, vilket även gäller skäggväxten som är ungefär som hos eskimåer. Senare i utvecklingen så kan det gå åt två håll. Antingen blir det oerhört grova mustascher, vilket är förhållandevis ovanligt, eller så klipper dom sig bara och åldras ungefär som folk gör mest. Nylonjacka från Volvo anses meriterande när det kommer till klädsel. Finska låga stövlar (jfr. s.k. Robin Hood-stövlar) är oerhört på.

Kvinnorna har relativt små bröst och breda höfter. Saknar naturlig skäggväxt.

skumrask
2008-12-09, 16:42
Min uppfattning är att halva Finlands befolkning bor i Biskopsgården och går omkring i träningsoverallsbyxor och säljer saker ur sin bils baklucka för att sedan dra iväg obemärkt. Kanske är det svartsprit? Har aldrig köpt. Den andra delen är dryga och överklassiga svenskättlingar som skriver på svenska intyernetforum. Eisa peittää på er.

Kickan
2009-01-09, 19:02
Kan vi byta etnicitet, som vi har fördomar om?

Jag vill gärna ha fördomar om *tar sats och håller i mig* indier!

skumrask
2009-01-09, 19:22
Beror nog helt på vilken kast du tillhör, vilket kön, religion och var du bor. Du får precisera!

Kickan
2009-01-09, 19:27
OK då.

Välutbildade indier, som antingen är verksamma i västvärlden, eller i Indien och utför uppdrag för västerländska företag.

skumrask
2009-01-09, 19:46
Okej, jag har bekanta som är brahminer och de är extremt snobbiga faktiskt, håller sig lite för sig själva, ser ner på mörkhyade indier, äter enbart vegetarisk kost men är allmänt ganska feta då de sätter i sig oerhörda mängder grädde och ost och vedervärdiga sötsaker.

Barnen (liksom föräldrarna) är i allmänhet mycket välutbildade och har ofta studerat på amerikanska universitet där de ligger i toppen av sin kull. De är i allmänhet ganska konservativa i livsstil även om de till synes har liberala värderingar och arbetar i folkhälsoprojekt för syns skull.

De har i regel ett eller flera hus som står mer eller mindre obebodda i Indien, förutom trädgårdsmästaren och något biträde som sköter om dem.

skumrask
2009-01-09, 19:57
Just att de är så snobbiga och att kastsystemet fortfarande präglar Indien väldigt starkt leder ofta till stora missförstånd. Jag vet t.ex när jag hälsade på och som västerlänning (eller ja, svensk) är man ju van och uppfostrad till att vara artig mot alla, och skulle ta tjänsteflickan i hand. Detta var inte populärt kan jag säga, inte heller var det att leka med tjänstefolkets barn (som var oerhört söta och oemåtståndliga). Särskilt fel blev det när vi bjöd med barnet och tjänsteflickan på en trollerishow, de var ju förstås helt överförtjusta i oss och grät floder när vi åkte (de hade sannolikt aldrig behandlats så väl) men det sågs inte med oblida ögon av husbondefolket.

Kickan
2009-01-09, 20:10
Ha ha, skummis, du träffar (fast det säkerligen inte var meningen) mitt i prick v b mina egna fördomar:

Välutbildade indier är patetiska eklektiker, som inte kan leverera vad som efterfrågas, utan som förlitar sig på någon slags klasstillhörighet de själva fantiserat ihop, med västerlännigar som tänkt facit.

skumrask
2009-01-09, 20:59
Min fördom är dock att det finns riktigt kompetent folk ur uppkomlingsklassen, det affärsdrivande borgerskapet kan vi kanske kalla dem. De har har inte fördärvats av någon defaitistiskt ödessyn och inte heller klenats bort till oduglighet utan har har fått slita som djur i indiska elitskolor för pengar som deras föräldrar skrapat ihop genom hårt arbete, de kommer till Sverige på stipendium som de använder till vettiga studier som ger jobb och inte flumtillhörighet, förslagsvis handelshögskolan eller något hårdvinklat tekniskt ämne där de utnyttjar skolans data- och läsesalar dag som natt där flitens lampa lyser medan deras svenska kollegor sorglöst festar bort studielånet på någon av stadens mer mondäna etablissemang några kvarter bort.