Visa fullständig version : Kapell med 13 kistor (Tärnö säteri)
Gabriel Knight
2008-11-17, 02:44
Galningarna på FB har tydligen hittat ett övergivet kapell med 13 kistor i som de spekulerar kring. Det är tydligen på området vid Tärnö säteri utanför Nyköping
http://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4rn%C3%B6_slott
http://www.moelven.com/se/Referenser/Moelven-Toreboda-AB/Tarno-sateri/
Här är tråden de spekulerar i
https://www.flashback.info/showthread.php?t=785784
Jag tycker att det är hemskt att de bara står därinne och att ingen begraver dem eller åtminstone låser dörrarna och låter det vara en gravplats för dem :(
Vet ni någonting om det här? :unsure:
Varför är de stackars människorna inte begrada utan bara är inställda i kapellet? :(
Efter att ha läst FB-tråden är jag fortfarande osäker på om TS talar sanning eller om han fått tag i bilden på annat sätt. Men om det stämmer så verkar det ju vara ett icke-omhändertaget mausoleum som det går att ta sig in i. Synd.
Det var tydligen sant.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3786489.ab (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fn yheter%2Farticle3786489.ab)
Gabriel Knight
2008-11-17, 08:58
Ja, det var ju bara en tidsfråga innan AB fick nys om saken efter all aktivitet i helgen av folk som sprungit in där och läst tråden på FB men vi får väl hoppas att ägarna försöker att stänga igen kapellet ordentligt så att de avlidna får vila i frid :(
Sven Hedin
2008-11-17, 10:18
Jag följde den där tråden på FB och om sanningen skall fram så trodde jag inte på det. Jag är fortfarande skeptisk, men det är väl lika bra att medge att det nog är sant.
Undrar hur många sådana där ställen de finns runt om i landet?
Eller snarare hos godsägare och storbönder...
Jag hade velat se bilderna men det misslyckades jag med.
Lite sjukt tycker jag att låta kistorna bara stå sådär, jag vill veta varför de inte är begravda, vilka det är som ligger där och om de tänker begrava dem nu.
Sven Hedin
2008-11-17, 11:11
Det är nog inte så jätteovanligt med såna där "privata" kryptor. Kanske är det inte lika vanligt som nere i Europa, men det finns nog ändå en hel del. Många större herresäten höll sig ju med ett eget litet kapell och fan vet ifall inte Dicksons stora mausoleum lika gärna skulle kunnat ligga inne på Tjolöholm.
Det är nog inte så jätteovanligt med såna där "privata" kryptor. Kanske är det inte lika vanligt som nere i Europa, men det finns nog ändå en hel del. Många större herresäten höll sig ju med ett eget litet kapell och fan vet ifall inte Dicksons stora mausoleum lika gärna skulle kunnat ligga inne på Tjolöholm.
Men Tjolöholm är en av de mer bisarra ställena i Sverige. Där har de naturligtvis sådana saker.
Det måste väl trots allt vara en viss "atmosfär" i kapellet, så det inte blir ett formidabelt kalas av förruttnelse...
skumrask
2008-11-17, 11:25
Det ligger en döing uppe i backen, i brunnen. Den är så djup att ingen fått upp na. Adertonhundrasjuttiosex var året, Ida Carlsdotter var namnet.
skumrask
2008-11-17, 11:27
Det finns ju redan ett mausoleum, eller i alla fall gravmonument på Tjolöholm, slottsfrun ligger ju där, med en liten änglaliknande staty till sin ära.
Det finns bara rester kvar av mausoleet. Det blev träffat av blixten och förstördes. :(
Däremot hade de en hästdragen dammsugare på slottet för mattorna...:w00t:
skumrask
2008-11-17, 12:51
Min mormors mormor var hembiträde hemma hos nån Dickson i sin ungdom.
Sedan är vet jag en som lägrat en sentida ättling. Skall ha varit något i hästväg tydligen, dock ej från stuteriet.
Sven Hedin
2008-11-17, 14:12
Men Blanche ligger inte begravd inne på området. Jag har för mig att hon dog till sjöss och blev begravd ute till havs. Däremot så kan nog James Fredrik ha legat där innan taket rasade ner en nyårsfton nån gång runt 1960. Jag vet inte vart släkten ligger nu, men jag gissar på Östra kyrkogården.
Jag kollade upp det. Hon dumpades i Indiska Oceanen efter eget önskemål.
Gabriel Knight
2008-11-17, 14:25
Men Tjolöholm är en av de mer bisarra ställena i Sverige. Där har de naturligtvis sådana saker.
