Visa fullständig version : Tipps till flygrädd
Usch nästa vecka ska jag flyga en längre sträcka. Men problemet är att jag är extremt flygrädd. OK jag vet att det t.om är farligare att åka bil men den är åtminstone på marken. Förra gången jag flög söp jag mig snudd på plakat och höll knappt på att bli ombordsläppt. Vill inte tvingas till samma nödlösning även den här gången så tipps på bra och lugnande saiter med lugnande saklig information mottages gärna.:(
OK jag vet att det t.om är farligare att åka bil men den är åtminstone på marken.
Exakt. Det finns dårar på marken, men inte i luften. Även om du är världens bästa förare med världens säkrasta bil så kommer det alltid finnas en dåra på marken som vill testa frontalkrock med dig.
Inte i luften. De där typerna som flyger flygplan (pilotmänniskan) har mycket erfarenhet av att flyga just den typen av flygplan de flyger med, och varit med om en och en annan konstig situation (storm, kraftiga vindar vid landning, osv). Det är bara lita på dem och slappa av.
Eller så åker du buss... :rolleyes:
Ja men det är särskilt landningen jag är skraj för hSqN7wDeQdM&feature=related
Ja men det är särskilt landningen jag är skraj för
Nämen, det är ju det roligaste med flyget. Eftersom alla piloter landar olika så kan du ha en gissningstävling, dvs. hur hårt eller mjukt piloten kommer att landa.
Jag kan lova dig att ingen landning liknar en annan. En gång fick jag kyssa stolen framför mig pga. halvlöst-bälte och kraftig bromsning.
Nämen, det är ju det roligaste med flyget. Eftersom alla piloter landar olika så kan du ha en gissningstävling, dvs. hur hårt eller mjukt piloten kommer att landa.
Jag kan lova dig att ingen landning liknar en annan. En gång fick jag kyssa stolen framför mig pga. halvlöst-bälte och kraftig bromsning.Och värst av allt är när idioterna börjar att applådera. Typ "hurra vi överlevde":notworthy:
Och värst av allt är när idioterna börjar att applådera. Typ "hurra vi överlevde":notworthy:
Ja, just den biten kan också vara en del av gissningsleken, dvs. "kommer folk att applådera?". Det gör man inte i alla länder. Generellt sätt så är det västeuropéer som inte bry sig ett dugg, rör man sig däremot österut så är applåder oftast en spännande moment i landningen. :)
sås på slipsen
2008-07-17, 11:04
Du kan trösta dig med att landningen är det säkraste momentet på hela flygturen. Minimalt med flygbränsle, ambulanser och brandkår i närheten plus att man faktiskt kan nå flygplatsen och landa säkert från flera mils håll även om motorerna skulle stanna.
Visst, det kan dunsa till när planet tar i marken, men då ska du komma ihåg att en fast nedsättning i de allra flesta fall är säkrare än ett smörlandning.
Vid en smörlandning är ju planet s.a.s. småflygande några meter fast hjulen är i backen vilket inte är att föredra vid ex. sidvindspustar. Om planet landar med en duns sitter det ju där. Det är färdigfluget helt enkelt. :)
Inbromsningen kan verka dramatisk, men är egentligen väldigt harmlös. Ofta bromsar piloterna kraftigt för att kunna taxa ut på en så tidig avfart som möjligt, dels för att vinna tid själva och dels för att banan ska bli ren för nästa plan att landa. Det som är mest spektakulärt vid inbromsningen är ju när motorerna dånar och det rister i hela planet. Det beror på att motorerna reverserar. Man vänder inte på luftströmmen, men man sätter ner en sköld bakom motorn som riktar jetströmmen framåt, vilket bromsar planet.
Reversering av motorerna är det absolut bästa sättet att bromsa. Det blir minimalt med slitage på däck och bromsar - tänk själv att hejda ett par hundra ton i 300 km/h!
Jag har varit väldigt flygrädd, alltså intill panikkänslor men eftersom jag blivit tvungen att flyga rätt mycket så har det blivit bättre (fast det är inte det roligaste jag vet).
