handdator

Visa fullständig version : I vilka länder har ni varit i?

Raskolnikov
2008-10-22, 14:50
Intressant att veta vart alla har varit någonstans.

Själv har jag varit i följande länder under mina år.

Danmark, Tyskland, Holland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Bosnien, Serbien, Spanien, Frankrike.

Det är väl de länderna som jag kommer på nu.

Hårfällerskan
2008-10-22, 14:55
Ryssland
Australien
Polen
Estland
Ungern
Danmark
England
Norge
Åland (Finland?)
Tyskland
Holland
Frankrike
Portugal
Spanien
Swärje
Schweiz
Österrike

De flesta flera gånger. Och såvitt jag minns har bara två eller max tre av tripparna varit i nöjessyfte.

Raskolnikov
2008-10-22, 14:58
Ryssland
Australien
Polen
Estland
Ungern
Danmark
England
Norge
Åland (Finland?)
Tyskland
Holland
Frankrike
Portugal
Spanien
Swärje
Schweiz
Österrike
Holland

De flesta flera gånger. Och såvitt jag minns har bara två eller max tre av tripparna varit i nöjessyfte.

Du skrev Holland två gånger, jag antar att det är de två gångerna du har varit iväg i nöjessyfte :)

Hårfällerskan
2008-10-22, 15:00
Du skrev Holland två gånger, jag antar att det är de två gångerna du har varit iväg i nöjessyfte :)
Äh, jag har bara otroligt dåligt närminne. Postade och såg att du skrivit Holland, kom på att - ah! - där har jag minnsann också varit. Ska ta bort snarast. Och nej, det var inte i nöjessyfte det heller! :p

skumrask
2008-10-22, 15:00
Hmm..

Ca 30 länder enligt en travel-tjänst på facebook.

Fortune
2008-10-22, 16:29
Sverige
Finland (inkl. Åland)
Norge.

Jag leder. :D

Viruz
2008-10-22, 16:43
Första inlägget...

Finland
Norge
Danmark
Tyskland
Österrike
Schweiz
Frankrike
Spanien
Italien
Vatikanstaten
Monaco
Luxemburg
Grekland
Holland
Polen
Tjeckien
Kroatien
Egypten

Mröff
2008-10-22, 18:40
Då skall vi se:

Finland
Norge
Danmark
Sverige
Estland
Holland
Belgien
Storbritannien
Frankrike
Grekland
Italien
Vatikanen
Spanien
Israel
Västbanken/Palestina
Egypten
Tunisien
Oman
USA
Jamaica

Tja...kanske på ngt fler ställe också.
Asien är dock en vit fläck liksom sydamerika och "nya europa".

Sven Hedin
2008-10-22, 19:11
Finland
Norge
Danmark
Spanien
Portugal
Italien
Monaco
Franrike
Holland
Belgien
Tyskland
Österrike
Schweiz
Jugoslavien
Ungern
England
Grekland
Lettland
Östtyskland
Vatikanstaten

Ulvena
2008-10-22, 19:18
Jag gör ett försök men jag vet att jag kommer missa nåt land.

Norge
Danmark
Finland
Island
Storbrittannien
Frankrike
Spanien
Andorra
Luxemburg
Belgien
Tyskland
Österrike
Schweiz
Polen
Ungern
Holland
Tjeckien
Slovakien
Slovenien
Kroatien
Serbien (eller det hette Jugoslavien när jag var i Belgrad)
Italien
Vatikanstaten
Monaco
Grekland
Turkiet
USA
Nya Zealand
Australien
Tahiti
Nya Caledonien
Indonesien
Malaysia
Singapore
Dominikanska Republiken
Senegal

Jag har bergis glömt nåt land men sådär på ett ungefär i allafall, det är rätt många faktiskt.

Sven Hedin
2008-10-22, 19:31
Jösses... :o

Raskolnikov
2008-10-22, 19:41

Hehe, Belgrad är Serbiens huvudstad.
När det hette Jugoslavien var det också huvudstad.
Vad tyckte du om Belgrad?

