handdator

Visa fullständig version : Eu-moppar

Mröff
2008-08-04, 13:54
Jag sitter och glor på EU-moppar. Vilka är bra, vilka är dåliga?

Finns det någon modell där man kan köpa till en hundbur, så lillvovven kan hänga med?

CodeMAN
2008-08-04, 13:56
H7_jpWzUxIk

:innocent:

Mröff
2008-08-04, 13:59
Det blev lyckat..:D

Så det finns alltså sådana där korgar...men för lillis måste det nog vara tak i fall han ser ngt intressant.

Mröff
2008-08-04, 14:13
Här fanns en "biker-bag".

http://www.djurmaxi.se/images/hund/vaskor_reseburar/288112.jpg

sås på slipsen
2008-08-04, 15:10
Vad hade du för hund nu igen/hur stor är den? :unsure:

Gullan
2008-08-04, 18:10
Här fanns en "biker-bag".

http://www.djurmaxi.se/images/hund/vaskor_reseburar/288112.jpg

Det finns en väska som liknar den där jättemycket som är till för att transportera en liten hund på motorcykel. Jag har letat och letat men hittar ingen bild.

Mröff
2008-08-04, 18:15
Tjoho...då är det alltså möjligt..skulle kanske vara bättre om den var i ngt hårt material??? :D

Hur är det att köra moppis på vintern?

Såsen: Min hund är en blandis. Ser ut som en yorkie med hängöron. Väger 6 kilo.

Sven Hedin
2008-08-04, 18:40
Hur är det att köra moppis på vintern?

Det är ofta kallt och inte sällan lite halt, men annars så går det bra. Jag körde moped året runt på den tiden som man liksom gjorde sånt och förutom några onda knän så har jag klarat mig bra. Har du bara så du kan ställa in moppen över natten så den inte blir helt översnöad eller t.o.m svårstartad så är det bara till att lägga på fårskinnet och åka. Du har väl kört skoter?

Torsten
2008-08-08, 18:45
Läser hela tiden om att kraven kommer att skärpas till typ minst B körkort för att få köra. Tydligen är det mest bara en löjligt enkel test som i dag krävs. Men vad händer om alla krav på hårdare krav går igenom? Står man där med sitt värdelösa förarbevis och får bita i det sura äpplet? Planerar att köpa en sk EU moppe men om kraven skärps vete sjutton. :unsure: Hops missade att det redan tydligen redan finns en EU moppe tråd. Vem hinner med alla tråddelningar?

Kickan
2008-08-08, 18:49
Har du inte vanligt B-körkort då?

Torsten
2008-08-08, 18:58
Har du inte vanligt B-körkort då?Nej varför tror du det? Har visserligen en gång haft men det blåste pg av något så löjligt som en fyllekörning på just en moped. Men det var typ för en halv evighet sedan och har inte haft varken motivation eller ekonomi att skaffa ett nytt. OK jag är ett simpelt moppefyllo.:skamsen:

CodeMAN
2008-08-08, 19:07
Läser hela tiden om att kraven kommer att skärpas till typ minst B körkort för att få köra.
Senast diskuterade man att höja minimiåldern för förarbevis till 16, någonting annat har jag inte hört.

Jag skulle dessutom vilja se staten kräva B-körkort för moppe. Det finns inte en enda unge i Sverige som inte har haft/kört moppe, genom att inte kräva mycket för ett förarbevis så låter man dem åtminstone köra lagligt.

Vad ska hända när de börjar kräva B-behörighet för moppar, att ungdomarna ska sluta åka? Glllllömt det.

Så min tolkning av nyheten är att det aldrig blir av.

Torsten
2008-08-08, 19:16
OK hoppas du har rätt. Men hur är det med kvaliteten på EU moparna? Tydligen kan man få en kinamoppe för knappt 6000kr. Är det värt att betala mer eller duger en sådan?

Kickan
2008-08-08, 19:24
Nej varför tror du det?
Vet inte, trodde bara det.

Jaså det är så illa att ett bilkörkort dras in permanent om man kör moped berusad? Det var betydligt värre än jag trott, inte ens om man kör bil berusad blir man ju av med körkortet permanent. Väl?

Nåja, hoppas du får din eu-moppe inkl körkort.

Torsten
2008-08-08, 19:33
Vet inte, trodde bara det.

Jaså det är så illa att ett bilkörkort dras in permanent om man kör moped berusad? Det var betydligt värre än jag trott, inte ens om man kör bil berusad blir man ju av med körkortet permanent. Väl?

Nåja, hoppas du får din eu-moppe inkl körkort.Jo så flexibel är lagen att det räcker med att köra en åkgräsklippare så ryker lappen om du ertappas.