Att supa sig redlös är inget bra, en eller två whiskey på sin höjd innan man boardar.
Ev. kan du väl gå till en läkare och be att få något lugnande som du kan ta innan.
Du kan trösta dig med att landningen är det säkraste momentet på hela flygturen. Minimalt med flygbränsle, ambulanser och brandkår i närheten plus att man faktiskt kan nå flygplatsen och landa säkert från flera mils håll även om motorerna skulle stanna.
Visst, det kan dunsa till när planet tar i marken, men då ska du komma ihåg att en fast nedsättning i de allra flesta fall är säkrare än ett smörlandning.
Vid en smörlandning är ju planet s.a.s. småflygande några meter fast hjulen är i backen vilket inte är att föredra vid ex. sidvindspustar. Om planet landar med en duns sitter det ju där. Det är färdigfluget helt enkelt. :)
Inbromsningen kan verka dramatisk, men är egentligen väldigt harmlös. Ofta bromsar piloterna kraftigt för att kunna taxa ut på en så tidig avfart som möjligt, dels för att vinna tid själva och dels för att banan ska bli ren för nästa plan att landa. Det som är mest spektakulärt vid inbromsningen är ju när motorerna dånar och det rister i hela planet. Det beror på att motorerna reverserar. Man vänder inte på luftströmmen, men man sätter ner en sköld bakom motorn som riktar jetströmmen framåt, vilket bromsar planet.
Reversering av motorerna är det absolut bästa sättet att bromsa. Det blir minimalt med slitage på däck och bromsar - tänk själv att hejda ett par hundra ton i 300 km/h!Du verkar väl insatt. Är du själv pilot?
sås på slipsen
2008-07-17, 11:10
Du verkar väl insatt. Är du själv pilot?
Jag har varit, men jag arbetar inte som pilot nu. :)
Tro det eller ej.
Jag är flygrädd...dvs rädd för att flyga men inte att titta på flyg.
Starten är läskigast, innan man vet om planet fungerar. Sedan blir det bättre när "fasten seatbelt"-skylten släcks. När det är dags att landa brukar jag tycka att det är skönt och spännande - "japp...nu är vi snart nere".
Brukar ta piller om det är odrägligt och planet ser skruttigt ut. Detta kombinerar jag ofta med att jag håller någon hårt i handen, och meddelar flygbögarna och värdinnorna om min rädsla. Då får man specialbehandling under flygresan. En gång fick jag sitta och prata med piloterna i cockpit, en annan gång fick jag ett uppblåsbart flygplan att leka med när jag badar. :bubbelsex:
Brukar ta piller om det är odrägligt och planet ser skruttigt ut.
Har någon flugit inrikes i Ryssland med Aeroflot (eller "Аэрофлот")? Maskiner som de använder för inrikesflyg är i betyyyydligt sämre skick än de för utrikes. ALDRIG I MITT LIV IGEN FFS! :rant:
Kristen Etik och Moral
2008-07-17, 15:02
en annan gång fick jag ett uppblåsbart flygplan att leka med när jag badar. :bubbelsex:
Hahaha!
Nix...jag har inte flugit Aerophflott.
Men en lika flygrädd bekant har gjort det, han tyckte det var mer avslappnat. De körde inte säkerhetsdemonstrationer (sådant som skrämmer upp oss flygrädda) och serverade bara vodka.
Alltså....själva vokabuläret på flygplatser inger inte direkt framtidshopp..."terminal"...."final call"....etc etc...
Ja...kan faktiskt ta en bild på det uppblåsbara flygplanet...nä visst det kan jag inte...har ju en PC nu...så ni får tänka er en badleksak som det står Austrian på...:tjurig:
sås på slipsen
2008-07-17, 18:27
Nix...jag har inte flugit Aerophflott.
Men en lika flygrädd bekant har gjort det, han tyckte det var mer avslappnat. De körde inte säkerhetsdemonstrationer (sådant som skrämmer upp oss flygrädda) och serverade bara vodka.