Ulvena
2008-10-22, 19:45
Hehe, Belgrad är Serbiens huvudstad.
När det hette Jugoslavien var det också huvudstad.
Vad tyckte du om Belgrad?

Jag vet det, jag skrev så för att när jag var där var det fortfarande Jugoslavien medan de andra ländern som tidigare tillhörde Jugoslavien har jag varit i efter de blev självständiga.
Jag gillade inte Belgrad något vidare, det var 1985 jag var där, stannade 2 nätter på ett rätt mediokert hotell.
Det var väldigt mycket öststat på den tiden, är säkert mycket bättre idag.

skumrask
2008-10-22, 20:23
Slår man på skrytmode så har jag enligt tripadvisor:

I've pinned 147 cities in 38 countries

Fast hälften av dessa är säkert skidorter i alperna och jag har räknat varenda land om jag så sneddat över gränsen för att komma till ett annat..:D

Gullan
2008-10-22, 20:26
Jag har inte varit och åkt i så många länder ser jag. Det måste jag se till att åtgärda... nästa år. :cool:

Sverige
Danmark
Norge
Finland
Estland
Frankrike
Spanien
Italien
Grekland
Cypern
Turkiet
Tjeckien
Ungern
USA
Mexico

Christer
2008-10-22, 21:08
Första inlägget...

Finland
Norge
Danmark
Tyskland
Österrike
Schweiz
Frankrike
Spanien
Italien
Vatikanstaten
Monaco
Luxemburg
Grekland
Holland
Polen
Tjeckien
Kroatien
Egypten
Åhå, har vi fått Viruz här i Obsklassen!? Välkommen!

Jag har nog varit i ett tiotal länder. Jag ska räkna igenom och ber att få återkomma i frågan.

Raskolnikov
2008-10-23, 18:48
Jag vet det, jag skrev så för att när jag var där var det fortfarande Jugoslavien medan de andra ländern som tidigare tillhörde Jugoslavien har jag varit i efter de blev självständiga.
Jag gillade inte Belgrad något vidare, det var 1985 jag var där, stannade 2 nätter på ett rätt mediokert hotell.
Det var väldigt mycket öststat på den tiden, är säkert mycket bättre idag.

Jaha, men är inte du en öst-stats tjej? Med tanke på ditt namn då.
Trodde du skulle uppskatta det :D.

Ulvena
2008-10-23, 19:08
Jaha, men är inte du en öst-stats tjej? Med tanke på ditt namn då.
Trodde du skulle uppskatta det :D.

Nej, jag är en stockholmstjej men jag har iofs bott i Polen i över 8 år, nu är jag tillbaka på hemmaplan.
:)

Pomperipossa
2008-10-23, 19:11
Europa: Norge, Danmark, Finland, Estland, England, Tyskland, Österrike, Grekland, Spanien, Portugal, Italien, Frankrike, Nederländerna, Cypern, Tjeckien.

Andra delar av världen: Vietnam, Thailand, USA.

Ulvena
2008-10-23, 19:13
Visste att jag glömt nåt land.

Thailand har jag varit i också, i 3 dagar och har ingen som helst lust att åka tillbaka och Cypern glömde jag med.

Östen
2008-10-23, 21:30
Ungefär så här tror jag:

Sverige
Norge
Danmark
Tyskland (trevliga toaletter där, med en hylla som korvarna hamnar på så att man lättare kan studera dom)
Ungern
Österrike
Schweiz (enda gången jag bajsat i en sån där ståbaja som nästan ser ut som en duschkabin)
Italien
Monaco, är det ett riktigt land förresten? :unsure: (jag minns att jag kissade i en liten park bakom ett hotell)
Frankrike (På korsika var jag vid ett tillfälle tvungen att bajsa på en toastol som saknade sittring)
Spanien
Storbritannien
Grekland

CodeMAN
2008-10-23, 21:41
Ah, en kukmätartråd... :rolleyes:

82 städer i 21 länder.

Belgien.
Cypern.
Danmark.
England.
Estland.
Finland.
Frankrike.
Island.
Malta.
Nederländerna.
Norge.
Polen.
Spanien.
Tjeckien.
Thailand.
Turkiet.
Tyskland.
Ungern.
USA.
Österrike.

