handdator

Visa fullständig version : Europas sista vildmark

Mröff
2008-07-18, 08:54
Svenskar snackr om att åka till Alaska, sedan har det inte ens varits upp till vår egen del av landet som marknadsförs som "Europas sista vildmark".:tjurig:
Vildmark både när det gäller invånarna, djuren och naturen.

Här är en tråd om "lapphelvetet".

För den som rena själen rekommenderas en resa i slutet av Mars till Abisko. Där kan du bo på turiststationen till ett vettigt pris.

- Vissa dagar snöstorm, andra dagar strålande sol. Nätter med norrsken.
- Rum med panoramafönster mot Torneträsk med tystnad och öppen spis.
- En totalt opreparerad skitbacke med ett trevligt fik på toppen.
- En outlet dit norrmän kommer och handlar. Där finns allt från mat, mjukisälgar och ett brunt bås med porrfilmer, som går åt som smör när norska värnpliktiga kommer dit med buss.
- Du kan titta på malmtåg med 48 vagnar.
- Sist jag var där hittade jag en död kungsörn i ett förråd, som hade blivit överkörd av ett tåg. Kan säkert fås gratis för uppstoppning, trots fridlysning med orden "äh...den ligger ju bara här och skräpar". Bild på den pippin finns i min "uppbrunna" mac.
-Enbart tio mil till Kiruna, dit man kan åka över kvällen för att gå på Ferrum. Första handgemänget brukar uppstå vid 21 utanför entren.

Frågor på det?

Edit: En bild kan passa.
http://www.chm.bris.ac.uk/ogu/images/max_abisko.jpg

Kickan
2008-07-18, 09:12
Frågor på det?

Kommer du ihåg var kungsörnen låg? :unsure:

Sen är det den lilla haken, att jag gått och blivit rädd för björn. Så jag kan inte åka till nån riktig vildmark, bara turistifierade fuskvildmarker.

Gullan
2008-07-18, 09:29
Låter underbart. Särskilt norrskenet. Sånt fascinerar mig makabert mycket, naturfenomen. :heart:

Foton, massor av foton vill vi ha. Och gärna en strimma norrsken. Kan du ta med det hem till mig i en påse?

Mega-OT. Jag har en dröm att åka på tornado-hunt i USA. En annan äventyrsresa.

Mröff
2008-07-18, 09:33
Kommer du ihåg var kungsörnen låg? :unsure:

Sen är det den lilla haken, att jag gått och blivit rädd för björn. Så jag kan inte åka till nån riktig vildmark, bara turistifierade fuskvildmarker.

Jag vet exakt var örnen låg, det kanske tom ligger fler örnar där nu...:evilgrin39:

Det är större chans att se en björn eller tom en förvirrad varg i vissa tätorter, enbart pga space-problemet.

Jag har aldrig sett en björn där uppe, trots otaliga promenader. Ändå brukar de rapporteras in observationer av rekordstorlek just vid hjortronsäsongen, då folk vill ha sina myrar för sig själv.

En klassiker angående björnfrågan var dock två herrar för några år sedan som skulle bada bastu. När de vinglade ner till sjön nakna, träffade de på en björn. Lyckligvis hade frugan en kamera i handen och tog bild av de nakna männen som sprang efter björnen och skulle jaga bort den. Bilden publicerades på förstasidan i den största dagstidningen dagen därpå. Björnen fick de rita en röd ring runt för att den skulle synas, men männens rumpor syntes alldelens perfekt.

En lite film speglar mentaliteten i de norra delarna har sänts på SVT. Paradiset heter den och handlade om en tapetsering och två äkta makar. Ett väldigt bra tips för hur man håller en relation levande i 50+ år...:D

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1178513

sås på slipsen
2008-07-18, 10:21
Björn?
Passa er för knotten! http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/scared.gif

Christer
2008-07-18, 17:49
Det finns mygg däruppe. Huvvaligen. Och jag har gjort värnplikt i Boden.