Alltså....själva vokabuläret på flygplatser inger inte direkt framtidshopp..."terminal"...."final call"....etc etc...
Ja...kan faktiskt ta en bild på det uppblåsbara flygplanet...nä visst det kan jag inte...har ju en PC nu...så ni får tänka er en badleksak som det står Austrian på...:tjurig:
Jag åkte till Amsterdam för några veckor sen och vid varje gate har de flera TV-skärmar. På dessa TV-skärmar visades ett program i svartvitt - en man som packade en fallskärm. Om och om igen. :|
En gång för länge länge sedan försökte jag lugna mina nerver med att ta fram en sådan där tidtabell för massa flygbolag, och räkna hur många plan som gick per dag och hur stor sannolikhet det var att mitt flygplan skulle krascha.
Jag orkade inte räkna så länge, kom bara några sidor, och då var jag uppe i kring 500 flighter. Det hjälpte faktiskt ner rädslan den gången.
Strax innan jag ska flyga brukar det ofta hända hemska flygolyckor (förlåt, förlåt, jag vet att det är mitt fel), det brukar först skrämma mig men sen blir jag lugn, rent statistisk kan inget hända med mitt flyg då.
Har inte flugit med Aeroflot men med JAT under tiden Jugoslavien fanns, ingen höjdare.
För ett par år sen flög jag Air Europe, de är spanska (tror jag :unsure:) och bör undvikas om man kan.
Jag tycker också starten är värst, när "fasten seatbelt" släcks brukar jag känna mig lugnare.
Så brukar jag också tänka Ulvena.
"Nu har det hänt så och så många olyckor i år, då händer inget med mitt flyg" :skamsen:
Jag har delat tråden, diskussioner om flygresor kan hittas här:
http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=216
Ja i morgon bär det i väg till varmare nejder. Allt är packat och klart. I morgon är också jag packad och klar och om ni läser om någon hemsk flygkrasch så är det säkert mitt plan.:(
Jag skall hålla ögonen öppna.
Skall du åka med ngt skumt bolag?
Eller de gamla vanliga olycksfria.
Ett mongo-tips för flygrädda är att räkna.
Helst multiplikationstabeller, men även suduku skall gå bra.
Då aktiveras den logiska delen av hjärnan (den som matematiker använder) och helt naturligt slås känslolivet av.:p
sås på slipsen
2008-07-23, 17:17
Ja i morgon bär det i väg till varmare nejder. Allt är packat och klart. I morgon är också jag packad och klar och om ni läser om någon hemsk flygkrasch så är det säkert mitt plan.:(
Imorgon är det p e r f e k t a förhållanden för flygning i Sverige, så starten kommer att gå finfint.
Landningen har vi ju redan talat om. ;)
Man dör iallafall fort om man störtar. Det är ju bra att tänka på.
sås på slipsen
2008-07-23, 18:38
Man dör iallafall fort om man störtar. Det är ju bra att tänka på.
Har inte du någon piercad kuk att stoppa i munnen till Torsten har åkt? :mad:
Har inte du någon piercad kuk att stoppa i munnen till Torsten har åkt? :mad:
:tjurig:
BrItTmArIe
2008-07-23, 21:44
vilken ide:D...om thorsten stoppar kuken i munnen så slipper han ju tänka på flygningen.
Thorsten de kommer gå bra ....flygningen alltså....(kan du stoppa kuken i munnen så skicka PM te mej:whistle:)
Ni är så okänsliga. Fan här riskerar man livet och så kan ni inte ens stava mitt namn rätt.:tjurig:
Ni är så okänsliga. Fan här riskerar man livet och så kan ni inte ens stava mitt namn rätt.:tjurig:
Fast det kommer ju gå bra, du ska flyga med ett känt flygbolag? Är med i IATA?
Alltså hur läskigt det än är så går det ju så gott som alltid vägen, det är fint väder i morgon så starten går utan problem.
När du väl är uppe händer det ju i princip aldrig nånting och landningen blir fin.
Så, oroa dig inte, drick inte för mycket innan och det hela är över på några timmar.
