handdator

Visa fullständig version : Vart styr du kosan på semestern?

Torsten
2009-06-06, 13:50
Själv lutar jag åt ett återbesök till Bornholm där det bara blev positiva vibbar förra gången jag var där. Eller kanske ett lite udda mål som Island med sitt annorlunda naturutbud? Eller varför inte slå på stort och besöka någon annan världsdel om kassan tillåter? Många frågetecken men visst är själva planeringen en av dom roligaste momenten inför resan.:kaffe:

Ulvena
2009-06-06, 14:15
Jag åker till Turkiet i 2 veckor den 19:e juni. Första vackan ska vi segla katamaran och andra ska vi ligga på nån strand, vi har inte bokat något boende utan räknar med att hitta nåt bra när vi är där.
Ska bli skönt att komma bort ett tag. :)

Torsten
2009-06-06, 14:25
Jag åker till Turkiet i 2 veckor den 19:e juni. Första vackan ska vi segla katamaran och andra ska vi ligga på nån strand, vi har inte bokat något boende utan räknar med att hitta nåt bra när vi är där.
Ska bli skönt att komma bort ett tag. :)Är väl inte nya miljöer och länder lite vardagsmat för dig vad jag förstått? Kanske en sverigesemester börjar kännas t.om lite exotisk?:D

Ulvena
2009-06-06, 14:52
Är väl inte nya miljöer och länder lite vardagsmat för dig vad jag förstått? Kanske en sverigesemester börjar kännas t.om lite exotisk?:D

Jag har inget emot Sverige om det är fint väder, jag bor dessutom ute i skärgården men jag älskar att resa, så andra länder lockar alltid.
Dessutom gillar jag Turkiet, har varit där flera gånger.

Fortune
2009-06-06, 15:27
Nu är det där konstiga ordet på tapeten igen. Sems....smes...semester...Har ingen aning om vad det är. Jag stannar i vilket fall hemma och håller ställningarna i sommar medan sönerna drar till Thailand om två veckor. Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot att få vara alldeles mol allena i två veckor. Hoppas att jag kan hålla oron ifån mig bara.

Sven Hedin
2009-06-06, 18:33
Jag skall åka till Narvik och titta på krigsminnen.

Mröff
2009-06-06, 18:40
wow...

jag har inte bestämt något ännu. Kommer förmodligen vara trött som alla andra somrar hittills. Jobbar till mitten av juli också...

Östen
2009-06-06, 18:45
Jag har också tänkt styra kosan norrut, tänkte besöka Dalarna, Jämtland, Höga kusten och kanske lite mer.

CodeMAN
2009-06-06, 19:16
Förra året åkte jag till Köpenhamn med hojen, dvs. Nynäshamn - Gotland - Oskarshamn - Malmö - Köpenhamn, och tillbaka.

I år har jag ingen hoj, bara en EU-moppe som går i 70 km/t max. Jag kan nog åka till Oskarshamn via Gotland och tillbaka, men enbart Oskarshamn - Malmö skulle ta 4 timmar.

Min rumpa orkar inte så långt.

Ulvena
2009-06-06, 19:21
Nu är det där konstiga ordet på tapeten igen. Sems....smes...semester...Har ingen aning om vad det är. Jag stannar i vilket fall hemma och håller ställningarna i sommar medan sönerna drar till Thailand om två veckor. Med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot att få vara alldeles mol allena i två veckor. Hoppas att jag kan hålla oron ifån mig bara.

Det där kommer bli jobbigt Fortune. :yes:

Alla våra barn ska med till Turkiet, blir förmodligen sista semestern ihop på väldigt länge men jag är så glad att de fortfarande vill följa med oss.

Fortune
2009-06-06, 19:27
Det där kommer bli jobbigt Fortune. :yes:

Alla våra barn ska med till Turkiet, blir förmodligen sista semestern ihop på väldigt länge men jag är så glad att de fortfarande vill följa med oss.
Det kommer att bli skitjobbigt, det är jag fullt medveten om men jag måste ju för tusan släppa taget. Och jag försöker se det positiva med att den yngste verkligen åker, det trodde jag aldrig att han skulle göra. Den äldste har ju varit iväg flera gånger och det har gått bra men det har ju varit efter att han flyttade hemifrån och på nåt konstigt sätt så tror jag det är enklare då.