Så näe, jag är inte så road av att åka dit. Men det är fint på bild! :yes:

Miriam
2008-07-18, 18:37
Jag har träffat en Björn på riktigt och jag bor i stan.
Det finns extremt gott om Björn här uppe just nu.

Älgar brukar Polisen få jag från sonens skolgård då och då.
Rovfågel ser jag ganska ofta också både här och i Stugan inte Kungsörnar men Ugglor av olika sorter Hökar och någon liten Falk.

Men jag säger som Christer Myggen Knotten Bromsarna och Svidona är värre.

Miriam
2008-07-18, 18:44
Christer här ska du få en fin bild från i Lördags känner du igen dig.
Du måste ha traskat över Hängbron fler gånger än du vill minnas.
http://i182.photobucket.com/albums/x212/Miriamgro/DSC00006.jpg

Christer
2008-07-18, 19:10
Christer här ska du få en fin bild från i Lördags känner du igen dig.
Du måste ha traskat över Hängbron fler gånger än du vill minnas.
http://i182.photobucket.com/albums/x212/Miriamgro/DSC00006.jpg
Hmm, är det bron som går precis parallellt med Hedenbrovägen?

Miriam
2008-07-18, 19:25
Nä det är Hängbron i Bodsvedjan. Men det är lik gamla Hedenbron.

Christer
2008-07-18, 19:29
Nä det är Hängbron i Bodsvedjan. Men det är lik gamla Hedenbron.
Oh yes, borta vid gamla A8! Jo i så fall har jag promenerat den några gånger. :)

Det var ju några år sedan, så minnet är inte på topp. Men fortsätter man den vägen kommer man väl till Rödberget och den för alla lumpare berömda punkt 49, dit man kunde beställa pizza från pizzeria Fuck...eh, jag menar Take, off när man hade fältdygn på Södra skjutfältet.

Miriam
2008-07-18, 19:47
Jo du har så rätt så. Du skulle inte tro dina ögon om du kom hit igen A8 området och Helikopterskolan har blivit företagsby.

Skittråkigt tycker jag ING 3 finns inte mer inte heller S3. Sjukhuset är delvis rivet och borta.
Övre delen av stan känns tom numera.

Men Pizzeria Fu..nä just det Take Off finns kvar.

Kristen Etik och Moral
2008-07-18, 19:58
Jag ogillar lappmarken. Den ger mig dåliga vibbar. Får jag välja så kommer jag aldrig att besöka den.
Jag föredrar andra länders naturtyper. Skall det vara svenskt så får det räcka med mellansverige. Högre upp hör jag inte hemma.

Christer
2008-07-18, 20:00
Jo du har så rätt så. Du skulle inte tro dina ögon om du kom hit igen A8 området och Helikopterskolan har blivit företagsby.

Skittråkigt tycker jag ING 3 finns inte mer inte heller S3. Sjukhuset är delvis rivet och borta.
Övre delen av stan känns tom numera.

Men Pizzeria Fu..nä just det Take Off finns kvar.
Ohh, ja den pizzerian skulle jag kunna tänka mig att besöka av rent nostalgiska - ej gastronomiska - skäl.

Raksträckan mellan Kanonrondellen och Ing3 kunde man för övrigt köra fort på! Jag har åkt (ej kört) i ungefär 140 km/h där med Försvarsmaktens vaktbil! Vi hade bråttom till lunchen på Ing3 en helg... :)

Sven Hedin
2008-07-20, 06:57
Jag skall skriva i den här tråden när jag kommer hem från min långa utfärd. Nu måste jag nämligen äta bacon-frukost i matsalen som öppnar om tre minuter.

:)

KrämigaBajsTjyven
2008-07-20, 12:34
Björn?
Passa er för knotten! http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos/scared.gif

Passa er för gnorfen snarare.. :w00t:

Sven Hedin
2008-07-21, 17:24
Svenskar snackr om att åka till Alaska, sedan har det inte ens varits upp till vår egen del av landet som marknadsförs som "Europas sista vildmark".:tjurig:
Vildmark både när det gäller invånarna, djuren och naturen.

