Visa fullständig version : Funderar på en tripp till Helsingfors
Men vet inte vilket av Viking Line eller Silja Line alternativen som är bäst. Är inte rasist (surprise) men vill helst slippa ett gäng ziggisar leva rövare som sista gången jag reste. Så vad är det bästa och gärna billigaste alternativet?
Men vet inte vilket av Viking Line eller Silja Line alternativen som är bäst. Är inte rasist (surprise) men vill helst slippa ett gäng ziggisar leva rövare som sista gången jag reste. Så vad är det bästa och gärna billigaste alternativet?
Längesen jag åkte, Silja ar bäst och Viking billigast eller så var det då i allafall. Själv åker jag inte färja för nöjes skull utan bara då jag måste ta mig någonstans.
Hmm, Ulvena har rätt, Silja har "fetare" båtar. Dock tror jag inte att du kan undvika WT-familjer, tonåringar eller zigenare helt lätt.
Kör Silja och en lite dyrare hytt.
Till Helsingfors är det alltid lugnare och mer civiliserad stämning än till t.ex. Åbo. Många åker just för att transportera sig och kanske käka lite. Färre är där för att storsupa. Brukar vara avkopplande och skönt.
Om det nu inte vore så att det alltid är i det närmaste storm när just jag åker.
Kör Silja och en lite dyrare hytt.
Hmm, bra idé, ja. Käkar man dessutom i den lite exklusivare restaurangen i stället för buffén så kan man undvika en del WT iaf.
Vänta till vintern och ta bilen över isen via den åländska arkipelagen.
Hmm, bra idé, ja. Käkar man dessutom i den lite exklusivare restaurangen i stället för buffén så kan man undvika en del WT iaf.
Ja, maten är inte så dyr på båtarna.
Vänta till vintern och ta bilen över isen via den åländska arkipelagen.
Är det inte en myt?
Är det inte en myt?
Är det tillräckligt kallt och det inte har passerat något fartyg på en stund så borde det ju funka, jobbigt om man blir bajsnödig på vägen över Ålands hav bara...
Vänta till vintern och ta bilen över isen via den åländska arkipelagen.Duger det med en simpel EU moppe? Och var hittar jag en taxfree? Eller vad gäller nu mera och lönar det sig ens längre?
Duger det med en simpel EU moppe? Och var hittar jag en taxfri? Eller vad gäller nu mera och lönar det sig ens längre?
För en EU-moppe kommer du att behöva dubbdäck, annars är det nog säkrare med en moppe med tanke på att den väger mycket mindre än bil.
Taxfri kan du skita i, hela Åland är ju en taxfri-butik. :D
Duger det med en simpel EU moppe? Och var hittar jag en taxfree? Eller vad gäller nu mera och lönar det sig ens längre?
Säkert, fast du kanske skulle förse den med stödhjul. Men inte kan man väl handla taxfree inom EU eller? :unsure:
Men inte kan man väl handla taxfree inom EU eller? :unsure:
Helt rätt, du kan inte handla taxfree inom EU.
Nej, men priserna är mycket billigare på Åland när det gäller alkohol. Som i taxfri.
Ja, maten är inte så dyr på båtarna.
Det serveras riktigt bra mat också. Jag är mycket nöjd med min senaste resa som vi gjorde med Viking. Jag inriktar mig gärna på fiskalternativen.
Viking alla gånger. Skulle nog inte ens fundera på något annat alternativ. Visst Silja har största båtarna men det är inte bäst för det. :rolleyes:
elbastardo
2008-09-21, 01:38
Va fan skall en göra i Finland förutom att kasta nifen/yxa, dricka kosken, basta och ha ett jävla vemod?
Vill du ha billigt så skippa att handla på Åland eller för den delen i själva färjan - ta en tripp till Riga och gå in på RIMI där - sprit för en spottstyver samtidigt som du kan visa för pöbeln hur det är att vara rik medan de med grötmjöl i näven storögt glor på din kundvagn full av konjak, vodka, vin osv... :whistle:
-Bild från Riga/Rimi-besök december -07
Va fan skall en göra i Finland förutom att kasta nifen/yxa, dricka kosken, basta och ha ett jävla vemod?