I värsta fall får jag väl lägga in mig på psyket. :D

Torsten
2009-06-06, 19:30
Förra året åkte jag till Köpenhamn med hojen, dvs. Nynäshamn - Gotland - Oskarshamn - Malmö - Köpenhamn, och tillbaka.

I år har jag ingen hoj, bara en EU-moppe som går i 70 km/t max. Jag kan nog åka till Oskarshamn via Gotland och tillbaka, men enbart Oskarshamn - Malmö skulle ta 4 timmar.

Min rumpa orkar inte så långt.Nja det är väl inte värre än när jag som fjortisslyngel och moppebud tvingades att mitt i vintern köra mellan Väsby och Kungsgatan. Dessutom blev jag avslängd från motorvägen av en nitisk polisbil.:(

Ulvena
2009-06-06, 19:36
Det kommer att bli skitjobbigt, det är jag fullt medveten om men jag måste ju för tusan släppa taget. Och jag försöker se det positiva med att den yngste verkligen åker, det trodde jag aldrig att han skulle göra. Den äldste har ju varit iväg flera gånger och det har gått bra men det har ju varit efter att han flyttade hemifrån och på nåt konstigt sätt så tror jag det är enklare då.

I värsta fall får jag väl lägga in mig på psyket. :D

Mina ungar (som är yngre än dina) har ju varit iväg på massor av resor utan mig och det har alltid gått bra. Visst de har nog druckit lite för mycket ibland men det kan hända den bästa. :D
Ju mer de reser desto mer lär de sig att ta hand om sig själva, min äldste son flyttar mest sannolikt till Skottland i höst, där ska han plugga i 5 år och han är väl aldrig flytta till Sverige igen.
Var stolt över att de törs ge sig iväg och att de gör det, för mig tyder det på att de kan ta hand om sig själva och det är ju det man vill, eller? ;)

Fast visst är man orolig, det är jag jämt när de inte är hemma. :(

Torsten
2009-06-06, 19:51
Mina ungar (som är yngre än dina) har ju varit iväg på massor av resor utan mig och det har alltid gått bra. Visst de har nog druckit lite för mycket ibland men det kan hända den bästa. :D
Ju mer de reser desto mer lär de sig att ta hand om sig själva, min äldste son flyttar mest sannolikt till Skottland i höst, där ska han plugga i 5 år och han är väl aldrig flytta till Sverige igen.
Var stolt över att de törs ge sig iväg och att de gör det, för mig tyder det på att de kan ta hand om sig själva och det är ju det man vill, eller? ;)

Fast visst är man orolig, det är jag jämt när de inte är hemma. :(Vill inte gå in på detaljer men sonen blev faktiskt första stoff på nyheterna efter en Tallinresa. Så det där med att tonåringar alltid är änglar kan du glömma.:D

Ulvena
2009-06-06, 19:58
Vill inte gå in på detaljer men sonen blev faktiskt första stoff på nyheterna efter en Tallinresa. Så det där med att tonåringar alltid är änglar kan du glömma.:D

Nja, skrev jag det? :unsure:
Klart jag vet hur tonåringar är och mina är väl som de flesta men de är rätt hårt (inte med aga dock) uppfostrade och jag vet att de kan sköta sig och när de rest själva har det funnits vuxna runt dem även om det inte varit jag.
De började resa själva i 12-årsåldern på olika sportgrejor som de hade i deras skola och bodde hos andra familjer där de var.
De har dock lärt sig att ta hand om sig själva och vi har ju rest så mycket med dem att de är vana vid andra kulturer.

Ulvena
2009-06-06, 20:10
Efter Turkiet ska jag vara i Sverige hela sommaren (för att hålla topic :D).

Gå ner till stranden vid fint väder och bara njuta (:unsure:) av vad Sverige har att erbjuda, vi får även besök i slutet av juli av en kille från New Zeeland men som bor i Polen nu.

Fortune
2009-06-06, 20:45

Fast visst är man orolig, det är jag jämt när de inte är hemma. :(

Självklart är jag stolt och jag vill ju att dom ska resa om dom vill det själv men oron slipper man nog inte ifrån. Jag har ju själv aldrig flugit och det skrämmer mig, att flyga alltså. Och inte blir det bättre när flygplan bara försvinner i luften. :(

Det är otroligt dubbla känslor men jag hoppas och tror att det ska gå bra. Framförallt hoppas jag att min yngste får ett lass självförtroende på köpet.