Gullan
2008-10-24, 06:10
Visst en rejäl kukmätartråd och jag befarar att Ulvena vinner... som ingen har. Hur blir det då med manligheten?

Förresten fick jag höra att vi kanske ska tillbaka till Genua. Det är 19 grader där nu. Fast just, just nu är det inte aktuellt. Och in i november känns det inte optimalt så det kanske inte blir förrän till våren. Och då ska det baske mig inte regna igen. :mad:

CodeMAN
2008-10-24, 07:10
Visst en rejäl kukmätartråd och jag befarar att Ulvena vinner... som ingen har. Hur blir det då med manligheten?
Vem har sagt att kvinnor inte vill kukmäta? :tihihi:

Kudos till dem som har rest så mycket dock, resor är egenutvecklingens A och O.

Gullan
2008-10-24, 07:38
Vem har sagt att kvinnor inte vill kukmäta? :tihihi:

Kudos till dem som har rest så mycket dock, resor är egenutvecklingens A och O.

Det sa jag inte men om det är en kukmätartävling och den som har längst kuk ingen har... hur blir det då med dem som har IRL-kukar? Negativa mätvärden? :kaffe:

Mröff
2008-10-24, 10:51
Jag vill be att få påpeka att hela kvinnan är en stor stake. Så karlar förlorar alla kukmätartrådar per automatik...:peka:

Min stake är 175 cm lång...

Östen
2008-10-24, 11:18
Jag har aldrig mätt min stake men en gång mätte jag mina könshår. Det längsta var 7 cm.

Mröff
2008-10-24, 11:21
Jag har aldrig mätt min stake men en gång mätte jag mina könshår. Det längsta var 7 cm.

Har du varit exponerad för det radioaktiva molnet från Tjernobyl? :unsure:

Östen
2008-10-24, 11:38
Har du varit exponerad för det radioaktiva molnet från Tjernobyl? :unsure:

Tror inte att det molnet var så radioaktivt när det kom till mig. Tror nog att det beror mer på att jag vårdar könshåret ömt, kammar och balsamerar det samt alltid använder mjuka och rymliga kalsonger.

Östen
2008-10-24, 11:43
Då skall vi se:

Finland
Norge
Danmark
Sverige
Estland
Holland
Belgien
Storbritannien
Frankrike
Grekland
Italien
Vatikanen
Spanien
Israel
Västbanken/Palestina
Egypten
Tunisien
Oman
USA
Jamaica

Tja...kanske på ngt fler ställe också.
Asien är dock en vit fläck liksom sydamerika och "nya europa".

Israel/Palestina måste vara intressanta platser, skulle jag gärna vilja besöka.

Förresten, är rökat bättre på Jamaica än här hemma? :)

Fortune
2008-10-24, 12:11
Jag har hakat upp mig på trådtiteln sen jag läste den första gången, först nu kom jag på vad som var felet. Det är ett I för mycket. :kaffe:

Mröff
2008-10-24, 12:11
Israel/Palestina måste vara intressanta platser, skulle jag gärna vilja besöka.

Förresten, är rökat bättre på Jamaica än här hemma? :)

1) Det är ett extremt intressant men samtidigt makabert ställe. Apartheidregim som till skillnad från Sydafrika stöds av den starka staten USA. Helt bisarrt impregnerat av religiös historia, platser och områden det råder konflikt om. Skolklasser på utflykt i Israel bevakas av män/kvinnor med automatgevär. Misären på Västbanken är så påtaglig att det är skrämmande, och då var jag aldrig till Gaza. När jag var där var det inte allra värst, så det är betydligt värre nu.

2) Jag röker ju inte själv. Det måste emelllertid varit starkt, då jag somnade av passiv rökning på en reggaekonsert. Körde mest isiga paraply-romdrinkar, och de var av god kvalitet.

skumrask
2008-10-24, 13:23
Jag vill aldrig åka till Australien. Annars är oceanien den enda världsdel jag inte varit i. New Zeeland skulle jag inte ha något emot att knäcka dock.

