Visa fullständig version : Akvarium hur jobbigt är det?
Någon som har eller har haft ett akvarium och erfarenhet av dess skötsel? Sonen är allergisk mot pälsdjur och skrikiga burfåglar är inte min grej. Dessutom tycker jag att ett akvarium är ganska stämningsfullt med sin mysiga belysning och rogivande bubbelmaskin. Men hur svårskött är det och den enda fisk jag känner till är Guppis vilka verkar rätt tråkiga tyvärr. Och det där med maten är väl rätt känsligt också och det är lätt att mata ihjäl fiskarna vet jag. Hur ofta måste man t.ex byta vatten?
Pomperipossa
2008-10-17, 08:30
Kan du inte ge ungen en vandrande pinne istället?
Kan du inte ge ungen en vandrande pinne istället?Äh nu ska vi inte vara sån men håll dig till topic.:tunga: Och insekter är inte min grej.
Jag har bara haft små sötvattensakvarier.
Det jobbiga är att rengöra dem, men det finns filter för sådant så du inte behöver göra det så ofta.
Be sonen välja ut några fina fiskar som passar ihop enligt personalen, så är det väl bara att köra.
En av de roliga fiskarna jag hade var "slamsugarna"...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Bristlenose_Catfish_700.jpg/220px-Bristlenose_Catfish_700.jpg
Svimfärdig
2008-10-17, 17:26
Hade ett ENOOOOOOOOOOOOOORMT sådant förr och ju större ju bättre. Mindre stök och bök. Det var mest fylla på vatten som behövdes. Bra pumpar är a och o. Maten ja, den kan man få hjälp med. Beror ju på hur många fiskar osv. Det jag råkade ut för var övergödning och då blev vattnet kackigt. Var bara att släcka ner och täcka över ett par dagar sen var det fint igen. Slamsugare behövs. Stor akv. - många såna.
Så, kort sagt. STORT = SMUTT!
Förstår inte vitsen med att skaffa ett par liter stort glashus.
Hade ett ENOOOOOOOOOOOOOORMT sådant förr och ju större ju bättre. Mindre stök och bök. Det var mest fylla på vatten som behövdes. Bra pumpar är a och o. Maten ja, den kan man få hjälp med. Beror ju på hur många fiskar osv. Det jag råkade ut för var övergödning och då blev vattnet kackigt. Var bara att släcka ner och täcka över ett par dagar sen var det fint igen. Slamsugare behövs. Stor akv. - många såna.
Så, kort sagt. STORT = SMUTT!
Förstår inte vitsen med att skaffa ett par liter stort glashus.Så storleken har tydligen betydelse? Funderar på ett bamseakvarium som dom man ibland ser på vissa offentliga instutioner typ apoteket vid Fältöversten.
Svimfärdig
2008-10-17, 17:59
Så storleken har tydligen betydelse? Funderar på ett bamseakvarium som dom man ibland ser på vissa offentliga instutioner typ apoteket vid Fältöversten.
Jag tycker det. Blir lite modfälld när jag ser små pottor med ett par loskor vatten i och en tunn planta... En stackars firre som plaskar runt. Oavsett om dom nu HAR nanokort minne så är det fan inte neat.
Hmm vet inte vad du snackar för liter där...men det låter bra. :)
Jag tycker det. Blir lite modfälld när jag ser små pottor med ett par loskor vatten i och en tunn planta... En stackars firre som plaskar runt. Oavsett om dom nu HAR nanokort minne så är det fan inte neat.
Hmm vet inte vad du snackar för liter där...men det låter bra. :)Håller med. Exet envisades med att ha en ensam guldfisk i en liten skål och naturligtvis dog den rätt fort. Fiskar är också människor som Di Leva sjunger.
Storpotäten
2008-10-18, 00:40
Då kanske du kan ha honom i akvariet
Då kanske du kan ha honom i akvarietLite sent kanske? Men hur jobbigt skulle det vara med ett pirayastim i ett akvarium? Tänker mest på hur sköta utfodringen.
Pomperipossa
2008-10-18, 12:22
Äh nu ska vi inte vara sån men håll dig till topic.:tunga: Och insekter är inte min grej.
Vad då "sån"? Jag tyckte det var ett bra förslag om man vill ha ett lättskött husdjur. Akvarium är jobbigt i längden med rengöringen.
Det är asjobbigt
Frågan är härmed besvarad, lås tråden
:tunga:
Levande pinne är nog inte ett så dåligt förslag. De kan dansa.
Hårdrock är inte deras favoritmusik dock, de brukar dansa bäst till Las Ketchup - Ketchup song.
K9Sn2saD6Ag