Fortune
2009-06-06, 20:46
Vill inte gå in på detaljer men sonen blev faktiskt första stoff på nyheterna efter en Tallinresa. Så det där med att tonåringar alltid är änglar kan du glömma.:D
Ingen människa är väl en ängel? Hoppas jag. :D

Ulvena
2009-06-06, 20:55
Självklart är jag stolt och jag vill ju att dom ska resa om dom vill det själv men oron slipper man nog inte ifrån. Jag har ju själv aldrig flugit och det skrämmer mig, att flyga alltså. Och inte blir det bättre när flygplan bara försvinner i luften. :(

Det är otroligt dubbla känslor men jag hoppas och tror att det ska gå bra. Framförallt hoppas jag att min yngste får ett lass självförtroende på köpet.

Fast det kommer han att få, resa iväg utan mamma som alltid funnits till för honom, det kommer bli världens grej för honom. :yes:

Jag gillar inte heller att flyga men jag har gjort det 100-tals gånger och det fungerar bra, att få uppleva nya saker och länder är nyttigt, tro mig det gör dem bara gott.:)

Ulvena
2009-06-06, 21:12
Min nästa planerade semester går förresten till Afrika, denna outnyttjade kontinent som skulle kunna försörja sig själv om man bara tog tillvara på sina reurser och slutade slåss.
När semestern där blir av vet jag inte men ett par månader skulle jag vilja ha, det enda land jag besökt i Afrika är Senegal men jag vill ha mer!!!!

Afrika är vackert, spännande och annorlunda, dit ska jag åka och luffa runt så snart tid och pengar finns. :yes:

Sven Hedin
2009-06-06, 21:57
wow...

jag har inte bestämt något ännu. Kommer förmodligen vara trött som alla andra somrar hittills. Jobbar till mitten av juli också...

Men sen så kan du ge dig ut på upptäcksfärd. Vädret är ju ändå skit till ungefär då. Knalla ner på Statoil, hyr dig en liten bil och åk och se om det t.ex finns några spår kvar av Sala-ligan. DET är semester det. :)

Fortune
2009-06-06, 23:28
Fast det kommer han att få, resa iväg utan mamma som alltid funnits till för honom, det kommer bli världens grej för honom. :yes:

Jag gillar inte heller att flyga men jag har gjort det 100-tals gånger och det fungerar bra, att få uppleva nya saker och länder är nyttigt, tro mig det gör dem bara gott.:)
Jag håller tummarna för att han upplever det på det viset. Jag VET ju att han klarar sig, det är mer sånt som man inte kan styra över som jag är rädd för som t.ex flygningen dårå. Men hör dom bara av sig när dom landar så är jag antagligen (någotsånär) lugn tills dom ska hem igen.

Jaja, jag ska försöka att leva som om han har flyttat hemifrån och bara bor några kvarter bort. :whistle:

Mröff
2009-06-07, 00:50
Men sen så kan du ge dig ut på upptäcksfärd. Vädret är ju ändå skit till ungefär då. Knalla ner på Statoil, hyr dig en liten bil och åk och se om det t.ex finns några spår kvar av Sala-ligan. DET är semester det. :)

Det var ett riktigt bra förslag. :w00t:

Då kan jag grundligt undersöka ledarens aska i minneslunden, samt kontrollera om det finns någon ny sammanslutning som inspirerats av dem.

Sedan finns det en gammal silvergruva där.

Gullan
2009-06-07, 06:45
Vi brukar inte få tummen ur till någon semesterresa om det inte är utomlands men iår hoppas vi åka en tur. Har en inbjudan till Simrishamn (en som har tjatat i flera år) och eftersom jag älskar Österlen så är det inte alls orimligt att vi åker dit. Sedan sneddar vi över Skåne och tar oss över till Danmark, upp mot Skagen och sedan båt tillbaka till Göteborg vidare hemåt via Hindens rev http://sv.wikipedia.org/wiki/Hindens_rev och om jag har tur en fika vid Håverudsakvedukten. Jag gillar akvedukter. :cool:

Hindens rev:
http://www.turistmal.se/upfile/image.php?src=post/633.jpg&width=220&height=160

Sven Hedin
2009-06-07, 09:47
Det var ett riktigt bra förslag. :w00t:

Då kan jag grundligt undersöka ledarens aska i minneslunden, samt kontrollera om det finns någon ny sammanslutning som inspirerats av dem.