Ha en bra semester!:)
Jag är faktiskt oxå sugen på bilder om du kan stoppa in kuken i munnen.:skamsen:
Ja ner kommer man ju alltid. Nej skall upp i ottan i morgon så nu blir det natti natti och säkert mardrömar om fasansfulla flygolyckor.:( Ha det bra alla och på återseende i bästa fall.:yawn:
Ja ner kommer man ju alltid.
Så sant. Jag sparar din plats på forumet åt dig tills du kommer tebax. :)
Vi får samla oss idag och be en bön för Torsten och hans flygresa.
Jag håller koll på TT...om ngt hänt..
Det är flygkontrollanten här.
Har någon koll på Torsten. Han skulle väl inte till Australien med Quantas?
Då blev det ett hål i ett flygplanet, men det störtade inte
Ett sk. Jumbojet-drama.
http://www.aftonbladet.se/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2970614.ab
Gissa vilken plats jag fick pa planet? Naturligtvis nummer 13. Men nu ar jag valbehallen framme men flygresan var ingen utmaning mot trafiken har. Trottoaren ar genvag for allt pa tva och fyra hjul. Vilda hundar pa gatorna och toalett besoken ar mysiga. Det ar farbjudet att spola ned papper sa anvant toapapper lagger man i en korg vid sidan om.:toilet::drool: Men pa mandag bar det av igen till trakiga Sverige igen och troligen far jag plats 13 igen.MVH Torsten:)
Gissa vilken plats jag fick pa planet? Naturligtvis nummer 13. Men nu ar jag valbehallen framme men flygresan var ingen utmaning mot trafiken har.
Så kan man uppfatta farorna med flygresor, ja. Glöm inte att applådera kaptenen på väg tillbax. :p
Vi började tveka, när Torsten nämnde "plats nummer 13". Å ja:
http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=276
Vi började tveka, när Torsten nämnde "plats nummer 13". Å ja:
http://www.obsklassen.se/showthread.php?t=276Jodå och det stod 13C på biljetten. Men själva numret var bortskrapat från bagagehyllan och bara på den platsen. Såg förresten en otäck MC olycka från taxin på väg till hotellet. Bara ca en av fyra MC förare använde hjälm eller ställ.:(
Jodå och det stod 13C på biljetten. Men själva numret var bortskrapat från bagagehyllan och bara på den platsen. Såg förresten en otäck MC olycka från taxin på väg till hotellet. Bara ca en av fyra MC förare använde hjälm eller ställ.:(
Hehe, blir det dubbelt så jobbigt när man är flygrädd OCH sitter på plats 13?
"You are dooooomed dude!"
Torsten. Nu måste jag få en debriefing.
Hur kändes det att flyga?
Har rädslan lättat trots den olyckliga placeringen på rad 13.
Torsten. Nu måste jag få en debriefing.
Hur kändes det att flyga?
Har rädslan lättat trots den olyckliga placeringen på rad 13.Nja tror att jag lyckats övervinna den värsta fobin. Troligen fick jag den när jag under militärtjänsten på hempermision oftast fick flyga med ett skraltigt propellerplan som skulle få ryska inrikesflyget att framstå som framtidens moderna och säkra teknik.
vilken ide:D...om thorsten stoppar kuken i munnen så slipper han ju tänka på flygningen.
Thorsten de kommer gå bra ....flygningen alltså....(kan du stoppa kuken i munnen så skicka PM te mej:whistle:)
Ha ha! :D
*slumpbump*
Trodde det var en internationell överenskommelse att det inte finns rad 13 i flygplan? Skumt. Vilket bolag reste du med?
När vi åkte hem nu senast så var det ett litet smalt plan (Mröffan och Såsen vet nog nummer och bokstäver och sånt på plan som har två + tre säten) att jag och Dagge satt på plats 3A och 3C. Men flygvärdinnan förklarade att plats C och D alltid är gång och att man alltid ska veta det så då hoppar de över B.
MD 80 eller 90.
Vad var det jag sa. :tihihi:
(Det var visst MD80, kollade.)