Här är en tråd om "lapphelvetet".

Mmmm... Malmtåg och toppstugor utan elektricitet...
Jag är helt inne på samma linje och det där Ferrum alltså... Ett sånt ställe!

Det är inte utan att jag ibland drömmer blöta drömmar om att en dag köpa loss den där stugan med panoramarutorna, klippa av wiren till liften (eller åtminstone låsa den med ett hänglås som bara jag har nyckel till) och så bosätta mig där uppe. Köra bort turisterna och allt det där... Jag får ju dra upp en redig förlängningskabel, men annars så... Ett sagolikt ställe! Frågan är om det inte finns en bild på mig när jag sitter där inne och myser med en korv och en kopp kaffe.

Nu kommer dom väl att riva det stackars anrika Ferrum men jag är glad att ha fått bo i denna arkitektoniska höjdpunkt och Kirunas Corps de logis ett par gånger.

Edit:
http://img386.imageshack.us/img386/5341/toppstugafrraretov6.jpg

Mröff
2008-07-24, 16:08
Det där måste ta mig sjutton vara i fiket uppe på Nuolja...i Abiskå.

Fick du höjdsjuka Jan?

När man åker tåg till vildmarken på sommaren finns det alltid en massa fjällvandrar-nerdar på tåget. Denna gång såg jag flera stycken som kom med en töntig vandringsstav. Vem sjutton orkar släpa med sig en vandringsstav från södra delarna av Sverige? Va va va...

Det var också depraverad ungdom på tåget, som passade på att röka en rejäl spliff (modell cigarr) vid stoppet i ljusdal. Ack, ack....iofs finurligt då polisen i princip är nedmonterad här i det laglösa landet.

Sven Hedin
2008-07-24, 16:39
Det där måste ta mig sjutton vara i fiket uppe på Nuolja...i Abiskå.

Fick du höjdsjuka Jan?

När man åker tåg till vildmarken på sommaren finns det alltid en massa fjällvandrar-nerdar på tåget. Denna gång såg jag flera stycken som kom med en töntig vandringsstav. Vem sjutton orkar släpa med sig en vandringsstav från södra delarna av Sverige? Va va va...

Urfånigt med vandringsstavar! Själv så besteg jag Nuolja, ja visst är det på det fiket, i jeans och gummiskor. Inga problem! Jag har ju gjort det flera gånger och så länge liften funkar så kommer jag inte att dra mig för att göra om det.

Höjdsjuka? Inte jag inte. Fan, jag har ju varit i Tibet Minnesota och sånt där. :cool:

LillaLasse
2008-07-24, 19:14
Nordligaste Sverige är den vackraste platsen på jorden. Björnen är mycket mer rädd för människan än vad vi är för den. Vid mina flugfisketurer vid storån har jag alltid en koskälla på ryggan och jag har aldrig sett en björn live. Däremot har jag känt lukten vid ett tillfälle för tre fyra år sen och då blev man lite spak men den var troligen på väg i galopp bort ifrån oss.

LillaLasse
2008-07-24, 19:16
I övrigt använder en riktig vandrare bara stav vid knepiga vad. Knappast i ljungen eller på leden. Trams.

Mröff
2008-07-24, 19:20
Ingen behöver använda stav på Stockholm Central. Den saken är då säker. Har inte heller sett en enda infödd med stav...

Sven Hedin
2008-07-24, 19:29
Men i Alperna så verkar det däremot stort bland vandrarna. Dom verkar ha nån sån där gå-på-tur-kultur, ungefär som norrmännen, fast alpvandrarnas ser väl mera ut som spatserkäppar.

Mröff
2008-07-24, 19:31
I Alperna går de säkert på söndagspromenad till toppen på Matterhorn.