Sedan finns det en gammal silvergruva där.

Thurneman var ju dessutom gay och hade ihop det med minst en av sina maniacs. :yes:

Östen
2009-06-07, 11:36
Vi brukar inte få tummen ur till någon semesterresa om det inte är utomlands men iår hoppas vi åka en tur. Har en inbjudan till Simrishamn (en som har tjatat i flera år) och eftersom jag älskar Österlen så är det inte alls orimligt att vi åker dit. Sedan sneddar vi över Skåne och tar oss över till Danmark, upp mot Skagen och sedan båt tillbaka till Göteborg vidare hemåt via Hindens rev http://sv.wikipedia.org/wiki/Hindens_rev (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwik i%2FHindens_rev) och om jag har tur en fika vid Håverudsakvedukten. Jag gillar akvedukter. :cool:

Hindens rev:
http://www.turistmal.se/upfile/image.php?src=post/633.jpg&width=220&height=160

Det där revet ser riktigt häftigt ut, det får nog bli en utflykt dit i sommar :)

Svimfärdig
2009-06-08, 23:20
Semester är för kapitalister alltså stannar jag hemma. :(

Östen
2009-06-08, 23:22
Semester är för kapitalister alltså stannar jag hemma. :(

Du får väl ge dig ut på en trevlig budgetsemester :)

Svimfärdig
2009-06-08, 23:33
Du får väl ge dig ut på en trevlig budgetsemester :)
Budget är ett ord som inte finns i min plånbok för tillfället. Jävligt ont om kattvakt med. Men det göööör inget. Har inget att vila upp mig från.

Mröff
2009-12-16, 12:17
Nu jäklar.

Jag skall åka tåg i 13 timmar ikväll/natt. Sittvagn i djurbåset.
jag låtsas att tågresandet är för att jag skall vara KLIMATSMART, men egentligen har det bara med att jag är flygrädd att göra.

Östen
2009-12-16, 13:48
Nu jäklar.

Jag skall åka tåg i 13 timmar ikväll/natt. Sittvagn i djurbåset.
jag låtsas att tågresandet är för att jag skall vara KLIMATSMART, men egentligen har det bara med att jag är flygrädd att göra.

Jag som fått uppfattningen att du är flygfantast... :unsure:

Ulvena
2011-10-18, 15:47
Hade kort paniksemester ons-sö, flög till London i onsdags, gick i London hela torsdagen och åkte sightseeing-buss, sen tog vi en hyrbil från flygplatsen och körde till Sheffield, kom dit vid 23-tiden, sov och efter frukost träffade vi äldste sonen och hans flickvän och tittade på stan. På eftermiddagen satte vi oss i bilen igen och körde till Glasgow, framme vid 22-tiden. Gick på en pub och kom i säng vid 1-tiden. Upp på morgonen, yngste sonen kom och åt frukost med oss, sen såg vi Glasgow, vid 13-tiden tog vi ett litet lokaltåg för att åka och se på Auchentoshan (whisky destilleri), himla bra tur. Kom tillbaka till Glasgow, åt middag och hyfsat tidigt i säng.
Vid 10-tiden började vi köra till London, var där strax efter 16.
Satte oss i loungen (något som är bra med min mans resande :)).
Planet gick vid 19 framme strax efter 22 och jag var hemma igen vid midnatt.
Jag var rätt trött igår men det var kul att träffa sönerna och komma iväg lite.

Glasgow kan jag rekommendera.

Ulvena
2011-11-07, 22:24
Var i Italien på höstlovet, besökte Venedig och reste runt Gardasjön med bil.
Fantastiskt vackert.

Mröff
2011-11-10, 01:31
Jag är stabilt förankrad i min soffa, för närvarande.
Nu skall jag dock resa till sovrummet.

Sven Hedin
2011-12-25, 02:03
Jag var faktiskt i Narvik och tittade på krigsminnen... igen.

Jag skall åka till Narvik och titta på krigsminnen.