Mröff
2008-08-08, 19:41
Ja, det finns tom "styrfylla" om man råkar vingla omkring full på en cykel.
Det kan leda till indraget körkort.
Däremot trodde jag inte farbror polisen tog så hårt på sådant. Dels för att det är töntigt, dels för att de inte har resurserna.

Vad har ni för konstiga poliser där du bor?

Edit: Vilken jäkla syn att se ngn vingla omkring på en åkgräsklippare och demolera grannarnas gräsmattor och planteringar...:D

Kickan
2008-08-08, 19:46
Ja, indraget körkort känner jag till, men inte att det är permament. Brukar ju vara några månader.

Mröff
2008-08-08, 19:53
Ja, indraget körkort känner jag till, men inte att det är permament. Brukar ju vara några månader.

Hmm...är det något du vill berätta för oss? :innocent:

Torsten
2008-08-08, 20:00
Ja, indraget körkort känner jag till, men inte att det är permament. Brukar ju vara några månader.Nu var det här som sagt för ganska länge sedan. Vet inte vad som gäller i dag. Det löjliga var att jag inte ens körde mopeden utan bara ledde den eftersom kedjan hade gått av. Men poliserna vittnade i rätten om att motorn kändes varm. Där rök mitt sista förtroende för det svenska rättsväsendet.:(

CodeMAN
2008-08-08, 20:38
Jaså det är så illa att ett bilkörkort dras in permanent om man kör moped berusad?
Nja, du kan köra eu-moppe med b-behörighet, rattfylla borde väl påverka vad som kan hända med körkortet?

Vad jag kan minnas så dras in körkortet permanent om det inte har gått mer än 2 år efter man har skaffat det. Efter 2 år så dras det in temporärt?

EU-mopeder, synnerligen Kina-mopeder, kommer i varierande kvalité. Jag kör en Honda, och motorn har varit hur tålig som helst, precis som Honda-motorer brukar vara. Det är en 4-taktare, låter betydligt mindre och kan köras på vanlig bensin, dvs. inga bensin/olja-blandningar här.

Kolla annars Moppenet, Sveriges motsvarighet till FB, dvs. med ungdomar vars inlägg inte går att tolka/läsa:

http://forum.moppenet.com/

Kickan
2008-08-08, 20:50
Hmm...är det något du vill berätta för oss? :innocent:
Ja, jag har en kul historia:

- Vad kostar tomaterna?
- 76:-/kg
- Det var det jävligaste! Du kan ta dina tomater och stoppa upp därbak.
- Nä det går inte, där har jag redan en gurka för 90 spänn.

:)

Ulvena
2008-08-08, 20:53
Ja, jag har en kul historia:

- Vad kostar tomaterna?
- 76:-/kg
- Det var det jävligaste! Du kan ta dina tomater och stoppa upp därbak.
- Nä det går inte, där har jag redan en gurka för 90 spänn.

:)

:D

Skojigt!

Torsten
2008-08-08, 21:02
:D

Skojigt!Nja gurka ger mig andra snuskiga vibbar. Men det är väl bara en myt? :whistle:

Svimfärdig
2008-08-09, 13:27
Nja gurka ger mig andra snuskiga vibbar. Men det är väl bara en myt? :whistle:
Gurka och EU-moppar? BERÄTTA!!! :skamsen:

Torsten
2008-08-09, 13:52
Gurka och EU-moppar? BERÄTTA!!! :skamsen:Vet du inte att det sitter en gurka i alla EU moppar? Tar du bort den toppar dom minst 90km/t.

Svimfärdig
2008-08-09, 13:55
Vet du inte att det sitter en gurka i alla EU moppar? Tar du bort den toppar dom minst 90km/t.
Åååh jahaa det visste jag inte. :o Vad du kan! :p

OnT: Jag vet inget om EU-moppar. FÖR JAG HAR KÖRKORT! :cool:

Torsten
2008-08-09, 13:58
Åååh jahaa det visste jag inte. :o Vad du kan! :p

OnT: Jag vet inget om EU-moppar. FÖR JAG HAR KÖRKORT! :cool:Jaha vilken kör sjunger du i då?:mad:

Svimfärdig
2008-08-09, 14:03
Jaha vilken kör sjunger du i då?:mad:
Sluta vara så off topic! :tjurig: Sjunger i min egen kör...inte en jävel som vill höra mig sjunga.
På tal om det kanske NÅGON ska starta en sång-tråd? "Här sjunger vi?" :D

Torsten
2008-08-09, 14:10
En sådan här vill jag ha. (hjälmen alltså)
http://home.swipnet.se/rutper/moped.JPG