Sven Hedin
2008-07-24, 19:35
Det skall jag också göra när jag flyttar dit. Matterhorn med ett par glasburkskonserverade korvar och lite goda bakverk med massor av socker. Det kallar jag söndagsmiddag!

Mröff
2008-07-31, 11:31
En observation angående bilkörning i vildmarken.
I Stockholm är det kotym att släppa in bilister i filer, om de blinkar och visar att de vill. I vildmarken är detta inte kotym, utan snarare gäller de motsatta. En bilist som ligger i fel fil släpps inte in, utan allt görs för att sabotera filbyte.

Motiveringarna brukar vara:
1) Jävla dumskalle. Fattar han inte vilken fil man skall ligga i.
2) Han skall inte tro han är ngt för att han har en Merca.

Oftast är det motivering 2 som gäller.

Detta leder ofta till att den med Merca får gasa så in i helvete, och sedan är karusellen igång. Mercans modell, regnummer och förarens utseende registreras, och förarem måste hela tiden gasa så det ryker 2 liter extra bensin innan han kommer in i filen. Den som inte släpper in i filen får vatten på sin kvarn, "han skall FAN inte som tro att han är ngt..."

Konflikter att den här slaget kan pågå i decennier, och verkar dock roande och ge någon slags livskvalitet åt båda parter. I 99% av fallen är män inblandade.

Sven Hedin
2008-07-31, 13:43
När jag var i vildmarken så stack jag alltså ut ordentligt när jag släppte in en vit nyare Mercedes-kombi, fast jag hur enkelt som helst hade kunnat hålla honom på sträckbänken i flera mil? Jag som nästan trodde att jag smälte in där bland urinvånare och dvärgbjörkar och så gör jag en sån tavla... Dessutom så lät jag det ske två gånger eftersom jag tydligen for om honom när han stod och tankade eller nåt. Men nästa gång då jävlar!

CodeMAN
2008-07-31, 13:47
Det är ju hur bra som helst. I Stockholm tror folk att så snart de börjar blinka så har de all rätt att byta fil, oavsett man vill eller inte.

Många gånger (när jag körde bil) har jag gasat + tutat en aning för att inte släppa in dem... :devil:

Mröff
2008-07-31, 15:01
När jag var i vildmarken så stack jag alltså ut ordentligt när jag släppte in en vit nyare Mercedes-kombi, fast jag hur enkelt som helst hade kunnat hålla honom på sträckbänken i flera mil? Jag som nästan trodde att jag smälte in där bland urinvånare och dvärgbjörkar och så gör jag en sån tavla... Dessutom så lät jag det ske två gånger eftersom jag tydligen for om honom när han stod och tankade eller nåt. Men nästa gång då jävlar!

Ja, du hade lätt kunnat köra så nära mittstrecket som möjligt och variera hastigheten så det i praktiken blev en övermänsklig uppgift att kunna köra om på de smala vägarna.

Hade du varit väl förtrogen med vägarna kunde du också förutsett kälskott i vägen, så mercan flög någon meter och skadade stötdämparna vid nedslaget.

skumrask
2008-07-31, 15:05
Var är dina trakter i Norrland Mröff? Är du bördig där uppifrån?

Gullan
2008-07-31, 19:39
En gammal farbror, släkt med släkten, rätt lomhörd och kass syn hade sin egen idé om det här med bilkörning. Han skulle hämta kräftor, 10 mil enkel resa. För att vara helt säker på att hålla sig på vägen hade han mittstrecket som riktmärke att köra efter och hålla sig på. Han blev stannad av länsman som frågade hur det stod till och Tage tackade och sa att allt var utmärkt bra. Länsman frågade varför han körde mitt i vägen och Tage förklarade att det ju var så mycket älg och ren att det var av säkerhetsskäl han körde mitt i vägen. Så nu har ni ytterligare en bra ursäkt att nyttja vägen ordentligt.

Mröff
2008-07-31, 20:04
Var är dina trakter i Norrland Mröff? Är du bördig där uppifrån?