Gullan
2012-03-16, 17:54
Lite sent omsider men jag har också varit på semester. Vi åkte till Mauritius igen. Nu känns det länge sedan. Fast vi åker tillbaka igen nästa år. Innan dess ska lite annat avverkas, förhoppningsvis Paris i vår och sedan ska det blir en hemlig resa igen, tidig höst. Eftersom den är hemlig så vet jag inte var.

Jag ÄLSKAR att resa och så ÄLSKAR jag semester.

Sven Hedin
2012-03-21, 22:14
Jag skall kolla in ett par raserade lokstallar och en övergiven järnvägsbro. Det borde väl bli en så där fem hundra mils körning för att få beskåda dessa båda servärdheter.

Gullan
2012-03-22, 17:59
Jag skall kolla in ett par raserade lokstallar och en övergiven järnvägsbro. Det borde väl bli en så där fem hundra mils körning för att få beskåda dessa båda servärdheter.

Du som gillar konstiga ställen/saker. Jag förutsätter att du varit till Grimeton. http://www.grimeton.org/ Om inte är det dag.

Torsten
2012-03-22, 20:03
Får se hur långt semesterkassan räcker men visst bör man ha besökt NY åtminstone en ggn i sitt liv? Annars är St.Petersburg en stad jag alltid velat uppleva. Är det fortfarande visumtvång för ett besök dit? :unsure:

Sven Hedin
2012-03-22, 21:51
Du som gillar konstiga ställen/saker. Jag förutsätter att du varit till Grimeton. http://www.grimeton.org/ (http://www.obsklassen.se/redirector.php?http%3A%2F%2Fwww.grimeton.org%2F) Om inte är det dag.

Tre gånger faktiskt. Det är ett mäktigt ställe. Den senaste gången fick jag dessutom en halvguidad tur ner i en mysig bunker alldeles intill. :)

Kickan
2012-04-05, 21:33
Till Turkiet. Alldeles snart. 16 grader och regn :|

Ulvena
2012-05-25, 20:26
I sommar blir det en vecka i England, främst Sheffield eftersom äldste sonen har graduation, kanske lite Skottland och nån dag i London.
10 dagar på Malta och annars Stockholms skärgård. :)

Christer
2012-05-26, 19:17
Jag är nöjd om jag får vara ledig.

Mröff
2012-05-28, 20:39
jag kommer få vara ledig en lååång statlig semester...:shakeass:

hur var det i turklandet, kickan?

Kickan
2012-06-18, 19:35
Jag har turkextensions :cool:.

Men sommarens semester blir det inte mycke' kvar av. Alla aktiviteter verkar skita sig. Får sitta hemma och grina i regnet.

Torsten
2012-06-22, 10:42
Torsten sitter med en ganska fet semesterkassa men känner sig lite vilsen?
Krav inte för varmt (svettades skiten ur mig senast i Budapest)
Gärna en engelskspråklig befolkning och arabländer faller väl bort redan där? Äha blir nog bäst att våldgästa syrran och stugan i Norrtälje som vanligt.

Gullan
2012-08-25, 08:51
Planerna på Paris i våras stannade vid planer. Fattar inte att det ska vara så svårt att ta sig iväg dit?

Nåväl, höstens hemliga resa går till Wien, i alla falla om jag har lyckats lösa ledtrådarna. Det ska bli kul, trevliga medresenärer, har inte varit i Wien och skulle nog inte heller komma dit på egen hand. Finns alltför många resmål som står före i kön.

Ett tips jag fått är Bratislava som ännu inte är hårt exploaterat som weekendställe och billigt. Gissningsvis för att det inte går vettigt direktflyg dit. Däremot kan man åka überbilligt med t.ex. Niki Air (Niki Laudas bolag) till Wien och sen tåg eller buss eller nåt. Tror inte att det är mer än kanske 5 mil. Jag hittade biljetter, 2 pers i början av april 2013 för 1500:- för båda och tur och retur!

Sven Hedin
2012-08-27, 21:03
Jag var iväg en sväng till Berchtesgaden.

Kickan
2012-08-28, 06:27
Har inte varit så långt, jag.

Jovisst ja, en dag var vi på Stadsparksbadet i Borås.

Gullan
2012-08-29, 09:01
Har inte varit så långt, jag.

Jovisst ja, en dag var vi på Stadsparksbadet i Borås.

Världsmetropolen Borås är ju lååångt bort!