CodeMAN
2008-08-09, 14:32

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Classic-Dekor/SubProducts/34311-2832845-1 (http://www.obsklassen.se/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.fc-moto.de%2Fepages%2Ffcm.sf%2Fde_DE%2F%3FObjectPath% 3D%2FShops%2F10207048%2FProducts%2FClassic-Dekor%2FSubProducts%2F34311-2832845-1)

http://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMotoDB/Shops/10207048/Products/34311-2832845/34311-2832845_m.jpg

Eller:

http://www.samsmotor.se/hjalmar.htm (http://www.obsklassen.se/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.samsmotor.se%2 Fhjalmar.htm)

http://www.samsmotor.se/bilder/tillbehor/hjalm_braincap_stor.jpg

Torsten
2008-08-09, 14:53
Ja där ser man. Vet du var man hittar en BP jacka också?:innocent:

CodeMAN
2008-08-09, 15:05
Nästan:

http://www.blocket.se/vi/16843251.htm?ca=11_s&last=1

http://img370.imageshack.us/img370/2338/4896235794qi6.jpg

Ring och kolla med honom, han har kanske en passande jacka också.

Sven Hedin
2008-08-09, 15:45
http://home.swipnet.se/rutper/moped.JPG

En sådan där har jag. (moppen alltså)

Mröff
2008-08-09, 15:51
Det är lite pervers moppe.
Men den funkar väl även som permobil, eller?

Finns det inte någon heltäckt version, där man sitter som i ett litet skåp.

Gurka och EU-moppar? BERÄTTA!!!

Jag trodde "gurka" var ett buttplugg-skämt.. :skamsen:

Sven Hedin
2008-08-09, 16:19

Finns det inte någon heltäckt version, där man sitter som i ett litet skåp.

Den är helpervers, för att inte säga bizarr, och den funkar utmärkt som permobil. Men min har inte den där armstödsförsedda stolen i beige galon och jordfrässtyret utan en mer ordinär sadel och ett styre som på en vanlig Monarscoot. Tyvärr så är den inget vidare att åka på, för konstruktionen gör att den drar så snett så man får kramp i armen efter bara några kilometer.

Men den heltäckta är tvärt om och har två hjul fram. Om jag inte missminner mig så finns det faktiskt en höjdare på ett annat forum som har en sån.

Torsten
2008-08-09, 16:35

Finns det inte någon heltäckt version, där man sitter som i ett litet skåp.En sådan här får man köra med moppekörkort. Men smakar det så kostar det men för 142000kr blir den din. Det får man väl massor av vanliga moppar för.
http://www.prylbanken.se/images/Prylbanken.se-sold_Mopedbil____Saljes_pris_%C3%82%C2%A705990_kr_ 3311_732x549.jpg

Gullan
2008-08-09, 16:39
Är det inte en sån som En annan del av Köping-Mats kör omkring i?

CodeMAN
2008-08-09, 17:07
Det får man väl massor av vanliga moppar för.
Eftersom det är betydligt enklare att skaffa förarbevis än körkort så skulle den passa gamla människor som inte orkar gå mycket.

Å andra sidan skulle jag köpa en motoriserad rullstol för pengarna, för att kunna terrorisera folk på affärer och trottoarer...

Mröff
2008-08-09, 18:14
Man blir lite sugen på permobil.

xOFPRCnxalY

Gullan
2008-08-09, 18:24
Jag jobbade som springvik hos en rörelsehindrad kille och fick låna hans permobil så jag och en annan som jobbade med samma sak, han hade också en lånad permobil, körde race i slottsbacken i Uppsala. Det var skiiiiiiiit kul. Det roligaste var nog att vi kunde resa oss obehindrat ur permobilerna och gå därifrån.

Torsten
2008-08-09, 18:29
Jag jobbade som springvik hos en rörelsehindrad kille och fick låna hans permobil så jag och en annan som jobbade med samma sak, han hade också en lånad permobil, körde race i slottsbacken i Uppsala. Det var skiiiiiiiit kul. Det roligaste var nog att vi kunde resa oss obehindrat ur permobilerna och gå därifrån.Ha ha men vad är maxhastigheten och går dom att trimma tro? Och eftersom dom har motor hur är det med rattfyllolagen när det gäller folk som verkligen är handikappade?

Mröff
2008-08-09, 18:30
Jag jobbade som springvik hos en rörelsehindrad kille och fick låna hans permobil så jag och en annan som jobbade med samma sak, han hade också en lånad permobil, körde race i slottsbacken i Uppsala. Det var skiiiiiiiit kul. Det roligaste var nog att vi kunde resa oss obehindrat ur permobilerna och gå därifrån.

Den sista meningen är nog ett måste om man skall ha extra roligt med en Permobil. Att bara behöva ha den som en ren nöjesmaskin.