Vill du ha billigt så skippa att handla på Åland eller för den delen i själva färjan - ta en tripp till Riga och gå in på RIMI där - sprit för en spottstyver samtidigt som du kan visa för pöbeln hur det är att vara rik medan de med grötmjöl i näven storögt glor på din kundvagn full av konjak, vodka, vin osv... :whistle:
-Bild från Riga/Rimi-besök december -07
Och vad är det för fel att ta fram niven ibland? Helsingfors är dessutom en oerhört vacker stad (och det säger jag utan att ha sett Riga som antagligen har en del att bjuda på också.)
elbastardo
2008-09-21, 03:04
nifen är det inget större fel på - vet bara inte vad jag skulle hitta på där.. Möjligen uppleva arkitekturen och kanske insupa lite krigsminnen.
nifen är det inget större fel på - vet bara inte vad jag skulle hitta på där.. Möjligen uppleva arkitekturen och kanske insupa lite krigsminnen.Har faktiskt varit där två ggr förut och håller med om att det är en vacker stad. Blir väl en tur till Björneborg om vädret är Ok och kanske en tur i en speciell taxi om den är ledig.:kaffe:
Berätta mer om taxifärden!
Pomperipossa
2008-09-21, 08:19
Det finns en underjordisk kyrka i Helsingfors, den måste ni titta på. Underjordisk, säger man så? Den ligger alltså under marknivå.
Det finns en underjordisk kyrka i Helsingfors, den måste ni titta på. Underjordisk, säger man så? Den ligger alltså under marknivå.
Icke att förglömma den ryska katedralen som ligger nära hamnområdet :)
http://i6.photobucket.com/albums/y218/Fet-Evert/Helsingfors/Uspenskijkatedralen08.jpg
Domkyrkan är rätt fräsig också
http://i6.photobucket.com/albums/y218/Fet-Evert/Helsingfors/Domkyrkan02.jpg
Dessutom har de Clas Ohlson i Helsingfors :w00t:
http://i6.photobucket.com/albums/y218/Fet-Evert/Helsingfors/PICT2300.jpg
elbastardo
2008-09-21, 12:53
.... kanske en tur i en speciell taxi om den är ledig.:kaffe:
??? Nu spårar det ur...:wheelchair"
02-Torsten_med_borsten.mp3 (2.6 MB) (http://b.imagehost.org/download/0269/02-Torsten_med_borsten.mp3)
??? Nu spårar det ur...:wheelchair"
02-Torsten_med_borsten.mp3 (2.6 MB) (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fb.imagehost.org%2Fdown load%2F0269%2F02-Torsten_med_borsten.mp3)Ha ha på finlandssvenska t.om. "Torsten med borsten" skulle passa bra i min avatar.
Elbastardo...det glädjer mig att du uppskattar superhiten torsten med borsten...:D
Christer
2008-09-21, 16:17
Du kommer väl ihåg att posta en tripprapport?! :rolleyes:
Helsingfors börjar faktiskt vara en mer spännande stad än Stockholm. Skulle själv inte ha något emot att bo där, om de inte pratade så himla konstigt språk.
De har en restaurang/bar som är uppe i ett torn (kommer inte ihåg vad den heter) Toaletten i det tornet är känt, eftersom den har panoramafönster över Helsingfors.
Massa rolig designbutiker, konserter, en frän restaurang (flera restauranger) som ägs av Leningrad Cowboys (heter nog Traktor och är uppbyggd som en gammal nöjesplats inomhus, boklådor, trevliga karlar som kollar vågar titta på kvinnor, nära att ta färja till baltiska staterna etc etc.
Helsingfors börjar faktiskt vara en mer spännande stad än Stockholm. Skulle själv inte ha något emot att bo där, om de inte pratade så himla konstigt språk.
De har en restaurang/bar som är uppe i ett torn (kommer inte ihåg vad den heter) Toaletten i det tornet är känt, eftersom den har panoramafönster över Helsingfors.
Massa rolig designbutiker, konserter, en frän restaurang (flera restauranger) som ägs av Leningrad Cowboys (heter nog Traktor och är uppbyggd som en gammal nöjesplats inomhus, boklådor, trevliga karlar som kollar vågar titta på kvinnor, nära att ta färja till baltiska staterna etc etc.Det som slog mig var att det var så rent och välstädat på gator och torg. Gorde dock en dödssynd och råkade sätta mig på en plats reserverad för krigsinvalider på spårvagnen. Om blickar kunnat döda hade jag inte suttit här nu. Dessutom tycker många finnar ganska illa om svenskar av någon okänd anledninmg.
Sven Hedin
2018-07-01, 19:44
Duger det med en simpel EU moppe? Och var hittar jag en taxfree? Eller vad gäller nu mera och lönar det sig ens längre?
Åkte du omkring på en EU-moppe? :unsure:
Taxfreen ligger där den väl brukar ligga, men tänk på att den kan vara stängd på helg- och vissa temakryssningar. Då får du ragga tag på en finne eller ålänning som "köper ut" åt dig så du kan kröka i hytten.
Men på Tallink-Silja kollar dom inte bagaget när du går ombord... Viking är förjävliga.