I morgon börjar min road trip. Ska inleda med att göra några outletshopping-stopp och sen Kärringrundan (minus GeKås i Ullared, det orkar jag inte med). Färden fortsätter mot Lysekil. Räkmacka i Smögen hoppas jag också hinns med.

CodeMAN
2012-09-10, 17:40
Världsmetropolen Borås är ju lååångt bort!

I morgon börjar min road trip. Ska inleda med att göra några outletshopping-stopp och sen Kärringrundan (minus GeKås i Ullared, det orkar jag inte med). Färden fortsätter mot Lysekil. Räkmacka i Smögen hoppas jag också hinns med.
Tips på outlets utanför Stockholm?

Det finns ju en "outlet" i Barkaby, om man nu kan kalla det så.

Kickan
2012-09-11, 05:34
De gjorde reklam på teve igår för "Sveriges största outlet", i Vingåker. Den kollar jag härmed in (online).

Sven Hedin
2012-09-12, 10:54
Tips på outlets utanför Stockholm?

Det finns ju en "outlet" i Barkaby, om man nu kan kalla det så.

Det finns en konstig i Kungsbacka där åtminstone jag aldrig har hittat nåt billigt. Freeport heter stället.

Kickan
2012-09-25, 17:22
På Freeport köpte jag ett par CAT boots i helgen. Helt age inappropriate förstås, men vad sköna de är.

Gullan
2012-10-07, 09:21
De gjorde reklam på teve igår för "Sveriges största outlet", i Vingåker. Den kollar jag härmed in (online).

En mig närstående har tokdissat Vingåkers Outlet som dålig. Men har man vägarna förbi (vilket jag hittills aldrig haft) så kan väl stanna till. Lite shopping har väl ingen dött av?

Gullan
2012-10-07, 09:22
På Freeport köpte jag ett par CAT boots i helgen. Helt age inappropriate förstås, men vad sköna de är.

Age inappropirate är helt rätt. Jag har shoppat ett par såna där supertajta brallor som ska korva sig lite nere vid foten. Snudd på tjats alltså. Och jag är inte 18. :cool: Vem f*n bryr sig?

Kickan
2013-09-07, 18:27
En mig närstående har tokdissat Vingåkers Outlet som dålig. Men har man vägarna förbi (vilket jag hittills aldrig haft) så kan väl stanna till. Lite shopping har väl ingen dött av?
Kom på att jag faktiskt hade vägarna förbi Vingåker i somras. Kollade in outleten från utsidan men gick aldrig in, oklart varför. (troligen var den stängd).

Men det var en rätt fin trakt, den därikrokarna. (försöker återknyta till trådtopic)

Gullan
2013-09-18, 06:46
Har nu varit på Vingåkers Outlet. Var inte i shopping-mode men hade jag varit det kunde det ha blivit dyrt. Det var ju för sjutton skitbra!

Gullan
2015-08-03, 04:36
Funderade på en Ullareds-roadtrip men hörde att, tack vare den här sommaren har det varit väldigt välbesökt. Alltså inte riktigt min grej då. Inte för att jag behöver ha stället helt för mig själv men inte vill jag stå i jättelånga köer för att komma in och inte vill jag trängas alltför mycket. Det får anstå till ett annat år, kanske?

Sven Hedin
2015-08-03, 23:23
Jag skall åka till Wuppertal och kolla på gjutjärn och nitade metallkonstruktioner. Kanske att jag försöker leta rätt på Udos geburtshaus också.

Kickan
2015-08-13, 17:02
Funderade på en Ullareds-roadtrip men hörde att, tack vare den här sommaren har det varit väldigt välbesökt. Alltså inte riktigt min grej då. Inte för att jag behöver ha stället helt för mig själv men inte vill jag stå i jättelånga köer för att komma in och inte vill jag trängas alltför mycket. Det får anstå till ett annat år, kanske?
Tänkte åka dit nån vardagkväll under hösten, med dotern. De har intressanta ansiktsmasker och sånt skit.

(t ex när dottern och hennes kompis klinat in sig med en mask som "får den dolda och kommande aknen att blomma ut, så att man sedan är av med den." I förtid s a s.
De stackars flickebarmem gick finniga och förtvivlade i ca 3 veckor. De som aldrig haft nämvärt med akne, vare sig före eller efter)