Torsten
2009-01-24, 20:20
Själv är jag inte särskilt berest men är sugen på nya resmål. Hittills bara Prag Budapest Bornholm (underbar sommarö) och Grekland. Helsingfors eller Åbo är väl inte direkt mer än som att åka djurgårdsfärjan? Vilka länder har du besökt och hur var det? (OK Ulvena ligger väl i en egen klass):kaffe:

Gabriel Knight
2009-01-24, 21:07
Hmm nu ska vi se vart jag har varit.... *räknar på fingrarna*

I Oslo, Åbo, Vasa, Helsingfors och en liten stad i Danmark som jag inte kommer i håg namnet på men man åkte färja från Göteborg dit och så var man några timmar innan båten gick hem :skamsen:

Förutom det har jag varit i Tallin, St Petersburg, Narva, Wien, Budapest, Bukarest, Chestochowa, Oradea, Tirgu Mures, Berlin, Prag och i Teresienstadt
Jag har även åkt tåg från Budapest till Bukarest med TEE (Trans Europe Express) genom Karpaterna vilket var en upplevelse, speciellt om man som jag bara på trots lyssnade på Kraftwerk och just låten Trans Europe Express :tihihi:

Hmm vad har man lärt sig då? :hmm:

Jo bla tålamod, känna andra kulturer, lärt sig historik kring olika platser osv

Narva med krigsskådeplatsen och Teresienstadt satte verkligen historien i gungning på olika sätt.

Theresienstadt eller Terezin ligger 7 mil utanför Prag och var det första stället man kom till innan man blev fraktad vidare till de olika dödslägren. Det var också där man filmade de tyska propagandafilmerna. Stället var en enda museistad nu där man fick gå in i apoteket, sjukstugan, arbetslägret med grinden Arbeit mach frei och den stora kyrkogården med alla korsen och stenarna av de döda samt se kremeringsugnarna som mot slutet av kriget gick varje dag. Mot slutet av kriget forslades man ju inte till dödslägren pga att de var överfulla utan folk fick stanna kvar i Theresienstadt tills de stupade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Theresienstadt_(koncentrationsl%C3%A4ger)

http://susning.nu/Theresienstadt

http://history1900s.about.com/od/theresienstadt/a/terezin.htm

Virtuellt besök i Theresienstadt:
http://history1900s.about.com/library/holocaust/aa012599.htm

Ulvena
2009-01-24, 21:07
Vi har en sån tråd, dock inte så mycket med erfarenheter av de olika länderna.

http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=819

:)

Sven Hedin
2009-01-24, 21:20
Finland - OK
Norge - Bättre än hemma.
Danmark - Nja..
Spanien - Skit
Portugal - Skit
Italien - Nja...
Monaco - OK
Franrike - OK
Holland - OK
Belgien - Vet inte riktigt.
Tyskland - Jösses vad bra!
Österrike - Helt fantastiskt!
Schweiz - Underbart!
Jugoslavien - Tja...
Ungern - OK
England - OK
Grekland - Skit
Lettland - Dra åt helvete ett sånt skitställe!
Östtyskland - Jättebra.
Vatikanstaten - Rent, snyggt och en hel del att se på.

Torsten
2009-01-24, 21:28
Vi har en sån tråd, dock inte så mycket med erfarenheter av de olika länderna.

http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=819

:)Äh missade den. OK låt oss se lite stake hos modsen eller är t.ex Cody ute IRL till skillnad från oss andra losers?

Gabriel Knight
2009-01-24, 21:39
Finland - OK
Norge - Bättre än hemma.
Danmark - Nja..
Spanien - Skit
Portugal - Skit
Italien - Nja...
Monaco - OK
Franrike - OK
Holland - OK
Belgien - Vet inte riktigt.
Tyskland - Jösses vad bra!
Österrike - Helt fantastiskt!
Schweiz - Underbart!
Jugoslavien - Tja...
Ungern - OK
England - OK
Grekland - Skit
Lettland - Dra åt helvete ett sånt skitställe!
Östtyskland - Jättebra.
Vatikanstaten - Rent, snyggt och en hel del att se på.