Gullan
2008-08-09, 18:36
Ha ha men vad är maxhastigheten och går dom att trimma tro? Och eftersom dom har motor hur är det med rattfyllolagen när det gäller folk som verkligen är handikappade?

Det gick inte så himla fort men i backar och snäva svängar gick det fort nog. Weeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!

Eftersom de är handikapphjälpmedel och ska ses som förlängning av den egna kroppen så borde rattfylla inte räknas. Den kille jag lånade permobilen av är CP-skadad och extremt spastisk, armar och ben far omkring hela tiden, och så pratar något sämre än Jesper Odelberg så är risken minimal att någon som inte känner honom kan avgöra om han är dyngrak eller inte. Fast... han blev mindre spastisk av lite alkohol. :D

Däremot vet jag att personer som redan har alkoholproblem inte får såna åkhjälpmedel, såna som ser ut som trehjuliga vespor.

Svimfärdig
2008-08-09, 23:13
Är det inte en sån som En annan del av Köping-Mats kör omkring i?
Jo! Titt som tätt med. :) Han hyr tror jag...om han nu inte köpt en. Ser skitskoj ut iaf.

Torsten
2008-08-23, 19:08
Funderar på en Honda Zoomer. Har för mig att Cody har en sådan? Hur fungerar en fyrtaktare som moppemotor? Kräver den mycket underhåll typ justera ventiler etc och vad går den på för oktantal?

CodeMAN
2008-08-23, 20:08
Funderar på en Honda Zoomer. Har för mig att Cody har en sådan? Hur fungerar en fyrtaktare som moppemotor? Kräver den mycket underhåll typ justera ventiler etc och vad går den på för oktantal?
Japp det stämmer.

Vettefan om en fyrtaktare skulle kräva mycket underhåll, men just min (Honda) kräver nästan ingen underhåll. Vad man gör på servicen är att man kollar lite skruvar, bromsar, byter olja, osv, dvs. ingenting man inte kan göra själv.

Först vid 12000 km-service kollar dem ventilerna, och det kanske är något man inte kan göra hemma. Honda Zoomer ska klara av minst 91 oktan enligt manualen, jag kör med 95 och det funkar ganska bra. Den klarar även av Shells V-power (99 oktan), men det är onödigt att betala för det.

Nackdelen med fyrtaktare, och synnerligen Zoomern, är att det inte går att toktrimma. Zoomern är strypt inihelvete, så man måste byta variator, insug, avgasrör, och installera ett kit som overridear CDI:n efter viss varvtal (max varvtal ökar från 8000 till 9500), och först då toppar den 75-80 km nerförsbacke. Anledning till begränsningen är ventilerna, de hänger helt enkelt inte med efter viss hastighet.

Enbart byte av variator (som kostar 500-600 kr) ger dig 10+ km, dvs. topfart blir 55 km. Insug+avgasrör+CDI-overriderare (kostar 3000 kr som kit) = 15+ km, dvs. 70 km.

Torsten
2008-08-23, 20:20
Japp det stämmer.

Vettefan om en fyrtaktare skulle kräva mycket underhåll, men just min (Honda) kräver nästan ingen underhåll. Vad man gör på servicen är att man kollar lite skruvar, bromsar, byter olja, osv, dvs. ingenting man inte kan göra själv.

Först vid 12000 km-service kollar dem ventilerna, och det kanske är något man inte kan göra hemma. Honda Zoomer ska klara av minst 91 oktan enligt manualen, jag kör med 95 och det funkar ganska bra. Den klarar även av Shells V-power (99 oktan), men det är onödigt att betala för det.

Nackdelen med fyrtaktare, och synnerligen Zoomern, är att det inte går att toktrimma. Zoomern är strypt inihelvete, så man måste byta variator, insug, avgasrör, och installera ett kit som overridear CDI:n efter viss varvtal (max varvtal ökar från 8000 till 9500), och först då toppar den 75-80 km nerförsbacke. Anledning till begränsningen är ventilerna, de hänger helt enkelt inte med efter viss hastighet.

Enbart byte av variator (som kostar 500-600 kr) ger dig 10+ km, dvs. topfart blir 55 km. Insug+avgasrör+CDI-overriderare (kostar 3000 kr som kit) = 15+ km, dvs. 70 km.OK tål att fundera på om det är något att satsa på med tanke på pris och prestanda.:innocent:

CodeMAN
2008-08-23, 20:34
OK tål att fundera på om det är något att satsa på med tanke på pris och prestanda.:innocent:
Man kan tycka att 25 000 kr är för mycket pengar för en moppe, men å andra sidan har jag aldrig varit med om någon reparation (förutom service då), eller någon del som har "råkat" gå sönder.

Och jag snart uppe på 12000 km, efter 1,5-års körning.