Jag uppehåller mig i Norrbotten, och kommer ursprungligen från storskogen.

Miriam
2008-07-31, 20:31
Det är därför du är en osedvanligt klok kvinna.

Mröff
2008-10-27, 00:03
Senaste nytt:

En Gul Traktor av äldre modell stulen. Övervakningskameran "modifierades".

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=4098213

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4282209

Ren kördes på i Korpilombolo

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4279741

Christer
2008-10-27, 00:08
Är Efterlyst och Leif GW Persson kontaktade? Har det gjorts någon profil av gärningsmännen?

Mröff
2008-10-30, 18:14
Nu skall ni få höra. Här händer det stora grejer.

Ytterligare en ny rondell är byggd...:veryhappy:

Sven Hedin
2016-08-12, 00:08
Jag kan meddela att jag besökt ämnet för tråden hela fyra gånger sen sist! Jag har varit inne i omformarstationer och tågtunnlar, jag har med viss möda tagit mig in i stationshusen i både Vassijaure och Torne träsk, jag har kikat runt i själva maskingrejen till den där liften och jag har smugit igenom en asbizarr tunnel under spåren i, tror jag, Katterjåkk.

Östen
2016-08-16, 17:34
Låter ytterst trivsamt :)

Kickan
2016-09-01, 17:34
Låter som Sven Hedin borde reda sig en mysig liten lya i hemlighet, inne i någon lämplig infrastrukturell anläggning.

Sparar hotellkostnader och möjliggör att försvinna från jordens yta ganska länge, i händelse av efterlysning eller kanske bara bostadsbrist.

Sven Hedin
2016-09-02, 00:11
Att jag borde ja...

Jag brukar ibland dagdrömma om ett hemligt krypin in något av de där gigantiska stationshusen. Ingen skulle ju märka om jag bytte ut ett lås eller två. Inte heller skulle någon märka om jag bunkrade upp med konserver eller snodde lite ström. Lika lite skulle någon märka om jag ibland smög mig upp i en vagn och tjuvåkte in till stan för att ta ett par järn på Mommas. Eller över till Narvik för den delen.

Haja hur mysigt det skulle vara att övervintra bakom ett av de här små fönstren. Bilden är "äkta" och jag har precis tagit mig igenom kulverten, ut genom dörren och över på andra sidan spåren.

http://i.imgur.com/h7z3J7O.jpg

Fast den säsongsstängda toppstugan med bara gasolspis och vedeldning smäller förstås högst. Synd att det är just bara säsong på det krypinet. Jag vill sitta där och äta jättegod Bullens pilsnerkorv, kika ut lite så där avmätt över vidderna ibland och foruma mig. Kanske skriva en och annan kioskdeckare eller sjukhusroman.

http://i.imgur.com/DxkbVcr.jpg

Kickan
2017-02-05, 14:59
En gammal farbror, släkt med släkten, rätt lomhörd och kass syn hade sin egen idé om det här med bilkörning. Han skulle hämta kräftor, 10 mil enkel resa. För att vara helt säker på att hålla sig på vägen hade han mittstrecket som riktmärke att köra efter och hålla sig på. Han blev stannad av länsman som frågade hur det stod till och Tage tackade och sa att allt var utmärkt bra. Länsman frågade varför han körde mitt i vägen och Tage förklarade att det ju var så mycket älg och ren att det var av säkerhetsskäl han körde mitt i vägen. Så nu har ni ytterligare en bra ursäkt att nyttja vägen ordentligt.
*bump!*

Kan faktiskt bekräfta detta. Säkerheten alltså. En bekant och jag var på hemväg genom ett odefinierat, dimmigt och kallt Västergötland. Bekantskapen körde, längs mittlinjen som ovannämnde g-u-b-b-e. Och se, plötsligt skuttar ett stort fläskigt rådjur från vänster upp framför bilen. Den rådiga bekantskapen styr åt vänster och vi seglar flott från rådjuret tack vare vår mitt-på-vägen-placering.:pippi: