handdator

Visa fullständig version : Ohyra du råkat ut för


Torsten
2009-02-22, 12:51
Själv har jag haft problem med silverfisk blomflugor och t.om råttor i en lägenhet mitt i stan. Dom tog sig in via golvbrunnen i badrummet och bosatte sig bl.a ovanpå kompressorn i kylskåpet och bakom spisen.

Fortune
2009-02-22, 13:16
Små söta åkersorkar flyttade in i vårt kök (på andra våningen) när vi bodde i Enköping en gång i tiden. Dom bodde i kastrullskåpet. Hunden vi hade då hade skitkul. :D

Silverfiskar och blomflugor hör väl nästan till, fast i den här lägenheten har jag nästan inga silverfiskar alls och blomflugorna dyker upp mest på hösten. Däremot är det ungefär en miljon tvestjärtar på somrarna och dom gillar jag INTE!! :tunga:

I övrigt är det mest dammråttorna som stör.

CodeMAN
2009-02-22, 13:16
Vi (jag och min fd. sambo) fick någon konstig bagge i skafferiet. Det var svårt att avgöra om de hamnat där själva, eller följt med något vi köpte.

Till slut kunde vi konstatera att de fanns i en risförpackning som vi hade skaffat på en arabaffär. De hade sedan spridits sig till andra varor i skafferiet... :rolleyes:

Edit: Just det, blomflugor har vi också fått. Vi köpte någonslags klisterband som man hängde vid blommorna. Konstigt nog hamnade massor av blomflugor på dem, jag trodde att de vara smartare än så..

Mröff
2009-02-22, 13:28
Jag höll på att dö när jag så den första ansamlingen silverfiskar i en lägenhet i en östgötsk stad, efter att ha tillbringat mestadelen av mitt liv där enbart myggor finns. Ringde Anticimex, men de hade inte akututryckning för silverfisk. Till slut blev jag vän med silverfiskarna, och brukade hälsa på dem när jag tände lyset i badrummet.

I ett annat hus jag bodde (gammalt och med trägarderober) fick jag någon slags ohyra som käkade ylle. En klännning jag hade blev alldelens hålig. Då kom en gubbe i rymddräkt med en tub på ryggen och sanerade, efter det fick jag inte vara i lägenheten en hel dag.

En jobbig erfarenhet för jag fick tvätta eller slänga alla kläder. :(

Här har jag haft några slags flygfän som kom från en rispåse jag glömt försluta i skafferiet. Då tömde jag skafferiet och sprejade lägenheten full med RADAR och höll mig undan en hel dag. Sedan var det över.

Fan vad det finns konstiga terroriserande insekter här i södra sverige.

Husmöss och råttor har jag haft i burar i lägenheten av fri vilja.

Torsten
2009-02-22, 13:31
Appråpå råttor http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1475162/restauranggaster-filmade-rattor-i-koket Ingen bra reklam för Burger king.:evilgrin39:

Fortune
2009-02-22, 13:32
Jag höll på att dö när jag så den första ansamlingen silverfiskar i en lägenhet i en östgötsk stad, efter att ha tillbringat mestadelen av mitt liv där enbart myggor finns. Ringde Anticimex, men de hade inte akututryckning för silverfisk. Till slut blev jag vän med silverfiskarna, och brukade hälsa på dem när jag tände lyset i badrummet.

I ett annat hus jag bodde (gammalt och med trägarderober) fick jag någon slags ohyra som käkade ylle. En klännning jag hade blev alldelens hålig. Då kom en gubbe i rymddräkt med en tub på ryggen och sanerade, efter det fick jag inte vara i lägenheten en hel dag.

En jobbig erfarenhet för jag fick tvätta eller slänga alla kläder. :(

Här har jag haft några slags flygfän som kom från en rispåse jag glömt försluta i skafferiet. Då tömde jag skafferiet och sprejade lägenheten full med RADAR och höll mig undan en hel dag. Sedan var det över.

Fan vad det finns konstiga terroriserande insekter här i södra sverige.

Husmöss och råttor har jag haft i burar i lägenheten av fri vilja.


Den ylleätande ohyran torde väl vara mal?

Mröff
2009-02-22, 13:33
Den ylleätande ohyran torde väl vara mal?

Hmm...kommer inte ihåg. Det var små larver i alla fall. Undrar om det inte var pälsängrar.

Det i skafferiet var nog mottfjärilar.

Fortune
2009-02-22, 13:34
Hmm...kommer inte ihåg. Det var små larver i alla fall. Undrar om det inte var pälsängrar.
Kan det också ha varit.

Evert
2009-02-22, 15:24
Svenne Hedin nämnde i någon tråd att han har flatlöss och att Radar INTE hjälper :)

sås på slipsen
2009-02-22, 16:08
Svenne Hedin nämnde i någon tråd att han har flatlöss och att Radar INTE hjälper :)

Inte så konstigt. Han körde ju upp flaskan i bruppen och så ska man ju inte använda den. :rolleyes:

Christer
2009-02-22, 18:29
Jag har haft min kompis Ted Borg på besök. Räknas det? :unsure:

Pomperipossa
2009-03-06, 10:33
Silverfiskar hade jag i en lägenhet som låg i ett ganska slitet hyreshus. De huserade inte badrummet som de vanligtvis gör utan kom upp under tröskeln i hallen.

Mjölbaggar har jag haft också, ingen trevlig historia. Men det är ganska lätt att bli av med om man skurar ur skafferiet. Silverfiskar däremot har jag hört är i princip omöjligt att bli av med.

Ulvena
2009-03-06, 10:40
Jag brukar få in möss i huset under höst och vinter men i år har jag faktiskt inte sett några.
Skogsmöss kanske inte räknas som ohyra men de är inte så mysiga att ha inomhus.

skumrask
2009-03-06, 16:16
I stugan finns det möss så det räcker men nu har jag satt in en grej som sprider något ultraljud och det verkar funka. Jag är inte så säker på att det går att kombinera med husdjur dock.