Hmm det här verkar spännande. Du gillar inte de Spanien, Portugal och Grekland och inte riktigt Belgien heller som jag förstår det. Fram med mer info om varför du inte gillar dem eftersom folk verkar ju åka till dessa länder på semester, även om jag inte gjort det :)

Sven Hedin
2009-01-25, 22:25
Hmm det här verkar spännande. Du gillar inte de Spanien, Portugal och Grekland och inte riktigt Belgien heller som jag förstår det. Fram med mer info om varför du inte gillar dem eftersom folk verkar ju åka till dessa länder på semester, även om jag inte gjort det :)

Belgien är säkert helt ok, men jag har egentligen bara åkt igenom och vågar alltså inte uttala mig, men de där andra länderna alltså... Som Lettland fast varmare. Det är över tjugo år sedan jag besökte dem, och kanske har det blivit bättre, men när jag var där så formligen kryllade det av korrupta myndighetsfunktionärer, det kastades fortfarande getter från kyrktorn, tanter i kvartersbutiker försökte blåsa en och man tvingades stundtals att vada upp till knäna i avskräde. Under alla mina år i Asien så har jag nog aldrig sett maken till gudsförgätna nationer!

Gabriel Knight
2009-01-25, 22:55
Belgien är säkert helt ok, men jag har egentligen bara åkt igenom och vågar alltså inte uttala mig, men de där andra länderna alltså... Som Lettland fast varmare. Det är över tjugo år sedan jag besökte dem, och kanske har det blivit bättre, men när jag var där så formligen kryllade det av korrupta myndighetsfunktionärer, det kastades fortfarande getter från kyrktorn, tanter i kvartersbutiker försökte blåsa en och man tvingades stundtals att vada upp till knäna i avskräde.

Usch det verkar otäckt med att de kastar getter från kyrktornen, undrar varför de håller på med sådant? :hmm:
Du har nog rätt om det andra också, korruptionen på myndighetsnivå är ju mycket utbredd i de här länderna och jag läste att ännu en maffioso i Italien blev häktad nyligen. :(

Herman Lindquist jämförde för övrigt allt avskräde på gatorna i Spanien med hur det såg ut i Stockholm och andra städer på medeltiden i en av sina böcker.
Han skrev också något om att folk kastar vatten mm ut från fönsterna utan att se sig för så att åtskilliga människor blivit fullkomligt överösta med äckligt vatten och sopor på gatan nedanför bara för att folk inte tar hänsyn till andra. :(

Ulvena
2009-01-25, 23:05
Jag gör ett försök men jag vet att jag kommer missa nåt land.

Norge
Danmark
Finland
Island
Storbrittannien
Frankrike
Spanien
Andorra
Luxemburg
Belgien
Tyskland
Österrike
Schweiz
Polen
Ungern
Holland
Tjeckien
Slovakien
Slovenien
Kroatien
Italien
Vatikanstaten
Monaco
Grekland
Turkiet
USA
Nya Zealand
Australien
Tahiti
Nya Caledonien
Indonesien
Malaysia
Singapore
Dominikanska Republiken
Senegal

Jag har bergis glömt nåt land men sådär på ett ungefär i allafall, det är rätt många faktiskt.

Jag orkar inte, alla länder är bra på sitt sätt, om man åker dit utan att förvänta sig något så funkar det.

Mina favoriter är:
Polen (såklart)
Idonesien (såklart)
New Zealand

Sen har alla andra länder haft sin charm, ja, jag har rest mycket och man måste anpassa sig, försöka att inte verka rik vit och ta det som det är, då blir det bra och roligt, det är min enkla slutsats.

(Jag hade missat en del länder jag varit i och listan blev uppdaterad med nya länder men det är rätt oviktigt tror jag, bara så att alla vet). :)

Vänlige Viktor
2009-01-26, 14:55
Jag har varit på Galapagosöarna.
Dit skulle jag gärna återvända.

Gabriel Knight
2009-01-26, 18:10
Jag orkar inte, alla länder är bra på sitt sätt, om man åker dit utan att förvänta sig något så funkar det.