Det måste väl trots allt vara en viss "atmosfär" i kapellet, så det inte blir ett formidabelt kalas av förruttnelse...
Förlåt en okunnig med vad är Tjolöholm för något? :skamsen:
Ett slott i Kungsbacka kommun, vid Fjärås, utanför Göteborg. Byggt i tudorstil av ett excentriskt par Dickson vid förra sekelskiftet
http://www.pixgallery.com/dbimages/sk/115000439.jpg
Sven Hedin
2008-11-17, 14:37
Jag tycker nog att Tjolöholm är en av de största sevärdheterna i hela Sverige. Jag är ju väldigt inne på militära anläggningar under mark, men det där slottet med sina omgivningar går nog utanpå det mesta... Just nu så kan jag inte komma på någonting som är mer värt en utflykt ifall man aldrig har varit där.
Ja, sist jag var där grälade jag dessvärre med ett ex, och gick med stora arga kliv över åkermarken.
Det förtog upplevelsen.
Får bestämt åka dit en till gång.
skumrask
2008-11-17, 14:55
Jag har nakenbadat där med ett ex en gång. Vi blev dessvärre ertappade av turister som stod och gapade över spektaklet.
Innan dess kraschade jag själva slottet eller en bröllopsmottagning på slottet och snodde två presenter från presentbordet, en innehöll drinkunderlägg med segelmotiv och ett kuvert med femhundra spänn som var från någon gammelmormor. Ja det var tider det..
Min halvsyster gifte sig också där. Populärt val.
Det där slottet skulle jag verkligen vilja se på riktigt.
Det ser verkligen ut som ett engelskt slott.
För några år sedan gick det en serie på BBC prime om engelska gods och herresäten.
Den följde jag slaviskt.
Sven Hedin
2008-11-17, 16:50
Pssst...Har du sett grindstugan? Jag har varit inne i den när dom la om taket. :yes:
http://lh4.ggpht.com/_Ymh6lizULtQ/Rdo8RoY77nI/AAAAAAAADkA/jdUxGW5I_4I/Grindstugan+at+Tjol%25C3%25B6holm+castle.jpg
Om jag fick välja så hade jag nog valt den här byggnaden före slottet. Den känns liksom mera greppbar och visst förväntar man sig att Barnaby skall komma gående?
skumrask
2008-11-17, 17:06
Min bordsdam på det där bröllopet, alltså då min halvsyster gifter sig var förfärligt tråkig och jag hade inte lärt mig spelets regler eller än insupit vishetens kalk och fattade nog helt ärligt inte om bordsdamen skulle sitta till höger eller vänster om kavaljeren, så jag la nog krutet åt fel hål, dvs en rätt piffig historia på kanske 35 bast. Själv var jag 18 och uppklädd till tänderna, var nog inte så bekväm med pressvecken och kostymen och slipsen hade någon annan knutit och dragit åt så jag höll på att svimma.
Men just det, min bordsdam. Jag jag råkade gå förbi henne när jag skulle gå till baren och då hade hon sin fästman där (tror jag). Jag råkade komma när hennes hand och då fattade hon den instinktivt, flätade in fingrarna i min hand. Jag blev förvirrad och visste inte vad jag skulle göra utan blev stående,
Naturligtvis var det så att hon trott att det var hennes fästmans hand som kom när hennes och helt enkelt fattat den, men det visste ju inte jag. Jag står där ett tag och försöker gömma mig, men drabbas sonika av någon slags överslagshandling och lyfter upp handen (de inflätade alltså) och gör ett fräsande ljud och låtsas som om det är alien, (a la robert gustafsson i den där sketchen)alltså scenen när den kommer upp ur bröstkorgen och tittar på sitt offer och väser och är allmänt otäck.
Jag tror inte de fattade någonting, och jag var outsägligt förlägen.
Gabriel Knight
2008-11-18, 00:19
Jag har nakenbadat där med ett ex en gång. Vi blev dessvärre ertappade av turister som stod och gapade över spektaklet.
Innan dess kraschade jag själva slottet eller en bröllopsmottagning på slottet och snodde två presenter från presentbordet, en innehöll drinkunderlägg med segelmotiv och ett kuvert med femhundra spänn som var från någon gammelmormor. Ja det var tider det..
Min halvsyster gifte sig också där. Populärt val.
Hahahahha när jag läste det fick jag en rolig bild i huvudet om att hela bröllopssällskapet sprang ut efter dig för att ta tillbaka presenterna och hämnas för att du förstört festen värsta Benny Hillstil :D :lol::lol::w00t:
För övrigt ser slottet fint ut på bilden och vore kanske något att försöka hinna besöka någon sommar :)