Mina favoriter är:
Polen (såklart)
Idonesien (såklart)
New Zealand

Sen har alla andra länder haft sin charm, ja, jag har rest mycket och man måste anpassa sig, försöka att inte verka rik vit och ta det som det är, då blir det bra och roligt, det är min enkla slutsats.

(Jag hade missat en del länder jag varit i och listan blev uppdaterad med nya länder men det är rätt oviktigt tror jag, bara så att alla vet). :)

Indonesien verkar vara ett spännande land från det jag har hört och sett på bilder. Jag har några studiekamrater som varit där tillsammans med sin lärare och jag blev erbjuden att följa med men hade tyvärr inte råd :(

Vart i Indonesien har du varit?

En av lärarna på universitetet i Umeå åker med sina elever dit väldigt ofta på fältstudier.

Här är länkar till deras resor 2004 och 2006, kanske du känner igen några av platserna som de var till:

http://130.239.27.40/personal/tomas.lindgren/indonesien/indonesien.html

http://130.239.27.40/personal/tomas.lindgren/indonesien2006/indonesien.html

Kickan
2009-01-26, 18:52
Försöker desperat känna mig lite exklusiv, och komma på länder jag varit i som ingen av er redan listat.

Irland
Japan

Men jag kanske inte läste tillräckligt noga.

Kickan
2009-01-26, 19:50
:cool:

På Irland kom de lokalanställda (ja, jag åkte naturligtvis inte privat) ut och hämtade mig när det var fackföreningsframförhandlad rast, tog mig i nackskinnet och förklarade att jag inte fick jobba. Sedan dumpade de (med en föraktfull knyck) in mig i labbet igen när rasten var slut. På kvällen tog de med mig ut på sin vanliga pubrunda. Den bestod i 10-20 starköl pp. Herregud....
Men det är ändå en av de roligaste reseupplevelser jag haft.

Kickan
2009-01-26, 19:50
I Tokyo gick jag vilse.

Nuff said.

Sven Hedin
2009-01-26, 20:57
Jag skulle precis till att fråga hur det var i Japan... men ok då.

Gabriel Knight
2009-01-26, 21:12
I Tokyo gick jag vilse.

Nuff said.

Hahahahh ja det är nog inte underligt att du gick vilse i den stora staden som är uppdelad i flera olika delar med olika borgmästare som styr var sin del :D

För övrigt vet jag inte om du såg hur fackföreningarna strejkade där.
Herman Lindquist berättar i boken om Japan att men har band i pannan trots att man jobbar för att cheferna ska bli förödmjukade och på rasterna går de ut på gatan med plakat på lunchrasterna för att folk ska kunna läsa deras krav och när rasten är slut jobbar man igen. Detta sätt att strejka är för att vanligt folk inte ska drabbas av konflikterna på arbetsplatsen och kanske är något för Sveriges fackföreningar att ta över :)

Gullan
2009-01-26, 21:54
Flyget ät bokat och betalat. :veryhappy: Depositionsavgiften för lägenheten är betalad. :w00t: Än är vi inte iväg men landet det gäller har ännu ingen listat som besökt.

Min nuvarande lista finns tidigare i tråden, kompletteras om ett halvår eller så.

Mröff
2009-01-27, 02:14
Jag tror Kungen varit där i alla fall.

För mig blir det nog en sista minuten inom en hyfsat snar framtid. Behöver lite sol och varma dopp. Vart det bär hän beror på om jag vinner på mina två trisslotter med vinst som jag skall byta in i morgon mot nya.

skumrask
2009-01-27, 12:33
Nu har jag kommit hem från Danmark, det var fint där.

selma
2009-01-27, 20:39
Ska väl ni skita i :tunga:

Gullan
2015-08-03, 04:48
Jag har inte varit och åkt i så många länder ser jag. Det måste jag se till att åtgärda... nästa år. :cool:

Sverige
Danmark
Norge
Finland
Estland
Frankrike
Spanien
Italien
Grekland
Cypern
Turkiet
Tjeckien
Ungern
USA
Mexico

Har ökat på den här listan sen senast
Tyskland
Belgien
Slovakien
Österrike
Thailand
Mauritius
Egypten
England
Skottland (ja ja, vet att det är samma land)